Classic Trial Vuosikokous 2019-02-11 PÖYTÄKIRJA
Keimolan läntisen Neste-aseman yläkerta, Vantaa
Kokoonkutsuja Petteri Leppänen avasi kokouksen klo 18:00.
Puheenjohtajaksi valittiin Petteri Leppänen, sihteeriksi Jukka Ahola.
Kokouksen asialista
Hyväksyttiin kokouksen asialista:
1. Kokouksen järjestäytyminen
2. Lajivetäjän, tiedotuksen yhteyshenkilön valinta ja alueelliset yhteyshenkilöt
3. Kokemukset kaudesta 2018
4. Tapahtumakalenteri
5. Ohjatun ajokoulutuksen mahdollinen tarve
6. Muut asiat
- Sääntöjen mahdollinen päivitystarve
- Ulkomaanreissut (Saksa, Tanska, jne.)
- Vakuutukset
- Muuta
7. Kokouksen päättäminen
2. Lajivetäjän, tiedotuksen yhteyshenkilön valinta ja alueelliset
yhteyshenkilöt
Sovittiin, että laji- ja tiedottamisvastuu on kaudella 2019 Petteri Leppäsellä ja Jukka Aholalla.
Petterillä saattaa tulla esteitä myöhemmin kaudella, jolloin tilalle tulee Pekka Helenius.
Alueelliset yhteyshenkilöt:
Hyvinkää: Erkki Petäjä, puh. O5O-59329OO
Jyväskylä: Jussi Renko, puh. O4OO-586838
Kirkkonummi: Lars Jahn, puh. O45-6312 45O
Tervakoski: Esa Murtola, puh. O5O-32O7358
Vantaa: Juhani Himmanen, puh. O5OO-4213O9
Tulokkaiden tukihenkilö: Jaakko Ulmanen, puh. O4OO-1OO132
3. Kokemukset kaudesta 2018
Käytiin läpi kaikki luokat C, B ja A erikseen.
Kokemukset kaudesta ovat olleet myönteiset. Suurempia muutos- tai kehittämistarpeita ei tuotu
esille. A-luokasta mainittiin erikseen, että jaksoja ei pidä vaikeuttaa.
Ratamestareiden avuksi kaivattiin väkeä. Todettiin, että jaksojen tekeminen kehittää myös ajosilmää
ja esim. C-luokan kuljettajien näkemyksestä sopivaksi vaatimustasoksi olisi hyötyä tekijöille.
Jaksomerkkien keruun toivottiin sujuvan jatkossakin tapahtuman jälkeen yhteistyöllä.
Toivottiin myös, että jonkin tapahtuman jälkeen ainakin osan jaksomerkeistä voisi jättää paikoilleen
seuraavaksi päiväksi jälkiharjoittelua varten.
4. Tapahtumakalenteri
Alustava tapahtumakalenteri oli kutsun liitteenä ja sitä jaettiin kokouksessa. Kalenteri hyväksyttiin
pienin korjauksin. Eräiden tapahtumien järjestäminen on vielä auki.
KymiRingin alueelle saattaa tulla tapahtuma esimerkiksi Linköpingin viikonlopulle, koska
Linköping on hyvin epävarma. KymiRingin tapahtuma olisi kuitenkin vain yksipäiväinen.
Tapahtumakalenteria päivitetään internetsivuille sitä mukaa kuin tiedot täsmentyvät. Sivut löytyvät
osoitteesta sites.google.com/site/classictrialfin.
5. Ohjatun ajokoulutuksen mahdollinen tarve
Keväällä on alustavasti ajokoulutustapahtuma Vuohimäen tapahtuman viikonloppuna. Tapahtuma
saatetaan järjestää yleisölle lajiin tutustumisena. Mainontaa esim. VMPK:n sivuilla tai
Huimapyörässä.
6. Muut asiat
Ulkomaille menijät sopivat ensisijaisesti kyydeistä yms. keskenään. Mikäli jollakin (erityisesti
Brockhöfeen lähtijällä) on autossa tilaa, kokouksessa useampi henkilö ilmoitti kiinnostuksesta
lähteä matkaan. Näistä vapaista paikoista voi välittää tietoa myös Classic Trial sähköpostiin, josta se
jaetaan eteenpäin.
Tiedotettiin, että Moottoriliitosta saa harrastelisenssiä hintaan 60 €/v. ”Harrastelisenssi ei oikeuta
muihin kilpailuihin, kuin oman kerhon/seuran sisäiseen toimintaan Suomessa. 60 €, omavastuu 100
€.” Vakuutuksen korvausraja on paljon pienempi kuin liikennevakuutuksella.
Pienen vakuutusyhtiökyselyn perusteella on käynyt ilmi, että useimmat vakuutusyhtiöt eivät erottele
rekisteröimättömän moottoripyörän liikennevakuutuksessa esimerkiksi motocross- ja trial-pyöriä.
Tästä seuraa, että näillä yhtiöillä ko. liikennevakuutus on helposti yli 2000 €/vuosi korkean
motocross-riskin vuoksi. LähiTapiola tuntee trial-pyörän ja siellä vuosimaksu on luokkaa 200
€/vuosi. Minimimaksu kaudessa on 100 €, joten puolen vuoden vakuutusaika maksaa runsaat 100 €.
Huomioitavaa on, että liikennevakuutus korvaa kunnolla myös paljon kalliimpia vahinkoja
(esimerkiksi halvaantumisia).
Kuljettajia kehotettiin tarkistamaan oma vakuutusturva.
Selvitetään, voisiko lajista tehdä esittelyvideon ja olisiko Jesa mahdollisesti kiinnostunut
työstämään sen. Materiaalia saattaa olla jo sopivasti kasassa vuosien mittaan otetuissa videoissa.