Kirjoittaja Aihe: Sylinteri koot  (Luettu 10099 kertaa)

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Sylinteri koot
« : Toukokuu 05, 2012, 07:41:23 ip »
Tässä on nyt vähän pään vaivaa muutetuista sylintereistä ja koneen vaihdoista.Talvella puhuttiin jousitus homma d2 ja e luokan pyörissä selväksi koneiden koosta ja sylinterin vaihdoista oli keskustelut myös,ja päätettiin että ne pitää myös vastata sitä mitä ne ovat kyseisenä vuonna olleet koskien lähinnä d2 pyöriä.Mutta onko sillä oikeasti väliä onko se 30 kuutiota isompi tai vaihdettu isompi kone puolikkaan runkoon, joka muuten vastaa vuosimalliltaan ja jousitukseltaan d2 luokkaa.Tässä rupee d2 luokka käymään vähän kutistuneeksi,osa joutunut muuttaa e luokkaan en tiedä onko hyvä vai ei no se hyvä et luokassa rupeaa olee kuskeja,mutta jotkut ajaisivat mielummin d2 luokassa.Tässä kun ei ajeta kuitenkaan sm eikä mm pisteistä,vaan pitäisi perustua enemmänkin harrastukseen ja hauskuuteen ajella vanhoilla crosseilla.Laitelkaa mielipiteitä vai järjestetäänkö äänestys ?

Harri Laine

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Vs: Sylinteri koot
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2012, 12:11:27 ap »
Ei kai sillä voi olla niin suurta merkitystä vaikka kaspuolikkaan
runkoon ois istutettukkin vaik viissatkun kone, jos muuten pyörä
vastaa jousitukseltaa, jarruiltaan jne d2 luokan pyörää. Ei sekään
toisinaan ole reilua jos periaatteessa d2 luokan pyörällä joutuu
ajamaan e luokan pyöriä vastaan.

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Sylinteri koot
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2012, 10:03:45 ap »
MOI !

Ihan hyvä että tulee keskustelua tästä aiheesta esille. Uskon että ratkaisu asiaan löytyy. Tällähetkellä mennään näin,
pyritään siihen että saadaan harrastajia ja pyöriä lisää viivalle. Tarkoitus ei ole haitata kenenkään harrastusta.
Tilannehan näyttää ihan hyvältä porukkaa on tullut lisää,sen näkee jo tänä vuoden Salon kisan suhteenkin tällähetkellä
20 ajajaa enemmin kuin viime vuonna. Katsotaan mihin suuntaan kausi kehittyy,uskon että hyvään !
Syksyllä tuli ehdotus siintä piikkiluokasta,mielestäni toive ei aiheuta mitään ! Vaan samat äijät viivalle mukaan jotka sitä
haluavat ! Missä ne muuten nyt ovat ? Ja sen jälkeen katsotaan jos porukkaa riittää,mitä tehdään.

Jatkakaa kirjoittamista !!! t. Petri Pantsu

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: Sylinteri koot
« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2012, 02:01:32 ip »
Moi

Mulle tulee lähinnä heti mieleen, että kestääkö 250 runko aina esim. 500 konetta.
Riippuu tietysti aivan pyörä merkistä,mallista,ajomäärästä ja millaisessa käytössä on ollut.
Joten  mitenkäs päätät onko laite turvallinen vai ei?
Toisaalta itsetehtyjäkin runkoja on ajossa ja toimineet varmaan ihan hyvin.





Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Sylinteri koot
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2012, 03:07:27 ip »
Ymmärtääkseni tässä kysymyksessä ongelmana on tilanne, jossa alunperin E-luokan pyörässä ollut moottori laitetaan D-luokan pyörään. Mikäli ko. moottori on ilmajäähdytteinen niin D-luokan säännöt täyttyvät: Moottoripyörässä oltava ilmajäähdytys, rumpujarrut, stereo- tai monoperä mutta ei linkkusysteemiä. Vuosimalli on vapaa.

Mutta toisaalta säännöissä sanotaan:
Alkuperäisenä E-luokkaan kuuluvaa pyörää ei saa muuttaa D-luokan säännöt täyttäväksi.
Tulkitaanko tätä niin että jos moottori on E-luokan pyörästä niin pyörä silloin "vanhennettu" D-luokkaan vaihtamalla siihen kaikki muu? Vai onko alkuperäinen pyörä se ilman moottoria oleva "rullaava runko", johon on asennettu saatavilla ollut, säännöt täyttävä ilmajäähdytteinen moottori, jolloin kokonaisuus on D-luokan sääntöjen mukainen?

En ota tässä kantaa kummankaan tulkinnan puolesta vaan halusin nostaa molemmat näkökulmat keskusteluun. Ottakaa kantaa!

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: Sylinteri koot
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2012, 06:57:18 ip »
Terve,
Eikö tämä kohta säännöistä kerro asian ihan selvällä suomenkielellä.Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972 rungossa kuuluu luokkaan C.
En löytänyt säännöistä kuutiotilavuus rajoitetta kuin D1 luokasta joten saa vapaasti kasvattaa
sylinteritilavuutta muissa luokissa jos tämä suuruuden ihannointi jotakuta miellyttää.
(tämä on ihan henkilökohtainen mielipiteeni).


Terv. Onni #141

Teppo Hovattala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Sylinteri koot
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2012, 07:48:32 ip »
Onnin kanssa samaa mieltä.

250-luokassa viimeiseen ylikokoon asti poraus olis ok, muutoin menee hyviä pyttyjä haaskuun.


Teppo