Moi Juha,
Muistaakseni ensimmäinen PE Suzukin (malli C) tyyppikatsastus Suomessa oli tehty alkuvuodesta 1978. Siten rekisteröintimahdollisuus on ollut jo Päitsin aikaan.
Olen hiukan eri mieltä siitä, että alkuvuonna 1978 suoritetun tyyppikatsastuksen todistus olisi voinut olla käytettävissä jo maalis-huhtikuussa suoritettavaa ensirekisteröintiä varten. Isoi kanto kaskessa oli äänimittaus, joka suoritettiin ulkona asvaltilla ohiajomittauksena. Suorituksen estivät luminen, märkä ja epäpuhdas asvaltti. Suorituksen edellytyksenä oli myös kova tuuli ja liiallinen ympäristömelu, vaikkapa lentomelu. Suorituksen jälkeen astui kuvaan myös byrokratia. Tyyppikatsastustoimistossa kirjoitettiin allekirjoituksin varustettu todistus tarpeellisine liitteineen. Ja sitten someen? No ei, vaan kirjapainoon, jossa painettiin todistusta "tarvittava määrä" ja todistukset lähetettiin maahantuojalle. Maahantuoja liitti tyyppikatsastustodistuksen sitten maksuasiakirjoihin.
Muistikuvani on, että uuden pyörän rekisteröintiin tarvittavat asiakirjat olivat myyjällä/asiakkaalla siinä Vapun tienoilla, aikaisintaan.
Fakta on, että Mauno Suni voitti Päitsin (jonkinlaisella) 250 Suzukilla 1978 ja 1979. Toinen on, että ensirekisteröinnin suorittajan tiedot ovat TraFilla. Miten niistä saa nykyisten tietosuojalakien puitteissa, en tiedä.
Huvittava yksityiskohta oli se, että kuiva asvaltti ei estänyt moottorikelkan äänimittausta. Komeasti suksien liukuraudat kipinöivät.
Lennu Jr.