Moi,
konekortti on ollut esille aina silloin tällöin vuosien varrella vähintään viimeiset 10 vuotta. Viime syksynä pidetyssä lajiparlamentissa siitä muistaakseni puhuttiin myös. Keskustelun lopuksi todettiin taas kerran että sellaista ei oteta käyttöön ja pöytäkirjaan merkittiin "Sovittiin, että pidetään katsastuksissa pöytäkirjaa johon merkataan pienet katsastuksessa havaitut laittomuudet. Puutteet on korjattava seuraavaan kisaan."
Ottamatta kantaa itse kortin tarpeellisuuteen niin olen samaa mieltä Tomin kanssa siitä että lajimme ei kaipaa lisää byrokratiaa. Lisäksi on huomioitava tosiasia että nykyisillekään hallinnon vaatimille töille ei tahdo löytyä tekijöitä, joten lisätyöt tuskin houkuttelevat ketään talkoisiin, varsinkin kun kortiston ylläpitö on ympärivuotinen tehtävä. Olkoonkin että homma tehdään tietokoneella niin työtä ja eritoten aikaa se kuitenkin vaatii. Pyöriä voidaan muuttaa, jolloin konekorttiakin pitää aina muuttaa. Muistavatko kuskit ilmoittaa muutoksista, pysyisikö kortti ajan tasalla, helpottaisiko enemmän tai vähemmän ajan tasalla olevan kortin kanssa toimiminen katsastusta?
Sääntörikkomukset saataneen kiinni lajiparlamentissa päätetyllä tavalla eli kun sellainen havaitaan (kuten Jarmon mainitsema liian uusi runko ilmeisesti A-luokassa??) niin siitä annetaan kuskille huomautus ja asia pitää olla korjattuna seuraavaan kisaan tai sitten on ilmoittauduttava oikeaan luokkaan. Omasta mielestäni periaate pitää olla että ketään ei käännytetä pois vaan annetaan mahdollisuus korjata tilanne. Toki siirto oikeaan luokkaan voidaan hoitaa jo katsastuksessa mikäli havaitaan että pyörä on selkeästi ilmoitettu väärään luokkaan.
t. Juha