Kirjoittaja Aihe: SV-1 Monoperä  (Luettu 14968 kertaa)

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
SV-1 Monoperä
« : Marraskuu 26, 2012, 07:13:23 ip »
Eli onko näin että 85,86 eemelin monoperä rungot on ok sv-1 luokassa PM tasolla,kuulin vaan että ollut rutinaa ruotsi/norja tasolla ruotsalaisesta 85 jumbosta.Tosin olin ymmärtäväni ruotsin säännöistä kyllä että pre87 luokassa hyväksytään tehdasvalmisteinen/alkuperäinen linkkujousitus takana/tarkoittaako nyt sitten monoa...?

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2012, 06:13:10 ip »
Moro...joo ruattalaisten säännöt antaa ajaa monoperällä,siellä kun on kuulemma sellasia niin paljon,kaikenmaailman Wasp-Waspeja,ja varmaan onkin...

tollasia...tää myytiin muutama vuosi sitten Eurooppaan huimaa 4donan hintaan

Tollanen RH Wasp oli muuten Norjassa myytävänä pari vuotta sit 900e.

T:KT
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2012, 06:54:00 ip kirjoittanut kari.j.tuominen »

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2012, 08:48:42 ip »
Terve,
Hieman lisää sekoitusta jotta ei olisi liian helppoa, tehdasvalmisteiset monoperät kuten Jari mainitsi pitäisi olla sallittu
PM tasolla noin teoriassa....mutta jos ko. aikakauden EML runko on ruottalaisten mielestä ns. "kevytrunko" kuten
mun Maico 85 tehtaantakemä monoperä ei käy mukaan vaikka olisi ilmapannu.
siitä keveydestä.... eemelin hydrauliputkesta tekemä "kevytrunko" on kyllä painavampi kuin esim. Waspin 533 reynolds
tuubista väkästetty.

Terv. Onni #141

Roy Lindgren

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2012, 08:50:20 ip »
Zau,kyllä meiläkin saa ajaa monolla jos on orkkis ja 85 tai vanhempi!Näin olen ymmärtänyt?Jalonen tietää faktat ;D

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #4 : Marraskuu 27, 2012, 08:55:28 ip »
Terve,
Jep meillä täällä härmässä mutta ei nordic cupissa.
Kävin tämän keskustelun kauden viimeisessä nordic cupin kisassa norjassa mr. Johannisseenin kanssa.
Ruottissa on kuulemma neljä eri classic sarjaa sivareille mutta ajavat vain tätä vanhinta..

Terv. Onni#141

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2012, 09:14:16 ip »
EML-Jumbo -86 ei varmaankaan ollut sen ajan kevytrunko malli,se missä oli tämä 2 pyttynen kone ja eemelin oma tankki/sitsi setti.Kevyt/kitti runkoja sai myös jo tuolloin mihin tuli soolojen omat muoviosat kiinni.

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2012, 10:28:19 ip »
 ummikko voisi kuvitella että jos laitteen paino ylittää minimirajan niin olkoon vaikka mikä himmeli niin siltä osin ok. ?

tapani nero

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #7 : Marraskuu 27, 2012, 11:55:32 ip »
NIIN TAI NÄIN.

Tätä runkojutskaa voidaan varmasti rupatella loputtomasti, mutta ainakin mulle on aivan sama onko sen rungon vuosimalli 84,85 vai 86 sillä monoperällä, kun kysymyksessä on kuitenkin n.s. möhkörunko. Siihen jos istuttaa jytäjammun koneen, niin homma on bueno'.
85 ja 86. rungot ovat käsittääkseni aivan samanlaiset, niinkuin Axelssonin Jumbossa (85) ja jos et aja norjassa, niin antaa mennä vaan !!!!.
Sikäli jos muitakin näkökantoja vielä asian tiimoilta ilmenee, niin jatketaan keskustelua. Harras toivomus on kuitenkin, että saadaan Ladekin mukaan "meitin hiekkalaatikolle"!!!

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2012, 07:13:41 ap »
Se on päivänselvää,paitsi ilmeisesti Ruåtsi/Norge akselilla että kevytrunko tarkoitti aikoinaan ja vieläkin tätä kit runkoa johon laitettiin soolon tankit,satulat,1 pyttykone yms himmelit.Myös mini jumbo nimikkeellä myydään kyseisiä kokoonpanoja,runkojen painoissa ei varmaankaan ole ihmeempiä eroja,molempia malleja omistaneena tiedän.Närää aiheuttaa ilmeisesti tämä ei niin classic tyylinen runkomalli monon osalta,sekä ylitehokkaat 2-t 2 pyttykoneet tömäreitä vastaan,säännöissä kun sanotaan että mono ok,paino 180 kg ja 2-t koneista ei mitään rajoitteita niin...

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #9 : Marraskuu 28, 2012, 07:31:18 ap »
Terve,
Jep meillä täällä härmässä mutta ei nordic cupissa.
Kävin tämän keskustelun kauden viimeisessä nordic cupin kisassa norjassa mr. Johannisseenin kanssa.
Ruottissa on kuulemma neljä eri classic sarjaa sivareille mutta ajavat vain tätä vanhinta..

Terv. Onni#141
Ruotsin sivarisarjat ovat:pre 71,pre 75,pre 87 ja pre 87+ vähintään 21 v vanha laite eli PM tasolla toteutetaan ilmeisesti tuota pre 87,kai myös Ruotsin omassa sarjassa...

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #10 : Marraskuu 28, 2012, 10:25:51 ap »
Terve,
Asia olisi minullekkin selvä jos tämä 180kg painoraja olisi käytössä myös nordic cupissa, mutta on ihan härmäläinen
säänto ja siten selvä. Onko jollain tietoa "alkuperäiskielellä" skriivatuista nordicin säännöistö. Itselleni jäi sellainen
käsitys että painorajaa ei ole niissä määritelty.

Terv.Onni #141

Jari Laitinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2012, 10:38:45 ap »
Joo pm säännöissä ei lue muuta kuin "lighweight frames before 1980...kiloista ei mitään mainintaa,kuka selventää tuon suomen säännön 180 kg.?

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #12 : Marraskuu 28, 2012, 11:07:56 ap »
Terve,
Olimme Monton Juhan kanssa toissakesänä ajamassa eräällä sorakuopalla (= ihan luvan kanssa) ja paikan omistaja
tuli katselemaan ja puhe kääntyi mopon painoon ja arvelin että Maico painaa jotain 170 kg kun on "kevytrunko".
Isäntä sano että mennään puntariin niin ei tarvitse pohtia kun kone näyttää faktan. Vaaka oli tarkoitettu soraautoille
ja peruspessimistinä epäilin ettei taida näin pieniä oikein punnita, no isäntä kertoi tarkkuuden olevan 5kg joten olin hiljaa.
Numerot näytti 185kg joten ei ollut "kevyt" mopo meidän sääntöjen mukaan. Aattelin että laitan ilmakoneen ja mennään
Henttosen kanssa ajaan nordic cupin kisoja ja varmistin painon vielä paikallisen katsastusaseman puntarissa.
Kun selvisi että tämä 180 kg on vain meillä lopetin haahuilun nordic cupista.

Terv. Onni #141
ps. en mä vielä tässä nordic asiassa ole heittänyt kirvestä kaivoon...




Roy Lindgren

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #13 : Marraskuu 28, 2012, 12:13:12 ip »
Ciao,Muistankun näitä sääntöjä tehtiin niin ton painorajan tais ryssä ym oldschool jätkät päättää!mutta kyllä toi emljumbo menee mun mielestä tohon sv1 luokkaan niinku meneekin,mutta onnin maico on kyllä sv2 kamaa,siinä on jo runko geometria täysin eri ym..,tossa sv1 ja sv2 säännöissähän ratkasee myös toi kattila juttu ja vuosmalli!mutta niinku nero sano niin tästä voi vääntää loputtomiin jos haluu!

jarmojalonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 183
    • Sähköposti
Vs: SV-1 Monoperä
« Vastaus #14 : Marraskuu 29, 2012, 08:17:10 ip »
Moro.
Joo nää suomen säännöt ei päde tua ulkomailla,joten se on ko.kilpailijan itte selvitettävä esim.millä säännöillä ajetaan englannnissa.
Kun siä on luokkia only four stroke,only englis engine jne.
Täällähän meni hva kerhon loppu metreillä homma vähän kiville kun esim.Hätösen varmasti aitoon cup voittaja peliin vaadittiin svingi keula vaikka sillä oli vuodesta -85 ajettu teleskooppi keulalla.Samaten Takalon Pasin ura loppui liian "uuteen" runkoon joka nyt on kai palaamassa sv-2 luokkaan.No hyvä että Pasi on kuitenkin palaamassa kapinoihin tehdas uralilla.
Mutta kuten suuresti arvostamaa kilpailijaa/ihmistä "ryssää" lainatakseni,meillä on parhaat lähdöt jo takana päin joten hyvät veljet ja sisaret annetaan kaikkien kukkien kukkia ainakin suomessa.
Terveisin Jarmo.