Kirjoittaja Aihe: EVO luokka 201x  (Luettu 64595 kertaa)

Jukka Penttilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #75 : Lokakuu 14, 2014, 11:08:29 ip »
Honda CR:issä oli rumpujarru takana vielä 1986 malleissa. levy tuli vasta 1987. Tehdas pyörissä (RC) oli levy paljon aikaisemmin.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #76 : Lokakuu 15, 2014, 01:01:18 ap »
Juhan tieto on niin tarkka kuin tehdaspyöristä voidaan antaa. Yamaha YZM500 OW83 jäi hyvin harvinaiseksi, sillä niitä tehtiin kaudelle 1987 6 kappaletta ja kaudelle 1988 kaksi lisää, jolloin yhtenä kuskina oli Ljunqvistin Kurre. Pyörä nähtiin Sannalla 1988. Tuo "voidaan antaa" tarkoittaa sitä, että tehdastiimeillähän on aina kaikkia varaosia ja -komponentteja valmiina. Yleine väite on, että näissä pyörissä ei ollut yhtään samaa osaa kuin tuotantokilpureissa, tiedä sitten? Yksi pyörä on ainakin olemassa eräällä nimettömänä pysyttelevällä keräilijällä, mutta ei ole tiettävästi kaupan. Tuskin siis tällaista olisi tyrkyllä meikäläisille radoille ainakaan lähitulevaisuudessa.

Lennu jr.

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #77 : Lokakuu 15, 2014, 08:06:56 ap »
Joo arvasin että joku mainitsee tosta YZM 500 Yamahasta. Itseä ei haittaa toi sääntö kun ainakin -87 Suzukin piikissä on rumpujarru takana.... laitoin vaan listaa että aika monen  pyörä mallin -86-87 vuodesta rajaa pois ja on harmi että niillä ei pääse E luokkaan mukaan.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #78 : Lokakuu 15, 2014, 08:32:33 ap »
Ruotsin MX museosta löytyy muuten YZM 500. Farleigh Castlessa yhdellä sellaisella on ajettu.

Eikös tämän pitäisi olla ajajien ja jäsenten kerho? Hallitus kuuntelee jäsenistöä ja tekee sen pohjalta päätöksiä. Nyt monet jäsenet olivat jonkin asteisen sääntöuudistuksen kannalla, joten olisi ollut demokraattista muuttaa sääntöjä edes jollakin tasolla, esim. tämä taka levyjarru.

Päätökset on aika yksipuolisia, kun osalla hallituksen jäsenistä on hyvin halveksuva asenne 500 euron 80-luvun pyöriä kohtaan, joihin kaikki osat saa tilattu nettikaupoista. Ei kovinkaan avarakatseista mun mielestä.

Eikös kerhon tarkoitus ole:
edistää ja ylläpitää vanhojen kilpamoottoripyörien harrastusta ja kunnostusta sekä luoda edellytyksiä niillä ajamiseen ja kilpailemiseen. Tämän ohella kerho tukee moottoriurheiluun, -urheilijoihin ja näiden tukihenkilöihin liittyvää perinnetallennusta. Toiminnan kokonaistavoitteena on säilyttää tietoutta ja toimivia kilpamoottoripyöriä tältä moottoriurheiluhistoriamme kannalta tärkeältä alueelta.
Kyllä ne 80-luvun lopun pyörätkin vanhoja alkaa olemaan.

Jos tätä yllä mainittua toimintaa haluttaisiin edistää, niin mun mielestä Evo-luokka olisi kannattanut polkaista alulle ja tarjota sitä Moottoriliitolle ajettavaksi muutamissa ruuhka-Suomen crossikisoissa halvemmalla lisenssillä, jollei se kerran sovi Classic MX kisoihin. Tätähän myös ehdotettiin lajiparlamentissa. Tosin sekin sivutettiin täysin.

 

jouni pesonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #79 : Lokakuu 15, 2014, 07:38:50 ip »
Otan osaa keskusteluun tosin kesken matkan. Tarkkoja taustoja tietämättä olen ymmärtänyt että
rumpujarru takapyörässä tekee siitä classikon! edessä levy sallitaan ja takana ei! tähän sääntöön on
varmaankin olemassa jokin oikea peruste. Teknisessä (toimivuus) mielessä -80 luvun puolivälissä oli
monen rumpujarrullisen teho/toimivuus parempi kuin levyjarrullisen tosin huollon helppous levyjarruissa
oli omaa luokkaa.
Mielestäni ei ole oikein jos sallitaan vuoden -87 mallin pyörät ja sitten kielletään ne joissa ei täyty
jarrusääntö,muutamien merkkien tekninen kehitys oli enemmänkin suunta tulevaisuuteen! eikä se
häirinnyt kuljettajia pyörän valinnan sai jokainen tehdä vapaasti ottiko levyillä vai ei.
Kun seuraavan kerran sääntöjä mietitään pitäkää kiinni mallivuoden tekniikasta älkää antako laittaa
vanhoihin pyöriin uutta tekniikkaa tai poistaa uusimmista niissä alkujaan oleva saati asentaa vuosia
vanhempaa.
ps  tais -73 Rokonissa olla levyjarru takana ja rumpu edessä tässä

 T jp

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #80 : Lokakuu 16, 2014, 12:15:30 ap »
Rokon enduro/mx-malleissa oli 1973 levyjarru sekä edessä että takana. 1973 USA:n Sixiin tehdas teki mallin RT340 Automatic. jossa käytettiin Sachsin variaattorilla varustettua moottorikelkkoihin tehtyä konetta. Kuskit olivat jenkkejä, joista 4 sai tuloksen. Tästä innostuivat niin, että aikoivat lähettää Rokonit myös seuraavaan Sixiin. Paikalla olleena voin vakuuttaa, että pyörät herättivät todella paljon huomiota.

Lennu Jr.

petri pantsu

  • Vieras
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #81 : Lokakuu 16, 2014, 07:32:42 ap »
Kyllä tästä Evo luokan asiasta on oltu yhteydessä Suomen Moottoriliittoon ja tullaan jatkossakin olemaan. Tiedustelussa on mm. voidaanko näille Evo luokan pyörille järjestää ns. täytelähtöjä tämänpäivän crossikisojen yhteydessä. Katsotaan miten asia kehittyy ja kerrotaan sitten lisää !

T. CMF hallituksen psta: Petri Pantsu

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #82 : Lokakuu 16, 2014, 09:43:28 ap »
Hyvä jos näin on  :D Jäi vaan sellainen mielikuva lajiparlamentistä että asialle ei ole tehty mitään kun sitä luokkaa ei hallitus classic kisoihin halua.

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #83 : Lokakuu 16, 2014, 10:02:06 ap »
Ja kyllähän se ongelma on ettei noita vanhempia pyöriä ole paljon tarjolla. Iso osa romutettu ja toinen iso osa keräilijöillä jotka ei niitä myy ikinä. Ongelmana tavalliselle pulliaiselle alkaa olemaan löytää edes 70-luvun lopun tai 80-luvun alun pyöriä...
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Toni Lötjönen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #84 : Lokakuu 16, 2014, 10:18:09 ap »
Ja kyllähän se ongelma on ettei noita vanhempia pyöriä ole paljon tarjolla. Iso osa romutettu ja toinen iso osa keräilijöillä jotka ei niitä myy ikinä. Ongelmana tavalliselle pulliaiselle alkaa olemaan löytää edes 70-luvun lopun tai 80-luvun alun pyöriä...

Tähän kun lisätään varaosien vaikea saatavuus esim. Männät ja kampurat voi olla välillä kiven alla.
CZ 125/516


Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #86 : Lokakuu 16, 2014, 12:20:23 ip »
Terve,
Kyllä pyöriä on saatavilla eriasteisissa kunnoissa on valmiita ja aihioita toki ongelma on että esim. 800 € hintaista täysin läpikäytyä uusilla iskareilla ym,ym ei ole myynnissä.
Sellainen kaveri joka on yhdenkin classic pyörän rakentanut ymmärtää mitä niihin menee euroja omasta työstä puhumattakaan.
Sama pätee myöskin kolmipyöräisten kohdalla, niitäkun on valmistettu paljon vähemmän kuin sooloja.
Evo luokan osalta Jessen ehdottama välilähtö esim. nykypyörien lähdöissä voisi olla hieno tapa päästä näillä ajelemaan, veteraani lähdöt myöskin sopisivat.... ai niin kun muilla
on uudenkarhea kotari ei kehtaa näyttäytyä varikolla.

Terv. Onni#141

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #87 : Lokakuu 16, 2014, 12:49:53 ip »
Moi,

Jessen & Onnin esitykset tietääkseni otettu vakavasti huomioon (esim. Juhan teksteistä päätellen). Lisäksi luullakseni EVO-kalusto kelpuutetaan kerhojen sarjacrosseissa yms.

Oheisessa Nick Haskell:in nettikaappauskuvassa 1984 kalustolla nähtävästi pystytään jopa vähän hypähtelemäänkin. Tosin 800 ekellä ei taida päästä edes kaupanteon alkuun.

Pikkuisen kummastuttaa, että rivijäsenet käyvät tätä palstakeskustelua, mutta hallituksen jäsenet osallistuvat harvakseltaan. Syynä voi tietenkin olla se, että kyse on valmistelussa olevista ja siis keskeneräisistä asioista.

Rekentavasti, kuten aina.

Lennu jr.

Tom Väkeväinen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 14
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #88 : Lokakuu 16, 2014, 04:27:21 ip »
Tervehdys kaikille.

Eli itse olen hallituksen jäsenenä alusta alkaen seurannut myös tätä keskustelua.
On yksi ehkä mielen kiintoisin keskustelu ollut tähän asti.

Itse en missään nimessä halua tyrmätä suorilta käsin Evo -luokkaa, eli asianhan joku esitti niin että saataisiin täyte lähtö nyky kilpailuihin.
Toki niin kuin Lennu sanoi, pääseehän kyseisillä peleillä nyky sarjacrosseihin ajamaan.
Ja kyllähän Evo -luokkien kilpailuja järjestetään muissa maissa.

Olisihan se hienoa näyttää miten vanhemmat pelit kulkee uusien joukossa.
Ja toki sitä kautta saataisiin myös näkyvyyttä vanhoille pyörille.

Kyllä myös tuo kesken eräisyys on asia joka varmasti vaikuttaa.
Hallituksen toki pitää tehdä päätöksiä ja ottaa huomioon myös nukkuvat jäsenet, eli henkilöt jotka eivät käy keskustelua forumin välityksellä.

Toivottavasti vielä päästään asiassa johonkin päätökseen joka nyt voisi tyydyttää luokka uudistuksien puolesta.

T: Tom Väkeväinen

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #89 : Lokakuu 16, 2014, 04:53:46 ip »
Eikös Panttilan Arto ajanut joku vuosi sitten veteraaneissa 500cc 2-t Hondalla ihan kärkisijoilla? Pyörän vuosimallia en tiedä/muista mutta jostain on jäänyt mieleen että kyse oli 90-luvun ihan alkupuolen mallista, joka lienee hyvin lähellä Evo-pyöriä. Tietävämmät voivat kertoa paremmin...