Kirjoittaja Aihe: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt  (Luettu 26002 kertaa)

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« : Elokuu 08, 2016, 12:25:19 ip »
Tervehdys!

Ajattelin kirjoitella tänne jo nyt ensi vuodesta vaikka tapahtumia on tällekin vuodelle vielä tulossa. Kisat on mennyt hyvissä tunnelmissa ja porukka on ollut tyytyväistä. Kahvi on ollut lämmintä ja makkarat kuumia. Sinappikaan ei ole päässyt loppumaan. Seuraavana haasteena olisi löytää yhteinen linja tuleville säännöille ja luokkajaoille sekä luonnollisesti sille, minkävuotisilla pyörillä kisoihin saa osallistua. Nythän maksimiraja on -87 ja takaa täytyy rumpujarru löytyä.

Itseäni alkaa kyllästyttämään tämä kuppikuntaisuus. Peltitankki vs. muovitankki, rumpujarru vs. levyjarru. Välillä tuntuu kuin olisi keskellä esikoulun välituntia. Esimerkkinä: kovaan ääneen levyjarrua taakse vastustavat ihmiset kuitenkin ihailevat Classic sivuvaunuja joista löytyy Brembon nelimäntäpuristimella olevia oranssiksi elaksoituja osia. Jokainen ymmärtää että tuo jarru antaa turvallisuutta tuohon sivuvaunulla ajamiseen, joka muutenkin on ihan hullujen hommaa!  ;)

No mikä sitten mättää? Muutosvastarinta? Periaatteessa ollaan muutosta vastaan, koska näilä säännöillä ollaan menty jo 16-vuotta. Hieno juttu ja arvostan tämänkin kerhon pioneereja äärettömästi, koska ilman heidän aktiivisuutta näitä tapahtumia ei olisi koskaan järjestetty. Olisko kuitenkin muutoksen aika? Olisiko aika todeta yhteen ääneen että NYT on hyvä hetki tehdä muutosta? Nimenomaan yhteen ääneen!

80-luvun loppu oli suomalaisessa crossihistoriassa yksi merkittävimmistä aikakausista. Se oli myös sitä aikaa kun nykyiset keski-ikää lähestyvät kuskit ovat oman kilpailu-uransa aloittaneet tai olleet siinä aikoinaan huipulla. Nämä 80-luvun lopun pyörät ovat vieneet Suomalaista huippucrossia maailmalle ja menestystä on tullut. Henkilökohtaiseti haluan nämä pyörät takaisin tositoimiin! Se että vuoden -89 Hondalla ajetaan Classikkia ei vie yhtään mitään pois 60- ja 70-luvun pyöriltä.

Jos muutos saadaan mitä tapahtuu? Todennäköisesti sama kuin 2000-luvulla kun 1999 vaihtui vuoteen 2000. Hirveä haloo ja seuraava päivä koitti samanlaisena kuin edellinenkin. Mutta olisihan se aika hienoa nähdä esim. Vehkonen viivalla vanhalla kisa/treenipyörällä. Juuri sillä pyörällä jota junnuna kuolattiin. Yrittäkää ajatella asiaa eri ikäluokkien kantilta. Mitä pyörät merkitsee millekin ikäluokalle? Se vuoden -88 YZ 250 joka hämärästi oli kopioitu YZM:n muodoista voi olla esim. 40-vuotiaalle hienoin Classic pyörä minkä tietää. Ja nimenomaan sille 40-vuotiaalle se on Classic pyörä. 70-vuotiaalle teräshermoiselle kisakuskille se voi olla aivan liian uusi ja lapsellisen helppo ajettava. Silti sen osallistuminen kilpailuihin ei vie mitään pois tältä 70-vuotiaalta harrastajalta, jota kaikki varmasti salaa ihailevat ja toivovat että kunpa minäkin pystyisin tuohon 30-vuoden päästä. Arvostus ei katoa, mukaan saatetaan kuitenkin saada uutta harrastajaa, joka lopulta pitää tätä lajia pystyssä. Me pidämme tätä lajia pystyssä. Itse ainakin toivon että tähän ME-porukkaan saadaan lisää porukkaa, oli he sitten 20 tai 70-vuotiaita.

Uskon myös vahvasti että muutoksella saadaan pyöräkanta entistä värikkäämmäksi. Maicot, Kawat, Hondat, Cagivat, kaikki mahtuu varmasti mukaan. Ongelmat selvitetään vauhdissa mikäli niitä kohdataan. Omia mielipiteitä asiasta saa ja pitää laittaa tähän alle. 
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2016, 02:48:56 ip »
Kiitos Jussi asiallisesta ja perusteluita sisältävästä kirjoituksesta! Tässä yhden CMF:n rivijäsenen mietteitä aiheeseen.

EVO-luokka, pre-90 tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua, on aiheuttanut kiivastakin keskustelua jo usean vuoden ajan. Classic motocrossin säännöt päättää CMF:n hallitus (= esittää SML:lle hyväksyttäväksi) ja toistaiseksi luokkaa ei ole otettu mukaan Suomen classic-kisoihin. Perusteluina on ollut esim. että kun ”uusia pyöriä” on paljon niin rata menee vanhoille pyörille liian huonoksi, ja että uudet pyörät ovat liiaksi nykypyöriä vastaavia eivätkä siksi kiinnosta yleisöä kuten vanhemmat pyörät. Tästä olen samaa mieltä. Yleisesti ottaen, mitä uudempiin pyöriin mennään niin sitä enemmän ne näyttävät samalta, muovien värit vain vaihtelevat. Jos vertaus autoihin sallitaan niin uskon että yleisöä kiinnostaa enemmän katsoa lähtöä jossa on Mini, Escort, Fiat 600, Volvo Amazon jne. kuin lähtöä jossa on Nissan Sunny, Toyota Corolla, Mazda 323 jne.  Kaikissa malleissa on toki selkeitäkin eroja mutta vaaditaan hieman harjaantuneempaa silmää erottamaan ne. Uudemmat pyörät ovat parempia ajaa, niitä saa helpommin ja niiden ylläpito on helpompaa mutta mikä luokassa on katsojan kannalta ”se jokin”, joka erottaa lähdöt ns. nyky-kisoista? Jos kisat on suunnattu vain kilpailijoille niin silloin kysymyksellä ei ole merkitystä.

Muistin virkistykseksi kerrattakoon että nykysäännöissä oleva rumpujarru takana on ollut viimeinen linkki classic-aikaan, johon ainakin minä yhdistän pyörät joissa on stereoperä ja ilmajäähdytys. Pop-musiikistakaan ei tule klassista musiikkia vaikka poppia soitettiin radiossa jo yli 50 vuotta sitten mutta se onkin tietysti eri asia :). Sivuvaunuista ymmärrän sen verran että ne ovat myös hieman eri asia kuin soolopyörät, ja koska ymmärrän etten ymmärrä sivareista juurikaan mitään niin en ota kantaa siihen keskusteluun.

Ikäni puolesta kuulun siihen porukkaan, joka ajoi silloin kun EVO-pyörät olivat uusia mutta en silti kuolaa niiden perään. Mutta kuten Jussin kirjoituksen henki on niin asiaa pitää ajatella laajemmin kuin vain omasta näkökulmasta. Ei pidä tuijottaa ainoastaan omaan mielipiteeseensä, tai tehdä päätöksiä sen perusteella mitä pyöriä omassa tallissa on, vaan yrittää nähdä koko lajin etu laajemmassa perspektiivissä ja pidemmällä ajanjaksolla.

Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, tilanteet kehittyvät. Kehitys voi olla, tai se voi tuntua positiiviselta tai negatiiviselta mutta varmaa on vain että mikään ei pysy ikuisesti ennallaan. Classic motocrossin säännöt ovat tänä syksynä ”katkolla”, ja vaikka en olekaan ajatuksesta suunnattoman innoissani niin nyt minusta olisi oikea aika lisätä pre -90 luokka mukaan myös Suomessa koska se todennäköisesti tuo uusia harrastajia mukaan toimintaan ja lajille jatkuvuutta. Laittaisin kuitenkin ehdoksi että luokkaan pitää löytyä vähintään 15 ennakkoon maksanutta eli kisaan sitoutunutta kilpailijaa että lähtö ajetaan. Evo-aktiivien viestien perusteella halukkaita on runsaasti, joten tämä ei pitäisi olla ongelma. Päivän pituus ei juurikaan muuttuisi mikäli C- ja D-luokat ajaisivat kilpailunsa yhdessä lähdössä kuten jo nyt ajavat harjoituksetkin.

Lisää mielipiteitä ja rakentavia kehitysehdotuksia toivoen,
Juha

Ari-Pekka Bruun

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2016, 11:19:20 ap »
"Classic motocrossin säännöt ovat tänä syksynä ”katkolla”, ja vaikka en olekaan ajatuksesta suunnattoman innoissani niin nyt minusta olisi oikea aika lisätä pre -90 luokka mukaan myös Suomessa koska se todennäköisesti tuo uusia harrastajia mukaan toimintaan ja lajille jatkuvuutta. Laittaisin kuitenkin ehdoksi että luokkaan pitää löytyä vähintään 15 ennakkoon maksanutta eli kisaan sitoutunutta kilpailijaa että lähtö ajetaan. Evo-aktiivien viestien perusteella halukkaita on runsaasti, joten tämä ei pitäisi olla ongelma. Päivän pituus ei juurikaan muuttuisi mikäli C- ja D-luokat ajaisivat kilpailunsa yhdessä lähdössä kuten jo nyt ajavat harjoituksetkin."

Tälläisenään hyvä ehdotus, omana luokkanaan mukaan vaan.
Pullovesi miehen tiellä pitää, Heinolassa.
#205

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2016, 03:02:44 ip »
Juu, kinkkistä pähkäilyä. Mikään ei ole multa pois vaikka joku laittais uuden ilma keula mopoonsa. Sitten toisaalta itseni sai classic touhun aloittamaan nimen omaan kun lähdin katsomaan classic kisoja, siis nimen omaan vehkeitä jotka selkeästi myös näytti vanhemmilta värkeiltä.Ymmärrän sen että haluaa kisata vaikka vm.90 mopolla jos sellaisen omistaa, mutta kyllähän se kieltämättä alkaa oleen vähän kun kattelis mitä vaan uusilla pyörillä käytyä kisaa noin CLASSIC YLEISÖN kannalta.Ja se levy jarru takana, jos joku valmistaja olis laittanu levyjarrun vaikka jo vuonna 1960 so what, ajakoon mun puolesta A-luokassa jos semmonen viritys tehtaalta olis sillon tehty. Käsittääkseni jotkut Maicot ja ehkä joku muukin merkki on kisoista pois just ton takia,en kyllä niin hyvin tiiä noita mulle UUSIA pyöriä. Hyvänä esimerkkinä tosta vanhojen vehkeitten kiinnostavuudesta, viimetiistaina Riksussa karhin radalla nimeltä mainitsematon sankari karautti radalle Honda 500ceeärrällä. No yht äkkiä vallit oli täynnä väkee, teinitkin raahautu sinne, nekin hokas että jotain erikoista oli liikkeellä ja olihan paikalla muutama muukin classic mopo.No ei kai tästäkään kirjottelusta mitään tolkkua saa mutta oli ihan kiva kirjottaa että semmosia. MIKA

matti kantoluoto

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2016, 11:21:08 ap »
Moro! Eikös se ole fiksuinta muuttaa E-lukkka pre-90:seksi ???
T:#4

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2016, 08:48:15 ip »
Juhalta erinomainen kirjoitus. Ajattelua oman mielipiteen ulkopuolelta lajin hyväksi. Kaikki tietävät että Juha on pitkän linjan Classic mies, joka on ollut mukana rakentamassa tätä lajia ja kehittämässä sitä. Edelleen ajatuksissa näkyy lajin jatkuvuuden turvaaminen ja sen kehitys. On hienoa että intoa löytyy edelleen!
Luonnollisesti eriäviä mielipiteitä saa ja pitääkin esittää mikäli siltä tuntuu. Mielummin tietysti jonkinlaisilla perusteluilla ettei ajauduta puhtaasti juupas eipäs väittelyyn.

Tuon E-luokan laajentaminen on yksi vaihtoehto, mutta omana pelkona on että menetämme siinä ison osan E-luokan kilpureita. Kokonaan uusi luokka (muuallakin tunnettu) Pre -90 säilyttäisi vanhat E-luokkalaiset ja toisi nimenomaan uusia pyöriä ja kuskeja kisoihin. Ja uskon myös että puomi täyttyy Pre -90 luokassa. Paljon uusia pyöriä sekä osa E-luokan uusimmista mopoista. Säännöissähän sanotaan että pyörällä voi ajaa yhtä lisäluokkaa eli -86 pyörällä voi hyvillä mielillä osallistua myös Pre -90 luokkaan.

Pientä hienosäätöä sääntöihin niin meillä on Suomen hienoin moottoriurheilu-sarja!
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2016, 10:43:10 ip »
Mielestäni kaksi erillistä E-luokkaa ei ratkaise "ongelmaa". Jokaisella luokalla tulisi olla selvät erityispiirteensä ja nykyinen E-luokka on hyvin lähellä teknisesti Evo-luokkaa. Eri luokkien väliin jää aina pyöriä, joille ei löydy "sopivaa" luokkaa. Näitä väliinputoajia on nykyisillä säännöillä ainakin:
- Monen merkin 70-luvun puolivälin kalusto
- Kaikki 80-luvun alun linkulliset monoperät
- E-luokkaan muuten sopivat pyörät, joissa takana levyjarru
- Pre-90 Evo-kalusto

Lisäksi C / D luokan viivalla on ollut liian vähän kuskeja. Suurin osa yllä olevista ongelmista ratkeaisi, jos luokat olisivat:
- A / B = entisellään
- C = vuosimallit 1975-1979 + kaikki alkuperäiset stereoperäiset (esim. D-luokan HVA:t ja monen merkin 1980 mallit. "Twin Shock luokka")
- D = 1980-1984 ensimmäiset monoperät ja vesipelit
- E = 1985-1990 kansainvälisten EVO sääntöjen kaltaiset säännöt

Kaikkiin luokkiin saataisiin selkeä oma aikakausi, viivalle runsaasti kuskeja ja eri vuosimallien kirjo säilyisi kisoissa mukana. Lisäksi harrastajille ei jäisi käteen pyöriä, joille ei löydy "sopivaa" luokkaa.

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2016, 09:35:12 ap »
Tuo kaukiaisen Janin kirjoittama on kyllä erittäin selkeen olonen juttu

petriniemi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2016, 12:19:34 ip »
Kannatan janin luokka luokitusta!! Mun mielestä tästä idesta löytyy jokaiselle pyörälle paikka,riippumatta merkistä...pyörät on saman tasoisia ajettavuudeltaan !

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2016, 06:53:20 ip »
Itselläkin oli pitkään tuo Janin esittämä luokitus ykkösvaihtoehto, mutta nyt on jotenkin tullut mieleen kokonaan uuden luokan perustaminen. Lähinnä idean pohjalla on pyörien lisääntyminen. Tällä hetkellä E-luokasta löytyy eniten kuskeja. E-lähtö on aina lähes täysi. Mitä jos vuosimalli nousee sinne -90? Mitä käy? Veikkaan että yli 10 kuskia päivittää kisavehkeensä uudempaan kalustoon ja vanhemmat 86/87 pyörät häviävät. En tiedä käykö näin? Kukaan ei tiedä. Mutta sen tiedän että ainakin 10 pyörää häviää varikolta.

No entäs sitten Pre -90 luokka? Rumpujarrufanit olisi tyytyväisiä E-luokkaan, jossa edelleen olisi rumpujarrusääntö voimassa. Nämä äsken veikkaamani 10 kuskia todennäköisesti pitäisivät pyöränsä ja ajaisivat kahta luokkaa. Muutamat varmasti näillä rumpujarrupeleillä ja osa kokonaan uusilla tuttavuuksilla. Pre -90 luokka todennäköisesti täyttyisi ensimmäisen tai toisen vuoden aikana samoin kun E-luokka jatkaisi "rumpujarru-luokkana".

Ajatuksen tasolla C ja D-luokat voisi ajaa yhdessä jotta saadaan yleisöllekin näyttävä lähtö. Tästä kun vapautuisi paikka uudelle luokalle niin tuo Pre -90 sopisi sille paikalle. Niinkuin sanoin täytyy ajatella oman mielipiteensä ulkopuolella. Ymmärrän hyvin että osalle Classic harrastajista tuo rumpujarru on tärkeä osa Classic-pyöriä

En tiedä. Eikä tiedä kukaan muukaan. Ehdottakaa, kommentoikaa, perustelkaa, arvailkaa. Pääasia että osallistutte keskusteluun. Se mitä itse olen ihmisten kanssa jutellut niin kokonaan uusi lisäluokka on saanut hyvän vastaanoton juuri tähän pyörämäärään vedoten. Tietysti noita Janin mainitsemia vuosilukuja pitäisi myös vähän muutella, jotta saataisiin muutamat omituisuudet poistettua.
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2016, 09:21:33 ip »
Rajat vuosimallien mukaan, ei ominaisuuksien. Niinhän niillä on aikoinaankin ajettu.
Tosimies voittaa Evo-luokan vaikka 79 Hussella.

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #11 : Elokuu 18, 2016, 09:23:55 ip »
Otin tarkasteluun tämän vuoden Karhulan kilpailun. Ilmoittautuneita kilpailijoita oli:
- C = 19
- D = 23
- E = 33

Jos luokat jaettaisiin yllä ehdottamani mukaan, niin kilpailijamäärät olisivat seuraavat (arviot, koska vuosimallit arvioita)
- C = 37
- D = noin 15
- E = noin 23

E-luokkaan mahtuisi siis 17 kpl uutta kilpailijaa Pre-90 pyörillä. Monet 80-luvun alun pyörien omistajat ovat jääneet kotiin, koska pyörillä ei ole ollut mielekästä kilpailla 1986-87 Honda / Yamaha / Suzuki kalustoa vastaan. Uskoisin, että 80-luvun alun pyöriä saataisiin 10+ mukaan, joten tästäkin lähdöstä saataisiin näyttävä. Miksi haluaisimme uusia pyöriä vain E / EVO luokkaan? Miksi emme käyttäisi mahdollisuutta hyväkseen, että uusia pyöriä saataisiin kummastakin päästä 80-lukua?

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2016, 11:37:35 ip »
Jani antoi juuri sellaisen vastauksen mitä odotinkin. Asiahan on juuri näin, perusteluineen päivineen.
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2016, 11:42:16 ap »
Hello, tässähän  puhutaan pyöristä jotka ei mua koske noin ajamisen kannalta vaikka jotain asian tiimoilta kirjoitinkin. Mua koskettava visio on että nua radat vaan tullaan  tekeen aina vaan enempi näiden "uusien"pyörien ehdoilla. Esim Sipoo on hieno rata mutta kyllä se oikeesti on aika rankka vaikkapa mun -63 vuoden British steel rungolle. Noilla vaan ei ajettu tämmösillä radoilla aikoinaan. Kyllä mä ymmärrän että tää on vähäväkinen maa ja kaikesta on pulaa ja puutetta eikä voi olla optimi olosuhteet kaikille.kyllävetomies vetää vaikka sahapukilla jne, mutta uskoisin silti että  mun romu eikä muutkaan vastaavat ole suunniteltu nykypäivän radoille. Eikä varmaan aikanaan äijät oöi voinu edes kuvitella näitä pöytiä ja kaksareita sun muita.Joo, tää einy liittyny tähän sääntö juttuun muuten kun että taitaa muutenkin toi A luokka kirjaimellisesti kuolla pois. Tämä kirjoitus ei ollut tarkoitettu  kenellekkään eikä kohdistettu kehenkään,tarkoitan vaan että kunhan nyt kirjoittelen miltä itsestä tuntuu.

Timo Hanski

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #14 : Elokuu 31, 2016, 10:08:55 ap »
Moi! Mika edellä puhuu asiaa. Radat alkavat jo olla haasteellisia A-B luokan pyörille,runkoja on hitsailtu. Jussi taas on huolissaan siitä, että E luokasta saattaa hävitä pyöriä viivalta, jos E ja Evo luokat yhdistyvät. Onko kukaan huolissaan siitä, että A-B luokasta häviää niitä tosi classic pyöriä?
Noin 130 classic motocross kilpailulähtöä ajaneena voin sanoa, että on melko haasteellista ajaa samalla radalla nykypyörien kanssa näillä A-B luokan lähes jousittamattomilla pyörillä. Joskus aikoinaan ajettiin classic kisoja SM-kisojen välilähtöinä ja voin sanoa, että nämä A-B luokan pyörät eivät minun mielestäni vaan sovi nykypyörien jarrutus-kiihdytys patteihin ja radatkin on tehty nykypyörille, pöytähyppyreineen ja ryökkysuorineen. Olikin onnen päivä, kun saatiin kokonaan omat kisat. Radatkin muotoiltiin classic ajokeille sopiviksi. No jos Evo luokka tulee, niin mikä raja tuo pre90 on? Eikös se sitten voisi olla pre2000,pyöräthän eivät paljon eroa toisistaan ja niitäkin on paljon talleissa ja omistajat haluisivat niillä kisata, eikä tarvitsisi heti sitten taas sääntöjä muuttaa. Mielestäni paras ratkaisu olisi, että kaikki muut luokat ajaisivat ensin 2 lähtöä, jonka jälkeen E ja Evo luokat
 Classic terveisin Timo Hanski 32.