Kirjoittaja Aihe: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua  (Luettu 2068 kertaa)

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« : Tammikuu 21, 2023, 08:30:01 ip »
 
  Hallituskokouksessa käytiin läpi jo julkaistuja,mutta sekaviksi ja virheellisiksi osoittautuneita,sääntöjä. Pyritään korjaamaan pieleen menneet kohdat.
Suunnittelimme Classiccrossi ajopäivää Mäntsälän Nummi mx-radalle,eli puhekielellä Ohkola. Siellä on pyöreät ja matalat hyppyrit ja hyvä profiili vanhoille pyörille. Osallistumismaksulla 15 eurolaista/ajaja saataisiin ratavuokra maksettua.
CMF-kevätkokous on Mäntsälän Juustoportilla 18.3.2023 kello 10 .
Keskustelua oli Super Evo-luokan vaisusta osallistujamäärästä.Ajajat itse halusivat kyseistä luokkaa.Mielipidetiedustelu 1 :Jatketaanko Super EVO-luokkaa vai lopetetaanko se?
Puhetta oli myös vanhempien kasikymppicrossien mukaantulosta,siis alle 80 cc. Kukaan ei muistanut milloin kasikympit muuttuivat kasivitosiksi,mutta sopiva yläraja voisi olla joku 1995. Silloin ainakin oli vielä kasikympit. Nettimotossa näytti olevan paljonkin sopivaa pyörätarjontaa. Kasivitoskisoihin taitaa päästä 12-vuotiaana,joten se 12 olisi sitten alaikäraja myös tähän.
Mielipidetiedustelu 2: Kiinnostaisiko nuoria ajajia kisata vanhemmilla kasikymppisillä?   VASTATKAA KYSYMYKSIIN ENNEN KEVÄTKOKOUSTA!

Vesa Koskela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
    • Sähköposti
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2023, 09:47:04 ap »
Tässä yksittäisen harrastajan mielipide asioihin:
Lajin jatkuvuuden kannalta pitäisi saada junnuja mukaan toimintaan.

Super-evoluokka pitäisi minusta säilyttää vaikka pyöriä ei ole kuin muutaman mukana. Mahtuvat kuitenkin hyvin lähtöön ja helpoiten ( ja edullisimmin) nuoriso löytää juuri tämän ikäisiä pyöriä kisapyöriksi.

Kannatan 80-lähtöä omaksi lähdöksi! Mutta sen pitäisi olla alle 85 kuutioiset. 90-luvulla on jo noita 85:sia. Alaikäraja on oikeassa crossissa MXC:ssä ( 85 ) 10 vuotta, joten miksei se voisi olla tässäkin?

Mielestäni tässä kassariluokassa voisi olla samat ikäluokat kuin muissakin kokoluokissa. Varsinkin tässä pitäisi olla super-evo. 80-luvun kisakuntoisia kassareita ei pahemmin enää ole ja niiden osien saanti alkaa olemaan vaikeaa. Sen sijaan 90-luvun kassareita vielä on enemmän kisakunnossa ja niihin saa vielä osiakin helpommin ja edullisemmin. On tässä myös se että 80-luvun alkupuolen kassareissa on aika surkeat iskarit ja jarrut. 90-luvun vehkeissä on jo ihan asiallinen jousitus ja jotenkin itse ajattelen että mielekkäämpää ( ja turvallisempaa ) olisi poikien ajella näillä 90-luvun vehkeillä.

Sen verran on omalehmä ojassa että olen rakentanut omia junnuja varten 2kpl superevo-kassareita ja yhden D-luokan kassarin. Jos ikäraja olisi 10 vuotta ja pyörät 2000-vuoteen asti, niin saisin ”pakotettua” puomille täältä 2-3 kuskia.

EDIT:tarkennan vielä että mielestäni 80-lähdössä maksimi pyöräkoko olisi 19-16 ja yläikäraja joku 16-17. Tällä rajattaisiin lähtö selkeästi nuorten lähdöksi. Täysikokoisella 80:llä voi aikuiset nykyisilläkin säännöillä osallistua sopivaan luokkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2023, 10:41:04 ap kirjoittanut Vesa Koskela »

Kai Kivekäs

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
    • Sähköposti
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2023, 10:02:16 ap »
Vastaukseni

1) Super Evo -luokka ei kosketa minua, eikä suunnitelmissani ole laajentaa harrastusta Super Evo-luokan pyörään. Toisaalta ei luokan olemassaolosta ole minulle mitään haittaa. Luulisin sen tuovan muutaman lisäkuskin kisoihin. Ja tulevaisuudessa ehkä enemmänkin kun. Joten kannatan sen jatkamista.

2) En ole nuori, joten en tiedä nuorten kiinnostuksesta ajaa vanhalla kasikympillä. Itse saattaisin olla kiinnostunut ajamaan 80 cc (tai 50 cc) minicrosspyörällä, jos sellainen luokka perustetaan. Jaahas. Se ei taidakaan onnistua, sillä "C-luokan kilpailijat eivät saa osallistua nopeuskilpailuissa samaan lähtöön minkään muun luokan kanssa." (Urheilusäännöstö 08.5)

Oliko ajatus, että ajetaan pikkupyöräisillä (17"/14"), isopyöräisillä (21"/18") vai molemmilla sekaisin? Vai peräti välikoon pyörillä (19"/16")? Koska välikoon pyörät tulivat markkinoille? Ja koska isopyöräiset poistuivat?

Enpä tiedä minäkään koska 85 cc luokka tuli Suomeen. Japanilaisten valmistajien mallistossa 85 cc mallit korvasivat 80 cc mallit seuraavasti:

KX85 2001
RM85 2002
YZ85 2002
CR85 2003

Jussi Niemelä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2023, 01:57:03 ip »
Moi, muistelen että ensimmäiset välikoon 16 ja 19" pyörät, tulivat Kawasakilta noin 1986 tai 1987. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Jussi Niemelä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2023, 03:20:42 ip »
Isopyöräisten kasikymmppisten poistumisesta tietää hän jotakin. Hondan ja Suzukin isopyöräiset 18/21" pyörät poistuivat noin 1986-1987,  KTM:n ja TM:n pyöriä oli kuitenkin saatavilla ainakin 90-luvun alkuun saakka. Samoin Nakkilan pyörä ja mopo rakensi isopyöräisestä Suzukista oman version johon tuli vanhan mallin runko ja uudempi pienipyöräisen moottori.

Tomppa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Sähköposti
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2023, 08:40:20 ip »
MOI.

MIELESTÄNI S-E LUOKAN LUOPUMISESTA ALKANUT KESKUSTELU SÄRÄHTÄÄ OUDOSTI OMAAN KORAVAAN...KUSKEJA ON OLLUT, NIIN KUIN MARKUS OLI JOHONKIN KESKUSTELUUN LISTANNUT JA USKON, ETTÄ NIITÄ ON LISÄÄ TULOSSA ENSI KESÄKSI.
IHAN JOKA KISAAN EI VARMASTI SAADA KAIKKIA AINA PAIKALLE, MUT ESIM. CLASSIC KILPAILUJEN PÄÄLLEKÄISYYS EI VOI OLLA VAIHTOEHTO, JOS HALUTAAN MAHD.MONI MUKAAN.
TÄMÄ LUOKKA ON MIELESTÄNI HYVÄ MYÖS NS. "VETOMIEHILLE", JOTKA OSAA TYRKÄTÄ VANHANKIN PELIN LINKKUUN...ELI MUUTAMA VIERAILEVA TÄHTI MUKAAN, NIIN SAADAAN VAUHTIA YLEISÖLLE, ESIM. "ISO9" KÄVI FEMMALLA MENNEENÄ KESÄNÄ SULKAVALLA NÄYTTÄMÄSSÄ, ET VANHALLAKIN KERKEE.

OMASTA TALLISTA LÖYTYY KAKSI KUSKIA/PYÖRÄÄ TÄHÄN LUOKKAAN JA MUUTAMA UUSI SAADAAN VARMASTI HOUKUTELTUA MUKAAN JA JOS UUSIEN/ TULEVIEN KUSKIEN AJATUKSIA ON YHTÄÄN OSANNUT LUKEA, NIIN KALUSTON IKÄ JOTA OLLAAN HANKKIMASSA OLISI ENNEMMIN LÄHEMPÄNÄ 2000 LUKUA KUIN -80 LUKUA, ELI NUOREMPI PORUKKA MIELUUMMIN OTTAA SEN -00 MALLISEN KUIN -90 VUOTISEN TAI VANHEMMAN.

SIT MEILLÄ ON VARMASTI ISO PORUKKA VANHEMPAA CROSSI VÄKEÄ, JOKA ON NUOREMPANA AJANUT, MUTTA NYT VOISI OLLA AIKAA PALATA LAJIN PARIIN, NIIN HEITÄ PITÄISI SAADA JOTENKIN INNOSTETTUA / AKTIVOITUA, JOTTA HE TULISIVAT MUKAAN PUOMILLE, KUN SE VANHA SUZUKI, YAMAHA TAI HONDA TOD. NÄK. LEPÄÄ SIELLÄ TALLIN PERÄLLÄ PÖLYTTYMÄSSÄ...TÄHÄNKIN S-E LUOKKA ON VARMASTI OSUVA.

MIELESTÄNI 80 LUOKKA OLISI VARMASTI SOPIVA MUKAAN, JOS SILLÄ MUUTAMA JUNNU SAATAISIIN KIINNOSTUMAAN LAJISTA JA KOHTUU EDULLISESTI.
KALUSTON YLÄ IKÄRAJA VOISI OLLA 2000 LUVUN TIENOILLA, JOLLOIN 85 KUUTIOT ALKOI TULLA.... PYÖRÄ KOKO EI MIELESTÄNI OLE TÄSSÄ LUOKASSA OLENNAINEN, VARSINKIN JOS / KUN TÄMÄ LUOKKA TUO MUKAAN TÄYSIN UUSIA LAJIN HARRASTAJIA.
AJAAKO 80 LUOKKA OMANA LÄHTÖNÄ VAI YHDESSÄ JONKUN MUUN LUOKAN KANSSA, RIIPPUU VARMASTI KUSKIEN MÄÄRÄSTÄ / SIT PITÄÄ MIETTIÄ MIKÄ LUOKKA ON SOPIVA VAUHTINSA PUOLESTA. IKÄRAJA MINIMI 12v VARMASTI SOPIVA.

CLASSIC MX AJOPÄIVÄ OHKOLASSA TUO VARMASTI OSALLISTUJIA, KUNHAN PÄIVÄMÄÄRÄ OSUU SOPIVASTI MUIHIN NAPPULAPYÖRÄ KISOIHIN NÄHDEN, RATA AINAKIN SOPII HYVIN KAIKILLE KUSKEILLE / LUOKILLE.



Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2023, 12:17:38 ip »
 
  Hienoja ja tärkeitä vastauksia on tullut!  Super Evo-luokka saa kannatusta ja kasikymppisetkin tuntuu kiinnostavan.
  Edelleen voi vastata.

Kai Kivekäs

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
    • Sähköposti
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2023, 07:46:24 ip »
Tulee päivästä pitkä, jos sinne kaiken muun oheen lisätään erilliset Twin-Shock lähdöt sekä 50 cc/80 cc lähdöt. 

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2023, 09:09:44 ip »
  Kannatan Jouni Pesosen kahden viimeisen kirjoituksen ehdotuksia.
  Twin Shock-luokka on tekeillä. Todennäköisesti se ajaa yhdessä entisellään säilytettävän C-luokan kanssa.