Kirjoittaja Aihe: Suzuki RM500 kyselyjä  (Luettu 12984 kertaa)

Juha Keränen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
    • Sähköposti
Suzuki RM500 kyselyjä
« : Huhtikuu 13, 2017, 05:52:13 ip »
Morjensta!

Ostin työkaverilta epäkuntoisena tuollasen vanhan suzuki RM500:sen vuosimalliksi luulin 83 vuosmalliksi, mutta sitten kun rupesin pyörää purkamaan paljastui mielenkiintoisia yksityiskohtia:

Pyörä on ollut työkaverilla noin 30vuotta ja ostanut sen autoliikkeestä joensuusta joskus aikoinaan, muisteli että olivat sanoneet että entinen kisapyörä...

- Pakoputken äänenvaimentimeen on kaiverrettu teksti J.Sintonen GP -81 ja joku epäselvä päivämäärä
- Kaasutin on Mikunin pyöreäluistinen KOGYO merkiltään, luistin mittasin 46milliseksi, ja kaasariin on kaiverrettu teksti "ronald tai arnold special"
- Läpätkin otin irti ja sieltä se vika löytyi, yksi läppä oli kadonnut kokonaan, läppärunkokin on tuunattu ja teksti "PVR POVR" , vaihdoin uuden hiilikuituläpän tilalle
- Samalla vilkaisin sylinterin suuntaan ja mäntä vaikutti hyväkuntoiselta ja tivakalta, imukanavat oli avarrettu rankalla kädellä myöskin isommaksi

Sit eikun uudet bensat ja tulppa ja käyntiin kokeilemaan, kolmannella tärähti tulille :O Ja jumankauta miten tuntuu olevan pyörässä löylyä, kiertää kun 250cc mut 500:sen väännöllä  :P

Ihmettelin sit ajaessa et onko tässä 5vaihteinen loota kun muistelin et 5satkuissa on 4lovinen, puhdistin sit kaasarin alta koneesta numeron puhtaaksi ja sieltä
paljastui teksti RM465-100043 ja yläpuolelle kaiverrettu teksti "SPECIAL", eli tässä on 465:alakerta ja viis satasen sylinteri paikallaan  :o Runkonumero löytyi rungon etuosasta ja siinä vain numerot 100043 eli pyörä onkin varmaan vm81.

Onkohan kenelläkään tietoa millasessa käytössä tälläsiä virityksiä on tarvitttu tai ylipäätänsä noista virittäjistä tietoa...

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2017, 07:21:31 ip »
Terve,
Kirjainyhdistelmän POVR taakse "kätkeytyvä"henkilö on aikoinaan kiihdytelly samanmoisella suitzalla oikein kisoissakin.
En tiedä onko sama laite tai edes moottori kyseessä mutta ihan mukavasti on kulkenut, vastassa yleensä isot rivikoneet.
Nyttemmin POVR kirjainyhdistelmän voi löytää classic RR varikolta.....

Terv. Onni

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 13, 2017, 07:55:45 ip »
Kyseiset moottori- ja runkonumerot täsmää 1981 rm 465-malliin.-81 rm 465 on viisivaihteinen, -82 on nelivaihteinen.
RM 500 1983-85 on nelivaihteisia.Omaa rm 465 olen testannut molemmilla moottorimalleilla,5-vaihteinen tuntuu helpommalta ajettavalta kun sopiva vaihde löytyy joka tilanteeseen.Ongelma on heppoiset rattaat.
4-vaihteinen on tarkempi riittävistä kierroksista ja raskaammin välitettynä putoaa vetoalueelta.Rattaat on järeät,joten kestävyys on hyvä. 1981 ja 1982 osissa on paljon vaihtokelpoista keskenään,vaihteisto,vasen lohko,kaasari,kaasukahva vaijereineen ja jotain muuta ei ole vaihtokelpoista.
RM 500 1983 on perusetujarru ja keltaiset etupään alaputket
1984 on kaksilevitteinen etujarru,1985 on edessä levyjarru.
RM 465 ja RM 500 osien löydettävyys on melko hyvä,ebayssa on paljon ja uusia osia wmx-service ja cmsnl.Ruotsissa on vanhempiin  rm-malleihin erikoistunut Peter Isaksson racing .

Juha Keränen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 13, 2017, 09:15:04 ip »
Ok, kiitoksia tiedoista :)

Ylläri oli kyllä melkoinen tuon pyörän suorituskyvyssä kun oletin että tuo toinen harraste pyöräni honda cr500 -88 on virkeä tapaus, ei ole mitään jakoja ylärekisterillä :D

Ajo ominaisuudethan tuossa tuntuu aika karseilta hondan jälkeen, runko tärisee tietyillä kierroksilla mahdottomasti ja jarrut on mitä on, mukana sain uuden full floater takahaarukan, varmaan alkuperäinen kun tuota paikalla olevaa on jatkettu varmaan 5centtiä, viittaisi varmaan jäärata ajoihin? uusi etuhaarukkakin tuli mukana pumppuineen.

Tyhjäkäynti ruuvi on kadonnut jonnekkin kaasuttimesta ja pelkkä pultti on tilalla, pitää tehdä itse jonkunlainen tilalle, kun en mistään tuohon kaasariin käypästä löytänyt :/

Katsoo nyt rupeaako tuota entisöimään kauttaaltaan, uuden katesarjan, penkin päällisen ja tankin maalauksen vaatis, tähän on laitettu alumiininen tankki, varmaan tarvike malli tai jokin kun ei ole etupäässä ruuvikiinnitystäkään...

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2017, 10:37:02 ip »
Tuo mainitsemasi J.Sintonen gp:ettei olisi Ruskeasannan mm-erävoittaja Jukka Sintosen kilpuri.
Omassa rm 465ssa ei ole tyhjäkäyntiruuvia ollenkaan,kohta näyttää umpeenvaletulta ilmeisesti jo Mikunilla.Säätö on vain vaijerilla. 1982 on litteä kaasari.

Juha Keränen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2017, 02:18:52 ip »
Pitää yrittää vielä kiillottaa vaimenninta jos sais paremmin numeroista selkoa, onko se ollut yleinenkin tapa kaiverrella "saavutuksia" vai liekkö joku tehnyt paremman myyntiarvon toivossa jos joku hyvä kuski on pyörällä joskus niittänyt mainetta :D

Kaasari tosiaan on Mikunin Kogyo ja pyöreällä luistilla, kyljessä ei ole kuin 40/7 numero. On tässä varmaan tyhjäkäynti ruuvi ollut kun luistissa lovi sitä varten, mut kaasuvaijeristahan sitä saa tosiaan säädettyä :)

ville_turunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2017, 12:07:03 ip »
Tuo POVR  on Pekka Veräväisen Tunnus, Minulla honda cr250 vm.90 sylinterissä sama tunnus.

Teemu Mäkinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2017, 04:48:48 ip »
Moi,

Sintonen ei tietääkseni ole Rm500:lla ikinä kilpaillut, -81 alla oli RM465. Tuo alumiinitankki saattasi viitata ns esituotantosarjan pyörään, Suomi oli 80- luvun alussa yksi niistä maista jonne Suzukin tehdas toimitti loppukesästä paikallisille Suzuki-huipuille esituotantosarjan pyöriä testattavaksi ennen varsinaista sarjatuotantoa. Noissa pyörissä voi olla pieniä eroavaisuuksia muuallakin verrattuna varsinaisiin tuotantopyöriin. Jos olet tuollaisen Suzukin löytänyt, sitä ei kannata hukata.

Teemu Mäkinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2017, 04:51:35 ip »
i Ruskeasannan mm-erävoittaja Jukka Sintosen kilpuri.


Ei Jukka ole koskaan voittanut Ruskeasannalla mm-erää.

Juha Keränen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2017, 08:23:43 ip »
Niin tuohan onkin alunperin varmaan ollutkin se rm465 malli mutta laitettu 500cc sylinteri jossain vaiheessa. Tankki on tosiaan alumiinia ja ei ole siinä etupuolella kiinnityspultteja, mitä noissa muissa kuvien perusteella on. Runko numerokin ihmetytti ,kun siinä luulin et on myös jotain kirjaimia...

Oishan tuo jännä tietää miksi siihen koneeseenkin on stanssattu teksti "special" mut aika huonosti on noiden historiasta tietoa :/

Jukka Penttilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #10 : Toukokuu 09, 2017, 02:17:04 ip »
Kyseessä on Suzuki RM 465 esituotanto pyörä vuodelta 1980. Pyörään on sekoitettu esituotanto, tuotanto ja tehdas pyörän ja joitain omatuotanto osia . Tekstejä olen kirjaillut ajan kulukseni ja mielenkiinnolla sivusta seuranneena ihmisten reaktioita ja kommentteja. Pyörä on rakennuttu maarata käyttöön, missä jonkun värisen mitalinkin sillä voitin. Ehkä suurin saavutus pyörällä on -82 Tampereen Härmälän lentokentällä (nykyisin Pirkkahalli ), moottoripyöräluokan SM kiihdytys ajojen voitto. Kaasutin on Mikunin VM44. Nakkilasta saatat saada siihen vielä osia. Alumiini tankki virtavehkeet ja etupää on tehdaspyörästä. Samoin pakoputkisto on -81 mallin Andre Vromas:in tehdas Suzukista. Varmaan paljon muutakin spesiaali osia, mutta kaikkea en näkemättä muista. Myin pyörän -83 loppuvuodesta Varkauteen. Terveisin Pekka Veräväinen

ville_turunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2017, 08:13:28 ap »
Muistatko kellä oli täällä varkaudessa?

Juha Keränen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2017, 08:21:30 ip »
Ohoh uskomatonta että sattuu vielä pyörän entinen omistaja löytymään :)

Nuo esituotanto tiedot selittääkin miksi tuossa on "sikin sokin" eri osia :D

Mielenkiintoinen ajettava kieltämättä uudempien pyörien jäliltä, vaatii kuskilta hyvää kuntoa pitää tuota radalla lapasessa, tärinöitä värinöitä ja voimaakin on yllin kyllin :D

Pitää nyt mietiskellä rupeaisko tuota vielä entisöimään uuteen uskoon, eihän se periaatteessa tarvitse kun uudet katteet, tankin maalaukset ym niin rupeaa jo pyörältä näyttämään :)

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 08, 2017, 07:17:30 ip »
Tapio Sippolan kotisivuilta löytyy varmaankin kuva tuosta pyörästä: http://tapsa.megative.fi/kisa/index2.htm

Vähän kun selailee niin on kuva missä näkyy RM 465 alumiinitankilla...

mantta5_81[1] by Marko Hiltunen, on Flickr
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2018, 05:56:02 ip kirjoittanut Marko Hiltunen »

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Suzuki RM500 kyselyjä
« Vastaus #14 : Tammikuu 09, 2018, 05:57:30 ip »
Olisiko kyseinen pyörä tuo kuvan vasemmassa laidassa oleva yksilö?