Hei
Näitä crossisivarin koneita on muutettu eri pituisille iskuille, männille ja kangille.
Kokemukseni mukaan, jos kangen pituutta muuttaa, niin se vaikuttaa selvästi kampikammion paineeseen ja moottorin luonteeseen, kun silloin sylinterin korkeutta joutuu tiivisteillä muuttamaan. Esimerkiksi samassa moottorissa olen käyttänyt pienempää painetta jääradalla ja suurempaa painetta crossissa.
Vaikka iskunpituus pysyy samana, niin kanavien ajoitus muuttuu, jos kangen pituus muuttuu. Esimerkkinä, jos iskunpituus on 80 mm ja kangen pituudet ovat 139 ja 144 mm. Kun kampiakselia käännetään 45 astetta, niin mäntä on 0,1 mm alempana lyhyemmällä kangella kuin pidemmällä kangella yläkuolokodistaan verrattuna. Vastaavasti 90 asteen kohdalla 0,21 mm.
T: Erkki