Kiitos Jussi asiallisesta ja perusteluita sisältävästä kirjoituksesta! Tässä yhden CMF:n rivijäsenen mietteitä aiheeseen.
EVO-luokka, pre-90 tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua, on aiheuttanut kiivastakin keskustelua jo usean vuoden ajan. Classic motocrossin säännöt päättää CMF:n hallitus (= esittää SML:lle hyväksyttäväksi) ja toistaiseksi luokkaa ei ole otettu mukaan Suomen classic-kisoihin. Perusteluina on ollut esim. että kun ”uusia pyöriä” on paljon niin rata menee vanhoille pyörille liian huonoksi, ja että uudet pyörät ovat liiaksi nykypyöriä vastaavia eivätkä siksi kiinnosta yleisöä kuten vanhemmat pyörät. Tästä olen samaa mieltä. Yleisesti ottaen, mitä uudempiin pyöriin mennään niin sitä enemmän ne näyttävät samalta, muovien värit vain vaihtelevat. Jos vertaus autoihin sallitaan niin uskon että yleisöä kiinnostaa enemmän katsoa lähtöä jossa on Mini, Escort, Fiat 600, Volvo Amazon jne. kuin lähtöä jossa on Nissan Sunny, Toyota Corolla, Mazda 323 jne. Kaikissa malleissa on toki selkeitäkin eroja mutta vaaditaan hieman harjaantuneempaa silmää erottamaan ne. Uudemmat pyörät ovat parempia ajaa, niitä saa helpommin ja niiden ylläpito on helpompaa mutta mikä luokassa on katsojan kannalta ”se jokin”, joka erottaa lähdöt ns. nyky-kisoista? Jos kisat on suunnattu vain kilpailijoille niin silloin kysymyksellä ei ole merkitystä.
Muistin virkistykseksi kerrattakoon että nykysäännöissä oleva rumpujarru takana on ollut viimeinen linkki classic-aikaan, johon ainakin minä yhdistän pyörät joissa on stereoperä ja ilmajäähdytys. Pop-musiikistakaan ei tule klassista musiikkia vaikka poppia soitettiin radiossa jo yli 50 vuotta sitten mutta se onkin tietysti eri asia
. Sivuvaunuista ymmärrän sen verran että ne ovat myös hieman eri asia kuin soolopyörät, ja koska ymmärrän etten ymmärrä sivareista juurikaan mitään niin en ota kantaa siihen keskusteluun.
Ikäni puolesta kuulun siihen porukkaan, joka ajoi silloin kun EVO-pyörät olivat uusia mutta en silti kuolaa niiden perään. Mutta kuten Jussin kirjoituksen henki on niin asiaa pitää ajatella laajemmin kuin vain omasta näkökulmasta. Ei pidä tuijottaa ainoastaan omaan mielipiteeseensä, tai tehdä päätöksiä sen perusteella mitä pyöriä omassa tallissa on, vaan yrittää nähdä koko lajin etu laajemmassa perspektiivissä ja pidemmällä ajanjaksolla.
Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, tilanteet kehittyvät. Kehitys voi olla, tai se voi tuntua positiiviselta tai negatiiviselta mutta varmaa on vain että mikään ei pysy ikuisesti ennallaan. Classic motocrossin säännöt ovat tänä syksynä ”katkolla”, ja vaikka en olekaan ajatuksesta suunnattoman innoissani niin nyt minusta olisi oikea aika lisätä pre -90 luokka mukaan myös Suomessa koska se todennäköisesti tuo uusia harrastajia mukaan toimintaan ja lajille jatkuvuutta. Laittaisin kuitenkin ehdoksi että luokkaan pitää löytyä vähintään 15 ennakkoon maksanutta eli kisaan sitoutunutta kilpailijaa että lähtö ajetaan. Evo-aktiivien viestien perusteella halukkaita on runsaasti, joten tämä ei pitäisi olla ongelma. Päivän pituus ei juurikaan muuttuisi mikäli C- ja D-luokat ajaisivat kilpailunsa yhdessä lähdössä kuten jo nyt ajavat harjoituksetkin.
Lisää mielipiteitä ja rakentavia kehitysehdotuksia toivoen,
Juha