Tiedosto on normaali pdf. Kokeile päivittää Adobe Reader uudempaan versioon, ehkä se auttaa. Tässä säännöt:
CLASSIC MOTOCROSS CUP SÄÄNNÖT 2012-2014
Moottoripyörä:
Luokka A: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1968 tai sitä vanhempi.
Luokka B: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1969 - 1974.
Luokka C: Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1975 - 1979.
Luokka D: Moottoripyörässä oltava ilmajäähdytys, rumpujarrut, stereo- tai
monoperä mutta ei linkkusysteemiä. Vuosimalli on vapaa. Luokkaan saa
osallistua myös B- ja C-luokan pyörällä.
Luokka D1 = alle 250cc, D2 = yli 250cc
Luokka E: Vm 1987 ja vanhemmat pyörät, joissa saa olla monoperä, saa olla
edessä levyjarru, takana täytyy olla alkuperäisasenteinen rumpujarru, keula
voi olla perinteinen tai alkuperäisasenteinen up-side-down.
Luokka SV1: Sivuvaunut. Alkuperäisesti ilmajäähdytteinen moottori.
Etujousitus keinuhaarukkamallinen kahdella iskunvaimentajalla, takana
stereoperä. 1986 tai aiemmin valmistetut tehdasvalmisteiset monoperäiset ok.
Runko valmistettu 1986 tai aiemmin. Alkuperäisiä vastaavat uustuotantorungot
sallitaan. Ajoneuvon paino min. 180 kg.
Kuljettaja on tarvittaessa velvollinen todistamaan pyöränsä vuosimalli.
Luokka SV2: Sivuvaunut. Vuosimalli 1989 tai vanhempi. Vesijäähdytys
sallittu.
Moottoripyörän tulee koostua vain ao. aikakautena valmistetuista tai
alkuperäistä vastaavin ominaisuuksin varustetuista uustuotanto-osista.
Kaasutin täytyy olla pyöreäluistinen. Se voi olla uudempi mutta
mahdollisimman alkuperäistä vastaava. A ja B luokissa kiihdytyspumppu on
kielletty. Pyöreäluistinen kaasutin, josta kiihdytyspumppu on poistettu, on
sallittu.
Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden
osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972
rungossa kuuluu luokkaan C.
Kilpailija voi ajaa samalla pyörällä kahdessa eri luokassa vaikka pyörä on
luokittelultaan lisäluokan luokkarajaa vanhempi. Esim. jos pyörä kuuluu Bluokkaan
niin sillä voi osallistua lisäluokkana myös C-luokan lähtöön.
Lisäluokka saa olla vain pyörän ikäluokkaa seuraava luokka, mikäli lisäluokan
säännöissä ei toisin määrätä.
Alkuperäisenä E-luokkaan kuuluvaa pyörää ei saa muuttaa D-luokan säännöt
täyttäväksi. Esim. alun perin monoperäistä pyörää ei saa muuttaa
stereoperäksi.
Tekniset erimielisyydet ja luokkajaon ratkaisee kilpailun tuomaristo.
Kaikissa soololuokissa jalkatappien on oltava kääntyvät.
Jousitus luokassa A ja B edessä max. 180 mm, takana max. 130 mm
pystysuoraan mitattuna. A/B-luokissa keulaputken max. halkaisija 36mm.
Kaksitoimiset iskunvaimentajat, ns. kaasu- tai ilmaiskarit, sallitaan. Erillisellä
kaasusäiliöllä olevia iskunvaimentimia ei sallita luokissa A ja B. Luokassa C ei
ole maksimimittoja, mutta jousituksen tulee olla enintään vuoden 1979 tasolla,
vm 1980 olevat osat ovat kiellettyjä vaikka niitä olisi ollut saatavilla 1979.
Kaikissa luokissa monoperäisessä pyörässä takaiskunvaimentimen rakenne
täytyy olla alkuperäisen kaltainen.
A- ja B-luokissa suositellaan ns. ''tapponappia'' pyörän sammuttamista varten,
muissa luokissa se on pakollinen.
Äänenvaimennin on pakollinen kaikissa luokissa.
Varikolla on jokaisen pyörän alla oltava suojamatto nestevuotojen varalta,
vähintään 60 * 150 cm. Varikolla jokaisella tiimillä on oltava vähintään yksi 6
kg jauhesammutin.
Numerointi:
Numerolaatan ja numeron väri luokittain:
A valkoinen pohja, mustat numerot
B keltainen pohja, mustat numerot
C musta pohja, valkoiset numerot
D1 vihreä pohja, valkoiset numerot
D2 keltainen pohja, mustat numerot
E punainen pohja, valkoiset numerot
SV1 keltainen pohja, mustat numerot
SV2 musta pohja, valkoiset numerot
Lisäluokassa käytetään pyörän alkuperäisen luokan mukaisia värejä.
Selkänumero on pakollinen kaikissa luokissa. Musta numero valkoisella
pohjalla.
Ajaja:
Ajajalta vaaditaan Suomen Moottoriliiton myöntämä voimassa oleva
moottoripyöräurheilun ajajalisenssi. Kilpailupaikoilta on mahdollista hankkia
kertalisenssi. Myös tällöin ajajan tulee kuulua johonkin SML:n jäsenkerhoon/-
seuraan, joka on voitava todistaa.
Koska classic-luokat on tarkoitettu harrasteluokaksi, ei mukaan hyväksytä
kilpailijoita, joilla on soololuokissa A-luokan kilpailijaluokitus motocrossissa
ja/tai endurossa.
Ajajan minimi-ikä: alle 125cc 15 vuotta, 175 cc 16 vuotta, 250 cc 17 vuotta ja
500 cc 18 vuotta. Sivuvaunun matkustaja 16 vuotta. Määritellyt ikärajat
alkavat sen vuoden alusta, jona syntymäpäivä on.
Ajovarusteina vaaditaan hyväksyttyä mallia oleva leukasuojallinen kypärä,
hartiasuojat, vahvat saappaat, pitkähihainen paita sekä cross-tyyppiset
housut. Varusteiden toivotaan olevan mahdollisimman lähellä ao. aikakauden
henkeä, ei mielellään kirkkaita nykyaikaisia värejä.
Kilpailu:
Kilpailupäivänä on järjestäjän ilmoittaman ajan mittainen harjoitusajo sekä
kaksi 10 minuutin ja kahden kierroksen pituista kilpailuerää. Kilpailussa luokkia
voidaan yhdistää samaan lähtöön mutta tulokset lasketaan jokaiselle luokalle
erikseen. Kaikki maaliin ajaneet sijoittuvat omassa luokassaan tulosluettelon
mukaiseen järjestykseen. Jokaisesta luokasta tehdään erillinen tulosluettelo.
Lähtöpuomille ajetaan joko a) aika-ajon mukaisessa järjestyksessä tai b)
pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisessä osakilpailussa
edellisen vuoden mukaan. Maaliintulon jälkeen ajajien täytyy ajaa
maaliintulojärjestyksessä järjestäjän osoittamaan ”maaliintulokujaan”, ja
pysyä omalla paikallaan, kunnes tuloslaskennan varmistaja on heidät on
kirjannut.
Cupin pistelaskenta:
CMC koostuu osakilpailuista. Jokaisesta erästä jaetaan luokittain pisteitä
seuraavasti:
1. 25 pistettä, 2. 22 pist., 3. 20 pist., 4. 18 pist., 5. 16 pist., 6. 15 pist., 7.14
pist., 8.13 pist. jne.
Cup-pisteet lasketaan eräkohtaisista tuloksista, ja lopputuloksissa jätetään
huonoin erä huomioimatta.
Ilmoittautuminen:
Viimeistään kaksi viikkoa ennen kilpailua internetin kautta. Ilmoittautuminen
tulee maksaa ilmoittautumisajan puitteissa, ja ilmoittautuminen tulee voimaan
vasta kun se on maksettu. Jälki-ilmoittautuneilta voidaan periä korotettu
osallistumismaksu. Erillistä kilpailuun hyväksyntää ei postiteta vaan kaikki
maksaneet on hyväksytty.