Kirjoittaja Aihe: Zetti B-luokkaan  (Luettu 14303 kertaa)

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Zetti B-luokkaan
« : Huhtikuu 08, 2014, 01:56:14 ip »
Nyt on sitten zetti saatu rakennettua. Esikuvana oli Faltan 1974 pyörä http://vintageworksbikes.com/JaroslavFalta1974CZ.html

Joustomatka edessä 180mm ja takana 130mm.
Vastaavia etunapoja on muillakin B-luokassa.

Voinkos osallistua tällä B-luokkaan, vai jätänkö talliin ja ajan vain E-luokassa?
Voisiko joku vastata nyt niin ei tarvitse sählätä kisapaikalla.

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2014, 02:37:28 ip »
 Miksi ei kelpaisi? Tuon fatbarin kyllä vaihtaisin perinteisempään, ihan tyylikysymys.. Mulla oli aikoinaan Kyösti Heleniuksen entinen -74 380 CZ, veikkaan että ei B-luokasta parempaa peliä löydy:), v.-77 myin sen pois, missähän mahtaa nykyään olla, todennäköisesti romutettu :(.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2014, 02:59:39 ip »
Tässähän on "uudempi" kone. Pakoputki lähtee suoraan eteenpäin, kuten Faltan 1974 pyörässä.

Timo Järvinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2014, 03:36:18 ip »
Mielestäni selkeä B-luokan kilpalaitehan siinä. Joustot ECMOn sääntöjen puitteissa. Kuten myös näyttää jarrut ja kaasari olevan. Jos ei läppäventtiliäkään löydy niin luulisi kaikkien olevan tyytyväisiä. Mutta eiköhän odoteta mitä isot pojat laitteesta sanovat.

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2014, 03:53:39 ip »
Ei vakio d-luokan 514 kulje yhtä hyvin kuin vanhat pienikanavaiset, läppäventtiilillä ja männän muokkauksella saisi "kuolleet kohdat" vetoalueesta pois, tai sitten laittamalla kaks-ja puolikkaan vaihteiston mutta ainakin läppäventtiili on sääntöjen vastainen(?). Ja mielestäni voisi 80-luvun zetit päästää c-luokkaan kun tekniikaltaan (ja ominaisuksiltaan)ovat sitä aikakautta.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2014, 04:02:14 ip »
Ei löydy läppäventtiiliä sylinteristä. Kaasari on vakio Jkov tällä hetkellä, mutta löytyy myös Mikuni joka on myös sääntöjen mukainen.

Toni Lötjönen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2014, 09:13:16 ip »
Ja mielestäni voisi 80-luvun zetit päästää c-luokkaan kun tekniikaltaan (ja ominaisuksiltaan)ovat sitä aikakautta.

Tämäkin olisi varmaan hyvä käsitellä ajatuksena, sillä itsekkin miettinyt tuota zetin sopivuutta c-luokkaan. Jos nämä "jälkeen jäänet" pyörät saisivat ikänsä anteeksi??
CZ 125/516

Leo Salmi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2014, 04:23:19 ip »
 Terve Jesse !!

 Aikas hieno Zetti :) :) Oot kyllä nähnyt vaivaa pyörän kunnostukseen..
 Kyselit mahdollisuutta osallistua B- luokkaan kyseisellä pyörällä ?
 Mikähän mahtaa olla moottorin numero, se kun antaisi osviittaa luokkajakoon...
 

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2014, 09:34:13 ip »
Alakerrassa hakattuna numero 981 0006674. Liekö aito? Noitahan kuskattiin joskus Suomeen ilman numeroitakin. Runko on uustuotantoa.

Juha Tiilikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #9 : Huhtikuu 10, 2014, 02:06:05 ip »
Morjesta!
Kysymys lienee hyväksytäänkö tehdaspelit aikakausirajoihin vai pitääkö olla tuotantopyörä? Aikaisemmin säännöt muistaakseni rajoittivat tehdaspyörien ja niiden osien käyttöä ikärajoissa, mutta nyt ei säännöissä ole enää mainintaa niistä - tarkoituksellinen muutos vai vahinko?
"Tekninen valiokunta" voisi ottaa kantaa asiaan, koska asia koskettaa kaikkia luokkia esim. E-luokka ja hydraulitoiminen kytkin. Myös todistusvelvollisuus tulee täsmentää - muistisääntö, kuvatodistus tms. ajajan toimesta???
Moottorinumerolla ei suoranaista merkitystä, jos ajatellaan sitä uustuotanto-osana - sehän voi olla vaikka tämänvuotinen, jos on toiminnaltaan samanlainen kuin luokkarajaan sopiva alkuperäinen (tuotanto-osa tai tehdaskilpuri?).
Fatbar-tanko ei täytä aikarajoitusta ellei sitten Faltan pyörässä ollut jo sellaista -74? Vai onko toiminnaltaan samanlainen kuin alkuperäinen ;D
Etunapa/-jousitus lienee täyttää -74 rajat, joten siinä ei liene ongelmaa. Jos taasen on modifioitu uudemmasta, esim. -75-78 piikkisestä muun merkkisestä pyörästä, niin miten on? Pitääkö kyseisestä pyörästä löytyä myös -74 tai vanhempi malli, josta voidaan todistaa uudemman osan olevan samanlainen - ei ole helppoa, mutta ottakaa vastuuhenkilöt kantaa. Ehtii vielä modata oman kaluston ennen Tuusulan kisaa...

t. Juha Tiilikka

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #10 : Huhtikuu 10, 2014, 03:33:20 ip »
T-kappaleet sattui tulemaan tsekeistä vahingossa fatbar kiinnikkeillä siksi tämä tanko. Noita fatbar tankoja näkee ECMON kisoissakin ja Suomessakin on A-luokan pyörissäkin, joten se tuskin on ongelma.

Tuotantopyörä vai "tehdaspyörä" vai uustuotantopyörä. Näitähän saa ostaa uusia koko pyöriäkin jos on talous kunnossa. Tämä pyöräni on rakennettu pienellä budjetilla ja osia kerjätty sieltä sun tältä ja paljon tehty itse.

Ei kai tämä niin vakavaa ole, pääasia et harrastellaan. Löytyyhän A-luokastakin pelejä, joita ei siihen aikaan ole crossiradalla nähty.  ;)

tommi latva

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2014, 11:46:15 ap »
Jessen Zetti on näköispainos tehdaspyörästä. Faltan pyörä on aivan eri tekniikalla kuin kuin Zetin perusalumiinimötti. Toki Jessen versio on erittäin upean näköinen.

Itse olen mietiskellyt sanaa aikakauden osa ? Tangon laittaisin turvallisuuteen liittyväksi asiaksi, tämä lienee parempi kuin alkuperäinen räkärauta versio ? Nykyisin on pyörissä esim.  kolmiopaloja, joita ei ollut edes tehdaskoneissa aikoinaan. Tosin tämänkin voisi laittaa turvallisuuteen. Muovitankkeja tehdään materiaalista mitä ei ollut aikoinaan jne. Miten mitäkin vastaavaa tulkitaan on sitten jo taidetta ja tiedettä.

Itse hyväksyisin tämän pyörän b-luokkaan Suomessa. Jossain vaiheessa jokatapauksessa alkaa kalusto olla niin antiikkista ettei kukaan raaski ajaa kisaa ?

On hyvä että saadaan porukkaa viivalle. Keskustelua aiheesta lisää kaivataan, jotta on raamisäännöstö erilaisiin variaatioihin. Itselleni ei ole sinänsä mitään väliä kuinka kova laite jollain on kun itse ajelen vain "piruuttani" ja on mukavaa porukkaa classic ympyröissä, mutta tämä minun mielipide.

T.tommi # 58

Juha Tiilikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #12 : Huhtikuu 11, 2014, 01:17:23 ip »
Moro,

allekirjoitan täysin Tommin mielipiteen. Tosin toivoisin hieman aktiivisuutta toimihenkilöiltä, jotta saisimme sääntömme vastaamaan samaa tulkintaa kuin kansainvälisissä kisoissakin käytetään - esim. 70-luvun alkupään Zetti hyväksytään pre -69/A-luokka, koska on toiminnoiltaa sekä tekniikaltaan samanlainen.
Suomessa luokkarajat on mennyt valmistusvuosien mukaisesti, mutta ei niiden valvominen ole ollut aktiivista eikä mielekästäkään. Ulkoasun suhteen historic-crossipyörät tulee muistuttaa ulkoisesti esikuviaan, mutta ei varmaankaan ole kovin järkevää alkaa kaikista pikkumuutoksista narisemaan. Tärkeintä lienee on tuoda kalustoa ihmisten ilmoille ja siinä sivussa päristellää sekä pidetään hauskaa.

Mutta sitten kysymys "lajivastaavalle":
Saanko ilmoittaa CZ 380cc -74 A-luokkaan ja samalla ajaa myös B-luokassa sääntöjen mukaisesti?

Luokka A: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1968 tai sitä vanhempi.
Luokka B: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1969 - 1974.

Moottoripyörän tulee koostua vain ao. aikakautena valmistetuista tai alkuperäistä vastaavin ominaisuuksin varustetuista uustuotanto-osista. Kaasutin täytyy olla pyöreäluistinen. Se voi olla uudempi mutta mahdollisimman alkuperäistä vastaava.


Perustelu:
Kantapyörä valmistettu -68 (ei pidä tosin paikkaansa, mutta se ei ole olennaista tässä esimerkkitapauksessa) ja siihen on vaihdettu uudempi vastaava runko ja moottori. Pyörä on alkuperäistä vastaava tekniikaltaan.

Oma mielipiteeni on, että meidän olisi syytä päivittää sääntöjämme kansainvälisten kisojen suuntaan ja ratkaisevampaa olisi pyörän ulkoasun ja tekniikan vastaavan aikakauden pyöriä. Valmistusvuosien seuraaminen ja valvonta on lähes mahdoton tehtävä.
Konekortti tulee varmaan monelle mieleen, mutta ei se ole TT-puolella mitään muuttanut. Pyörät eivät vastaa konekorttia kuin mahdollisesti hakuvaiheessa ja ei katsastuksessa riitä aika tutkia pyöriä niin tarkkaan. Lisäksi konekortti tuo hyvin paljon ylimääräistä työtä ja lisäksi se pitäisi päivittää vähintäin viiden vuoden välein.
T. Juha

Ville Rintala

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2014, 08:41:29 ip »
Moro,

Tämä kausi, 2014, ajetaan tällähetkellä voimassa olevilla säännöillä ja tulkinnoilla. Mitään muutoksia ei tehdä.

Mitä jatkoon tulee ja "kansainvälisten sääntöjen" kanssa yhteneviin sääntöihin, niin olette varmaan huomanneet, että niissä "kansainvälisissä" (esim. ECMO)
luokat on jaettu pyörien iän ja teknisten säädösten lisäksi vielä kuskienkin iän mukaan. Emme taida kaivata tätä jakoa meillekkin.
Kannatta ekax lukea Juhan hieno historiikki classic crossin alkutaipaleesta, kohdasta kilpailut historia. Ja lukea ne "kansainväliset säännöt" kokonaan.

Ja on siellä ECMO:n säänöissä määritelty millaisella moottorilla varustetulla cetillä saa ajaa missäkin luokassa. Ei niitä sääntöjä tarvitse tulkita, riittää kun osaa laskea kuuteen (kannen pultit). Ja kun tilaa sen uustuotanto rungon, niin kannattaa tilata B-luokan säännöt täyttävä runko, jos haluaa ajaa B-luokassa. Niitä zetorin runkojahan löytyy kaikkiin luokkiin A:sta E:hen.

Valittelu siitä, ettei meillä voimassa oleviin sääntöihin sopivia pyöriä ja niiden osia ei löydy, täytyy kyllä jättää aivan omaan arvoonsa.
Eivät kilpapyörät ole koskaan olleet halpoja ja niiden osia ei ole löytynyt joka kylän mopoliikkeen hyllystä, eikä aina edes koko maasta.
Paljon on pitänyt töitä tehdä ja rahaa on palanut, päästäkseen viivalle mukaan. Puhumattakaan jos oikein ulkomaille on tahtonut mennä ajamaan.

Kuinkamoni sellainen, joka ei ole vielä ollut ajamassa ulkomailla, aikoo lähteä tänä vuonna? Moni taitaa olla menossa, kun nuo säännöt niin kaivelee.

Kumma kun luokkiin A - D2 riittää pyöriä, mut E-luokan kanssa on niin vaikeaa?

Laittakaa ostoilmoituksia, vaikka tälle foorumille, kyllä täältä aina joku löytyy, joka tietää, mistä pyörän tai osia saa ostettua, ellei niiden tarvitse olla ilmaisia ja löytyä kilometrin päästä.

Pienenenä yhteenvetona. Näilläkin säännöillä meillä on runsaasti kuljettajia ja pyöriä kilpailuissa. Kuten muutkin ovat maininneet, SM kisojen kuljettaja ja yleisö määrät eivät yllä meidän tapahtumiemme tasolle. Ja uskon, ettei tälläkään kaudella tarvitse pettyä.

Viis viikkoa ekaan kisaan ja lohjallekkin pääsee kimpassa treenaamaan.

Hauskaa kevään jatkoa kaikille.

Ville

ps. Pantsun Petri ottaa mielellään vastaan kaikenlaisen avun kilpailutapahtumien järjestämisessä. Säännöt meillä on jo.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Zetti B-luokkaan
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2014, 09:05:40 ip »
All'right. No hätä.
Lähtökohtana tässä projektissa oli tehdä Faltan pyörää muistuttava replica ja samalla tutustua 60-luvun lopun/70-luvun alun crossipyörän tekniikkaan, eikä niinkään se mihin luokkaan sillä pääsee ajamaan.

Pieni zettikärpänen kuitenkin puraisi ja varmaankin tilailen kun talous antaa myöten oikeanlaisen sylinterisarjan B-luokkaan ja ensi talvena olisi tarkoitus tehdä koko runko itse. Eikös se ole sallittua? Ei kai sillä väliä kuka sen uustuotantorungon on tehnyt, kunhan muistuttaa orkkista. Samalla tulee perehdyttyä rungon valmistukseen paremmin.

#39