Kirjoittaja Aihe: CMF 2011 -lehti  (Luettu 22635 kertaa)

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
CMF 2011 -lehti
« : Joulukuu 15, 2011, 10:16:14 ap »
Classic Motocross Finland 2011 -lehdet on nyt postitettu kerhon jäsenmaksun maksaneille, kausimainostajille sekä lehden muuten tilanneille. Ovat varmaankin perillä ensi viikon alkupuolella. Lisäksi lehtiä on jo suurimmalla osalla paikallisista myyjistä.

Laittakaahan tänne kommentteja lehdestä kun olette päässeet niitä lukemaan. Omasta mielestäni siitä tuli todella upea! Kiitos kaikille tekemiseen osallistuneille, erityisesti Alan Bridgerille ja Tuire Aholle.

timo haarajoki

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2011, 05:41:07 ip »
Moi Juha

Lehti jo perillä Posti Peten tuomana,on ihan vimosen päälle.


terv timo.

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2011, 10:44:17 ip »
Moro.
Sain tänään lehden ja kiitokset Allulle joka tän kasas.Mutta kiitokset myös Aholan Eskolle hyvästä ESO jutusta ,Mikaelille Kawa jutusta ja Pantsun Petrille jutusta rajan takana.Upea on magazine sais ottaa oppia muutkin " lehtien" tekijät.
T:Jarmo

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2011, 04:52:18 ip »
CMF:n jäsen Nisse Wedin Ruotsista kirjoitti:

Hei, ja kiitos hienosta lehdestä. Katsoin kuvaa Åbergista Yamaha HL:llä ja se tuntui minusta tutulta. Kaivoin vanhat albumini esiin ja löysin kuvan, jonka olin ottanut Jämshögissä 15.5.1977. Se oli Ruotsi-Suomi maaottelu, jonka Ruotsi voitti pistein 240 -147. Suomen joukkueessa ajoivat MattiTarkkonen, Ari Bamberg, Erkki Sundström, Anti Oksanen, Harry Snellman,Tapani Pikkarainen, Seppo Isomäki, Osmo Perälä, Uha Tirinen. Bengt Åberg voitti toisen erän ja Tommy Olsson ensimmäisen. Paras suomalainen oli Erkki Sundström.


Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2011, 05:18:40 ip »
Todella hieno lehti. Kyllä ammattilainen osaa. Minunkin sepustukseni näyttää Allun käsittelyn jälkeen lähes asialliselta.

ESO-jutussa maininta Kärhän TT-pelistä, mikä on voinut esiintyä myös 350:nä. Kuitenkin viimeiseksi jääneeseen Eltsuun 1963 Suomen Koneliikkeen Arne "Waltsu" Wallden rakensi Pertille 500-crossikoneen ympärille pyörän. Rungosta ei tietoa, onhan voinut olla Manxinkin, mutta ei todennäköistä. Näitä raameja ei ihmeemmin kuljeskellut nurkissa vielä 1963. Pertin sijoitus C-luokassa 13. ja SM-piste.

Sivarin #165 (ex-#101) historia ei taida ihan pitää paikkaansa. Kai Leväsen ei tarvinnut ostaa pyörää, koska ne molemmat olivat Arwidsonin. Kumpikin TX750-koneella. Leväsen sairastuttua kesken kauden loppukisat ajoi Ryssä, eikä ihan huonostikaan. Arwidsonilta pyörän osti NN vuonna MM, Ryssä muistaa nimen. Virtasen Sauli ja Remeksen Pena tuskin tällä yksilöllä ajoivat, ehkä ei Virtasen Hanskikaan.

Ryssä on varsinainen junnu tässä porukassa, sillä hän aloitti vasta 1959, tosin yksirivisellä. Olisiko jutun paikka seuraavaan / seuraaviin lehtiin?

Yksi lillukka vielä: Bengt Åberg ajoi kisat 1977 ja 1978 Yamaha 500:lla eikä HL:llä. Oli tuo tehdaspeli muuten 4-vaihteinen.

Terveisin Lennu Jr.


« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2011, 12:49:51 ap kirjoittanut Juhani Saastamoinen »

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2011, 07:15:09 ip »
 jes, lehti on aivan huippu!  ,...eiköhän nelarijammu olisi pärjännyt yhtä hyvin 3 vaihteisenakin? ,no, ykkösellä voi lipua puomin taakse ja kakkosella sitten holeshotit..

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2011, 08:13:31 ip »
Moro.
Tohon sv no 165,sen verran että Hätösen Jari osti sen 80 luvun alussa Remeksen Penalta ja runko on siitä erikoinen että siinä on sv korvakkeet mol.puolin.Toki kisoissa ajettiin vain joko oik tai vas puoleisella ei yhtä aikaa.Olisko jommankumman puoleisen vaunun tehnyt Jaatisen Altsu???Ryssästä olisi aika tehdä juttu kuten Hilpisen Eerosta ja muista sv-luokan pioneereista.
Ikävää kun tulevaan mp-näyttelyyn ei mahtunut sivaria mukaan,mutta ainahan ei voi voittaa........
T:Jarmo

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #7 : Joulukuu 23, 2011, 01:16:52 ap »
Terve,

Kyllä Bengtillä oli 3-piikkinen laatikkokin ainakin testeissä. Tarpeettomien ratasparien poistamisella saatiin myös bonus: öljytilavuuden kasvu -> öljy viileämmäksi, vaahtoutumisvaara vähäisemmäksi 70-luvun öljyillä. Samoin Bengt käytti 2- ja 3-venttiilikansia radoista riippuen.

Tuo sivarihomma on sekava selvitettäväksi ja niiden historia kiinnostanee vain kyseisten pelien nykyhaltijoita, ehkä? Arwidsonin Waspeja oli itse asiassa 2+2 eli Leväsen ja Satukankaan käytössä olleet. Leevillä vasurit ja Matilla oikeakätiset. Leevillä koneet TX750- ja Matilla XS2-pohjaiset. Leevin vanhemmalla ajoin sata metriä Keimolan varikolla ja totesin, että tämä on aikamiesten hommaa ja pysyin sen jälkeen noista vehkeistä ainakin parin metrin päässä, mikäli ne olivat käynnissä. Varmasti oikea ratkaisu.

Hyvät Joulut yms. toivottaa Lennu Jr.

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #8 : Joulukuu 23, 2011, 09:57:38 ap »
Terve,
Joel Smets on voittanut MM lähdön kaksivaihteisella Husabergillä eli lähdön jälkeen ei vaihtanut kertaakaan.
Tällaisen kostruktion on valmistanut mr. Lars Nilsson joka teki myös Folan moottoreita sivarikäyttöön.

Terv. Onni #141

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #9 : Joulukuu 24, 2011, 12:39:09 ap »
Montakohan näitä Freddy Olssen LArs Nilsson 2-t tonnisia twinejä mahdettiin tehdä? Olen nähnyt mainintoja parista kymmenestä, mutta lukumäärä vaikuttaa pieneltä, kun niitä on täällä Härmässäkin kaksi.

Terveisin Lennu Jr.

petri pantsu

  • Vieras
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #10 : Joulukuu 24, 2011, 04:05:22 ap »
Terve !

Onni tarkoitti Husabergiä, nelitahtista moottoria. Olin saman pöydän ääressä kun Mr Nilsson asiaa kertoi.Tonnisia
kaksitahti twineja ilmajäähdytteisenä on tehty 10 kappaletta. Ostin tammikuussa vuonna 1986 ilmajäähdytteisenmoottorin Folanin tehtaalta,taisin tehdä töitä yötä-päivää että sain koneen hankittua. No se siitä...
Laite oli Folanin testikone johon oli oikestaan kaikki osat uusittu lohkoja myöten. Viime käynnin aikana Folanilla selvisi
että edesmennyt maailmanmestari Ton van Heugten oli tämän moottorin testaaja,kuten arvelinkin.
Erkki Salolla oleva ilma-Folan on alunperin ollut vesijäähdytteinen,valmistusmäärä n. 20 kpl,myös Mr Heugtenin kone.
Erkki on muuttanut koneen ilmajäähdytteiseksi jälkeenpäin. Nämä kaksi Härmässä olevaa laitetta ovat tietääkseni
ainoat ilmapelit maailmassa joilla ajetaan.

T. Petri Pantsu

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #11 : Joulukuu 24, 2011, 08:40:42 ap »
Terve,
Folanin kaksitahtisia twinejä valmistettu kaikenkaikiaan 51-52 kappaletta joista 9tai kymmenen ilmakoneita.
Tämä tieto määristä on mr. Nilssonin muistama.
Tämä kaksivaihteinen Husa oli Nilssonin ideoima Joel Smetsille koska Nilsson oli avain henkilö koko Husabergin
kehitystyössä ja Smets husan tehdaskuskina kiinnostunut myös pyörien kehitystyöstä. Oli siinä kaksivaihteisessa
muutakin erikoista kuin vaihdelaatikko.Nämä innovatiiviset kokeilut eivät aina kuulemma saaneet Husabergin siunausta
mutta koska Smets oli hyvin kokelunhaluinen niitä toteutettiin "ominpäin".

Terv. Onni #141

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #12 : Joulukuu 24, 2011, 01:28:38 ip »
Terve,

Mielenkiintoisia tietoja, vaikka ehkä ohi laatulehteä koskevassa keskusteluaiheesta, anteeksi. Lajin historiaa kuitenkin, eikö?

Ton van Heugtenin Amersdoorfiin noin 1974 perustamaan liikkeeseen tuli korjaamopomon hommaan Monzan 1973 GP:n tapahtumien seurauksena Yamaha Racing Teamista eronnut huippumekaanikko Ferry Brouwer. Jonkinlaiseksi päähommaksi muodostui Tonin Yamaha 650-koneen ympärille rakennetun sv-crossipyörän kehitys. Tuloksena 1975 Euroopan mestaruus. Lisäksi Ferry sai luvan ja tuen RR-kisatiimin perustamiseen, tarkoituksena osallistua ensisijaisesti Hollannin piraatti-moottoriliiton NMB:n
järjestämiin kisoihin 250- ja 350-luokissa kuskina Kees van der Kruis, mutta jatko onkin sitten asvaltin puolelta.

Terveisin Lennu Jr.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2011, 01:37:19 ap »
Ton jatkoi aktiivista sv-crossiuraansa Ferryn pyörittäessä hänen RR-tiimiään. Yamahoiden ja yhden vuoden Weslaken jälkeen hän siirtyi Folaniin 1984 Waspin rungossa. Samalla yhdistelmällä myös seuraavana vuonna, mutta 1986 ajokkina oli Folan-EML ja 1987 Folan-VMC (Vruwink MotorCycles).

Terveisin Lennu Jr.

Roy Lindgren

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
    • Sähköposti
Vs: CMF 2011 -lehti
« Vastaus #14 : Joulukuu 25, 2011, 03:14:17 ip »
Zau,Jep lehti on viimesen päälle,eso jutussa oli jotain diipadaapaa mistä jussi jo mainitsi mutta ei viilata pilkkua..Mutta miten on mahdollista että yhtään sivaria ei muka mahdu mp messuille!!!kuka helvetti näistä päättää??sivuvaunu luokka on katsojien mielestäkin kiinnostavin!ja ohan se suurin luokka!sit joku helvetin aasi päättä että sivari ei mahdu messuille..varmaan jottain hussen raatoja osasto täys!
Eipä mulla muuta!

Hyvää Joulua ;D