OK, alkaapa asia selvitä. Juttu lienee kirjoitettu 1975 ajalta ennen päätöstä HVA:n rungosta luopumisesta. Sen päätöksen jälkeenhän 3 runkoa tilattiin ProFabilta. Yamahan crossipyöristä peräisin olevat osat olivat YZ-malleista, joten tuo trialpyöriin viittaava TY-mallimerkintä on virheellinen. Myöskään 1975 XT500-moottoreita ei ollut saatavilla, koska tehtaalla tämän mallin tuotanto käynnistyi 1976. Ensimmäinen moottorihan oli peräisin 1975 Englannin ISDT:hen osallistuneen jenkkikuskin pyörästä, joka oli TT500 valosarjalla varustettu jenkkimalli. 1976 XT500 tuli myös Euroopan markkinoille, jolloin Hallman & Eneqvist Ruotsin maahantuojana pystyi niitä tilaamaan. Mainittakoon vielä kerran, että jutun pyörä on "Hallman & Eneqvist Yamaha500 Design Sten Lundin". Yamaha HL500 oli sitten 1978-79 Yamahan Euroopan tuontikonttorin briteissä teettämä tuotantokilpuri, useasti mainosmiesten suosimalla "Aberg Replica" lisänimellä varustettuna.
Lennu Jr.