Kirjoittaja Aihe: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023  (Luettu 8331 kertaa)

Mika Tiitta

  • Vieras
CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« : Lokakuu 10, 2022, 12:39:17 ip »
Haluaisin avata täälläkin keskustelun tulevaisuuden kisoista. Kustannukset karanneet ja kilpailijat hävinneet. Miten jatko? Kerhokisoina,ajanotto,lääkäri ja ambulanssi yms.

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2022, 08:47:29 ip »
 Tänä vuonna oli neljä hyvää kisaa. Rauman peruuntuminen kahtena peräkkäisenä vuotena osoittaa ettei se kiinnosta. Länsirannikolta tuntuu olevan ajajatkin vähissä.
Sipoo olisi hieno lisä välivuosien jälkeen. Riihimäkeä moni visioi mukaan. Sieltä kun oikoisi isot pehmeät ylämäet niin toimisi.
Lapin kiertue voi olla pisteettömänä harjoituskisana. Kovin moni ei pysty lähtemään viikon reissuun. Myös kustannukset ovat hinnakkaat.
Pitääkö paikkansa,kun kuulin classic road racing-kisojen olevan ns kerhokisoja. Silloin taitaa järjestelytoimet olla kevyemmät?
Pohditaan Juustoportin kokouksessa Marraskuussa.
Hienoa kun tämän vuoden kausitulokset tuli tänne kerhosivustolle TULOKSET-valikkoon!

Kai Kivekäs

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
    • Sähköposti
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2022, 11:18:16 ip »
Pitääkö paikkansa,kun kuulin classic road racing-kisojen olevan ns kerhokisoja.

Pitää paikkansa. Aloitin ko. harrastuksen vuonna 2021 ja ajoin classic TT:tä useamman kisan kesän mittaan. Siellä jokainen kuski on kisoja järjestävän SVKMK:n jäsen. Järjestelyiden keveydestä en tiedä. Kaippa siinä jotain kevennyksiä on.

Timo Brofeldt

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2023, 01:42:10 ap »
Hyvää alkanutta vuotta 2023 kaikille!

Sääntömuutoksista; onko siis todennäköistä, että C-luokka korvautuu Twinshock-luokalla? Milloin vahvistuu?
Olisi varsin hyvä saada varmuutta asiaan ja oikeaa linkkiä tuleviin sääntöihin, jotta voisi ottaa huomioon muutokset mahdollisissa tulevan kauden kalustohankinnoissa.  Epävarmuus vastaavasti on omiaan vähentämään osanottoa.

Olen kansainvälisiä Twinshock-sääntöjä netissä selaamalla saanut sen käsityksen, että sallituista pyörämalleista olisi olemassa luettelo. Esim. ne Yamahat, joissa on se vanhanaikainen Mikkola-tyyppinen monojousitus, siis ilman linkkua, ovat monissa Twinshock-säännöissä sallittuja. Mitenkä nyt kuuluu olla? Toivottavasti kenenkään ei tarvitse ryhtyä rakentamaan monojousituksesta stereojousitusta voidakseen ajaa Yamahalla!!!

Kustannuksista pahin on vakuutus. Minulla viime vuosina Pohjolan vakuutuksella koko vuositason hinta olisi yhdelle -78 Husselle ollut 1700 - 2000 eur, joten olen jakanut vakuutuskauden kahteen lyhyempään jaksoon kilpailukalenterin perusteella. Siten kokonaisvakuutuskustannus on ollut luokkaa 500 - 600 eur per vuosi. Minimimaksu on kuitenkin 100 eur/jakso, eli kannattaa pitää vakuutus voimassa ainakin useamman viikon kerrallaan.

Mutta sitten toisaalta myös esim. Kaikki-lajit-lisenssi oli viime vuonna muistaakseni 455 eur. Voisiko lisenssikustannuksissa jotenkin säästää mitenkään esim. rajoittamalla voimassaolon juuri kilpailujaksojen ajaksi? En hyödy lisenssin voimassaolosta, jollei pyöränkään vakuutus ole voimassa.

Itse kilpailukohtaiset maksut eivät mielestäni ole mitenkään erityisen suuria. Järjestelyt ovat olleet hyviä ja niistä pitää maksaa kohtuullisesti. Kisoja ei muuten tapahdu.

Noh, jos kehon ja kaluston rappeutuminen pysyy ennakoiduissa puitteissa, niin nähdään ensi kesänä taas radoille.
Toivottavasti kaikki muutkin ovat mukana.
Pahinta on se, jos pahimmat kilpakumppanit jäävät kiikkutuoleihinsa.

Pysytään terveinä!

Timo Brofeldt

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #4 : Tammikuu 13, 2023, 08:10:58 ip »
Jaahas, enpä huomannutkaan, että samansisältöiseen keskusteluun olikin juuri ryhdytty myös "Kilpailut"-kanavalla.
Millähän kanavalla tätä keskustelua kuuluisi käydä...

Yhtäkaikki, sieltä kautta otsikon "Valmistautuminen kisakauteen 2023" Heikin viestistä löytyi tietoa, jolla löysin SML:n sivustolta uudet säännöt 2023. CMF:n sivustolla olisi hyvä olla suoraan tuore linkki sinne, kuten on ennenkin ollut, niin ei kukaan voisi sanoa, ettei ole sääntöjä.

Näyttää siltä, että C-luokkaa on vain päivitetty kansainvälisen Twinshock-määrittelyn suuntaan, ja siten mahtuu mukaan hieman uudempiakin pyöriä aina vm. 1984 asti. Twinshock-nimitystä ei ole mainittu. Ihan hyvä, sillä vanhat monojammut kuuluvat C-luokkaan.

D-luokan pyörien ensimmäinen vuosimalli on 1980. Eikös se ole OK? Silloinhan alkoi tulla ensimmäisiä linkullisia monojousituksia, vesijäähdytyksiä, levyjarruja sekä pakoaukonsäätöventtiileitä ym. high techia.

Voiko vielä jäädä väliinputoajamalleja?
Minusta 2023-päivitys on ihan järkeenkäypä. Tärkeintä on sääntöjen tasapuolisuus, ja kyllä tässä on siihen edellytyksiä.

Mutta säännöissä toistuvasti mainittu viite "kohdan 1 mukaisesti" ei minulle aukene!
Missähän se kohta lienee?

Joka tapauksessa minulle hyvä, sillä nyt voin ajaa C-luokkaa myös -81'-mallisella Hussellani.

Toinen asia on sitten se, että kokonaisuutta katsoen putoan tulosluettelossa varmasti alaspäin.
Mutta tämä huippu-urheiluhan on sellaista. :) :) :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2023, 10:43:24 ip kirjoittanut Timo Brofeldt »

Janne Palokas

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2023, 06:59:06 ip »
Terve Timo,
olen myös positiivisella kannalla kanssasi tuosta sääntöjen päivittämisestä kansainväliseen suuntaan. Kansainväliset (esim. Cemar) säännöt huomioiden ymmärtäisin tuon viitteen "kohdan yksi mukaisesti" viittaavan alla olevaan sääntökohtaan:

C-luokan määritelmä ja tekniset vaatimukset

Määritelmä

Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1975–1984. Pyörien tulee olla tehtaalla valmistettuja/ myytyjä
moottoripyöriä, jäljempänä Original Equipment Manufacturer (OEM) -pyöriä, jotka on alun perin
varustettu kahdella takaiskunvaimentimella, eli ns. stereoperä tai yhdellä monoiskunvaimentimella
ilman linkkua (Yamaha ja Kramer). Pyörässä tulee olla perinteinen etuhaarukka, ilmajäähdytteinen
moottori ja rumpujarrut edessä sekä takana.

Janne Palokas

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2023, 10:10:53 ip »
Jouni, sitä se ei tarkoita.

Pyörän tulee olla tehdasvalmisteinen, jonka runkoon ei saa tehdä muutoksia. Aikakaudella myyty tarvike-svingi on kuitenkin sallittu. Myös esim. pyörien vaihto toisiin aikakauden mukaisiin on sallittu. Keulankin saa vaihtaa toisen merkkiseen aikakauden keulaan (Maicon keula Yammuun tms.) tai aikakauden tarvikekeulaan, joka on ollut myynnissä pyörämallin viimeisenä valmistusvuonna.

Nämä ja muut sallitut muutokset ovat selkeästi lueteltu säännöissä...

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2023, 05:12:06 ip »
Moro

Uuudet säännöt aiheuttavat hiukan ihmetystä, kun pyörä on CZ 513. Valmistusvuosi ei ole tiedossa näissä ei yleensä ole tyyppikilpeä. Ilmajäähdytus,rumpujarrut ja twinshokk. Minulla on kaksi pyörää ja toinen on varustettu alkuperäisestä sylinteristä tehdyllä läppäsylinterillä. Tehtaalla läppäsylintereitä ei laitettu kuin tehdaspyöriin. Englannin maahantuoja muutti ko. pyöriä läppäpytylliseksi ja ko. pyörissä oli myöskin mikunin kaasuttimet, kuten omassani.

Voiko ko. pyörällä osallistua C-luokkaan ja onko läppäpytyllinen nykysääntöjen mukaan täysin pannassa?

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2023, 01:03:22 ip »
Moro

Selvennyksenä tuohon aikaisempaan.

CZ 513,514 ja 516  ovat 250,380 ja 125 cc pyöriä ja niitä valmistettiin 1983-1990.

C ja D luokkan pyörän määritelmät on tehty nyt sellaiseksi että ko. pyöristä vuuoden 83 ja 84 sopii sääntöjen puolesta C luokkaan. 1985 ei sovi teknisten määrityksien johdosta D luokkaan.

E luokalle ei ollut määritelty pyörän tekniikkaa kuten C ja D luokassa.
Eli 86 ja uudemmat setit pääsevät E- luokkaan.

Onko tulkintani  säännöistä oikea?
 

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2023, 07:44:21 ip »
Asiat on tekeillä niin,että C-luokka pidettäisiin entisellään 1975-1980 .Twinshock tulisi lisäksi. C pyörät täyttää Twinshock vaatimuksen.Lisäksi KTM 1981, Maico1981, Husqvarna 1981-1984 kun ilmajäähdytteinen. Ancillotti ennen Pull Shockia ,CZ ja muita,missä alunperin 2 takaiskaria,ilmajäähdytteinen ja rumpujarrut. Käsittääkseni myös 1981 monokolmio-Yamahat kelpaa.
CMF-hallituskokous on ensi viikolla. Sen jälkeen tiedotetaan lisää.

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #10 : Helmikuu 01, 2023, 11:18:28 ap »
 Edellisen viestin pyörälista tarkoittaa siis Twin shock-luokan pyöriä.Todennäköisesti kukaan ei osallistu Ancillotilla,Pull Shock oli kyseisen merkin monojousituksen nimi.

Timo Brofeldt

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #11 : Helmikuu 02, 2023, 01:20:52 ap »
Morjens Heikki ja muut alan puuhaihmiset!

Muutama kysymys on herännyt tätä keskustelua seuratessani:

Jos nykyiseen luokkajaotteluun vielä LISÄTTÄISIIN tuo mainittu Twinshock-luokka, niin millä tavoin sen odotetaan vaikuttavan C- ja D-luokkien osanottajamääriin? Onko nykyisessä luokkajaossa nähtävissä osanottajakatoon vaikuttavia tekijöitä?

Voidaanko juuri sääntömuutoksilla vaikuttaa harrastuksen kustannuksiin?

Onko realistisia keinoja vaikuttaa esim. harrastukseen liittyviin vakuutuskustannuksiin?

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2023, 10:56:45 ip »
 Äkkiseltään arvioituna C-luokan osallistujat pysyisi ennallaan. D-luokasta joku saattaisi siirtyä Twin Shockiin. Todennäköisesti C ja Twin Shock ajaisi samassa lähdössä,joten sillä D/Twin Shock-pyörällä ehtisi myös D-lähtöön mukaan.