Kirjoittaja Aihe: Yamaha TT350 tietäjää?  (Luettu 7958 kertaa)

Paul Parland

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Yamaha TT350 tietäjää?
« : Elokuu 04, 2017, 09:32:14 ip »
Ruotsista kotiutui seuraava projekti, vm -87 TT350.

Pyörään vaihdettu kone, orkkis kone tuli mukana.

Orkkis koneessa valussa 55V01, kiinni olevassa 55V02.

Konehan on sama kuin XT350, mutta nettisurffailun perusteella eri välitykset vaihteistossa, 6V sähköt (on ilmeisesti mulla akun perusteella), eri säädöt kaasarissa, eri nokat, eri koko venttiileissä, kytkimessä 2 levyä enemmän, eli jotain eroja on. Clymer manuaalissa kaasarit eroteltu XT/TT ja räjäytyskuvissa hieman eroja, CSMNL sivuilla räjäytyskuvissa TT:n alla sama kaasutin kuin Clymersin XT:ssä ?Vai onko Eurooppaan tuoduissa malleissa eroa?

Kiinnostaisi tietää onko minulla kiinni pyörässä XT vai TT kone, sanooko valussa oleva numero mitään?

T: Palle

Juhani Glan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2017, 10:53:44 ip »
Minulla on myös TT350 joka tuli Ruotsista, se on kylläkin -91 mallia.
Moottorin numero on 1TJ-005695.
Onko tuo sinun antama numero jossain muualla ?

Paul Parland

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2017, 10:32:31 ap »
Hei,

No joo, eli nyt olen vähän viisaampi, eli toi pytyssä oleva 55V0x numero on mallikoodi XT ja TT vuodet ~1986-87. Sit lohkossa on myös toi pidempi sarjanumero joka sama vanhemmissa pyörissä ku runkonumero,  mulla irrallaan olevassa orkkiskoneessa sama 1TJxxxxxxxx ku rungossa.

Paikallaan olevasta koneesta löytyy sarjamuero 3NVxxxxxxx. Kävin kysymässä Yamahacenteriltä mitä he osaavat kertoa tosta numerosarjasta, ja selvisi että kiinni oleva kone on sarjanumeron perusteella 350XT vm -89  mutta koska pytyssä 55V niin se on vaihdettu, siitä ja männästä ym osista tulikin kuitit pyörän mukana. 350 XT koneessa on vanhemmissakin 12 V sähköt, mutta mulla siihen laitettu tottakai TT koneen 6 V sähköt.... Joskus -90 luvun alussa tuli TT:hen myös 12V sähköt.

T: PP


JarnoPonkala

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2017, 07:54:57 ap »
matkaendurot.net siellä yks jannu ajelee makkara enduroa tämmösellä et vois löytyä lisääkin tietoa tai sitten kysyy suoraan  8)

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2017, 05:35:20 ip »
Moro

Itselläni oli joskus parikin TT-350 jammua. Mukavan tasainen tuo moottori ja yllätävän pirteä ikäisekseen nelariksi.

Toiseen oli aiemmin uusittu imukaulat ja olivat ilmeisesti XT:n, kun kannen reikä oli isompi kuin imukaulassa.
Imukaulan kumi ja metalliosuudella on taipumus erkaantua toisistaan ja ensinmäisessä meni tuon takia imukaulat vaihtoon.
Myöskin käynnistyspoljin akselit katkeilee ja puolipuristinvaijerin säätö on syytä olla oikein ja toimia, muuten on akseli pian poikki. (kokemusta on)

Laitteen saa vastaamaan huomattavasti herkemmin kaasuun kun poistaa tasapainoakselin hammaspyörän. Myöskin kireämpää nokkaa saa hiotettua. Itselläni on tuotavarten hankitut XT nokat vielä jossain, jos kellään tarvetta.

Moottorin alakierrosten toimivuudesta saa kiittää kaasuttimien rakennetta. Molemmille imuventtiileille oma kaasutin. Ykköskaasutin on vaijerilla suoraveto ja kakkos kaasutin toimii CV periaatteella. Kakkoskaasuttimen aukeaminen on mahdollista vasta kun ykkönen on tietyn matkan auki. Toiminta vastaa imuventtiilien ajoituksen säätöä ja mahdollistaa myös sen että kaasuttimissa on riittävä virtaus melkein joka tilanteessa.
 

Paul Parland

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2017, 09:12:43 ip »
Mielenkiintoista tietoa. Nyt panostetaan TT:n omaan koneeseen, XT mylly saa jäädä varaosalaariksi. Sen verran eroja vaikuttaa koneissa olevan kuitenkin kun aiheeseen nyt tutustuin.

Imukaulat samaoilla varaosanueroilla XT:ssä ja TT:ssä kun vertasin, mutta interwebin perusteella jossain vaiheessa ollut myös imukaula XT:hen joka on ollut kuristettu omalla varaosanumerolla, neuvottiin varomaan ettei tule niiitä ostettua uusimisen yhteydessä, mutta nyt ei enää niitä saatavana Yamahalta.

Antti Mäki-Paavola

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
    • Sähköposti
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2017, 10:25:08 ip »
Kaverille tehtiin kokometalliset imukaulat TT:hin kun alkuperäiset olivat lahonneet ajan saatossa. Pätkät kumiletkua väliin ja hyvä tuli.
Käyntiä ihmeteltiin vissiin viikon verran että mikä on kun ei täydellä kaasulla suostu pelaamaan kuinkaan kunnolla. Oli joku edellinen seppä porannut sen alipainepuolen suuttimen ihan vituralleen. Kyseinen Teikein suutin osoittautuikin sitten melko hankalaksi löytää, Yamahan orggis maksoi muistaakseni melkoisesti. Lopulta Saksasta löytyi Motorradbay niminen kaasuttimien osia ja korjaussarjoja kauppaava putiikki josta niitä suuttimia löytyi muutamaakin eri kokoista. Numeron verran orggista suurempi osoittautui sitten passeliksi.
Ihan hieno pyörä kyseinen TT350, alusta oli yhtäkkiseltään varsin saman näköinen kuin silloisessa IT250 Yammussani. Suorituskyky ei ollut ihan samaa tasoa.

Paul Parland

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Yamaha TT350 tietäjää?
« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2017, 11:32:55 ap »
Toi motorradbay oli mulle uusi tuttavuus, kiitos vinkistä. Toivottavasti pääsen kohta vertaamaan suorituskykyä IT250K:hon, sellainen kun on tallissa kaverina  :) Ensimmäinen enduroni oli XT350 vm 1987 jonka hain ajamalla kokkolasta helsinkiin marraskuussa, se meni sitten kaverille ja se vaan toimi ja toimi ja toimi, mutta aina harmitti kun se ei ollut TT...