Kirjoittaja Aihe: KONEKORTTI kaudelle -14  (Luettu 10691 kertaa)

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
KONEKORTTI kaudelle -14
« : Kesäkuu 23, 2013, 11:10:58 ap »
Moro
Toivottavasti ei juhannus ole harventanut meidän classic kuskien rivistöä.....?
Asiaan.On heitetty ilmoille mahdollisesta konekortista joka on ollut RR-kuvioissa jo vuosia.Siinä kerrotaan ko.laitteen henkilöllisyys eli valm.vuosi ,tilavuus,etuhaarukka,jarrut,moottorin ja rungon numerot yms.
Olisiko tässä meille katsastusta helpottamaan apuväline.Ettei B-luokan pyörällä ajeta A-luokassa yms.Tai tulla liian uudella rungolla
kuten nyt näyttää käyneen.
Keskustelua arvon kilpa ketut.
T:Jarmo

Toni Lötjönen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2013, 03:20:27 ip »
Ideana varmaan hyvä. Mitenkäs tuollainen todellisuudessa toteutetaan? Talvenaikana käytävä pyörä tarkastuttamssa jossakin tietyssä paikassa, että saa ajaa vuonna -14??

Tarkastuksessa varmaan jollain merkattava nämä tietyt osat, esim. stanssimerkki.
CZ 125/516

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2013, 06:17:40 ip »
Moi

Kuinkas muissa maissa menetellään classic motocrossin osalta?
Onhan näitä A- ja B luokan ikäisiä laitteita rakennettu aikoinaan käsittääkseni miltei tyhjästä ja jotenkin tuntus,,
että sama linja sais jatkua,kunhan mallit haetaan sieltä ko. aikakaudelta.
Konekortti kuulostaa kovin raskaalta ja pyrokraattiselta.

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #3 : Kesäkuu 23, 2013, 06:35:24 ip »
Terve,
Tämä Jarmon ehdottama konekortti olisi hyvä ja kaikille reilu eli ajettaisiin oikeassa luokassa siihen kuuluvalla kalustolla, toki tällaisen "kirjaston" ylläpitäminen
vaatii työtä mutta eletäänhän tietokoneaikaa.
Konekortti katsastukset voisivat alkaa ensimmäisestä kauden kilpailusta jossa asiantunteva "delegaatio" tarkastaa pyörän ja antaa Classic statuksen sille.
Jos kauden kolmessa kilpailussa katsotaan eri luokan pelit uskoisin kauden lopussa konekorttirekisterin olevan kattava.
Uuden pyörän kilpailuun ilmoittava kertoo ettei ole konekorttia ja ensimmäisessä katsastuksessa asia hoidetaan.
Ehkä jokin tämäntapainen voisi toimia?

Terv. Onni #141

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #4 : Kesäkuu 23, 2013, 08:07:11 ip »
Moro.
Hienoa että on keskustelua syntynyt.RR-puolella homma toimii niin että ko.ajaja lähettää laitteestaan kuvat ja tiedot asiasta tietävälle ja näin hän saa suht pikaisesti laitteelleen identiteetin...
T:Jarmo

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #5 : Kesäkuu 24, 2013, 11:37:39 ap »
Moi,

konekortti on ollut esille aina silloin tällöin vuosien varrella vähintään viimeiset 10 vuotta. Viime syksynä pidetyssä lajiparlamentissa siitä muistaakseni puhuttiin myös. Keskustelun lopuksi todettiin taas kerran että sellaista ei oteta käyttöön ja pöytäkirjaan merkittiin "Sovittiin, että pidetään katsastuksissa pöytäkirjaa johon merkataan pienet katsastuksessa havaitut laittomuudet. Puutteet on korjattava seuraavaan kisaan."

Ottamatta kantaa itse kortin tarpeellisuuteen niin olen samaa mieltä Tomin kanssa siitä että lajimme ei kaipaa lisää byrokratiaa. Lisäksi on huomioitava tosiasia että nykyisillekään hallinnon vaatimille töille ei tahdo löytyä tekijöitä, joten lisätyöt tuskin houkuttelevat ketään talkoisiin, varsinkin kun kortiston ylläpitö on ympärivuotinen tehtävä. Olkoonkin että homma tehdään tietokoneella niin työtä ja eritoten aikaa se kuitenkin vaatii. Pyöriä voidaan muuttaa, jolloin konekorttiakin pitää aina muuttaa. Muistavatko kuskit ilmoittaa muutoksista, pysyisikö kortti ajan tasalla, helpottaisiko enemmän tai vähemmän ajan tasalla olevan kortin kanssa toimiminen katsastusta?

Sääntörikkomukset saataneen kiinni lajiparlamentissa päätetyllä tavalla eli kun sellainen havaitaan (kuten Jarmon mainitsema liian uusi runko ilmeisesti A-luokassa??) niin siitä annetaan kuskille huomautus ja asia pitää olla korjattuna seuraavaan kisaan tai sitten on ilmoittauduttava oikeaan luokkaan. Omasta mielestäni periaate pitää olla että ketään ei käännytetä pois vaan annetaan mahdollisuus korjata tilanne. Toki siirto oikeaan luokkaan voidaan hoitaa jo katsastuksessa mikäli havaitaan että pyörä on selkeästi ilmoitettu väärään luokkaan.

t. Juha

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2013, 06:57:06 ip »
Moro.
Juha puhuu asiaa totta on että sellaisen rekisterin pitäjää taas tarvittaisiin,kun ei löydy nyt näihinkään jo olemassa oleviin kaikkia.Ehkä Asfalttipuolella on enemmän asiaan sitoutuvia???
Tarkoitin "uudella" rungolla sivari luokassa esiintynyttä laitetta,jota ei pidä enää hyväksyä ko.luokkaan.
T:Jarmo

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2013, 09:19:00 ap »
Terve,
Myydään palstalla käydään keskustelua kuvankauniista 125cc pyörästä ja mikäolisi ko. laitteen luokka classic kisoissa?
Edelleen kannatan konekortti järjestelmää jotta tässäkin tapauksessa laite osallistuu oikean luokan kapinoihin.
Ymmärrän ettei tällainen rekisteri tyhjästä synny ja toimi mutta kasvava osanotto classic kisoihin tuo uusia harrastajia
joten aina työläämmäksi rekisterin tekeminen menee kun vaan odotellaan.....

Tässä esitetyt mielipiteet on ihan omiani Terv. Onni #141

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: KONEKORTTI kaudelle -14
« Vastaus #8 : Heinäkuu 27, 2013, 12:02:50 ip »
 laittaisin suzukin c-luokkaan takalokarin vaihdon jälkeen ;)