Kirjoittaja Aihe: Suzuki PE250 käyntiongelmaa  (Luettu 6184 kertaa)

Vesa Koskela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
    • Sähköposti
Suzuki PE250 käyntiongelmaa
« : Huhtikuu 09, 2017, 02:09:58 ip »
Tuli hommattua 1980 vuoden PE. Pyörässä on aika paljon laitettavaa. Tarkoituksen saada teknisesti toimimaan tänä kesänä ja ensi talvena tehdä perusteellinen kunnostus.
Jos ehtisi tälle kesälle vielä johonkin classic kisaan mukaan.

Moottorissa seuraavaa ongelmaa:
Keskialueelta eteenpäin ei vastaa kaasuun, pätkii ja köhii. Lähtee hyvin käyntiin kylmänä sekä lämpimänä. Kokonaan uudet sytyslaitteet ja tulppa. Kaasari putsattu ja tutkittu. Voisikohan puuttuva ilmansuodattimenkansi aiheuttaa tällaista? Äänenvaimentimena joku tarvike, sekin epäilyttää. Vanhan omistajan mukaan teki samaa vanhoilla sekä uusilla sytkillä.


Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: Suzuki PE250 käyntiongelmaa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2017, 09:09:18 ip »
Monenlaista tulee mieleen.Itsellä oli aikanaan rm 125 1983 ,siitä hajosi sytytyksen cdi-boxi.Oireet oli vastaavat.
Imuläppien pitää sulkeutua tiiviisti.Läpät voi olla myös katkenneet.
Pakoputki voi olla tukossa,samoin äänenvaimennin.Omasta rm 465stä umpinainen äänenvaimennin sahattiin takaa poikki ja tehtiin purettava/pakattava.Puran,putsaan ja pakkaan uusilla villoilla pari kertaa ajokaudessa.
Ilmanputsarissa voi olla liikaa öljyä.Tiukka puristus öljyämisen jälkeen ja useita puristeluja sanomalehdellä tai talouspaperilla.
Kaasarin pääsuutin väärän kokoinen.Olen huomannut,että kaikkia yli 10 vuotta vanhempia laitteita tarttee säätää laihemmalle,bensat on muuttuneet niin erilaisiksi.
Putsarin kannella ei pitäisi olla vaikutusta kunhan vain saa ilmaa riittävästi.
Englannissa Motodurolla löytyy paljon pe-Suzukin osia,samoin Hollannissa Cmsnl

Vesa Koskela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
    • Sähköposti
Vs: Suzuki PE250 käyntiongelmaa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2017, 12:01:53 ap »
Kiitti Heikki vinkeistä! Tän iltanen tutkimus paljasti että äänenvaimennin jonkun katupyörän vaimennin, joka ei ole suoraan läpivirtaava.
Pakokaasu kiertää laippojen välistä.  Pitää kokeilla läpivirtaavalla mallilla, tai kokonaan ilman. Luulen että vika on tässä.

Pääsuutin vakio 280, nyt kiinni 270. Ilmansuodatin puristeltu huolellisesti.
Minkälaisella bensa/öljysuhteella Heikki ajat? Clymerin vanhakirja antaa seossuhteeksi 1:20, eli 5%. Tuntuu hurjan paljolta, kun on tottunut nykypyörien 2% seokseen.

Uutena classic harrastajana motoduron löysinkin, mutta tuota Hollannin paikkaa en.

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: Suzuki PE250 käyntiongelmaa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2017, 01:09:31 ip »
Vanhempien Suzukien ohjekirjoissa neuvotaan 5-prossanen seos.Öljyt on kehittynyt paljon 37 vuodessa.
Hyvällä nykyöljyllä 10 litraa ysikasia ja 2 desiä seosöljyä.Esim. Putoline mx 5,Motul 800 tai Valvoline syn power 2t .
  Myös sytytystulpan kärkiväli vaikuttaa kiertävyyteen,testaa 0.5 ja 0.6
Se hollantilainen osafirma on www.cmsnl.com  .Ylhäällä on liput kielivalikkona,sen alla on pyörämerkkivalikko.Osat on japanilaispyörien alkuperäisosia.Olen tilannut Suzuki ja Yamaha-osia monta kertaa ja ollut tyytyväinen.

Vesa Koskela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
    • Sähköposti
Vs: Suzuki PE250 käyntiongelmaa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2017, 08:09:31 ip »
Joo, ajattelinkin että ei toi 5% seos voi olla ihan kohillaan.

Onnistuin haalimaan 175 PE:n huonon alkuperäisen vaimentimen. Suolistin takapuolelta. Ensiksi näyttäisi olevan kammio jossa kaksi reikäputkea eri kohdissa. Sen Jälkeen kammioita ja laippoja välissä. Ajattelin tehdä alkuosan läpivirtaavaksi ja purettavaksi villoilla ja jättää takaosaan laipat paikoilleen. Testataan miten sitten toimii, voisi äänetkin hieman hiljentyä. Motoduron tarvikevaimentimet ainakin ulkonäöstä päätellen läpivirtaavia villoilla. Ovat niin kapeita että kammiot ei minusta mahdu mitenkään sisään.

Sain myös ostettua puuttuvat takapinnat. Takavanne jo kunnossa. Myös parempi etulokari löytyi ja muita osia.

Nyt lähtee tilaus muovisarjasta USA:han ja tilaus kulutusosista ( kaikki vaijerit, jarrut ym... ) euroopan puolelle. Tavoitteen saada pyörä viivalle VGN:ään. Muuten varmaan onnistuukin jos moottori vaan lähtee toimimaan.

Vesa Koskela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
    • Sähköposti
Vs: Suzuki PE250 käyntiongelmaa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2017, 10:15:51 ip »
Ongelma selvitetty! Vika oli äänenvaimentimessa. Alkuperäisellä 175:sen vaimentimen modatulla versiolla lähti toimimaan. Äänetkin kohtuulliset, tuskin kovemmat kuin alkuperäisessä.
Vaikea tosin sanoa ilman vertailupohjaa, että onko kaikki tehot tallella. Mukavasti asfaltilla ainakin liikkuu, kolmosella keulii vielä kiihdytyksessä! Pitää kokeilla tulpan kärkiväli vaikutusta ja muutenkin vielä tarkistaa sytkän ajoitus.

Tuntuu moottori muutenkin toimivan, käy siististi ilman suurempia hälyääniä. Vaihteet ja kytkinkin tuntuu pelaavan mukavasti.
Taidan aloittaa ajokauden tällä moottorilla. Tallissa toinen kone osina, jos siitä tekisi varakoneen. Vaatii männän ( ja porauksen ), kangen ja runkolaakerit.

Pyörä on nyt suunnilleen ajokunnossa, tosin hirveän näköinen. Pitää varovasti alkaa testaamaan. Takaiskarit päästivät öljyt pihalle. Kolautin vanhat alkuperäiset iskarit ensitestissä radalla pari viikkoa sitten pohjaan, eivät tainneet tykätä...
YSS:sän iskarit kiinnostaisivat. Onko kellään kokemuksia ?
Öhlisseihin ei pudjetti taivu, maksaa enemmän kuin koko mopo muuten.