Nyt pitäisi nähdä asioita hieman pitemmälle. Alla Kouvolan ilmoittautuneiden keski-iät:
Classic A
58,9 vuotta
Classic B
50,2 vuotta
Classic C (mukana vähän kuskeja ja kaksi 15V "ikähäirikköä")
38,9 vuotta
Classic D1
45,4 vuotta
Classic D2
44,6 vuotta
Classic E
43,6 vuotta
Onko laji tarkoitettu vanhojen ukkojen fiilistelykerhoksi? Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta alle 30 vuotiaita ei ole lajissa mukana. Kuinka moni teistä meinaa ajaa Classikkia vielä 85V iässä? Nuoria pitää saada lajiin mukaan, jotta tulevaisuudessakin laji voi hyvin. Jos ja kun kisoissa on riittävästi kuskeja mukana, niin kisoja voidaan järjestää taloudellisesti järkevältä pohjalta. Vaikka kalustoa olisi kuinka hyvin saatavilla, niin kuinka moni "nykycrossari" on valmis ajamaan A/B luokan kalustolla?
Nyt pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä pitkällä tähtäimellä. Säännöissä pitää pyrkiä myös pitkäaikaiseen jatkuvuuteen, jotta pyörien rakentelu on mielekästä. Sääntöjen muutoksissa pitää olla myös siirtymäaika, jotta kaikki pyörien rakentajat voivat valmistautua muutoksiin.
Omat mietteet lajin kehittämiseksi:
- A / B luokka ennallaan
- C / osa D luokkaan muutetaan Ruotsin sääntöjen mukaan "Classic European Twin Shock Championship, CETSC" luokaksi. Viimeiset vuosimallit, mitkä hyväksytään luokkaan ->
Honda: 125-250cc: 1980
Husqvarna: 125-250cc:1983, 500cc: 1984
Kawasaki: 125-500cc: 1979
KTM: 125-495cc: 1981
Maico: 125cc: 1979, 250-490cc: 1981
Suzuki 125-420cc: 1980
Yamaha: 125cc: 1980, 250cc-465cc: 1981
- E luokka Ruotsin sääntöjen mukaan EVO luokaksi
- Sivarit voidaan lakkauttaa, koska ei 10 parin takia kannata yhtä lähtöä näille "tuhlata". Tästä saadaan aikatauluun tilaa tarvittaessa vaikka EVO luokan 125cc lähdölle (toivottavasti kaikki ymmärtää, että en oikeasti tätä tarkoita, mutta tamä oli karrikoitu ehdotus siitä miten itsekkäistä lähtökohdista asioita voidaan lähestyä)