Kirjoittaja Aihe: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät  (Luettu 101735 kertaa)

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #60 : Maaliskuu 17, 2012, 09:01:24 ip »
Moi !
Kysyin "Ryssältä" Mikä on selitys,miksi hän menee niin kovaa ? Vastaus kuului: Sä oot niin nuori viel Petri,mut sit ku
sää oot mun ikäine ni säki meet kovaa ! Joten meillä nuorisollakin on toivoa joskus mennä kovaa kunhan eletään
n. 20 vuotta vanhemmiksi ! Tämän tutkimuksen tein viime kesänä.

T. Petri Pantsu

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #61 : Maaliskuu 22, 2012, 12:15:37 ip »
Mielenkiintoista kalustoa 1974. Kuvan oikeassa yläkulmassa hyppyristä saapuu etuvetoinen yhdistelmä? Aika harvinaista nähdä ketjurattaalla varustettu etupyörä, eikö?

Lennu Jr.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #62 : Maaliskuu 25, 2012, 01:35:14 ap »
SV-Crossin Pioneerit Suomessa 1974      
      
      
Aronen Eero - Aronen Markku & Carlsson Nils   Kawasaki   HMK
Hilpinen Eero - Niemi Heikki   Yamaha   HäMK
Levänen Kai - Erälähde Ilkka   Yamaha-Wasp   HMK
Lindgren Christer - Sundström Alf   Honda   HMK
Puttonen Veli-Matti - Remes Pentti   Yamaha   HTM
Rahko Kalevi - Laatikainen Kari   Kawasaki   HMK
Ratinen Tauno - Huhtala Matti & Venovirta Jukka   Rasp-Kawasaki & Honda   HTM
Rautanen Erkki - Ruutuoksa Aarre   Kawasaki   HMK
Satukangas Matti - Alanen Jussi & Lyly Matti   Yamaha-Wasp   HMK
      
      
Kisat      
      
Ruskeasanta 19.5.1974      
Horha 2.6.1974      
Orimattila 22.6.1974      
Kuusankoski 18.8.1974      
Orimattila 31.8.1974      
Westerkulla 8.9.1974      
      
      
Tiedot: Moottoriurheilu-lehti ja VM 1974 ym.      

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #63 : Maaliskuu 25, 2012, 10:25:55 ap »
Moro.
Kiitos Lennu jr.Nyt tuli faktaa,tuttuja nimiähän siellä vilahteli.Jopa 6 kilpailua kun tänä päivänä SM-sarjaa on kolme ja kourallinen kuskeja.
T:Jarmo

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #64 : Maaliskuu 29, 2012, 11:27:32 ap »
Moi !

Lehtisen Jarmo lupaisi toimittaa minulle aineistoa joka on alunperin kuvattu kaitafilmikameralla,sittemmin muutettu.
Kuvauksen kohdeena vuosilta 1974-1975 sivuvaunu crossia Suomessa. Kun Jarmo kysyi kiinnostaako ottaa talteen ?
Niin asiahan oli heti selvä !

T. Petri Pantsu

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #65 : Toukokuu 19, 2012, 12:01:15 ap »
Salon skaba OK, ehkä parhaiten järkätty (vain) neljästä näkemästäni. Keli oli mitä oli, savi pirun liukasta jo jalkamiehellekin, mutta tämähän ei ole mitään salibandyä, vaan ulkoilmaurheilua. Pioneerikuskeista oli paikalla kolme: Ryssä kisasi, Satu-Matti kiersi enduropätkän Nysä-Teamin Jahvetilla ja Masi Puttonen kierteli varikolla. Team osallistuu Joutsan tapahtumaan yksirivisillä.

Grörooseista muuten juttu tämän päivän Hesarissa sivulla B 10. Itselleni uusi asia oli se, että syydarilla tarkoitetaan sivuvaunua. En ole sitä ennen kuullut, vaikka lajin tiimoilla olenkin jotenkin ollut muutaman vuosikymmenen. No joo, melkoista lälläähan se teksti on, mutta pääasia on, että lajista kirjoitetaan, eikö? Vanhana kalkkiksena pitäisin kyllä enemmän asiapitoisesta (ja oikeita tietoja antavasta) tekstistä.

Kesän jatkoa toivotellen Lennu Jr. 

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #66 : Toukokuu 19, 2012, 10:06:52 ip »
Moro
Syydarillahan tarkoitetaan abbariaria eli purkkiorjaa eli sivuvaunumiästä.
T:Jarmo

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #67 : Toukokuu 19, 2012, 11:32:04 ip »
Moro,

Niinhän minäkin olen aina luullut.  :D

Lennu Jr.

Pasi Malvisalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #68 : Kesäkuu 01, 2012, 04:48:29 ip »
,
-85 ostimme silloisen kyytimieheni kanssa Strömmin Celleltä 1000cc Eml-Yamahan johon sittemmin vaihdoin 490cc Yamahan 2t moottorin
vallitsevan trendin mukaan.,
Moro, selailin vanhoja tulosliuskoja ja muistelin tuota vallitsevaa trendiä, joka 1985 alkoi, niin oliko tuo 1986 tuloksissa esiintyvä EML-Yamaha tuo mainitsemasi yhdistelmä?

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #69 : Kesäkuu 01, 2012, 06:09:54 ip »
Morjens Pasi...

Juu,sillä ajettiin-85 ja -86 Lehdon Ollin kans.Kausi-85 meni kyllä aikalailla pilalle pienien haavereiden muodossa=2xsolisluu poikki.
Pahus,kun  myit Husses kuulemma pois,olisit tullut ajaan...

Mihinkäs se sv-runko meni jolla te aloititte muurarin kans,missä oli se ilma Hva:n kone?

T:Kari T.



Pasi Malvisalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #70 : Kesäkuu 01, 2012, 06:52:41 ip »
,Mihinkäs se sv-runko meni jolla te aloititte muurarin kans,missä oli se ilma Hva:n kone?

Se runko oli Pantsun Petriltä, ajettiin sillä -85 kausi ja se tais mennä takaisin Saloon, en muista varmaksi. Oli kaiketi kotimaista valmistetta...

Oltiin muuten tietämättämme siinä vaiheessa tekemässä jonkinlaista historiaa kun istutettiin 1-sylinteristä 2-t konetta crossisivariin. Tiedettiin että Kangasalan suunnassa oli tekeillä 1-syl 2-t kotari, mutta sekin nähtiin vasta radalla.
Hilpeitä oli kommentit kun ekan kerran se Kavilannummelle talutettiin.  (  ;D ;D) "Vanhojen partojen" kommentit on muistissa vieläkin.

Pasi Malvisalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #71 : Kesäkuu 02, 2012, 12:35:20 ip »
Tai siis no ei ehkä tehty mitään historiaa, mutta sanotaan että oltiin osaltamme mukana siinä historian kehityksen alkuvaiheessa...
Mielenkiintoista oli lukea noista ekoista crossisivarilaitteista (2-t 3-syl +ym koneita), missäköhän vaiheessa jytäjämmun koneisiin pohjautuvat myllyt alkoivat yleistyä? Ja miks just 650 jammu? Mikä teki siitä niin suositun aihion? Taisivat jossain vaiheessa olla, ei ainoina, mutta ainoita?

 Kun ekoja kertoja -84 crossisivareita itse näin niin lähes 100% oli niitä. Salon MM:ssä oli vain 7 EML-Jumboa, 1 Honda, 1 Folan, 1 Norton, 2 Weslakea, 2 KTM:aa. Seuraavana vuonna lisäksi Maicoa, Kawasakia, Hussea, Hondaa, Suzukia, taisivat nuo jo olla 1-syl. koneita.
 
Miltä se tuntui silloisista alan miehistä kun pyörät alkoi muuttua tollaisiksi "mopoiksi" (1-syl 2-t), niinkuin silloin -85 joku osuvasti lausui? Jammut oli kaiketi aika kauan ratoja "hallinneet", jos näin voidaan sanoa?

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #72 : Kesäkuu 02, 2012, 06:29:26 ip »
Moi !
Muistan kyllä kun tapasin Malvisalon ja Neron vuonna -84 jossain jääratakisoissa,kaverit kyselivät minulta rungosta. Sanoin että se tulee keväällä myyntiin ja homma jäi sikseen. Sitten keväämällä samat kaverit soittivat ja sanoivat että tullaan huomenna Saloon ja ostetaan se runko ! Minun piti tehdä siintä jääratapeli itselleni mutta kun pojilla tuntui intoa olevan crossi hommaan niin mikäs siinnä. Runko ja muu siihen liittyvä on Hilpisen/Jaatisen tekemää työtä. Laite tuli sittemmin taas Saloon Petri Aspille,päätyi seisomaan sitten erään autoliikkeen takapihalle ainakin vuodeksi. Täältä laite lähti sitten jälleen kerran Tampereen suuntaan ja on nykyisin Talan porukalla,siis Viikari-Yamaha on tuo kyseinen peli.

T. Petri Pantsu

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #73 : Kesäkuu 02, 2012, 09:50:02 ip »
Moro...
Hienoa,että saatiin Pasi M. mukaan muisteloihin ja selvisi se runkoasiakin,kiitos myös Petrin.
Ja mikä parasta....runko on tallessa...
Itse muistan kun Ronkosen Pekka (Kangasalan sv-cross miehiä)suositteli crossi-sivarin rakentamista 500cc 2t laitteesta -84.
Pidin miestä ihan sekopäänä,vaikka en silloinkaan mitään mistään tietänyt,vasta seuraavana keväänä Salon MM kisoissa
ymmärsin....1-pytty 2t teki tuloaan...
Jytärin kone syrjäytti Nortonin ,mikä oli suosittu moottori sv-voimanlähteenä -70 luvulla.Antonius Maria(tuttujen kesken Ton)van Heugten voitti jytärin koneella Euroopan Mestaruuden 1975,mikä tietysti lisäsi kiinnostusta moottoriin.
Tuolta John Daveyn http://www.thejohndaveypages.org/JD_NA/JD_NA___Index.htm sivuilta kun katselee esim.1970 ruotsalaisten tai engesmannien kohdalta niin näkee aika hyvin moottori tarjonnan.
Svedut ovat kans melkoisia uranuurtajia sv-cross rintamalla ja muutenkin crossi touhuissa kun historiaa tutkii.
Kai se moottorien saatavuus/hinta/luotettavuus/viritys vaikutti menestykseen.Ryssä varmaan osais kertoo...jos Roy on hommannu sille
läppärin...:)Kyllä Ryssälläkin oli 500 cc Honda ja jostain helikopteriputkesta hitsattu kevytsivari melko pian,olisko -86?

Muisteli:Kari T.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2012, 09:54:20 ip kirjoittanut kari.j.tuominen »

Pasi Malvisalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Classic Sivuvaunu Motocross Pyörät
« Vastaus #74 : Kesäkuu 03, 2012, 07:44:02 ip »
Kyllä Ryssälläkin oli 500 cc Honda ja jostain helikopteriputkesta hitsattu kevytsivari melko pian,olisko -86?

Tarkistin tulosliuskasta ja aivan oikein: vuonna-86 lopputuloksissa pronssia, pyöränä Honda.