Kirjoittaja Aihe: Rickman  (Luettu 1964 kertaa)

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Rickman
« : Marraskuu 17, 2019, 02:53:15 ip »
Justyn Norek lähetti tekstiä ja kuvia Rickmanista. Rujo käännös italiasta suomeksi google-kääntäjällä:

Kuka tahansa joka on kiinnostunut motocrossin historiasta tuntee nimen METISSE, joka on veljeksien Don ja Derek Rickman luoma brändi. He olivat erinomaisia 60-luvun ajajia, jotka pyöriensä parempaa suorituskykyä etsiessään ovat rakentaneet erinomaisia ja kauniita runkoja Matchless- ja Triumph 500 -moottoreille. Niissä oli paljon parempia ominaisuuksia kuin alkuperäisissä kuten käsiteltävyys, lujuus ja paino. Sanoisin myös että ne olivat kauniimpia. Harmoninen ja tarkoituksenmukainen, puhtaasti toiminnallisuutta tavoitteleva muotoilu. Sellainen oli heidän pyöränsä MX-kisoissa, ja he olivat päättäneet tuottaa pieniä sarjoja rungoista vastaamaan lukuisiin kollegoiden ja kilpailijoiden pyyntöihin.
Suurin osa rungoista on suunniteltu AJS / MATCHLESS 500 -moottoreille, mutta myös
kaksisylinterinen TRIUMPH 500:sta käytettiin, joten muutoksilla oli mahdollista lisätä myös muita moottoreita.
Esimerkiksi ESO 500, jota käytti ruotsalainen mestari Bill Nilsson tai
toisen suuren ruotsalaisen Sten Lundinin käyttämä BSA Victor 500 -moottori. Itse asiassa RICKMAN-veljet ovat ajan myötä tehneet ”rakennussarjan” runkoja BSA VICTOR -moottoreille ja myös erityisen rungon espanjalaiselle Bultaco 250:lle. Kauniit lasikuituiset etulokasuojan, bensatankki, istuimen pohja, sivupaneelit ja takalokasuoja jotka suunnitteli ja valmisti Doug Mitchenall Wiltshireläisestä AVON FAIRINGS -yrityksestä, joka on kuuluisa katu- ja kilpa-moottoripyörien katteista. Noin viiden vuoden kuluttua runkosarjojen valmistuksen aloittamisesta New Miltonin työpajassa he saivat  yhdysvaltalaiselta runkojen maahantuojalta, Steen's Inc.: ltä, Alhambra, Kalifornia, mielenkiintoisia ehdotuksia 125- ja 250-moottoripyörien massatuotantoon, joiden odotettiin kasvavan Yhdysvaltojen markkinoilla.
Moottorivalinnat olivat Zündapp 125 ja Montesa 250, koska Rickamnin veljekset olivat juuri myyneet kaiken Bultaco-liiketoiminnan Thames Dittonin Comerfords-yhtiölle.
Nämä pyörät tunnetaan nimellä "Micro Metisse".  Montesalle on ominaista nikkelillä päällystetty kaunis runko kuten kaikki RICKMAN METISSE -rungot. Mutta sillä on ominaispiirteensä, se on ainutlaatuinen RICKMAN-runko, jossa on monoputki Montesan moottorin epäsymmetristä pakoputkea varten. Kaikissa muissa, mukaan lukien pieni Zündapp, on kaksinkertainen kehtorunko. Tietysti muovit ovat aiemmin Doug Michenallin mainitsemia töitä. Nämä kaksi moottoripyörää käyttävät "RICKMAN" -logoa ensimmäistä kertaa monimutkaisen "RICKMAN METISSE plus brittiläisen lipun" logon sijasta. Tästä lähtien pyörät tulevat olemaan merkiltään "RICKMAN". Tämän tuotannon järjestämiseksi veljekset Rickman muuttaa suurempaan sijaintiin, missä asennuslinja muutetaan kykyyn tuottaa
100 moottoripyörää viikossa. Pyöriä valmistetaan vuosina 1970 - 1975 yhteensä 3179.

Mielenkiintoinen asia, että yksi nuorista työntekijöistä, Graham Noyce, ajoi RICKMAN Montesalla ja sitten erikoisella HUSQVARNA 460 -moottorilla jossa oli alumiininen bensatankki. Pian Maico tarjosi tehdas sopimuksen ja hänestä tuli 500-luokan maailmanmestari. Nämä tiedot ja monet muut kauniilla vanhoilla valokuvilla löytyvät David Gittinsin upeasta englanninkielisestä kirjasta "Derek & Don Rickman The Metisse Story".
Tämä kunniakas englantilainen tuotemerkki elää edelleen ja tuottaa alkuperäisosien kanssa samanlaisia moottoripyöriä. Heidän verkkosivustonsa: www.metisse-motorcycles.com