Kirjoittaja Aihe: EVO luokka 201x  (Luettu 64610 kertaa)

petri pantsu

  • Vieras
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #60 : Elokuu 02, 2014, 12:24:24 ip »
Syyskokous "Lajiparlamentti" on KAIKILLE asiasta/lajista kiinnostuneille suunnattu tapahtuma ! Toivotaan että saadaan todella runsas osaanotto paikalle eikä tekosyitä miksi ei pääse tulemaan ? Liian pitkä matka,muuta tärkeämpää tekemisä ym.ym..... Hallitus kuuntelee ja ottaa vastaan mielipiteitä,
ehdotuksia että pystytään tekemään päätöksiä tulevaisuutta varten. Parhaillaankin on Ruotsin Lindköpingissä tiedustelu menossa mitä mieltä siellä ovat ajajat heidän käyttämistään säännöistään ja luokkajaoista. Nyt kun uudistusta halutaan E-luokan siirtymisestä Evo-luokaksi niin katsastukseen se mahdollisesti tulee tuottamaan lisää töitä. Henkilökohtainen kysymykseni kuuluu: Kuinka moni luokka uudistuksen pyytäjä on valmis tulemaan mukaan katsastuksiin ja jääväämään itsensä ajohommista vaikka vuodeksi ? Eikö tämä kuulu myös lajin kehitykseen jos uudistuksia halutaan. Toistaiseksi en ole saanut tähän vastausta Kyllä tai Ei kun asiaa olen henkilökohtaisesti kysynyt,hiljaa on osattu olla ja kävellä pois ! Syyskokouksen "Lajiparlamentin" paikka ja ajankohta ilmoitetaan tuolla keskustelupalstan TIEDOTTEET osiosa !

t. Petri Pantsu

Timo Järvinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #61 : Syyskuu 30, 2014, 09:32:27 ip »
Lajiparlamentti lähestyy, oletko valmis? EVO-luokalle suosiollisia miehiä ja naisia peräänkuulutetaan saapuvaksi kokoukseen Heinolaan äänestämään lajillemme elintärkeän EVO-luokan puolesta. Älä anna taantumuksellisten voimien voittaa. Ole kunnon klassik krossari ja äänestä EVOa.
Tehdään Eestä EVO. Kaikki kansallisen EVOn puolesta.

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #62 : Syyskuu 30, 2014, 10:08:00 ip »
Toverimme Tampereelta on laatinut taidokkaan agitaatioviestin mutta ettei kenellekään jäisi väärää kuvaa kuvaa niin tässä lainaus "lajiparlamentin" viestiketjusta http://keskustelu.classicmx.fi/index.php?topic=1092.msg4285;boardseen#new

Lajiparlamenttissa on mahdollisuus esittää myös kilpailusäännöstöön liittyviä asioita ja toiveita,näiden pohjalta hallitus esitää Suomen Moottoriliitolle mahdolliset kilpailusääntö muutokset.

Eli käsittääkseni ko. kokouksessa ei päätetä (äänestetä) mistään asiasta vaan siellä kaikilla on mahdollisuus esittää asioita hallitukselle, joka aikanaan tekee päätökset.

Timo Järvinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #63 : Syyskuu 30, 2014, 10:29:22 ip »
Näinhän se menee kuten Juha sanoi; hallitus päättää mitä tehdään. Mutta jos EVO ei saa edes kannatusta lajiparlamentissa on aivan turha toivoa koko luokkaakaan iloksemme. Ei se taivaasta meille lahjaksi tule.

Toverit !  Vielä on toivoa. Uskokaamme asiaamme. Olemme hyvällä asialla.

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #64 : Lokakuu 07, 2014, 01:12:26 ip »
Moro

Lajiparlamentin äänestyksessä EVO luokasta meni äänet kuulemma tasan 9:9, mielenkiintoista nähdä mihin tämä johtaa.
Keskustelupalstan äänestyksessähän sitä kannatti hieman yli 60%.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #65 : Lokakuu 07, 2014, 02:07:47 ip »
Hallitus oli yksimielinen äänestyksessä. Voit varmaan arvata kumpaan puoliskoon kuuluivat ;)

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #66 : Lokakuu 09, 2014, 11:58:46 ap »
Missä ihmeen äänestyksessä, koska tilaisuudessa oli mahdollisuus esittää mielipiteitä yms.? Jos tilaisuudessa kysyttiin ja sai ilmoittaa mielipiteensä, niin 9-9 tilannehan on hyvin positiivinen tulos EVO-hankkeelle. Hallituksella lienee tarkoitat Kerhon hallitusta, johon kuuluu puheenjohtaja ja 6 jäsentä. Jos olivat kaikki paikalla ja vastaan EVO-hanketta, niin siitähän tulee vasta 7 kielteistä mielipidettä.

Tietämättä mitä tarkalleen kysyttiin, niin tulos vaatinee lähempää tarkastelua. Mielipiteet EVO-hankkeesta eivät voi olla vain "Ei ikinä" tai "Nyt heti", vaan muitakin varmasti on. Jonkinlainen muoto "Seurataan tilannetta ja kerätään lisää tietoa kyseisen luokan onnistuneisuudesta ulkomailta sekä niiden perusteella joko hylätään hanke tai ryhdytään tositoimin hankkeen toteuttamismahdollisuuksien selvittämiseen" voi kaiketi olla Kerhon jäsenten yleisin kanta.

Lennu Jr.






Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #67 : Lokakuu 14, 2014, 11:52:01 ap »
Eli nyt ei ole EVO-luokkaa tulossa? No omasta mielestäni se on hyvä juttu, jotenkin en näe 90-luvun alun pyöriä vielä mitenkään päin klassikkoina… Ainoa mitä muuttaisin niin kyllä niillä -87 kawoilla saisi ajella vaikka olis mikä jarru takana. Niin seuraavaksi joku sanoo että miksei sitten -88, -89, -90… Niin samoja vehkeitäh ne on…

PS. Saako laittaa 52mm WP:n keulan korvaamaan 38mm orkkiksen kun se on vaan niin paljon parempi...
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #68 : Lokakuu 14, 2014, 12:27:26 ip »
Eikö ainakin Kotarin ja Maicoon tullut levyjarru taakse jo vuodeksi 1986. Sanoisin, että nykyiset E-luokan säännöt ovat rasistiset. Eihän veteraaniluokkiinkaan ihmisiä erotella ominaisuuksien (esim. ihonvärin) mukaan, ainoastaan syntymävuosi ratkaisee.

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #69 : Lokakuu 14, 2014, 12:40:28 ip »
Jani on huumoripäällä :)

Kun E-luokan säännöt aikoinaan luotiin niin ne perustuivat siihen että rumpujarru takana on "viimeinen classic-tekniikasta oleva tunnusmerkki". Luokassa hyväksyttiin aiemmin pannassa olleet vesijäähdytys, levyjarru eteen ja linkullinen monoperä. Eli aika suuri harppaus mutta niin että jotakin "vanhaa" vielä jäi, ja että luokkaa voidaan suoraan silmiin katsoen kutsua classic-luokaksi...

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #70 : Lokakuu 14, 2014, 01:12:04 ip »
Jani on huumoripäällä :)

Kun E-luokan säännöt aikoinaan luotiin niin ne perustuivat siihen että rumpujarru takana on "viimeinen classic-tekniikasta oleva tunnusmerkki". Luokassa hyväksyttiin aiemmin pannassa olleet vesijäähdytys, levyjarru eteen ja linkullinen monoperä. Eli aika suuri harppaus mutta niin että jotakin "vanhaa" vielä jäi, ja että luokkaa voidaan suoraan silmiin katsoen kutsua classic-luokaksi...
Olen kuullut tämän perustelun moneen kertaan, mutta se ei vaan mahdu omaan järkeen. Eurooppalaiset merkit olivat 80-luvulla muutenkin Japanilaisia jäljessä, niin miksi näiden merkkien harrastajat pitää "sulkea" pois? Ei katsomossa tavallinen katsoja erota onko pyörässä rumpu- vai levyjarru takana. Vastaavasti alan omat ihmiset tietävät, että takajarrun tyypillä ei ole mitään merkitystä pyörän "Classic" arvoon. Jos "Classic" arvosta olisi oikeasti kysymys, niin oikea tekninen rajoite olisi vesijäähdytys ja/tai monoperä.

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #71 : Lokakuu 14, 2014, 02:15:03 ip »
Jani käyttää taitavasti provosoivia iskusanoja/lauseita kuten rasistinen ja tietyn merkin harrastajat suljetaan pois.
Mutta muistetaan Mauno Koiviston lause "Ei pidä provosoitua, kun provosoidaan."

Osallistun keskusteluun E-luokan osalta koska olin aikoinaan niitä sääntöjä sorvaamassa, eli lähinnä kopioimassa Ruotsin säännöistä.
Pyörän/luokan "Classic-arvo" on selkeästi mielipidekysymys, johon ei ole yksiselitteistä totuutta.
Jonkun mielestä classic-pyöriä ovat vain pre65 pyörät, toisen mielestä lyhytjoustoiset eli pre74, ja joku vetää rajan stereoperäisiin,
kun taas jonkun mielestä kaikki 90-luvun pyörät ovat vanhoja ja voidaan nimetä classic-pyöriksi.
CMF:n säännöissä raja menee E-luokan nykyisten sääntöjen sallimissa rajoissa, ja se on luokan suosiosta päätellen ollut toimiva raja.
Aina on parantamisen varaa mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että rumpujarru on hyvä, perusteltu ja toimiva rajaus classic-luokalle.

Mitä tulee väitteeseen että tietyn merkin harrastajat suljetaan pois (E-luokasta), niin näin tuskin voidaan perustellusti sanoa sillä
perusteella että jonkun merkin tietty vuosimalli ei mahdu E-luokan rajoihin?
Tai ainakin minä katson "merkkiharrastajan" tittelin tulleen aika heppoisin perustein jos merkkiharrastajalla on vain ko. vuoden pyörä ;)

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #72 : Lokakuu 14, 2014, 02:19:52 ip »
Onneksi Juha viisaana miehenä oivaltaa, että olemme vain suuttuneita EVO -luokan tyrmäyksestä  ;)

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #73 : Lokakuu 14, 2014, 05:49:39 ip »
Tässä vähän listaa mitä pyöriä toi typerä levyjarru sääntö rajaa pois. Lisätkää jos jotain puuttuu....

Suzuki RM 250 1987
Kawasaki KX 125/250 1985-1987 KX500 86-87
Honda CR 125, 250 ,500 1986,87
KTM 125,250,500 1986,1987
Yamaha YZM 500 1987

Yllättäin kaikki Husqvarnat on ollut rumpujarrulla 1987 asti.



Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #74 : Lokakuu 14, 2014, 06:56:31 ip »
On näkökulmasta kiinni että onko lasi puolityhjä vai puolitäysi...
Haluaisitko Jarkko listata merkit ja mallit joilla nykyisillä säännöillä saa osallistua E-luokkaan?

Yamaha YZM 500 1987 on tietojeni mukaan valmistettu kokonaista kuusi (6) kappaletta, joten on tosiaan melko harmillista että sääntömme rajaavat niillä kisoihimme osallistumaan tulevat pois. Mutta saa niitä kuitenkin tuoda varikolle ihailtavaksi!