Terve,
kirjoitin takajarrusta ja E-luokan asioista Yleinen keskustelu/Kausi 2014 otsikon alle hetki sitten. Tähän ajattelin vielä pistää kommentin konekortista. Olen ollut TT-puolella vuosikausia konekorttiasioiden kanssa tekemisissä ja voin vakuuttaa, että se on iso urakka polkaista käyntiin sekä vielä isompi pitää kortisto ajantasalla. TT-puolella konekortti vaaditaan kilpailuihin.
Hieman perusteluita asiasta. Kortiston ylläpitäjällä tulee olla erinomaiset tiedot aikakauden kalustoista, runko-/moottorinumeroista, teknisistä toteutuksista eri aikakausilta sekä hyvä tietoverkosto. Pyörän omistajan tulee taasen todistaa konekortin pyörän vastaavan luokitusta ja todistaa kaikki muutokset aikakauden mukaisiksi. Katsastajien tulee tarkastaa ennen kilpailuja pyörän vastaavan konekorttia ja merkitä muutokset konekorttiin. Konekorttien on oltava määräaikaisia esim. viisi vuotta.
Mikäli kansainväliset kilpailuorganisaatiot eivät edellytä konekorttia kilpailuissaan, en suosittele sen rakentamista. Paras tapa huolehtia kaluston asianmukaisuudesta on perinteinen kyttäys, v--tuilu ja viimekädessä hallituksen informointi/protesti.
Terveisin,
Juha Tiilikka