Kirjoittaja Aihe: KTM 420/495  (Luettu 2986 kertaa)

Heikki Tukia

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
KTM 420/495
« : Huhtikuu 29, 2017, 08:23:35 ip »
Aikanaan kotikylän idoli ajoi -79 420 Kotarilla.Pyörä näytti erittäin korkealta ja oli kovakulkuinen.Runkoa piti kuulema hitsata lähes joka ajoreissun jälkeen.Kestikö -80 ja -81 -mallien rungot?
Tuttu Suomenmestari kilpaili jonkinverran -80 mallisella ja kertoi menon olleen repivää,että hyvä kun kyydissä pysyi.
1981 tuli 420 lisäksi 495.Se näytti jo matalammalta.Kuulema kulku oli hurjaa,mutta jarrut huonot.
1982 495 oli irrotettavalla takarungolla ja Pro Lever-takajousituksella.Tuli ihailtua Ruskeasannan mm-varikolla.
Miten 495 kehittyi?  Muuttuiko mallinimi viissataseen,kun tuli vesijäähdytys?  Mikä vuosimalli?

timo t.laine

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 230
    • Sähköposti
Vs: KTM 420/495
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2017, 12:17:58 ip »
Mulla oli -79 420 minkä runko kesti kunnes hiekkapuhalsin sen ennen uudelleen maalausta. Suomisen Sepi myi uuden rungon sopuhintaan onneksi. Omistin myös vähän aikaa -81 vm. 49vitosen, moottori tuntui hyvältä mutta jousitus ei, siinä oli jo pro lever linkut. Kyllä se istumakorkeus jokseenkin sama noissa oli. Vuosimalliin -85 tuli jo täysin uusi vesijäähdytteinen moottori ja ajettavuuskin parani tuntuvasti.

Tomi Silvo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 117
    • Sähköposti
Vs: KTM 420/495
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2017, 02:40:16 ip »
Moro

-79 runko on hiukan erilainen kuin uudemmissa. Valmistajakin on ilmeisesti heikkouden huomannut.