Kirjoittaja Aihe: Kausi 2014  (Luettu 18221 kertaa)

petri pantsu

  • Vieras
Kausi 2014
« : Elokuu 05, 2013, 05:00:56 ip »
Terve !

Aletaampa miettimään ja keskustelemaan jo kautta 2014,mitä tehdään ja missä voitaisiin kenties järjästää kilpailuja ja mistä löydetään tähän asiaan yhteistyökumppaneita ? Tulevassa kuljettajakyselyssä on myös tästä aiheesta. No laitetaan asia nyt tähän keskustelupalstallekin niin saadaan asiaan laajempaa pohjaa.... Sana on vapaa... Parempi kun saataisiin nämä kauden 2014 kisapaikatkin mahdollisemman aikaisin selville eikä sitten kalkkiviivoilla.

T. Petri Pantsu

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2013, 09:37:03 ip »
Terve !

Lohjan suunnalla oltaisiin kiinnostuneita järjästämään vuonna 2014 jonkinlaista kauden avaus-
tapahtumaa,ajankohta voisi olla toukokuun alkupuoliskolla ? Katsotaan mitä voitaisiin päivään sisältää ? Olisiko ns. testipäivä,lajin-,kalustonesittelyä mukana voisi olla paikallisen junioricrossi
toiminnan esittelyä ym. mitä keksitään päivään ? Minulle on kerrottu että viimeinen virallinen crossikilpailu Lohjalla olisi ajettu 60-luvun alkupuolella,silloin kun laji tunnettiin viellä Scramblena. Lohja paikkakunnan sijaintina olisi ihan mielenkiintoinen tämän tapahtuman suhteen. Olen huomenna menossa tutustumaan Lohjan rataan ja sen puitteisiin ja tapaaman myös henkilöitä jotka siellä ovat tästä asiasta kiinnostuneita.

t. Petri Pantsu

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2013, 10:08:28 ip »
Terve !

Pieni korjaus edelliseen ! Lohjalla on ajettu yksi crossikisa 60-luvun alussa ja lajin nimi oli silloin jo motocross,no se siintä.

Kävin tutustumassa Lohjan rataan ja pienin muutoksin se soveltuisi hyvinkin ensi kauden avaus tapahtumaksi. Rata on hiekkapohjainen ja läpäisee veden kuulema hyvin ja on tehty niin että vesilammikoita ei radalle pääse syntymään. Keväästähän ei koskaan tiedä niinkuin ei muistakaan säätiloista etukäteen mutta jos ajatellaan niin tälläinen hiekkapohjainen rata voisi sopia tapahtumalle varmemmin kuin savipohjainen rata. Kuljettajakyselyssä tiedusteltiin asiaa ns. testipäivästä ennen kilpailukautta ja aika moni vastaaja sitä halusikin. Ottakaa toki muutkin tähän asiaan kantaa ! Tämähän on vasta alkusuunnitelua tapahtuman suhteen.

t. Petri Pantsu

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2013, 10:19:39 ip »
Terve !

Kuljettajakyselyssä ja muissakin yhteydessä on tullut esille paikkakuntia missä kisoja mahdollisesti voitaisiin järjästää. Laitampa tähän luetteloa ja voi olla että jotain tästä puuttuukin ? Imatra,Lapeenranta,Kuopio,Kouvola,Vantaa,Sipoo,Tuusula,Orimattila,Heinola,
Hyvinkää,Karkkila,Kangasala ja Salo. Varmasti tässä on joukossa yksittäisiä mielipiteitä jotka eivät saa kuitenkaan kannatusta paikalliselta järjästäjä taholta mutta hyvä kun tuotte mielipiteitänne esille ! Joku voi ihmetellä miksei kisoja ole enemmän kun mahdollisia paikka-
kuntiakin on näin paljon ? Kysymykseni jällen kerran mitä paikallinen järjästävä taho on valmis tekemään asian eteen ? Toivon henkiläkohtaisesti että jatketaan keskustelua aiheesta ja tarkoitus on saada vuoden 2014 kisapaikkakunnat mahdollisemman varhaisessa vaiheessa selville ! Minulla on ainakin viellä paljon kerrottavaa tämän asian suhteen ja kaikille sana on vapaa ! OLKAA HYVÄ !!!

t. Petri Pantsu

Henri Toivari

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
    • Sähköposti
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2013, 09:40:54 ip »
Terve kaikille, olen se pk-seudulla asuva nuorimies joka koittaa saada piikin kotaria ensi kaudeksi puomille.

Näin pystymetsästä mukaan tulevalle olisi ainakin hienoa jos jonkunlainen testipäivä tai vastaava järjestyisi johonkin väliin, mieluusti tietenkin ennen kauden varsinaista alkua. Tämä siis vain vieno toive. Äkkiseltään kun miettii niin eikö sen voisi käytännössä toteuttaa jotenkin tyyliin luokittain ja vartti per luokka vapaata ajoa tai jotain vastaavaa? En tiedä miten typerältä kuulostaa.

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2013, 09:58:00 ip »
Tervehdys Toivari ja Kaikki muut !

Kyllä sellaista Testipäivää ollaan puuhailemassa ajankohta olisi 2014 toukokuun alkupuolella ja paikkakunta hyvin todennäköisesti Lohja. Kuten ehkä jossain kirjoituksessani aiemmin kerroinkin niin kävin tutustumassa Lohjan rataan viime viikolla. Maaperä on mielestäni sellainen että siinnä ei niin sateet haitaa verrattuna savipohjaisiin ratoihin. Kerron asiasta lisää lähiaikoina kun homma edistyy lohjalaisten puolelta,meillä on siellä omat yhteistyöhenkilöt jotka hoitavat asiaa kyllä ihan innokaasti meiningillä Rakkaudesta Lajiin !

T. Petri Pantsu

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2013, 04:13:25 ip »
Millonkas se ratkeaa, et saako ensi kaudella E-luokassa olla 1987 ja levyjarru takana? Tarkotuksena olis rakentaa parille kaverille pyörät, niin toi tieto helpottais aihion hankintaa.

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #7 : Syyskuu 09, 2013, 04:43:13 ip »
Terve,
Tämäkin sääntökysymys otetaan varmaankin esille tulevassa lajiparlamentissa, joten kannattaa tulla paikalle kun tiedetään koska ja missä parlamentti pidetään.

Terv. Onni #141

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #8 : Syyskuu 09, 2013, 07:36:10 ip »
Terve !

Lajiparlamentin aika ja paikka ilmoitetaan parin päivän sisällä ! Henkilökohteisesti toivon runsasta osanottoa tapahtumaan. Tulkaa kertomaan ajatuksianne,toiveitanne ym. asioita lajin kehittämiseen ! Kenen se pitäisi puolestanne tehdä jollette itse tee sitä ? Mielestäni on aivan turha jurnuttaa asioista varikolla ym. paikoissa ja kysyä miksi tehdään ja toimitaan näin ?
Eli tulkaa paikalle ja avatkaa suunne jos Teillä on jotain kerrottavaa ! Olen aina ollut sitä mieltä että myös kritiikki voi usein olla kehittävää ja sen pitää herättää  keskustelua ja siintä ei voi ottaa nokkiinsa.

T. Petri Pantsu

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #9 : Syyskuu 09, 2013, 09:38:08 ip »
Moro

Miltäs sellainen ajatus tuntuisi, että D luokassa ajaisi pyörät, jossa on ilmajäähdytys ja rumpujarrut.
Silloin mukaan mahtuisi ekat linkkupelit ilmajäähdytyksellä.
Jotenkin ne ei oikeen tonne E-luokkaan sovi?
Saataisiin D luokkaan muutama pyörä lisää ja E-luokkaan tilaa,jota tarvitaan jos takalevy sallitaan.
Voishan sen E-luokan muuttaa samalla paremmin euroopan Etä vastaavaksi valmistusvuoden puolestakin.

Kari Wallenius

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 20
    • Sähköposti
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2013, 10:24:41 ip »
Vähäisen Classic-kokemuksen omaavana muutama kommentti, joistakin juttelin Pantsun kanssa jo Imatran varikolla. Tuolla Vets MXDN-keskustelussa oli EVO90-luokasta puhetta niin hieman siitä ja lajista yleensä.

30+ ikäisenä ex-junnucrossarina tunnistan jo nyt lähtölistoissa tuttuja nimiä juniorivuosilta, hyvä niin. Näyttäisi siltä, että nuorempia kiinnostaa paitsi vanhat laitteet, mutta myös rennompi kilvanajo. Faktahan on se, että esim. B-crossiin on turha lähteä jos on aloittanut lajin aikuisena, ei ole ajanut 10-20 vuoteen tai muuten treenaa aktiivisesti ajamisen lisäksi myös kuntopuolta. Siis niin että crossikisan ajaminen olisi mielekästä ja sinne menisi uudestaankin. Classicin maltillinen kilpailumäärä, erien kestot ja meininki mahdollistavat totisemman kisailun tai oikean harrastelun.
Toisin sanoen siis Classiccia voisi tuotteistaa Liiton suuntaan myös harrastepuolen matalamman kynnyksen lajina, koska eihän nyt Liigaan tai kans. kisoihin mahdu mitään oikeita sunnuntaikuskien luokkia lisää tai niiden erottelu on vähän vaikeaa. Samoin hiemankin helpotetut radat nykyratojen seassa houkuttavat kait harrastajia (?). En tosin tiedä mahtuuko Classic-luokkien kisoihinkaan yksipäiväisinä. Siitä seuraavaan asiaan >

Pantsun pointti muutamasta laadukkaasta kisasta pitkän sillisalaattikauden sijaan on todella hyvä. Ainakaan itselleni ei olisi mahdollista koluta koko kautta jos kisoja olisi kovin paljon.
Kisapäivät kuitenkin vilahtavat aika nopeasti, etenkin jos on vain kisapäivän paikalla. Eihän niitä helmiä ehdi kaikkia kuolaamaan, saati rakentajia haastelemaan. Sikäli ehkä esim. 3 kpl 2-päiväisiä kisoja voisi toimia, varikkoelämä saisi lisää potkua ja silloin luokkia voisi olla enemmän mikäli tarvettä ja sunnuntaina palkinnotkin voisi olla aiemmin kourassa. Esim. lauantaina treenit, ja 1-2 luokan kisat, sunnuntaina rataan tutustuminen ja toisten luokkien erät. Toki vaatii järjestäjiltä taas lisää, mutta ehkä helpompi koota tuommoinen paketti vaikka joka toinen vuosi vrt. että pienetkin kerhot järjestää kisan joka kausi ja cupissa 5 kisaa (?).

Oikeasti vanha rauta eli ne kunnon classicit on melko harvinaisia ja kalliita, sekä rakentaminen todella aikaa vievää touhua. Jos kuskeja ja näkyvyyttä haluaa lisää niin nämä 80-90-luvun vaihteen tuntumasta olevat pyörät voisivat olla fiksu veto. Niitä on vielä jokseenkin saatavilla/pelastettavissa ja osiakin saa helpommin. Samalla tavalla nekin katoavat kuin ne siksteenit, husset ja muut klassikot jos niitä ei oteta tallien perukoilta käyttöön. Ainakin itselle ne oman nuoruuden/lapsuuden pelit ja varusteet on hienoja, enkä usko että olen ainoa.

Miksi Classicci iskee kuin miljoona volttia:

+ Vanhat laitteet niin radalla kuin varikolla
+ Muu museokalusto, jota kisapaikoilla on näkynyt
+ Iäkkäämpienkin kuskien sisukkuus, kunto, ajotaidot ja kilpailuvietti
+ Monipuolinen osallistuminen / osallistujakaarti, mukaan mahtuu niin rakentelijat, ulkoiluttajat kuin kisaavatkin
+ Sivareissa 2-3krt enemmän kuskeja kuin SM-sarjassa
+ Makkarat ovat olleet hyviä ja niitä on ollut riittävästi
+ Hyvä henki ja mukavaa porukkaa

Kokonaisuutena aivan mahdottoman hienoa ollut tutustua tähän touhuun, kiitokset vielä kerran aktiiveille!


petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2013, 01:08:23 ip »
Terve !

Ensi kautta varten on käyty tutkimassa eri ratoja mitä on ehdotettu kilpailupaikoikisi.
Keskiviikkona 25.9.2013 klo 18.00 on tarkoitus käydä Sipoon radalla,paikalla pitäisi olla myös paikallisen kerhon edustajia. Kaikki jotka ovat myös asiasta kiinnostuneita ovat Tervetulleita mukaan ! Radan osoite on Öljytie 618 Sipoo.

Mitään vaihtoehtoja ei toistaiseksi lyöty lukoon mutta tutkimukset ovat kyllä jo kalkkiviivoilla.

t. Petri Pantsu













petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #12 : Syyskuu 29, 2013, 12:27:07 ip »
Terve !

Nyt on käyty tutustumassa useimpiin rata vaihtoehtoihin joita on ehdotettu vuoden 2014 kisa-
paikoiksi. Lisäksi ovat myös nämä paikkakunnat joissa on tapahtumia ollutkin 2-3 vuoden sisällä. Toivotaan että Heinolan "Lajiparlamenttiin" tulee mahdollisimman moni esittämään perusteluja Miksi meidän paikkakunnalla pitäsi Classic Kisa järjästää.

t. Petri Pantsu

Juha Tiilikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
    • Sähköposti
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #13 : Syyskuu 29, 2013, 06:37:18 ip »
Moro,

kirjoitan muutamia ideoita classic motocross'in tiimoilta. Taustatiedoksi, että olen ollut vuosikausia Classic TT'n kuvioissa ja pääasiassa vaikuttanut teknisessä valiokunnassa, jossa käsitellään pyörien luokkahyväksyntää ja sääntöasioita.

Mielestäni classic motocross toimii tällä hetkellä erinomaisesti, eikä suuria muutoksiin ole tarvetta. E-luokka, jossa itsekin ajelen harvakseltaan, on suurimmissa muutostarpeissa.
Ensimmäinen peruskysymys on a) tuleeko E-luokkaa laajentaa 1980-89 "evo pre 90" b) jaetaanko luokka kahtia eli esim. E-luokka 80-84 ja evo pre 90 85-89 valmistetut c) E-luokka 80-84, evo pre 85-89, super evo 90-95 d) E-luokka jatkaa ennallaan - ei muutoksia e) joku sekoitelma em. vaihtoehdoista ja lisäksi esim. Silvon ehdottama D-luokan laajentaminen.
Vaihtoehtoja on useita ja jossain vaiheessa on varmasti syytä laajentaa luokkia ja nuorentaa pyörien ikärajaa. (Huom. Vuosiluvut tulee tarkastaa tarkemmin, että vastaa kansainvälisiä sääntöjä - itse tarkastin pikaisesti netistä.)
Itse kannatan vaihtoehto c)'tä, koska se takaisi tasapuolisen kilpailun kaluston osalta. Pyörien kehittyminen 90-luvun taitteessa oli huomattavaa ja varsinkin jousituksen kehityksessä tapahtui paljon. Kahden lisäluokan tulo mukaan todennäköisesti aiheuttaisi yhden lähdön lisää (eli ts. treenit + 2 starttia) ja tarvittavat palkinnot. Plussana olisi yhdenmukaista kalustoa myös kansainvälisiin kilpailuihin ja todennäköisesti lisää pyöriä sekä kuljettajia.

Toinen asia, mitä toivoisin käsiteltävän E-luokan sääntöjä muokattaessa on takapyörän levyjarrun hyväksyntä. Mielestäni sen kieltämisellä ei ole perusteita, mutta edelleen olisi syytä tarkastella etukäteen myös muiden maiden sääntöjä ennenkuin päätöksiä tehdään. Lisäksi, jos takalevyjarru sallitaan E-luokkaan, tulee säännöissä määritellä hyväksytäänkö rakennettu levyjarru (eteen tai taakse) jälkiasennettuna vai tuleeko olla alkuperäinen tai vastaava.
Esim. monien E-luokan levyjarrut edessä ovat heikkotehoisia ja ei olisi kovinkaan iso homma rakentaa ylikokoinen levy ja adapterilla jarrusatulan paikka uusiksi (tai rohkeimmat hitsaavat alukiinnikkeet uuteen paikkaan!!!) ja johan alkaisi pysähtymään. Tai onko sallittua vaihtaa alkuperäinen rummullinen taka-/etujarru levyjarruksi? Nykyiset säännöt sallivat E-luokassa mielestäni rummullisen etujarrun muuttamisen levyjarruksi ja etujarrulevyn suurentamisen, kunhan sellainen löytyy vuodelta 1987 tai aikaisemmin esim. katupyörästä.

Vinkkinä suosittelen vahvasti pidättäytymään pyörien valmistusvuosien aikarajoissa ja säännöissä rajaamaan pyörät alkuperäiskuntoisiksi teknisiltä ominaisuuksilta. Näin vältetään pyörien alkuperäiskunnon liialliselta modifioinnilta, mikä ikävä kyllä esim. classic TT -säännöissä on ollut sallittua. Lopputuloksena on tällöin kilvanajolaitteita, joilla ei ole paljonkaan tekemistä alkuperäisen esikuvan kanssa.
Sääntöjen muutoksissa on oltava todella tarkkana ja mietittävä kaikki sanamuodot ja pilkut yms. hyvin perusteellisesti. Muuten on seurauksena epäselvät säännökset, ristiriitoja muiden maiden sääntöjen kanssa tai pahimmassa tapauksessa välittömät muutostarpeet heti vuoden päästä. Eli kaikki muutosehdotukset tulee tarkkaan miettiä etukäteen perusteluineen, jotta hallitus saisi hyvät eväät aikanaan kun sääntöpäätöksiä tehdään.


Hyvää syksyn jatkoa,
t. Juha Tiilikka
#90

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Kausi 2014
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2013, 05:46:54 ap »
Terve !

Olen tutkinut Kouvolaa yhtenä mahdollisena kisapaikkana. Vauhtipuisto toimii nykyisin ns. yksityisvetoisena,samoilla yrittäjillä on molemiila myös maansiirtoliikkeet joten kalustoa löytyy radan muotoiluun ja muokkaamiseen kyllä tarpeeksi. Vauhtipuiston alue on 22 hehtaaria ja siellä on olemassa mm. Karting-rata,rc-rata,supermoto-rata,eduro-rata,juniori cross-rata ja taisi jäädä jotain mainitsemattakin....?
Tilaa on siis esitellä monenlaista toimintaa ja lisäksi mukaan voi ottaa harrasteajoneuvoja näytteille. Tapahtumaa voisi ajatella kaksi päiväiseksi mutta Classikit ajaisivat kilpaa vain yhtenä päivänä,rataan voisi kyllä päästä tutustumaan pyörän kanssa jo ensimäisenä päivänä.
Tämä tulisi olemaan myös kerhomme ensimmäinen itse järjästämä kilpailu. Toimitsijalisenssin omaavia henkilöitä on nyt ollut mukanamme riittävästi ja olen ymmärtänyt että he haluavat jatkaa jatkossakin kanssamme, KIITOS ! Toki tarvitsemme joihinkin tehtäviin lisähenkilöitä Kouvolan suunnaltakin tai ihan mistäpäin vaan,mutta eiköhän näitä löydy ja tapahtumahan ei ole viellä huomenna. Käykääpä tutustumassa sivuilla: www.kouvolacircuit.com

t. Petri Pantsu