Tuo kypärähomma on hankala juttu, sillä sääntöjen mukaisesti vaaditaan hyväksyttyä mallia oleva leukasuojallinen kypärä. Avokypäröiden aikaan leukasuojana taisi olla korkeintaan huivi. Sitten jettikypärien (puoliavoin) aikaan hammas- ja leukasuojana taisi olla lätkämiesten Jofa. Seuraavaksi tuli sitten kypärään ruuveilla kiinnitetty muovinen leukasuoja, jollaisia oli käytössä 1970-luvun loppupuolellakin. Sitten tulivatkin nykytyyppiset integroidut kypärät. Siis ei kovin vanha keksintö.
Muistelen, että kypärien uudelleen maalaus oli kielletty, paitsi jos maali oli kypäränvalmistajan hyväksymää tyyppiä. Myöskään kypärään ei saanut kiinnittää tarroja tms. Samoin oli kiellettyä porata reikiä tai tehdä aukkoja kypärään. Jotta homma ei olisi kovin helppoa, niin kypärillä oli/on ikärajoitus, viisi vuottako? Tiukimmillaan "hyväksytyssä" kypärässä oli oltava liiton hyväksymistarra tai vastaava.
Turvallisuudesta tässä on kysymys, joten olisi ehkä paikallaan tarkentaa kypäräsääntöä. Kuskin turvallisuuden lisäksi kyseessä on myös järjestäjien turvallisuudesta tai vastuusta. Keskustelun paikkako?