Kirjoittaja Aihe: 380 CZ vm-1969 Monoshock  (Luettu 7423 kertaa)

martti juhani nieminen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 87
380 CZ vm-1969 Monoshock
« : Joulukuu 06, 2011, 08:17:10 ip »
Mihin luokkaan kuvan CZ:tti kuuluisi http://www.mxworksbike.com/tilkens_mono.htm

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: 380 CZ vm-1969 Monoshock
« Vastaus #1 : Joulukuu 07, 2011, 08:39:40 ap »
Erikoinen peli!

Kysymys on varmaankin huumorimielellä esitetty mutta vastaan kuitenkin, varsinkin kun vastaus sisältyy jo kysymyksessä olleeseen linkkiin: pyörä kuuluu tehdaspyörä-luokkaan  ;)
Euroopan classic mx säännöt ovat tietääkseni kaikki tehty tuotantopyörien perusteella, ja minulla on sellainen mielikuva että jonkun maan säännöissä asia oli erikseen mainittukin.

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: 380 CZ vm-1969 Monoshock
« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2011, 02:34:00 ip »
 selvä d-kakkonen, eikös vain? , vai pääseekö omavalmisteella ajamaan jos muuten täyttää kriteerit??

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: 380 CZ vm-1969 Monoshock
« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2011, 03:42:49 ip »
Terve,
En usko että ainakaan näissä kuvissa olevaa laitetta tarvitsee arvioida meidän kotoiseen classic luokitukseen, jollei joku
innostu sellaista täällä rakentamaan. Timon mainitsema D2 varmaankin olisi oikea luokka.
Juhan mainitsema kaikkien mahdollisuus ostaa laite eli julkisesti saatavilla oleva on sääntöjen "henki" eli ns. tehdaspyörät ovat kiellettyjä.
Esim. twinshock sääntöjen alussa mainitaan julkisesti saatavilla olevat pyörät.
Samoin esim. vm-81 pyörään ei saa laittaa vm-82 osia vaikka luokassa saa ajaa ennen 1985 valmistetuilla pyörillä.
Tästä on tulosten lopussa lista pyöristä missä on eri vuosimallin osia. Tämä on tuonut "penalty points" ja seuraavassa kisassa pitää olla asia korjattu.
En yritäkkään väittää että kaikki kisoihin osallistuneet pyörät ovat "originaaleja" mutta tähän säännöillä koitetaan pyrkiä.

Terv. Onni #141

Jukka Penttilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 34
    • Sähköposti
Vs: 380 CZ vm-1969 Monoshock
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2011, 06:08:01 ip »
Moi,
Kyseesä on Lucien Tilkenssin pojalleen tekemä CZ.Tästä alkoi crossipyörien jousituksen ym.kehittyminen.
Lucien Tilkens oli yliopiston professori jonka poika kokeili moto-crossia.Nähtyään poikansa ajoa,hän oli sitä mieltä ettei tuollaisilla motskareilla voi ajaa,vaan niihin on satava jousitus.
Mono-jousitus patenttiaan hän tarjosi ensin Suzukille mikä oli vahvin merkki tuolloin,mutta erinäisten vaiheiden jälkeen Yamaha osti patentin.Håkan Andersson ajoi sitten mestariksi mono-jammulla ja crossin
nousubuumi oli valmis,katsoja ja pyörien myyntiluvut nousivat kilpaa.Tilkens palkattiin Yamahalle.
Hän oli professori ja tekninen nero,mutta myös uskomattoman taitava käsistään.Hän teki omakotitalonsa
alakerran hienossa verstaassa mm.kaikki koneistukset,hionnat,alumiinihitsaukset ym.itse.Hänen tallissan tehtiin mm.Heikki Mikkolan Yamahan kehitystyö.Veljeni Heikki oli silloin Mikkolan mekaanikkona ja minulla oli ilo olla siellä joitakin aikoja apuna,tai ainakin pyörimässä tiellä.

Tilkenssistä olisi monta tarinaa...kuinka hän esim.muutti enerkiakriisin aikaan yamaha xt nelarin diiseliksi,tai teki MB-asuntoautostaan 10 vaihteisen kun ei välptykset kuulemma muuten sopineet alpeilla mäkiin.


Muisteli:Jana

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: 380 CZ vm-1969 Monoshock
« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2011, 05:58:07 ip »
 jepulis! ,toisivathan tällaiset(alkuperäiset) tekeleet väriä kisoihin, ja jos jollakulla olisi aito tehdaspyörä(!) niin kai sillä pääsisi ajamaan ns. kilpailun ulkopuolella? 

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: 380 CZ vm-1969 Monoshock
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2012, 01:23:02 ip »
Lucien Tilkens isänsä tekemällä Suzuki-protolla 1971. Susna harkitsi vakavasti patentin ostamista, mutta hylkäsi ajatuksen, koska Tilkens ei pystynyt matemaattisin laskelmin osoittamaan mono-jousituksen ansiosta saatavaa hyötyä. Jammu osti ja yhdisti Tilkensin ja DeCarbon-patentit tunnetuin seurauksin.

Lennu Jr.