Moi,
A-luokan ajaminen omassa lähdössään on tietenkin hyvä ajatus. Sama koskee periaatteessa kaikkia luokkia, mutta niissä pyörien tekninen ero ei ole niin suuri kuin vanhemmissa luokissa ja siksi pyöristä johtuva vauhtiero ei ole merkittävä. Kuten Jarmo kirjoittaa, A-luokassa on ”kuuma ryhmä” joka ajaa nytkin koko lähdön kärkisijoista.
Jarmon mainitsema aikataulu ei minusta ole suurin ongelma varsinkin jos harjoitukset ajettaisiin yhdessä ja kisaerät erikseen. Tämä venyttäisi päivää vajaalla tunnilla. Tietenkin se on tunti lisää töitä toimitsijoille, joka näkyy jaksamisen lisäksi myös kilpailun kuluissa (lääkäri, ambulanssi jne. tuntipalkalla mukana olevat). Ja kuten Leo kirjoittaa niin toimitsijoita on nykyisellä päivän pituudellakin vaikea löytää.
Suurin ongelma mielestäni on osallistujien määrä. Paljonko A-luokkaan tulisi oikeasti lisää kuskeja viivalle jos luokka ajaisi erikseen? Nyt A/B-luokan lähdössä on n. 30 kuskia eli katsojien ja kuskienkin kannalta täysi puomi. Se taas tarkoittaa ajajien kannalta mielenkiintoista kisaa, jossa ei tarvitse kiertää rataa yksin ja katsojien kannalta näyttävää lähtöä, joka tekee lajista kiinnostavan. Ja kiinnostava laji tuo lisää harrastajia jne. eli minusta tämä on ns. positiivinen kierre. Jos A- ja B-luokka ajaisivat erikseen niin viime kesän osallistujamäärät olisivat ennakkoilmoittautumisten perusteella olleet A-luokassa Salo 13, Kuopio 13 ja Heinola 16. Vastaavasti B-luokassa Salo 14, Kuopio 14 ja Heinola 16. Eli meillä olisi ollut yhden täyden lähdön sijasta kaksi vajaata.
Verrataan tilannetta sivuvaunuluokkaan: joitakin vuosia sitten kisaan löytyi muutama pari, ja lähdöstä kiinnostuminen vaati todellista lajin harrastajaa, se oli rehellisesti sanottuna puolen kierroksen jälkeen makkaratauon aika. Jos muutkin lähdöt olisivat olleet samanlaisia niin lajimme olisi kuopattu jo aikaa sitten. Sv-luokka pääsi kriisiajasta yli, nyt mukana on puomillinen pyöriä ja lähtö on yksi odotetuimmista. En haluaisi nähdä että A/B-luokkien tilanne menisi ikävään suuntaan, sillä molempia luokkiahan meidän ajateltava vaikka tämän keskustelun aiheena olikin vain A-luokka. Mutta jos A-luokan ajaminen omana lähtönä tosiaan tuo riittävästi lisää ajajia mukaan niin ilman muuta ajatusta kannattaa pohtia lisää, B-luokkaa unohtamatta! CMF:n vuosikokoukseen mennessä aiheesta lienee jo riittävästi tietoa, ja siellä asiasta voisi keskustella lisää, jolloin kokouksessa valittavalla uudella hallituksella olisi vahvat perusteet tehdä päätöksiä.
Toivotaan aktiivista keskustelua aiheesta!
t. Juha #41