Kirjoittaja Aihe: EVO luokka 201x  (Luettu 31013 kertaa)

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
EVO luokka 201x
« : Helmikuu 09, 2014, 02:12:26 ip »
Vuosikokouksessa keskusteltiin pintapuolisesti E - EVO luokan tulevaisuudesta. Vuosikokous ei ole tietenkään oikea foorumi tähän keskusteluun, mutta nyt uuden hallituksen myötä olisi oikea aika vaikuttaa kauden 2015 sääntöihin. Toivoisin asiasta asiallista keskustelua ja omat mielipiteet perusteltaisiin.

EVO Pre90 luokka on ollut jo vuosia käytössä ympäri maailmaa ja EVO luokkaa ajetaan kaikilla eri mantereilla. EVO luokka on ollut käytössä pitkään myös läntisessä naapurissamme, mistä alun perin Classic sääntömme on kopioitu. Oltiin sitten Amerikassa, Australiassa tai Euroopassa, niin 80-luvun pyöriä ei ole eroteltu erikseen eri luokkiin. Meidän nykyisen E-luokan voisi muuttaa EVO Pre90 luokaksi. Käytännössä ainut ero 80-luvun lopun pyörissä oli takapyörän levyjarru verrattuna meidän E-luokan pyöriin.

Minkä ikäinen kalusto on "Classic" kalustoa? Muistakaa katsoa asiaa objektiivisesti. Jos itse on aloittanut motocross harrastuksen 60-luvulla, niin 80-luvun pyöristä ei tule heidän mielestä ikinä "Classic" kalustoa. Vastaavasti nyky junnun mielestä vm. 2006 2T Yamaha on aivan varmasti menneiden miehien kalustoa. Toivoisin uuden hallituksen sääntöjä miettiessä ottavan huomioon, että oma harratuksen aloitus aika ei ole ainut näkökanta katsoa minkä ikäinen kalusto on "Classicia".

Vuosikokouksessa tuotiin mielipiteenä esille, että yleisö tulee katsomaan vain A-luokan ja SV-luokan pyöriä, E-luokan / EVO-luokan kalusto ei kiinnosta yleisöä. Pitäisin tätä yleistystä todella karkeana. Ainakin minun tuntemani yleisö haluaa nähdä erillaista kalustoa Classic viivalla. Moni haluaa myös vertailla radan varressa, miten eri ikäiset pyörät selviävät mistäkin paikasta.

Yhtenä mielipiteenä tuotiin esille, että EVO luokasta tulee vain "jokamiesluokka", mihin talutetaan kaikenlaisia romuja viivalle. Hei oikeesti, kuinka paljon tälläisiä kilpailijoita on nyt E-luokassa? Kaikilla ei ole taitoa ja/tai rahaa meikata pyöriä uuden näköisiksi, mutta vähentääkö se tämän kaluston classic arvoa? Kun muistellaan millaista kalustoa oli 70 - 80 -luvulla kilpailuissa, niin oliko kaikilla joka kisaan uudet tarrasarjat pyörissä kiinni tai vaihtoiko kansallinen kilpailija joka kilpailuun uudet muovit? Nykypyörien bling bling aikakaudella meiltä alkaa unohtumaan, millaista kalustoa kisoissa oli oikeasti tätä motocrossin kulta-aikana.

EVO luokan yksi näkyvin kisa ajetaan Veterans Motocross des Nations tapahtumassa -> http://www.youtube.com/watch?v=p_cQ1D7GXKM Tulevaisuudessa näkisin, että Suomestakin pitäisi saada edustus tähän tapahtumaan. Suomessa ajettaviinkin EVO luokan kisoihin voisi saada houkuteltua mukaan entisiä kv-tason kotimaisia krossareita. Tämä jos jokin huokuttelisi uutta yleisöä paikalle.

EVO luokan plussat/miinukset:
+ EVO luokkaa ajetaan lähes kaikissa maissa, missä classic motocrossia ajetaan
+ Ei uusia luokkia, nykyisestä E-luokasta tehdään kansainvälinen EVO luokka
+ 80-luvulla ei pyörien kehitys ei ottanut enää vuosittaisia jättiharppauksia, joten EVO luokkaan löytyy paljon mielekästä kalustoa
+ EVO Pre90 luokan uusimmatkin pyörät on yli 25 vuotta vanhoja. 1998 classic toiminnan alkaessa mukana oli paljon uudempia pyöriä
+ 80-luvun lopun pyöriin löytyy vielä muoviosia / tarrasarjoja kohtuurahaan, joten kalusto saadaan siistiksi kohtuu rahalla

- Kaikkien mielestä 80-luvun pyörät eivät ole classic kalustoa (mitä vanhempi olet, niin sitä suuremmalla riskillä syyllistyt kyseiseen asenteeseen)
- Radat kuluvat enemmän kuin A-luokan pyörillä (kuskin nopeus vaikuttaa eniten radan kulumiseen)
- Nopeuden nousevat -> riskit nousee (mielestäni EVO pyörät eivät ole yhtään nopeampia kuin E-luokan pyörät)

Itse en keksi perustetta, miksi E-luokkaa ei voi muuttaa kaudeksi 2015 EVO Pre90 luokaksi. Säännöt voisi kopioida peristeisesti suoraan Ruotsin säännöistä. EVO säännöt ovat tosin kaikkialla hyvin yhtenevät.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2014, 01:12:19 ip kirjoittanut Jani Kaukiainen »

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 137
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2014, 03:25:35 ip »
Eikös tästä voisi pitää äänestyksen jonkun kesän kilpailun yhteydessä, niin olisi enemistö paikalla. Ajatus, että E-luokka muutetaan EVO-luokaksi voi kuulostaa vieraalta, mutta jos se olisikin niin, että: "Yhdenmukaistetaan Suomen Classic MX säännöt luokkajaon osalta vastaaviksi kuin muissa Euroopan maissa".

EVO-luokka tuntuu olevan ulkomailla kyllä suosituin luokka.
Meikäläisen ikäluokka on kyllä kiinnostunein 80-luvun kalustosta ja niistä hurjista 500:sta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2014, 03:35:36 ip kirjoittanut Jesse Sanden »

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2014, 06:56:52 ip »
Moi,kyllä tälle luokalle varmasti kiinnostusta riittää niin ajajista kuin katsojista olihan ne tän ajan 500 satkut niit oikeit tosi äijien pyöriä mutta suurin ongelma tässä määrä jos se kasvaa niin paljon ettei kaikki mahdu kisaan ajamaan jos me ruvetaan pitää karsintoja menee vähän maku tämä ei nyt kuitenkaan ole sm kilpailu ja päivää ei enää paljon jatketa ihan tarpeeksi vaikeata saada nytkin lippumiehiä töihin sen verran kisoja olen ollut järjestämässä että tiedän nämä asiat kun saadaan jotenkin järkättyä niin mikä ettei ainakin omasta puolestani.radan kulumisesta sen verran mitä itse ajoin 70 luvulla eipä paljon auraus kalustoa näkynyt ehkä kerran kesässä no kuljettejat iäkkäitä et vaikeampaa heille mutta eikös se vauhti pidä sovittaa sen mukaan ja ajolinjojakin voi käyttää muutakin kuin yhtä eikä aina sitä missä muutkin ajaa äänestys ei tietenkään huono ajatus nähdään mitä porukka haluaa ja sitten saa hallitus oikeesti ruveta pohtimaan toteutusta kuskithan kuitenkin tätä hommaa pitkälle toisaalta pyörittää eli jos ajajia ni ei kisojakaan no sit on tietysti se toinenkin puolisko mihin paljon olen itsekin kuulunut mutta jos kuunneltaisiin nyt kuskien mielipide.

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2014, 08:04:28 ip »
Ja vähän jatkoa viime kesänä Orimattilan kisassa A lähdön koittaessa oli vieressäni n.8 nykycrossaria ainakin jutuissaan ja joidenkin isät ja äitejäkin kun lähtö koitti oli porukka todella täpinöissään että vau mitkä äänet ja pääseeks noillakin noin kovaa vaikkei oo ees jousia melkeen loppuun jaksoivat pojat katsella erän no sit vähän rauhallisempaa pari erää käytii jo makkaratkin hakee no sivareitten mylvintää jaksettiin sit loppuun asti olisko sit radan lyhyydestä johtuen???? pyörää riitti koko ajan mutta E luokka kun lähti ei meinannut sälleillä tulla yhtään painokelvollista sanaa ja noihan vetää kovempaa ku nyky kuskit miksei tollasii enää ole noi papatha linkuttaaki(muutenki ku kävellessään)ja kun erä loppu oli pettymys noin lyhyt ajoaika ja ajaaks ne vielä eikä vanhemmatkaan paljon intoilussa jääneet en tiedä oliko makkara tauko sit oikeessa välissä vai kiinnostiko oikeesti mut veikkaan jälkimmäistä et kyllähän 80 luku oli vielä crossin kulta aikaa sen jälkee ollut vähän laimeampaa

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2014, 08:19:51 ip »
E-luokan ajajamäärä on ollut kasvussa lyhyen olemassaolonsa aikana. Kuskeja on ollut 20 kpl molemmin puolin puomin takana. Ennätys on ollut 22 kuskia 2012 vuonna Heinolassa. Classic touhut eivät saa mennä missään mielessä liian vakavaksi, joten kuskien karsinta ei ole millään tavoin mielekästä. Vaikka E-luokka muutettasiin EVO:ksi, niin 40 kuskin puomit riittävät monta vuotta eteenpäin yhdelläkin lähdöllä.

Pitää myös muistaa, että kilpailuissa on paljon kiinteitä kuluja. Jokainen lisäkuski kisassa, helpottaa kilpailuiden taloudellista järjestämistä. Kilpailupäivän pituus pitää pitää kohtuullisena, mutta en näkisi liian suurta kilpailijamäärä kuitenkaan Classic toiminnan uhkaksi.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2014, 10:03:10 ap kirjoittanut Jani Kaukiainen »

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2014, 09:47:41 ip »
Alla todella karkeasti suomennetut Ruotsin EVO Cup säännöt keskeisiltä osin. Suomennoksessa varmaan pieniä asia virheitä, mutta halukkaat vain suomenkielentaitoiset pääsevät tutustumaan sääntöjen ideaan. Kohdassa 3 oli säännöissä turvallisuuteen liittyviä asioita ja kohdassa 4 kilpailupäivään ja pistelaskuun liittyviä asioita. En katsonut näissä olevan mitään keskeistä meille. Alkuperäiset Ruotsin EVO säännöt osoitteessa -> http://classicmx.se/evocup/2013/2013%20EVO%20CUP%20Regulations%2013_04.pdf

Ruotsin EVO Cup säännöt

Kohta 1 Tavoite/Motto
Tavoitteena on pitää moottoripyörät mahdollisimman alkuperäisinä ja kilpailla niillä aikakauden mukaisesti. EVO kilpailuerät tulee ajaa muista luokista erikseen. Kaikilla on velvollisuus pitää urheilu rehtinä ja kisat elossa.

Kohta 2 Luokat
2.1
Pre -90 moottoripyörät                         (Pre -90: moottoripyörät = valmistettu ennen 31.12.1989 ajankohtaa)
Vain yksi luokka (numeropohjat kuljettajan iän mukaan)      15min + 1 kierros
Kuskit alle 50 vuotta (kuskien ikä min 16 - max 49 vuotta)      Mustat numeropohjat / valkoiset numerot
Kuskit yli 50 vuotta                        Keltaiset numeropohjat / mustat numerot

2.2 EVO Cup ajaa 2013 yhdessä lähdössä, -50/+50 samassa lähdössä

2.3 Jos kilpailuun osallistuu yli 2.5 kohdassa määritelty maksimimäärä kuljettaja, niin silloin järjestetään karsinta-ajo harjoitusajon yhteydessä.

2.4 Kuskin ikä määritellään 31.12 kulunutta vuotta. 16 - 49 vuotiaat -50 luokkaan muut +50 luokkaan

2.5 Maksimissaan 48 kuskia hyväksytään yhteen lähtöön

Kohta 3 Kuskit

Kohta 4 Säännöt

Kohta 5 EVo Cup moottoripyörät
5.1 Pre -90
a   Tehdasvalmisteiset / yleisesti myydyt moottoripyörät, joissa yksi tai kaksi takaiskunvaimentajaa (linkun kanssa tai ilman). Rumpu- tai levyjarrut edessä / takana, ilma- tai vesijäähdytys. Jarrut ja moottori täytyy olla alkuperäistä tai hyväksytystä moottoripyörästä. Moottoripyörän ikä: Kuljettajan pitää itse todistaa moottoripyörän alkuperä (kuvat + todistus/esite moottoripyörän valmistajalta). Riitatilanteissa katsastaja yhdessä yhdessä Jyryn ja CEMAR luokka vastaavan kanssa päättää mootoripyörän laillisuuden
b   Tarvikeosat, valmistettu ennen 31.12.1989 tai niiden kopiot ovat sallittu
c   Kaikissa moottoripyörissä tulee olla kääntyvät jalkatapit, äänenvaimennin ja ohjaustangon väliputken tulee olla pehmustettu
d   Jalkatapit ja ohjaustanko voivat olla uudemmasta mallista
e   Vanteiden / pyörien mitat vapaat, kunhan ajanmukainen ulkoasu säilytetään
f   Litteäluistin kaasutin, läppä ventiilit ja säädettävä juositusten puristus- / paluuvaimennus sallittu
g   Moottoripyörät / osat, jotka suunniteltu tai ensimmäisen kerran valmistettu 31.12.1989 jälkeen on kielletty
h   Moottoripyörän rungon tulee olla alkuperäinen ja siinä pitää olla runkonumero tai muu todistus mikä osoittaa valmistuspäivän olevan ennen 31.12.1989. Moottoripyörän silhuetti tulee olla säilyttää alkuperäisen kaltaisena
i   On sallittua käyttää / rakentaa osia toisesta hyväksytystä moottoripyörästä. Osien tulee olla / tai ne pitää olla valmistettu täysin alkuperäisten hyväksyttyjen osien mukaan.
j   Moottoripyörät mitkä eivät täytä sääntöjen vaatimuksia, eivät voi osallistua EVo kilpailuihin
k   125cc: Sylinterin poraus / mäntä: maksimissaaan 2mm ylikoko alkuperäisestä on sallittu

5.2   Kaikille moottoripyörille: Käytä vain hyväksyttyjä ajanmukaisia osia / komponetteja 5.1 kohdan mukaan.
   Poikkeukset:   a   Pyörän navat voivat ola uudempaa mallia, kunhan ne ovat ajan hengen mukaiset
         b   Uudenmanmallinen äänenvaimennin on sallittu äänitason laskemista varten
         c   Sytytyslaitteet ovat vapaat
         d   Jousitus: Tarviketakavaimentimet ja uudemman malliset osat kuten jouset ja venttiilit ovat sallittu, kunhan ne ovat alkuperäisten osien mitoituksella
         e   Moottorit, mitkä ovat valmistettu vuoden 1989 jälkeen on sallittu, kunhan ne ovat identtisiä alkuperäisen Pre -90 moottoripyörän moottorityypin kanssa

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2014, 10:11:40 ip »
Evo luokan toteutuessa kone kortti viimeistään tulee ajan kohtaiseksi joidenkin mielestä hyvä,mutta siinä vaiheessa se varmaankin koskettaa joka luokkaa helpottaa se ainakin katsastajaa ja sen homman pitääkin sujua kuitenkin tietyssä ajassa jos pyörä määrä lisääntyy katsastus aika välttämättä ei se on sitten eri asia miten materiaalia löytyy maahantuojilta yms.tahoilta sitten todistaa pyörän laillisuus etenkin kun 90 luvun pyörissä hyvin vähän eroa 80 lopun pyöriin et ei tää ihan yksinkertaista tule olemaan

petri pantsu

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 816
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2014, 05:23:38 ap »
No kauden 2014 kilpailujen jälkeen tiedetään kuinka paljon ajajia on E-luokassa ollut. Kilpailijanumeroita kun on annettu niin sen perusteella on ollut päätettävissä että jopa 40:n osallistujan raja voisi ylittyä E-luokassa jossain kilpailuissa tai kaikissa ? Kaudella 2013 E-luokan ilmoittautuneiden määrä on enimmillään ollut 22,lähtöviivalla näin montaa pyörä ei tietääkseni ole ollut. Tässä vaiheessa vuotta tuskin kukaan pystyy sanomaan kuinka monta osallistujaa tulee olemaan kauden 2014 E-luokan lähdöissä ? Syksyllä on sitten todellista tietoa asioista ja helpompi tehdä ratkaisuja ja päätöksiä tulevaisuutta varten. Keskustelua ja tutkimusta E ja Pre 90 luokan suhteen pitää käydä koko kauden ajan ja sama tilanne on kaikkien muidenkin luokkien suhteen.

t. Petri Pantsu

Timo Järvinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2014, 01:33:07 ip »
Olen hämmästellyt nuivaa suhtautumista EVO-luokkaan. E luokasta olisi pitänyt jo vuosia sitten tehdä EVO luokka kuten Ruotsissa. Mutta hehän ovatkin niin paljon meitä nopeampia.

Tarvitsemme ehdottomasti lisää nuoria kuljettajia lajimme pariin. Me vanhat parrat emme aja ikuisesti. Meillä on ollut suuria vaikeuksia saada ajajia ECMOn joukkuekisoihin. Nuoret pääsisivät hyvin alkuun EVO-luokassa ja sen jälkeen voisivat ehkä hankkia myös muiden luokkien pyöriä.

En usko ollenkaan että katsojat tulevat vain A-luokan pyöriä ja sivareita katsomaan. Kyllä siinä gallupissa on ollut aivan liian suppea otanta.
Kyllä kaikkien luokkien pyörissä riittää aivan varmasti ihmeteltävää.

Mehän elämme avoimessa Euroopassa emmekä missään suljetussa Pohjois-Koreassa. Siksi myös sääntöjemme tulisi olla samanlaisia kuin muualla Euroopassa.

Vaikka itse olen "maineeni" luonut rättiä heiluttavana pussihousuisena patarauta Zettikuskina haluaisin antaa myös uusille virtuooseille näytön paikan. Siksi liputan EVO-luokan puolesta.

Terveisin TimoJ  # 9

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 121
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2014, 04:09:28 ip »
Joo äänet kanssa EVO luokalle. Eikös se olisi parempi että olisi puomi täysi osallistujia... niin olisi kannattavaa myös kilpailun järjestäjälle. Supercrossin SM sarjan kesäkisat jää ajamatta kun ei ole osallistujia tarpeeksi... et näin nyky crossissa.
Kai se levyjarru on jo takana sallittu että saisi tämän vuoden kisoihin KTM:t ja Kawasakit mukaan. Vaikka jollain poikeuslupa säännöllä pyöräkohtaisesti... tuski ainakaan ketään kilpailijaa haittaa. Tästähän oli äänestys viimeksi Imatralla... ??? saattaa muuten pyörien omistajat romahtaa jos ei pääse kisaan  ;D

alen jone

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 63
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2014, 04:54:30 ip »
Moi,ei ne superit ajaja määrien takia jää ajamatta vaan kerhot ei halua riskeerata talouttaan vain lippu tulojen ja myynnin varaan koska osallistumis maksuista tulee vain pieni tulo hyvä kun kattaa sml kilpailu luvan.Olisikohan ruvettava miettimään uuden kerhon perustamista vaikka vm.88-1999 näitä pyöriä vielä paljon ja ne seisoo vähän toimettomana kun ei pääse mihinkään tai nykycrossiin vois mut ajellaan mielummin uudemmalla kalustolla kait näillekkin katsojakunta löytyis voi olla vaikeeta tehdä mitään poikkeus lupia evoille tänä vuonna siinä ei päätös ole pelkästään cmf:llä on vielä sml joka valvoo meidän kylläkin itsetehtyjä sääntöjä ja ne voimassa 2014 loppuun.

Henri Toivari

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 22
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2014, 06:58:47 ip »
Moro. Heitän nyt ihan mututuntumalla ja ammattikoulupohjalta asiasta sen kummemmin tietämättä, että toisiko tämä uudistus niin paljoa lisää porukkaa? Jos siis eroa nykyisiin E-pyöriin olisi takalevyjarru ja pari vuotta iässä. Ja jos luokkaa lavennetaan 90-lukua kohti niin alkaako 80-luvun alun pyörät jäädä jalkoihin/pois kokonaan?

Siihen mikä on classicia ja mikä ei en uskalla ottaa kantaa mutta itse ehkä kallistuisin sen kannalle ettei ainoastaan yhtä luokkaa kannata uusia vaan mieluummin ehkä tarkistaa jonkun vuoden kuluttua kaikkia luokkia. Olettaisin kuitenkin ettei esim. 10 vuoden kuluttua 60-luvun alun pyöriä ole niin paljoa kisoissa kuin nyt.

petri pantsu

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 816
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2014, 10:11:50 ap »
Terve !

Kyllä Imatran kipailun yhteydessä oli mielipidekysely E-luokan takalevyjarrun suhteen ja kysyt-
timpä samassa kaavakkeessa muutakin lajiin liittyvää asiaa. Kyselylomakkeet ovat minulla tal-
lella ja en aio kertoa kuka on mitäkin kirjoittanut. Ei se takalevyjarru E-luokkaan mitään kovaa suosiota todellakaan saanut ja ompa moni E-luokan ajaja sitä kovinkin vastaan koska siintä tulee ratkaisevat erot. Ompa minulle tullut ehdotuksia myös että E-luokan voisi jakaa kahteen osaan takana rumpujarru tai levyjarru,no yleisö varmaan ymmärtäisi ja tykkäisi ?!? Kyllä tästä takalevyjarrun hyväksymisestä E-luokkaan kaudelle 2014 käytiin keskusteluja muttta sääntöjen muuttamisesta joka kaudelle ei varmaankaan ole myös aihellista. Ihmettelenkin suuresti jos joku nyt luulee että kaudella 2014 takalevyjarru on sallittu,niinpä ei tunnu siltä että olisi kovinkaan paljon ollut asiasta kiinnostunut. Tarkoitushan oli ja on että syksyllä 2014 tarkistetaan sääntöja ja tehdään sitten tarvittavia muutoksia jos niitä ilmenee.
Kuten H.Toivari kirjoittikin tuota tämän hetken E-luokan ikärjaa vanhemmasta päästä on myös syytä tutkia. Kuten aiemmin kirjoitinkin niin ei tuo E-luokka nyt ole sellaista vahvuuttaan esittänyt mitä se jossain vaiheessa antoi ymmärtää. Parempi tutkia nyt näitä asioita kunnolla ja ei luoda tekemisä liikaa tuntemuksiin ja oletuksiin ja sittenkään ei voida syksyllä tietää miten paljon seuraavaan kauteen johonkin luokkaan tulee osallistujia.

t. Petri Pantsu

Jani Kaukiainen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 59
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2014, 11:01:16 ap »
Ymmärrän hyvin, miksi nykyiset E-luokan kuskit ovat Imatran kyselyssä vastustaneet takalevyjarrun sallimista. Jos itse on rakentanut omasta mielestä kilpailukykyisimmän ”kultamuna”pyörän luokan sääntöjen mukaan, niin kyllähän se harmittaa, jos luokkaan pääsee yht äkkiä uudempaa kalustoa. Itse en aja E -luokassa ja en varmaan osallistuisi myöskään EVO -luokan kisoihin, joten minulla ei ole "omaa lehmää ojassa" kumpaankaan suuntaan. Toivoisin, että asiaa voitaisiin katsoa oman "poteron" ulkopuoleltakin.

Itse miettisin seuraavia kysymyksiä:
-   Miksi EVO luokkaa ajetaan samankaltaisilla säännöillä ympäri maailmaa?  Mikä Suomen Classic touhussa on niin erilaista, että meillä pitää olla erilaiset säännöt / ikärajat kalustolle?
-   Onko joku oikeasti sitä mieltä, että takapyörän levyjarru nopeuttaa kierrosaikaa CLASSIC kuljettajan alla? Karrikoidusti voidaan sanoa, että kisoissa ei ole yhtäkään niin nopeaa kuljettajaa, että oikeasti pyörillä tarvitsisi jarruttaa (toivottavasti kukaan ei ota tästä hernettä nenään). Vuosien 1986 – 1989 välillä pyörien kokonaissuorituskyky ei parantunut vuosittain kuin joitakin kymmenyksiä / niiden osia. Nämäkin erot tulevat vasta silloin esille, kun pyörää viedään sen äärirajoilla. Pyörän kunnostustaito / kuski vaikuttaa sekuntteja kierrosaikaan, 80-luvun pyörän vuosimalli kymmenyksiä.
-   Classic harrastajien keski-ikä nousee vuosi vuodelta, koska harrastajajoukko vanhenee nopeammin kuin uutta nuorta harrastajaa tulee mukaan. Tämä aiheuttaa tulevaisuudessa sen, että harrastajamäärät kääntyvät jossain vaiheessa laskuun. Tämän takia en näkisi yhtäkään uutta harrastajaa uhkana Suomen Classic motocrossille. E –luokan muuttaminen EVO:ksi tuskin ainakaan vähentäisi harrastajamäärää. En näe järkevänä ajatuksena, että EVO luokkaa vastustetaan sen takia, että kisoihin tulee liikaa kuskeja.
-   Nykyiset E –luokan säännöt kohtelevat todella epäreilusti määrättyjä merkkejä (ainakin KTM ja Kawasaki). Pyörät ovat olleet tasavertaisina viivalla niiden ollessa uusia, joten eiköhän olisi kaudella 2015 aika korjata tämä ”vääryys”. Jos pyörien lajittelussa siirrytään käyttämään pyörän valmistuspäivää, niin miksi tämän päivämäärän pitäisi olla jotain muuta kuin yleisesti käytössä oleva 31.12.1989?



Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: EVO luokka 201x
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2014, 12:21:33 ip »
Säännöissämme ei mainita mitään valmistuspäivämääristä, vaan vuosimalleista. Tämähän ei ole sama asia, sillä seuraavan vuoden mallien tuotanto yleensä alkaa "kesälomien jälkeen". Tarkoituksena on saada seuraavan vuoden malleja varastoon jopa maahantuojille. Näin sitten ollaan heti valmiina kaupankäyntiin ja toimituksiin, kun uudet mallit on kyseisellä toimitusalueella virallisesti julkistettu.

Yleensä jonkun pyöräyksilön valmistuspäivää on (tehtaasta ehkä riippuen) erittäin vaikeaa saada selville, koska se on "erittäin luottamuksellista" tietoa. Tosin joku muutaman tuhannen pikkupaja saattaa kyetäkin halutessaan tällaiseen, mutta todellisille tehtaille se on hankalaa.

Lennu Jr.