Olisin kysynyt paremmin kaksitahtisten moottorien sielunelämää tuntevilta mielipidettä /lisätietoa:
Minulla on tähän asti ollut seuraavat pyörät:
KX-80, 1991
RM-125, 1990
Honda CR-125, 1995
Honda CR-125, 2005
Kaksi viimeisintä Hondaa ovat olleet uusia, Suzuki RM-125 olikin sitten melkoisesti kenkää saanut (Marko Koskelan SM-1 pyörä, vuosimallia 1990).
Kysymykseni liittyy tähän lähes loppuun ajettuun Suzukiin. Mistä yleensä johtuu vanhempien motocross-pyörien moottorien täristäminen runkoon ja tätä kautta sarviin asti.
Olen törmännyt useampaankin vastaavaan pyörään, koeajaessani kavereiden pyöriä. Uusissa pyörissä ei koskaan ole vastaavaa ongelmaa, nämä käytetyt ovat olleet
lähes ajokelvottomia tuon tärinän takia.
Ilmeisesti tämä liittyy jotenkin moottorin laakerointeihin (esim. runkolaakerit, vääntyneeseen kiertokankeen, tms.). Suzukin moottori täristi joskus niin paljon, että se lopuksi teki halkeaman pakoputkeen,
rikkoi rungon, yms.
Mielenkiintoinen yksityiskohta oli se, että kun sylinterin kannesta runkoon kiinnittyvät alumiinitukipalat murtuivat poikki, tärinä loppui kuin seinään.
Ovatko muut foorumilaiset törmänneet vastaavaan ongelmaan ja kuinka suurta remonttia on vaatinut saada moottorista jälleen ajokelpoinen.