Kirjoittaja Aihe: EVO luokka 201x  (Luettu 80398 kertaa)

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #45 : Heinäkuu 10, 2014, 09:53:37 ip »
Kannatan ehdotusta.

Toni Lötjönen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #46 : Heinäkuu 10, 2014, 10:10:13 ip »
Mitenkäs pahasti homma karkaisi käsistä jos c- ja d-luokan jakas vielä alle ja yli 250cc??? Ajaisivat samassa lähdössä tietenkin.

Tai voisihan lähdöt jakaa C1/D1 ja C2/D2. Saisi samankokoiset laitteet ajaa keskenään kilpaa, ja ehkä vähemän kierroksella ohitettavia.
CZ 125/516

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #47 : Heinäkuu 10, 2014, 10:28:52 ip »
Ei taida olla ajankohtaista jakaa c-luokkaa kahtia, "c-kakkosessa" olisi ollut kaksi kilpailijaa Kouvolassa.. Se kyllä pistää silmään että vaikka CZ hyvä pyörä onkin, mielestäni saisi mallit 513 ja 514 hyväksyä c-luokkaan, edellyttäen että olisivat vakiokunnossa.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #48 : Heinäkuu 22, 2014, 12:09:55 ap »
On helppoa ehdottaa lisäkilpailuja ja -luokkia classiciin, mutta hiukan realismia tarvittaneen. Nykyään on hyvä, jos 3 kisaa päästään järjestämään lyhyen suvikauden aikana. Kisapäivänä voidaan mielestäni ajattaa 2 x 4 lähtöä, jolloin kisapäivästä ei kuskeilla ja katsojille tule liian pitkä. Kuskien on oltava paikalla 0900-1700, mikä lienee myös minimi järjestäjille. Lähdöissä voi järkevästi viivalla olla keskimäärin alle 40 kuskia sooloissa ja runsaat 10 kolmipyörissä. Kun tarkastellaan tämän kauden lähtöjä, niin A+B lähdöissä on ollut noin 40 kisaajaa. Samoin C+D1+D2 lähdöissä. SV1+SV2 lähdöissä kymmenkunta paria ja E-luokassa runsaat 30. Mistä ja miten raivattaisiin tilaa lisälähdöille, jotta pysyttäisiin edellä mainituissa rajoissa?

Järjestäjien puolella lippumiesten puute on nousemassa vakavaksi uhaksi. Jo nyt joudutaan roudaamaan lippumiehiä kisapaikoille sadan kilsan säteeltä, jos riittääkään? Kun lippumiehiä ei riitä täysmittaiselle radalle, niin rataa on lyhennettävä. Ei varmaankaan ole kenenkään mieleen eikä eduksi? Jos lyhennetylle baanalle ei saada tarpeeksi lippumiehiä, niin silloin ei kisaa ajeta, turvallisuussyistä. Tilanne on tosi vakava, kun edes Heinolan alueelta nähtävästi saada tarpeeksi porukkaa näihin tehtäviin.

Vakavaa pohdintaa ja rakentavia esityksiä toivoen,

Lennu Jr.

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #49 : Heinäkuu 22, 2014, 01:09:18 ip »
Nyt pitäisi nähdä asioita hieman pitemmälle. Alla Kouvolan ilmoittautuneiden keski-iät:

Classic A
58,9 vuotta

Classic B
50,2 vuotta

Classic C (mukana vähän kuskeja ja kaksi 15V "ikähäirikköä")
38,9 vuotta

Classic D1
45,4 vuotta

Classic D2
44,6 vuotta

Classic E
43,6 vuotta

Onko laji tarkoitettu vanhojen ukkojen fiilistelykerhoksi? Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta alle 30 vuotiaita ei ole lajissa mukana. Kuinka moni teistä meinaa ajaa Classikkia vielä 85V iässä? Nuoria pitää saada lajiin mukaan, jotta tulevaisuudessakin laji voi hyvin. Jos ja kun kisoissa on riittävästi kuskeja mukana, niin kisoja voidaan järjestää taloudellisesti järkevältä pohjalta. Vaikka kalustoa olisi kuinka hyvin saatavilla, niin kuinka moni "nykycrossari" on valmis ajamaan A/B luokan kalustolla?

Nyt pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä pitkällä tähtäimellä. Säännöissä pitää pyrkiä myös pitkäaikaiseen jatkuvuuteen, jotta pyörien rakentelu on mielekästä. Sääntöjen muutoksissa pitää olla myös siirtymäaika, jotta kaikki pyörien rakentajat voivat valmistautua muutoksiin.

Omat mietteet lajin kehittämiseksi:
- A / B luokka ennallaan
- C / osa D luokkaan muutetaan Ruotsin sääntöjen mukaan "Classic European Twin Shock Championship, CETSC" luokaksi. Viimeiset vuosimallit, mitkä hyväksytään luokkaan ->
Honda: 125-250cc: 1980
Husqvarna: 125-250cc:1983, 500cc: 1984
Kawasaki: 125-500cc: 1979
KTM: 125-495cc: 1981
Maico: 125cc: 1979, 250-490cc: 1981
Suzuki 125-420cc: 1980
Yamaha: 125cc: 1980, 250cc-465cc: 1981
- E luokka Ruotsin sääntöjen mukaan EVO luokaksi
- Sivarit voidaan lakkauttaa, koska ei 10 parin takia kannata yhtä lähtöä näille "tuhlata". Tästä saadaan aikatauluun tilaa tarvittaessa vaikka EVO luokan 125cc lähdölle (toivottavasti kaikki ymmärtää, että en oikeasti tätä tarkoita, mutta tamä oli karrikoitu ehdotus siitä miten itsekkäistä lähtökohdista asioita voidaan lähestyä)

Henri Toivari

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #50 : Heinäkuu 23, 2014, 10:19:21 ip »
Suhtaudun pienellä epäilyksellä siihen että luokkamuutoksilla tulisi paljoa lisää kuskeja. Kuulun tähän alle 30-vuotiaiden ryhmään, minkäänlaista taustaa ei moottoripyöristä ole. Kouvolassa ajoin endurot, ensi kaudella tarkoitus ainakin yksi kisa ajaa crossejakin. Hyvinkään scramblessa ajan sekä mantsan että crossit jos kalusto kestää, remontitkin on usein monimutkaisia kun opettelee niitä siinä vaiheessa kun pelit on jo levällään. Jeesiä on kyllä löytynyt kun uskaltanut kysyä, iso kiitos siitä Jukka & Roope.

Huomasin kun Kouvolaan houkuttelin kavereita katsomaan ettei ketään oikein kiinnostanut, moottoriurheilu ei tunnu olevan mielenkiintoista. Kovasti kaikki oli olevinaan tulossa, no lopulta paikalle tuli systerin perhe ja kolme kaveria ketkä kävi kävelykadulla moikkaamassa ja lähti sen jälkeen syömään. Missaten tietenkin sen "skaban" siellä circuitilla. Eikä tuntunut harmittavan vaikka missasikin. Pari kaveria on jo ilmoittanut ettei pääse Vesijärven ajoonkaan vaikka sinnekin aikaa se kolmisen kuukautta.

Mielikuvia pitäisi varmaan muuttaa aika radikaalisti että nuoria alkaisi kiinnostamaan. Pitkällä tähtäimellä Hyvinkään mm-crossit ja Heinolan mm-endurot saattaa näin tehdä mutta aika salatiedettä moottoriurheilu edelleen on. Tapahtumat pääasiassa kaukana ja keskellä ei-mitään, pääsyliput monissa tapahtumissa ihan älyttömän hintaisia (ei koske classic motocrossia) ja ekat mielikuvat ainakin näin ihan muista harrastuksista tulleelle sellaisia että tyhmiä ei saa kysyä ja jokainen opettelee kaiken aina itse.

Näkyvyyttä lisää ja kynnystä matalaksi, sillä varmaan tulee ainakin lisää meitä satunnaisia nuorempia mukaan. Tämän vuoden opettelen ihan rauhassa asioita ja ajelen classic endurot, ensi kaudella varmaan uskallan jo lähteä muiden kanssa radalle. 28 ikää niin ehdin vielä jonkun vuoden kai nuorentaa keski-ikää. 

Ei ollut tarkoitus lytätä kenenkään ideoita ja lipsahti osin aiheenkin ohi...


Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #51 : Heinäkuu 23, 2014, 11:54:44 ip »
Erittäin hyvä kirjoitus Henri. Itsehän minä tämän lipsauttelun aloitin, kun siirsin näkökulmaa kalustokehityksestä kisojen järjestelypuolen ongelmiin. Havaintosi lajin kiinnostavuuden puutteesta vastaavat omia luulojani. Näkyvyyttä lisää on jo yritetty saavuttaa, mutta mitä pitäisi tehdä, jotta kynnys (mikä sitten onkaan) madaltuisi.

Avaan uuden topiikin lajin säilyttämisajatuksille.

Lennu Jr.

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #52 : Heinäkuu 24, 2014, 07:59:20 ap »
Hyvää juttua aiheesta. Itse uskon että uudet ihmiset ketkä lajin pariin saadaan, tulevat lähes kaikki tämänhetkisten kuskien kautta. Eli pientä painostusta pyörän hankintaan ja apuja rakentelussa niin laji on varmasti turvattu. Itse olen saanut kullanarvoisia vinkkejä ja apuja vanhemmilta kavereilta ketä en varsinaisesti edes tunne. Ja aina on sanottu että soittele jos tulee ongelmia...
Kertokaa siis kavereille! Lainatkaa pyöriä! Ilmoittakaa väkisin kisaamaan... niin me ainakin ollaan tehty ja toimii tosi hyvin.
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 126
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #53 : Heinäkuu 24, 2014, 01:35:13 ip »
Ei luokkia varmaan lisää voi ottaa just aikataulun vuoksi. Nyt on sopivan tiivis aikataulu ollut kisoissa. Mutta luokka muutoksia kyllä. E luokan muutos EVO luokaksi ja D luokkaan myös linkulliset pyörät.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #54 : Heinäkuu 24, 2014, 02:38:48 ip »
Otetaanpa hommaan pieni aikalisä, sillä nykyiset säännöt ovat voimassa kuluvan vuoden loppuun. Mikäli ylimääräistä kokousta ei järjestetä, niin sääntömuutoksia koskevat asiat käsitellään vuosikokouksessa helmi-maaliskuussa 2015. Hallituksen tontilla ei ole nyt syytä hääriä tietämättä sen suunnittelemista ja ehkä jo käynnistyneistä toimenpiteistä. Hallitus aikanaan pyytänee ehdotuksia vuosikokouksessa käsiteltäviksi aiheiksi, jolloin vallinneen käytännön vastaisesti on syytä sellaiset lähettää mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja tietenkin perusteltuina. Tämä palstahan on vain keskustelua varten, mutta jos todellakin halutaan muutoksia tehtäviksi, niin edellä esitetty tapa on ainoa oikea.

Rakentavasti crossiakin enemmän tai vähemmän (sukurasitteistakin johtuen) seurannut ja hommiin vaihtelevasti osallistunut (leipätyö harmillisesti haitannut) jo 1950-luvun alusta alkaen, mutta ei metriäkään mp-kisaa ajanut

Lennu Jr.
HMK ja Rafun Talli

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #55 : Heinäkuu 24, 2014, 04:16:16 ip »
Lisää rivijäsenen kommentteja, toivottavasti joku hallituksesta ottaa kantaa:

Käsittääkseni hallitus päättää mahdollisista sääntömuutoksista kuluvan vuoden aikana. Aiemmin on järjestetty syksyllä kaikille avoin "lajiparlamentti", jossa saa esittää mielipiteitään ja antaa hallitukselle evästystä päätöksentekoon. Uskoisin että sama tapa jatkuu myös tänä vuonna. Kuten Lennu Jr. kirjoittaa niin keskustelupalstalla esitetyt mielipiteet ovat yleistä keskustelua, eivät päätöksentekoa: se on hallituksen tehtävä.

Kommentti C-luokkaan: Ruotsin sääntöjen mukainen luokkajako on sellainen että siellä ei käytännössä ajeta juuri lainkaan vm. 1975-1978 pyörillä. Suomen säännöt laadittiin aikanaan tietoisesti erilaiseksi, tavoitteena korjata juuri tämä epäkohta.

t. Juha

petri pantsu

  • Vieras
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #56 : Heinäkuu 24, 2014, 05:03:10 ip »
Kyllä tämä "lajiparlamentti" tullaan järjestämään taas syksyllä ! Paikka ja ajankohta ilmoitetaan Heinolan kilpailun yhteydessä ja tiedon tulee näkemään myös tältä sivustolta. Siellä keskustellaan tulevan kauden tapahtumista ja mm. mahdollisista sääntömuutoksista ym. lajiin liittyvistä asioista. Tapahtuma on kaikille avoin ja toivotaan runsasta osanottoa paikan päälle eikä pelkästään kommentteja tallä sivustolla että Tehkää Hyviä Päätöksiä ja jäkikommentteje että en päässyt tulemaan kun oli muuta tekemistä ! Toivotaan että aika ja paikkakaan ei tulisi olemaan este kenellekään, vaan sitä tekee mistä tykkää !

t. Petri Pantsu
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2014, 06:53:03 ip kirjoittanut petri pantsu »

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #57 : Heinäkuu 24, 2014, 10:22:28 ip »
Kyllähän se olisi järkevää, että mahdolliset luokkamuutokset tehtäisiin syksyllä. Olisi sitten talvella aikaa hieroa "voittaja" pyörät kuntoon.

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 126
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #58 : Heinäkuu 27, 2014, 01:31:28 ip »
Joo ettei käy niinkuin viime syksynä, lajiparlamentissä ei kai vielä mitään päätöksiä tehdä vaan ne tehdään vasta vuosikokouksessa keväällä.... ( jos olen väärässä niin korjatkaa). Jos jotain muutoksia tai uusia luokkia on tulossa niin niistä olisi kiva saada tieto jo syksyllä.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #59 : Elokuu 02, 2014, 10:35:13 ap »
Miten olisi, jos normaalikäytännön vastaisesti osallistuttaisiin oikein joukolla tähän "Lajiparlamenttiin", jonne tiettävästi on vapaa pääsy. Tämä lisäisi hallituksen mahdollisuutta kerätä mielipiteitä, näkemyksiä, perusteltavissa olevia kehitysehdotuksia ja niin edelleen. Tältä pohjalta hallitus voi sitten ottaa palautteen huomioon tehdessään lajin tulevaisuutta koskevia päätöksiä, jotka sitten näkyvät säännöissä 2015 ->.

Jos jonkun ei ole mahdollista osallistua tilaisuuteen, niin hän tiettävästi voi myös välittää (mahdollisimman tarkasti perustellut) ajatuksensa julkituotaviksi erilaisin keinoin. Tämä foorumi on vain keskustelua, mikä ei täytä em. kriteerejä.

Kesäterveisin Lennu Jr.