Alla todella karkeasti suomennetut Ruotsin EVO Cup säännöt keskeisiltä osin. Suomennoksessa varmaan pieniä asia virheitä, mutta halukkaat vain suomenkielentaitoiset pääsevät tutustumaan sääntöjen ideaan. Kohdassa 3 oli säännöissä turvallisuuteen liittyviä asioita ja kohdassa 4 kilpailupäivään ja pistelaskuun liittyviä asioita. En katsonut näissä olevan mitään keskeistä meille. Alkuperäiset Ruotsin EVO säännöt osoitteessa ->
http://classicmx.se/evocup/2013/2013%20EVO%20CUP%20Regulations%2013_04.pdfRuotsin EVO Cup säännöt
Kohta 1 Tavoite/Motto
Tavoitteena on pitää moottoripyörät mahdollisimman alkuperäisinä ja kilpailla niillä aikakauden mukaisesti. EVO kilpailuerät tulee ajaa muista luokista erikseen. Kaikilla on velvollisuus pitää urheilu rehtinä ja kisat elossa.
Kohta 2 Luokat
2.1
Pre -90 moottoripyörät (Pre -90: moottoripyörät = valmistettu ennen 31.12.1989 ajankohtaa)
Vain yksi luokka (numeropohjat kuljettajan iän mukaan) 15min + 1 kierros
Kuskit alle 50 vuotta (kuskien ikä min 16 - max 49 vuotta) Mustat numeropohjat / valkoiset numerot
Kuskit yli 50 vuotta Keltaiset numeropohjat / mustat numerot
2.2 EVO Cup ajaa 2013 yhdessä lähdössä, -50/+50 samassa lähdössä
2.3 Jos kilpailuun osallistuu yli 2.5 kohdassa määritelty maksimimäärä kuljettaja, niin silloin järjestetään karsinta-ajo harjoitusajon yhteydessä.
2.4 Kuskin ikä määritellään 31.12 kulunutta vuotta. 16 - 49 vuotiaat -50 luokkaan muut +50 luokkaan
2.5 Maksimissaan 48 kuskia hyväksytään yhteen lähtöön
Kohta 3 Kuskit
Kohta 4 Säännöt
Kohta 5 EVo Cup moottoripyörät
5.1 Pre -90
a Tehdasvalmisteiset / yleisesti myydyt moottoripyörät, joissa yksi tai kaksi takaiskunvaimentajaa (linkun kanssa tai ilman). Rumpu- tai levyjarrut edessä / takana, ilma- tai vesijäähdytys. Jarrut ja moottori täytyy olla alkuperäistä tai hyväksytystä moottoripyörästä. Moottoripyörän ikä: Kuljettajan pitää itse todistaa moottoripyörän alkuperä (kuvat + todistus/esite moottoripyörän valmistajalta). Riitatilanteissa katsastaja yhdessä yhdessä Jyryn ja CEMAR luokka vastaavan kanssa päättää mootoripyörän laillisuuden
b Tarvikeosat, valmistettu ennen 31.12.1989 tai niiden kopiot ovat sallittu
c Kaikissa moottoripyörissä tulee olla kääntyvät jalkatapit, äänenvaimennin ja ohjaustangon väliputken tulee olla pehmustettu
d Jalkatapit ja ohjaustanko voivat olla uudemmasta mallista
e Vanteiden / pyörien mitat vapaat, kunhan ajanmukainen ulkoasu säilytetään
f Litteäluistin kaasutin, läppä ventiilit ja säädettävä juositusten puristus- / paluuvaimennus sallittu
g Moottoripyörät / osat, jotka suunniteltu tai ensimmäisen kerran valmistettu 31.12.1989 jälkeen on kielletty
h Moottoripyörän rungon tulee olla alkuperäinen ja siinä pitää olla runkonumero tai muu todistus mikä osoittaa valmistuspäivän olevan ennen 31.12.1989. Moottoripyörän silhuetti tulee olla säilyttää alkuperäisen kaltaisena
i On sallittua käyttää / rakentaa osia toisesta hyväksytystä moottoripyörästä. Osien tulee olla / tai ne pitää olla valmistettu täysin alkuperäisten hyväksyttyjen osien mukaan.
j Moottoripyörät mitkä eivät täytä sääntöjen vaatimuksia, eivät voi osallistua EVo kilpailuihin
k 125cc: Sylinterin poraus / mäntä: maksimissaaan 2mm ylikoko alkuperäisestä on sallittu
5.2 Kaikille moottoripyörille: Käytä vain hyväksyttyjä ajanmukaisia osia / komponetteja 5.1 kohdan mukaan.
Poikkeukset: a Pyörän navat voivat ola uudempaa mallia, kunhan ne ovat ajan hengen mukaiset
b Uudenmanmallinen äänenvaimennin on sallittu äänitason laskemista varten
c Sytytyslaitteet ovat vapaat
d Jousitus: Tarviketakavaimentimet ja uudemman malliset osat kuten jouset ja venttiilit ovat sallittu, kunhan ne ovat alkuperäisten osien mitoituksella
e Moottorit, mitkä ovat valmistettu vuoden 1989 jälkeen on sallittu, kunhan ne ovat identtisiä alkuperäisen Pre -90 moottoripyörän moottorityypin kanssa