Kirjoittaja Aihe: EVO luokka 201x  (Luettu 64518 kertaa)

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #30 : Helmikuu 13, 2014, 01:39:52 ip »
Just kävin Espoon tallilta hakemassa Suzuki RM 1989 osia.. keula, takaiskari, runko ym. Rungossa 11/88 eli siis 1989 mallia. Löytyi myös illaksi lukemista noin 15 kpl -89-91 motocross action, Dirt Rider ja Dirt Bike lehtiä. Tossa on siis upside down keula. Suzukiin tuli tosi aikaisin 2 kammio keula ainakin 1992 mallissa oli jo ehkä myös 1990.. Avataan toi ja katsotaan..

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #31 : Helmikuu 13, 2014, 02:31:03 ip »
Just kävin Espoon tallilta hakemassa Suzuki RM 1989 osia.. keula, takaiskari, runko ym. Rungossa 11/88 eli siis 1989 mallia. Löytyi myös illaksi lukemista noin 15 kpl -89-91 motocross action, Dirt Rider ja Dirt Bike lehtiä. Tossa on siis upside down keula. Suzukiin tuli tosi aikaisin 2 kammio keula ainakin 1992 mallissa oli jo ehkä myös 1990.. Avataan toi ja katsotaan..
Itse ajoin nuorena poikana kilpaa juuri tämän ikäisillä Suzukeilla.
RM125 1989 KYB RSU 43mm keula
RM250 1989 KYB  USD 41mm keula
RM125 1990 KYB USD 41mm keula
RM250 1990 KYB USD 41mm keula
RM125 1991-1993 Showa USD 45mm keula
RM250 1991-1993 Showa USD 45mm keula
RM125 1994-1995 Showa "Twin Chambers" USD 45mm keula
RM250 1994-1995 Showa "Twin Chambers" USD 45mm keula

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #32 : Helmikuu 13, 2014, 03:49:31 ip »
41mm oli toi ja ihan 1 kammioinen, helppo huoltaa ja saada toimimaan. Noissa pitää olla tarkkana katsastuksessa... ainakin Suzukissa 45mm Showat kiellettyjä.

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #33 : Helmikuu 13, 2014, 04:04:02 ip »
41mm oli toi ja ihan 1 kammioinen, helppo huoltaa ja saada toimimaan...
Tosta en olisi kylläkään ihan samaa mieltä. Surkeampaa keulaa en ole tavannut omana harrastusaikana kuin kyseinen 41mm KYB. Keulassa ei ole minkäänlaista herkkyytä, koska siinä on ainakin vakioilla liukuholkeilla aivan liikaa kitkaa. Käsin painellen sen tuntuu olevan ihan ok, mutta kun jarrutat jarrupateissa, niin keula muuttuu puupölkyksi.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #34 : Helmikuu 13, 2014, 04:50:20 ip »
Hondas oli toi 45mm jo 1990.
Kawalla uudet mallit 1990.
Niin tai näin 89 tai 90. Ei kai sillä ole suurta merkitystä.

Katsastusmiehillä oltava tiedossa liukuputkien halkaisijat kyseiseen pyörämalliin.

Noita Marzocchi Magnum 45:a näkyy ulkomailla olevan EVO-luokassa. Sehän on perinteisen mallinen, mutta sitähän ei ollut vielä vuonna 90 saatavilla.

Timo Järvinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #35 : Helmikuu 13, 2014, 06:05:34 ip »
Hyvinhän sitä tietoa löytyy eri merkkisiin vanhoihin laitteisiin ja niiden eroihin. Ei luulisi olevan vaikeata katsastuksessa.
Täytyy todeta että olin väärässä CR 500 tietojeni suhteen, muutokset ovat todella minimaalisia ellei peräti olemattomia. Jos nyt joskus 90-luvun alkupuolella on erilaiset virtavehkeet laitettu ja myöhemmin jotain pieniä vaihteistomuutoksia tehty. Taitaa olla siinä kaikki. Muutokset ovat todella pieniä. Mutta siitä huolimatta lohkoista löytyy ne numerot jonka perusteella vuosimallin saa selville. Eli tuskin kukaan liian tuoreella pyörällä kisoihin tohtii tulla yrittämään.



Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #36 : Helmikuu 14, 2014, 09:08:27 ap »
41mm oli toi ja ihan 1 kammioinen, helppo huoltaa ja saada toimimaan...
Tosta en olisi kylläkään ihan samaa mieltä. Surkeampaa keulaa en ole tavannut omana harrastusaikana kuin kyseinen 41mm KYB. Keulassa ei ole minkäänlaista herkkyytä, koska siinä on ainakin vakioilla liukuholkeilla aivan liikaa kitkaa. Käsin painellen sen tuntuu olevan ihan ok, mutta kun jarrutat jarrupateissa, niin keula muuttuu puupölkyksi.

Jos sulla on ollut liikaa paluuvaimennusta. Joo no ei toi ihan Showan veroinen ole ja ainakin jenkki tehdas Suzukeissa ProCircuit Showat mutta mm sarjassa Kybeillä ajettu niin ei toi voi ihan huono olla. Näistä iskareista pitäisi olla sitten selkeät säännöt ja katsastusmiehillä työntömitat ettei käy niinkuin toissa vuonna eräälle Suzukille Heinolassa. Ajetaanko vakioiskareilla vai saako laittaa esim. racetech:n / pro circuit venttiileitä ym. kun niitä on ollut jo 1990 vuonna saatavilla ja saako toisen merkkisen pyörän iskareita laittaa... esim Hondan Showat Suzukiin.

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #37 : Helmikuu 14, 2014, 09:57:07 ap »
Jos sulla on ollut liikaa paluuvaimennusta. Joo no ei toi ihan Showan veroinen ole ja ainakin jenkki tehdas Suzukeissa ProCircuit Showat mutta mm sarjassa Kybeillä ajettu niin ei toi voi ihan huono olla. Näistä iskareista pitäisi olla sitten selkeät säännöt ja katsastusmiehillä työntömitat ettei käy niinkuin toissa vuonna eräälle Suzukille Heinolassa. Ajetaanko vakioiskareilla vai saako laittaa esim. racetech:n / pro circuit venttiileitä ym. kun niitä on ollut jo 1990 vuonna saatavilla ja saako toisen merkkisen pyörän iskareita laittaa... esim Hondan Showat Suzukiin.
Usko pois, varsinkin Suzukin 1989 41mm KYB on hirveä. Minulla vieläkin tallissa pyörä, jossa kyseinen keula kiinni. Yleinen ongelma noissa oli myöskin se, että liian kireälle kiristetyt T-kappaleet saivat keulan ahdistuksen pahenemaan entisestään.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Mielestäni selkein sääntö jousituksen osalta olisi, että pyörässä pitäisi käyttää alkuperäisiä iskareita omasta mallisarjasta. Eli ei sekoiteltaisi eri merkkisten pyörien osia, niin homma pysyisi edes vähän selkeämpänä. Simmitys / jouset saisi tietenkin vaihtaa mieleisekseen. Ajanmukaiset "aftermarket" jousituksen osan pitäisi olla varmaan myös sallittua, koska olihan esim. WP / Öhlins takaiskareita / etupäitä yleisesti saatavilla. Nämä osat pitäisi olla ehdottomasti oikealta aikakaudelta. Se toinen on kysymys, kuka tunnistaa kaikkien "aftermarket" osien todellisen iän.  
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2014, 11:14:24 ap kirjoittanut Jani Kaukiainen »

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #38 : Helmikuu 14, 2014, 11:06:03 ap »
Joo just näin.. varmaan kiristetty liian kireälle. Ylä T kappaleen momentti 23nm ja ala putkeen 15nm niin ei ahista. Tämä käy myös tohon niin voi olla parempi.. RM125 1989 KYB RSU 43mm keula.

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #39 : Helmikuu 14, 2014, 08:53:05 ip »
Tämä käy myös tohon niin voi olla parempi.. RM125 1989 KYB RSU 43mm keula.
Guy Cooper ajoin viime vuonna Farleigh Castle Vets MXdN kisoissa 1989 RM250 pyörällä ja tähänkin oli vaihdettu KYB RSU 43mm keula.

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #40 : Helmikuu 14, 2014, 10:33:17 ip »
Nois pitäs olla Hondan keula ni toimis vm.riippumatta mut se ikuisuus ongelma vaivaa ni kawa ja susna kuskeja ennen ja nykyäänkin vai onko joku kuullut esim.honda kuskin moittivan pattista rataa tai maico,huso kuskin eikä edes zettimiehet eli jos huono keula pidä se ilmassa=hanaa

Teemu Mäkinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #41 : Helmikuu 17, 2014, 09:59:44 ip »
Just kävin Espoon tallilta hakemassa Suzuki RM 1989 osia.. keula, takaiskari, runko ym. Rungossa 11/88 eli siis 1989 mallia. Löytyi myös illaksi lukemista noin 15 kpl -89-91 motocross action, Dirt Rider ja Dirt Bike lehtiä. Tossa on siis upside down keula. Suzukiin tuli tosi aikaisin 2 kammio keula ainakin 1992 mallissa oli jo ehkä myös 1990.. Avataan toi ja katsotaan..
Itse ajoin nuorena poikana kilpaa juuri tämän ikäisillä Suzukeilla.
RM125 1989 KYB RSU 43mm keula
RM250 1989 KYB  USD 41mm keula
RM125 1990 KYB USD 41mm keula
RM250 1990 KYB USD 41mm keula
RM125 1991-1993 Showa USD 45mm keula
RM250 1991-1993 Showa USD 45mm keula
RM125 1994-1995 Showa "Twin Chambers" USD 45mm keula
RM250 1994-1995 Showa "Twin Chambers" USD 45mm keula

Pieni tekninen täsmennys:

RM 125 1989:ssä oli KYB RSU 46mm keula, ei 43mm. Tätä keulaa ei ikinä käytetty missään muissa Suzukin malleissa. Tosin Amerikan mantereella myydyissä 1989 125-500cc KX Kawoissa oli tämä sama KYB RSU 46mm keula. Euroopassa myydyt -89 KX:t olivat KYB:n USD keulalla varustettuja.

t. Owner of RM 125 -89
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2014, 10:09:11 ip kirjoittanut Teemu Mäkinen »

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #42 : Helmikuu 21, 2014, 07:57:43 ip »
Tässä eräs visio joka luokkajako voisi olla, kun näitä on syyskokoukseen aikaa esitellä.
Poistaisin jaon teknisten ominaisuuksien mukaan ja luokkajako olisi vuosimallin mukaan.

C-luokka 75-80. 80-vuosimalliin ei millään valtamerkillä tullut mitään ihmeellistä muutosta.
D-luokka 81-84. Nythän 80-luvun alun vesipeleillä ei monikaan aja E-luokassa, kun ne ei ole joidenkin mielestä kilpailukykyisiä.
E-luokka 85-89. Vuosimallilla 90 ei saisi ajaa. Monelle merkille 90 malli sisälsi monia uudistuksia, joilla mentiin pitkälle 90-luvulle. Myös Showa ja KYB keulat uusiutuivat. 88-89 Up-side down keulat olivat ensimmäisiä kehitysversioita. 

Näin C- ja D-luokkaan saataisiin lisää pyöriä ja E-luokalla olisi tilaa "kasvaa"

tämä luokkajako varmasti hyvä D 2 luokkaan lisää pyöriä kuihtuu koht muutamaan kisailijaan jätetään koko E-luokka pois olkoon vain sit evo 85-89vm

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #43 : Toukokuu 07, 2014, 07:14:15 ap »
Tässä asiaa myös classic evo-luokasta ja hyvät on mielipiteet  :)

http://www.xracing.fi/yleista-alalta/uutiset/keskiviikon-simahetki-arto-rintakoski-20140430/

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #44 : Heinäkuu 09, 2014, 10:42:35 ip »
Nyt kun katselee kahden kisan jälkeen osallistujamääriä, niin kyllä C-luokan lähdössä puomi on aikast tyhjä. Joten toi aikaisemmin mainitsemani luokkamuutos olis varmaan tervetullut. Eli C-luokassa 75-80(sekä 80-luvun zetit)
D-luokka 81-84(85)
E-luokka 85-89(90)