Kirjoittaja Aihe: EVO luokka 201x  (Luettu 64604 kertaa)

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #90 : Lokakuu 16, 2014, 05:38:29 ip »
Joo ajoi... vuosimalli taisi olla 1991-92... olisko sama pyörä millä voitti MM erävoiton Ruotsissa. Löytyy sen tallista löytyy myös evo luokan cr500. Jos tolla rajoitetullalisenssillä voisi osallistua vaikka veteraani cuppiin tai ehkä tulevaan mxharraste luokkaan niin vois lähtee kokeilee evo luokan tai jopa E luokan pyörällä....nyt vaatii sen kaikki lajit lisenssin niin ei oikein innosta.

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #91 : Lokakuu 16, 2014, 07:14:52 ip »
Jos aletaan puhua pyörien merkityksestä vauhteihin, niin alla Heinolan kisan parhaat kierrosajat luokkakohtaisesti:

A 1:49,55
B 1:52,73
C 1:49,78
D1 1:50,45
D2 1:49,76
E 1:46,59

Yllä olevat ajat vastaavat hyvin sitä kuvaa, mitä minulla on eri luokkien kalustosta. A/B -luokan pyörät (lyhytjoustoiset) ovat noin 1,5 - 2 sekunttia hitaampia kuin C/D luokan kalusto (hyväkuntoisella radalla). E-luokan pyörät ovat vastaavasti 1-2 sekunttia nopeampia kuin C/D kalusto. Tonin A-luokan aika kuvaa sitä, että hän on tällä hetkellä noin 3 sekunttia nopeampi kuin kukaan muu Classic porukasta. Koska A ja E luokan nopein oli sama henkilö, niin voimme olettaa A ja E luokan kaluston välillä olevan 3 sekunnin nopeusero Heinolan kaltaisella radalla.

Heinolassa ajettiin myös MX2 / MX1 SM samalla ratalayoutilla kuin Classic kisoissa. Rata kului paljon, mutta MX2 aika-ajot vastasi lähinnä Classic kisojen radan kuntoa. MX2 luokan nopein ajoi aika-ajossa ajan 01:39.162. Voisin jopa väittää, että maailmasta löytyy kuskeja, jotka olisivat pystyneet voittamaan MX1 luokan SM-osakilpailun nykyisellä E-luokan kalustolla. EVO luokan pyörät vastaavat nopeudeltaan E-luokan kalustoa, nopeusero nykyiseen E-luokkaan on korkeintaan muutamia kymmenyksiä.

Kokouksessa oli paljon puhetta siitä, että EVO luokan pyörät kuluttavat radan "pilalle". Jokainen lajia pitkään harrastanut tietää, että radan kuluttaa kaasukäsi riippumatta kalustosta. Kymmenen harrastelijaa kuluttaa vähemmän rataa yhdellä kierroksella kuin yksi todellinen pelimies. Ehkä meidän pitäisi kieltää kaikkien entisten "ajomiesten" osallistuminen kilpailuihin luokasta riippumatta, niin radat säilyy sileinä.

jouni pesonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #92 : Lokakuu 16, 2014, 07:40:39 ip »
Moi

Kannanotto radan kulumiseen.  Olin Heinolassa katsomassa Classik kilpailuja hämmästyksekseni
ihmettelin kuinka paljon ajettiin toisen perässä samaa uraa lähes kokoajan ja jos ohitusta
yritettiin ohjelmaa oli varsinkin kun kuljettajien fysiikka/tekniikka erän lopussa ei ollut parhaimmillaan.
Radat ovat kulunneet aina joskus enemmän joskus vähemmän ratapohjasta riippuen ajolinja valinnoilla
voidaan huonokuntoisella radalla ajaa monesti hyvinkin tasaista linjaa ja täytyy muistaa moto-cross
on taito,tekniikka ja fyysinen laji (huom) classikko pyörienkin on oltava kunnossa ja säädöissään pelkkä
hieno!1 ulkonäkö ei riitä.

jp 

Toni Lötjönen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #93 : Lokakuu 16, 2014, 08:37:28 ip »
Kokouksessa oli paljon puhetta siitä, että EVO luokan pyörät kuluttavat radan "pilalle".

Omasta mielestä ainakin Heinolan rata parani mitä enemmän ajettiin. Harjoituksissa oli pehmeää, mutta 2-erässä oli kovat vallit ja muutenkin turha pehmeys poissa.

Tuusulakin oli mielestäni ihan OK koko ajan.

Kouvolakin parani paikka paikoin mitä enemmän ajettiin. Esim lähtösuoran/mutkan liukkaus hävisi, verrattuna mitä se oli harjotuksissa.
CZ 125/516

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #94 : Lokakuu 16, 2014, 09:56:51 ip »
Joo on kyllä todella kovia kierrosaikoja ja pienet on erot eri luokissa. Ja nämä nykyiset E luokan pyörät on jo evo luokan pyöriä kun niitä aika paljon näkyy tuolla evo (85-90) luokan lähdöissä että ei siinä paljoa ole eroa kun ovat max vain kaksi vuotta uudempia. Ajoihan toi Panttila myös muutaman lähdön MV40 luokassa KX85:lla ja oli Karkkilassa 2008 viides että ei se oo kuutioistakaan kiinni ja ajoi myös Himoksen 2 tunnin crosscountry kurakisan samalla pyörällä.

Petri Leppänen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #95 : Lokakuu 16, 2014, 10:49:54 ip »
On tuossa mun -88 piikin kawassa on aika iso ero nykyajan piikkeihin,tehoalue paljon kapeampi ja rata joka on nykypyörille hyvä,alkaa tälle olemaan jo aika pattia(jos Evo-viissatasessa samat jouset niin onneks olkoon  :))
Mukava on ajaa,mutta ei mitään jakoa nykypyörille.

Timo Rahkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 90
  • 500cc 2-stroke.
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #96 : Lokakuu 17, 2014, 10:14:44 ip »
On tuossa mun -88 piikin kawassa on aika iso ero nykyajan piikkeihin,tehoalue paljon kapeampi ja rata joka on nykypyörille hyvä,alkaa tälle olemaan jo aika pattia(jos Evo-viissatasessa samat jouset niin onneks olkoon  :))
Mukava on ajaa,mutta ei mitään jakoa nykypyörille.

Ei se nyt ihan noin mene ;D Tietty jos iskarit on myös sieltä vuodelta -88 eikä huollettu koskaan niin varmasti näin saattaa ollakin mutta kyllä noista vanhoista (ehkä kaikille nuo EVO- ikäiset pyörät ei ole vanhoja ;) ) saa erittäin toimivat kun osaa kertoa iskarisepälle mitä haluaa tai hankkii esim. Öhlinsin tuotteita takapäähän ja jousi/vaimennusarvot on kohillaan.
-70 ja -80 YZ, IT, DT osia PALJON.
Yamaha YZ 490 -84
Yamaha IT 175 -83
Husqvarna 500 CR -85
Honda CR500 -96
Honda CR250 -01
Honda CRF 450 -08
Kawasaki KX500 -90
Kawasaki KX125 -88
BMW R65 -80

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #97 : Marraskuu 29, 2014, 05:35:38 ip »
Nyt olis Kawan piikki Yamaha centerissä myynnissä pilkka hintaa. Siitä vaikka Ruotsin classic kisoihin soivapeli ;D

http://www.nettimoto.com/kawasaki/kx/1782128

Petri Leppänen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #98 : Marraskuu 29, 2014, 08:09:01 ip »
..niin ja on iskarit huollettu.. ;)

Antti Ruotsalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #99 : Marraskuu 29, 2014, 11:32:40 ip »
Nyt olis Kawan piikki Yamaha centerissä myynnissä pilkka hintaa. Siitä vaikka Ruotsin classic kisoihin soivapeli ;D

Melkoisen järkyttävää todeta näin ulkopuolisenkin mutta vähän uudestaan rossiin tutustuttuani, että kaikkialla euroopassa ajetaan EVO -luokan classic crossia paitsi SUOMESSA.
Olen kyllä tämänkin foorumin tekstit EVO -luokkaa koskien lukenu ja ihmettelen että tämä CMF -organisaatio hallituksessaan ei ole moista vääryyttä saanut korjattua - mistä se kiikastaa?

Koomista, surkuhupaisaa ja hävettävää on että Suomalainen classic harrastaja joka haluaisi harrastaa classic crossia EVO -luokassa joutuu suuntaamaan ruotsiin jotta voi osallistua kilpailuihin.

Toivottavasti asiaan saadaan pikainen korjaus.

t. EX crossari - ehkä tulevakin  ;D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2014, 12:58:43 ap kirjoittanut Antti Ruotsalo »

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #100 : Marraskuu 30, 2014, 12:27:37 ip »
Melkoisen järkyttävää todeta näin ulkopuolisenkin mutta vähän uudestaan rossiin tutustuttuani, että kaikkialla euroopassa ajetaan EVO -luokan classic crossia paitsi SUOMESSA.

Jos tämä väite pitäisi paikkansa, niin Ruotsiin asti ei tarvitse mennä, koska Viroon on nopempaa, helpompaa ja halvempaa matkustaa. Mikä sitten on Eurooppa? Jos tarkoitetaan Euroopan valtioita, niin niitä on yhteensä 51, jotka jaetaan Etelä-, Itä-, Länsi-, Keski- ja Pohjois-Eurooppaan. Virohan lasketaan kuuluvaksi pohjoiseen.

Tämä CMF-organisaatio on kerhomme, johon kuuluu noin 200 jäsenmaksunsa maksanutta jäsentä. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin EVO-hankkeen etenemiselle on sekä henkisiä että materiaalisia vaikeuksia. Henkinen vaikeus on siinä, että mihin vedetään raja classic- ja uudemman kaluston välille? Tästä vuosittain keskustellaan, mutta toistaiseksi kai vuotta 1987 pidetään edelleenkin voimassa. Ajan myötä tuo raja siirtynee väistämättä myöhemmäksi.

Materiaalinen vaikeus on voimavarojen puute. Tällä tarkoitan classic-kalustolle sopivien ratojen yhä supistuvaa määrää ja niiden saamista kesäkaudelle käyttöön. Ymmärtääkseni ensi vuodelle oli hankalaa saada edes kolmea. Suurempi vaikeus on löytää kisan pitämiseen riittävää määrää toimitsijoita, mitä kuvannee se, että ratatuomareita on jouduttu rahtaamaan muilta paikkakunnilta kisapaikoille. Lisäksi on muistettava, että lähes kaikkiin hommiin vaaditaan jonkin tasoinen SML:n myöntämä lisenssi.

Käsitykseni on, että tällä hetkellä vuosittain edes kolmen kilpailun järjestämiseen voimavaramme riittävät hädin tuskin. Uuden luokan lisääminen nykyisiin poistamatta entisiä luokkia on käytännössä mahdotonta. Samoin lähtöjen osallistujien määrän lisäämiseen estävät jo SML:n motocrossia koskevat säännöt. Voi lukea vaikka Petrin linkistä.

Lyhyesti, mutta rakentavasti, kuten aina

Rivijäsen Lennu Jr.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2014, 04:43:07 ip kirjoittanut Juhani Saastamoinen »

Mikko Lehmus

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #101 : Marraskuu 30, 2014, 03:32:54 ip »
Tässä linkki Ruotsin veteraanisääntöihin  eipä ole mitään henkistä rajaa naapurimaan harrastajilla

Mene sivulle http://www.classicmx.se/ . Klikkaa vasemmasta sivusta kohtaa "Reglementen, RM". Klikkaa avautuvalta sivulta kohdasta "Reglementen" kohtaa "CoTV Classic Motocross reglemente 2014 på svenska".

Sieltä avautuu Ruotsin vuoden 2014 säännöstö Pdf-tiedostona.

CMF organisaatioonkin saisi lisää väkeä jos jäsenet pääsivät harrastamamaan mukavaa lajia kalustolla jota voi hankkia kohtuuhinnalla. Nyt on melkoisen sisäpiiri meinigillä tehtyä menoa kun seuraa sääntöuudistus keskustelua

Uusisien harrastajien ajokki pitäisi saada olla samaa classic mallia (lue Evo luokka) millä on joskus harrastanut lajia. Eli jos on joskus ajanut levyjarrullisella -80 luvun crossipyörällä niin voisi vastaavalla harrastaa vaikka classicMX:ää,tämä ei olisi pois noilta muilta ei levyjarrullisilta luokilta. Onhan E-luokassa jo nytkin jo melko myöhäistä -80 kalustoa, on vain pitänyt etsiä malli jossa on rumpujarru takana

Ratoja lienee helpollakin saatavana jos vähän Tampetta kauemmaksi jaksaa lähteä, Alavus, Kurikka jne ovat vanhoille ajokeille sopivia
Alavudella kierretty rataa CZ kalustolla joskus 80 - luvulla kun näillä classikeilla on tuolla ajettu
Ratoja isännöiviltä kerhoilta saa kyllä järjestelyapua kun vain pyytää sitä ja Havitiming matkakulut laskevat ajanotossa

Jotenkin tuntuu että nyt ei haluta uusia harrastajia mukaan, säännöt olisi valmiina, väkeä saisi lisää mukaan =>jäsenmaksuja tulisi enemmän, voimavaroja rnemmän +  uutta virtaa koko toimintaan jos uskalletaan vähän uudistaa "DDR-Suomisääntöjä" samaan malliin kuin muualla Euroopassa on käytössä

ClassicTT:n puolella on käytössä samat säännöt sekä Suomessa että Euroopassa, ei ole mitään "suomisääntöjä" kalustolle ja kisoihin on päässyt Suomessa mukaan naapurimaihen harrastajat.

Toivottavasti tuleva jäsen Mikko L




Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #102 : Marraskuu 30, 2014, 04:16:28 ip »
Moi Mikko L.,

Vastaanpa nyt heti, kun sattui yksi koneista olevan auki. Rotsin säännöt on tullut luettua parisen kuukautta sitten. Niistä jäi mieleen, että ohjaustangon tukiputken on oltava pehmustettu ohjaustangon mallista riippumatta. Eivät nähtävästi ole edes kuulleetkaan aikansa hittistongasta, joka oli dural-putki ilman tukiputkea. Jos noudattavat omia sääntöjään, niin olisi vinkeä nähdä tuo toteutus. :D

Kauden kuskeista ehkä 80 % ei ollut ilmoittautunut CMF:n jäseninä, joten se siitä. Lisäjäsenmaksuista ei hirmutuloa olisi tyrkyllä, mikäli nykyistä 20 €/vuosi hirmuisesti nosteta(ei kuulemma tarkoitus). Lisävoimavarojen huipputarve on elävässä voimassa eli toimitsijapuute. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä ja kaverisi ette olisi tervetulleita joukkoomme.

No joo, meidän on turha kinata keskenämme asioista, joista meillä tuntuu olevan poikkeavat mielipiteet. Tuo edellinen vastaus oli Antin heittoon, mutta kilpailun järjestämiseen liittyvät ongelmat mielestäni tosia. Ratoja varmasti löytyy, mutta ei paikoissa, johon katsojat sankoin laumoin saapuisivat. Ratojen tulee olla tarkastetut ja hyväksytyt, mitä ehtoa nuo vanhat sorakuopat ja metsäkankaat eivät täytä.

Jos näihin pulmiin löytyisi helppo ratkaisu, niin se varmasti ainakin pyrittäisiin toteuttamaan.

Minä puolestani jätän tämän asian kommentoinnin toisille, sillä tämähän on Yleistä Keskustelua.

Iloista Joulunodotusta pikkujouluista selvittyä,

Toivottaa Lennu Jr.

Mikko Lehmus

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #103 : Marraskuu 30, 2014, 07:19:41 ip »
Moi

Vähän lisäsin Antin heittoon lisää löylyä ;)

Eiköhän Evo luokka pääse radoille jossakin muotoa 2015 vuonna , jollakin tapaa saadaan Evot & muuta classic kalustoa baanalle

Alavus ja Kurikka ovat tarkastettuja ratoja kun noita SM skaboja on pidetty MX1 & MX2 luokille, Timo Jii taisi olla tämän vuoden MXV kisassa mukana Evo Hondalla (CR 250 -88)

Varsinkin Alavudella olisi pitkät perinteet jo jostakin -70 luvun lopulta saakka ... Murronneva ei ole mikään hylätty ja metsittynyt rata vaan aktiivikäytössä edelleen ja helpompi nyt kuin aiemmin

Lähtöpuomin paikka on vaihtanut kyllä sijantia varikon vierestä uuteen paikkaan , tuosta näkyy vanha lähtöpuomi

https://www.youtube.com/watch?v=DrXUcvjSkQI

Vauhdikasta joulua toivottaen

Mikko L



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2014, 07:47:40 ip kirjoittanut mikko lehmus »

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti