Kirjoittaja Aihe: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt  (Luettu 22710 kertaa)

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #15 : Syyskuu 01, 2016, 06:22:15 ip »
No miltäs näytti scrambles uusi luokka.... Oliko hallitus paikalla? Radat kuluu ja sille ei varmaan voi mitään tai sitten pitää vaan ajella a ja b luokan pyörillä oman aikakauden vastaavilla radoilla... vaikka jotain peltocrossia. Sipoo oli ihan hyvä uudemmilla mutta on varmaan aika paha vanhalle kalustolla. Ei tossa nyt mitään suurta muutosta tapahdu jos E luokkaan päästettäisi vain 2 vuotta uudemmat pyörät kuin nyt.

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #16 : Syyskuu 02, 2016, 12:43:31 ip »
Juu ajellaan vaan pellolla,koitin kyllä ilmaista että en valita,kitise, v******e, kohdista höpinöitä kenellekkään. Kunhan omia ajatuksiani toin julki.Mulla on vähän kuvia puhelimessa parin viikon takaa keskisestä englannista scramble kisoista(oisin laittanu kuvat tännekin jos ois osannu) ja ymmärrän kyllä että semmosilla ei ikinä suomessa tulla ajamaan,kun koko maassa väkeä on yhden cityn verran ja MX on marginaali  laji ja CMX sen marginaalissa ja oma luokka vielä sen marginaalissa. Itsellä vaan ei ole varaa päivittää keulan sisuskaluja kaikillä gold valveilla jne. eikä hommata kalleimpia hyväksyttyjä iskareita,brand newes runkoja jne.Mun resurssit riitti just 2015 salossa siellä ylä lenkin kuivuneella grandcanyon osalla hajonneen keulan laakeroinnin ja solmuun menneen vanteen entrailuun ja kevyeen koneen läpikäyntiin. Eikä se meno silti taitais niin pehmeetä olla.Mutta kuten sanottua taitaa kirjaimellisesti ainakin A luokka kuolla pois eli äijät loppuu pikkuhiljaa.Ja edelleen, ajo kuka millä vaan,ei se multa ole pois.Olen ollut vasta kolmella kaudella mukana ajamassa ja kivaa on sinänsä ollut ja hienoja uusia tuttavuuksia on tullut.Olis vaan kiva uskalta noin henkilökohtaisesti ajaa vähän niinkun kilpaa ettei tarvis ihan näytös ajo fiiliksillä vetää kun alkaa tuntuun että ei romut pysy kasassa.Ja olenhan mä tietty ihan p***a kuski enkä osaa ajaa niinkun pitäis eikä kukaan jää kaipaan vaikka ei ajaiskaan. Niin ja sehän on tietenkin ihan oma valinta jos haluaa ajaa vanhimmalla mahdollisella rukilla eli iteppähän läksit sano PPP.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2016, 01:16:07 ip kirjoittanut Mika Uusitalo »

Martti Törmä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2016, 01:09:25 ip »
Pistänpä lusikkani myöskin tähän soppaan.Kilpailuluokista en mene sanomaan mitään,kun en ole koskaan itse kilpaa ajanut.Mutta radoista olen samaa mieltä,ne ovat aivan liian vaativia 60-70-luvun jousituksille ja rungoille.
Motocrossin sääntökirjassa,ainakin vanhoissa sanotaan jotenkin tähän tapaan."Motocrossia ajetaan maastoradalla jossa on luonnollisia esteitä",pöytähyppyrit ja röykkypatikot eivät ole luonnollisia esteitä,vaan temppuiluun ja hyppelyyn tehtyjä luonnottomia juttuja,classic-radalla ei semmoisia minun mielestä saisi olla.

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #18 : Syyskuu 02, 2016, 07:05:49 ip »
No mut nyt viikonloppuna ajetaan classic pyörillä todella kova peltokisa... kelpaisi varmaan kaikille toi rata. Vetsmxdn. Ei taida vaan enään täällä sääntö Suomessa saada lupia sänkicrosseille.

https://m.youtube.com/watch?v=Z8fT9b_GiO4

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2016, 09:50:24 ip »
E/Evo-luokan kuskeista tuskin kukaan valittaisi, jos jossain pääsisi ajamaan 60-70-luvun radalla. Itse ainakin tykkäisin ajaa. Tykkään myös sänkicrossista ja Hyvinkään scramble rata on aivan loistava.
Tilanne vaan on tämä, ettei sellaisia ratoja ole Suomessa. 

Martti Törmä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #20 : Syyskuu 03, 2016, 07:24:49 ap »
Eikös näitä nykyratoja voi muuttaa,vai pistääkö nöösit herneen nenään kun eivät saa hyppiä temppuhyppyjä.
Moottorikerhojen pitäisi vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja miettiä tarvitaanko "stadioncrossirataa" vai ei.

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #21 : Syyskuu 03, 2016, 09:53:58 ap »
Nythän tämä on lipsahtanut kai pikkusen ohi alkuperäisestä aiheesta ja syy lienee minun.Mutta kyllä näistä rata vaihtoehdoistakin varmaan on syytä keskustella.Asian ydin kaikenjärjen mukaan on se että radan tulisi tarjota jokaiselle jotain, yleisöstä lähtien.Ja ratojahan nimen omaan muokataan enemmän tai vähemmän vaatimusten mukaisiksi ko.kilpailuja varten. Kun itse käyn Hyvinkäällä ajamassa, niin minun ja monen muunkin mielestä tuntui että rataa muutettiin MM kisoja varten helpommaksi, kun kyseessä on kuitenkin maailman parhaat kuskit.Tällä vähäisellä kokemuksella omasta mielestäni Heinola oli upea rata ajaa Vanhalla romulla ja uskoisin että ei E tai Evo kuskeillakaan siitä kauhean pahaa sanottavaa ole.Samaten Hyvinkää on tällä hetkellä mainio rata myös vanhemmille vessoille.Kumpaakaan rataa ei pahemmin tarvitsisi muokkailla.Myös Karhi Riihimäelle tuntuisi mainiolta vaihtoehdolta classiciin.Ja kaikki myös varmaan melko mainioita jotta yleisö löytäisi kisoihin.Tämä siis MINUN mieletäni.Nuo radat ei vaatisi järjestävältä kerholta juurikaan muokkausta ja jos niissä voi kokea vauhdin hurmaa ja ilmaa uusilla mopoilla niin vois kuvitella että ne riittäis e/EVO kavereillekin. Kyse on kuitenkin ainakin vielä toistaiseksi CLASSIC crossista eikä supercrossista.Edelleen korostan että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan eikä mikään ole minulta pois.Kannatan uudistuksia ja mahdollisuuksi kaikille löytää luokkansa ja oman rakonsa puomilla.Tämä ei kuitenkaan ole ainakaan vielä toistaiseksi pelkkä CLASSIC  EVO KISA.Ei myöskään pelkillä sata vuotta vanhoilla miinoilla ajettava sarja,vaikka kuskeja olis satamäärin.Nuo edellä mainitsemani radat olisi MINUN mielestäni mainioita yleisön tavoittamiseksi ja myös kuskien ja pyörien kannalta.

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #22 : Syyskuu 03, 2016, 10:13:11 ap »
Nyt sitten lähdetään vähän suhteuttamaan tätä rata-asiaa. Kuten Jesse sanoi niin mielellään E-luokan kuskitkin ajaisi Hyvinkään vanhan radan tyylisillä radoilla. Mutta kuten edellä mainittiin niin niitä ei ole. Nykyratojen muokkaaminen pelkästään Classiceille yhtä päivää varten on järkyttävän iso homma. Järkevät oikotiet ja pahojen paikkojen ohitukset kyllä käytetään jos niille on mahdollisuus. Ne radat mitkä soveltuisivat parhaiten Classiciin ovat myös niitä joita emme kisakalenteriin saa. Tarvitsemme kuitenkin sen kerhon tuen kisojen järkkäämiseen. Sama sääntö pätee mielestäni meidän lajissa samalla lailla kuin harrastelijoilla. Jokaista hyppyriä ei ole pakko vetää yli tai kaksaria ei ole pakko tuplata mikäli ei omat rahkeet tai pyörän ominaisuudet siihen riitä. Olen katsellut noita vanhoja kisavideoita ja niiden perusteella voin sanoa että ei ne ihan helpoimmasta päästä ollut. Kovaa, terävää pattia, jyrkkiä mäkiä, kivikova alusta, hyppyreissä ei ollut alastuloa vaan sinne kovalle savelle tultiin alas.

Itse näkisin mielelläni Suomessa enemmän harrastelijoille suunniteltuja ratoja ilman älyttömiä 30 metrin pöytiä. Täytyy kuitenkin muistaa että osa porukasta tarvitsee myös moderneja ja nykyaikaisia ratoja. Osa isoista hyppyreistä on kuitenkin hyvin tehty ja eivät ole millään lailla vaarallisia edes harrastelijoille.

Toivotaan että ensi kaudeksi saadaan hyvä kalenteri aikaiseksi ja radat sellaisiksi että niillä voi ajaa kaikilla pyörillä. Ja Tallqvist, on täällä hallitusta ja hyvältä näyttivät myös -90 pyörät. Hienosti laitettuja Klassikkoja omasta mielestä.

Tuo A ja B luokan osallistujamäärä on ainakin vielä ollut ihan hyvä, mutta ymmärrän kyllä huolen osallistujamäärästä. Luokkiin on vaikea saada uusia nuoria kilpailijoita kaluston hinnan ja saatavuuden takia sekä myös ihan siitä syystä että tämän päivän 30-vuotiaalle 60-luvun pyörällä ajaminen ei välttämättä edes houkuttele, sillä kosketusta tähän vuosikymmeneen ei ole. Vaatii ehkä vähän puhutusta jotta lisää uusia kilpailijoita saadaan näihin luokkiin.
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #23 : Syyskuu 03, 2016, 03:20:38 ip »
Ajoin viimevuonna classic Suzukilla mxh luokassa Vantaalla mx liiga kisoissa ja oli rata todella isoa pattia verrattuna classic kisoihin et aika hyvin on radat kestäneet. Heinolan rata on todella hyvä ja Riksu vois olla myös.... vähän saman tyylinen rata kuin scramblessa..... mut ihan sama missä ajetaan jos luokat ei muutu. Auttoisesta on kyl hienoja peltocrossi kuvia et sinne kyl lähtis mielellään myös Evo pyörällä.

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #24 : Syyskuu 03, 2016, 05:17:59 ip »
Juu se on selvä että kaikki kerhot ei edes halua näitä kisoja tai sitten ei vaan sovi kalenteriin.Jämsässä on myös mainio rata ja karhula oli ens kertalaiselle kanssa kiva.Ja nämähän on edelleen vain minun pohdintoja,ei mitään vaatimuksia.Kaiken kaikkiaan semmonen rata kuin vaikkapa Hyvinkää mahdollistaa jouheen vauhdinpidon vaikka ei vetäs pöytään täysiä, ajo ei ikään kuin katkea, ja anteeksi käytän tässä esimerkkinä sipoota, kun ajaminen on pakostakin melko repivää ja nykivää olkoon sitten kyseessä kuskin taidot tai pyörän suorituskyky tai molemmat ja rohkenen lausua että rata on haastava myös ihan bränikällekin mopolle..Ja Hyvinkäällä ei rataa tarvis varmaan muokata ollenkaan,en usko että myöskään riksussa,heinolassa,jämsässä ja kai noita muitakin on.Ja noviisi kun olen niin tarkoitatko Jussi Hyvinkään vanhalla radalla siis ihan tätä nykyistä rataa vai tuota missä scramble pidetään,siis Erkylää?Itse siis tarkoitan ihan tätä nykyistä rataa.Emmä varmaan taaskaan osannu ilmaistä iitteeni mutta tämmösiä ajatuksia.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2016, 09:02:07 ap kirjoittanut Mika Uusitalo »

Janne Palokas

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #25 : Syyskuu 04, 2016, 12:51:47 ip »
Terve!
Kisoja vuosia aktiivisena katsojana seuranneena, mutta ensi kesän D-luokan kuskina täältä nousee Jani Kaukiaisen sääntöehdotukselle ehdoton peukku, jossa on mielestäni hyvin huomioitu pyörien eri ikäkaudet sekä ominaisuudet. Janin ehdottamalla luokka jaolla saataisiin kaiken ikäisten pyörien rakentelu säilymään, jonka myötä laji jatkuisi elinvoimaisena myös tulevaisuudessa.

Jos luokkia C/D ja E/EVO aletaan yhdistämään, saadaan toki näyttäviä lähtöjä, mutta todennäköisesti osallistujamäärät ylittävät puomipaikat?! Miten tällöin toimitaan, jotta kuskit eivät asettuisi eriarvoiseen asemaan lähtötilanteessa. Jo tähän viitaten nykyisen kaltainen E-luokka tulisi säilyttää viimeisenä rumpujarruluokkana. Jos hallitus ajan myötä päättää että EVO-luokka otetaan mukaan, tulisi se tehdä OMANA luokkanaan.

-Janne-

P.s Hyvinkään SM-kisoissa eilen (3.9.) MXV45 -luokan erät voitettiin ylivoimaisesti EVO-luokan pyörällä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2016, 03:05:15 ip kirjoittanut Janne Palokas »

Mika Uusitalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #26 : Syyskuu 05, 2016, 09:03:54 ap »
Juurikin näin,peukutan myös.

Jussimikkonen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 69
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #27 : Syyskuu 05, 2016, 01:10:30 ip »
Janne Palokas, huomasitko että Janin ehdottamassa luokkajaossa E-luokkaan kuuluu myös ennen -90 valmistetut pyörät?
-Vauhdilla sisään ja paareilla ulos-

Janne Palokas

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #28 : Syyskuu 05, 2016, 09:40:34 ip »
Jussi huomasin.. Kommentissani viittasinkin nykyiseen luokkajakoon. Mutta tulevaisuutta ajatellen kannatan kuten Jani on luokkajaon esittänyt eli;

- C = vuosimallit 1975-1979 + kaikki alkuperäiset stereoperäiset (esim. D-luokan HVA:t ja monen merkin 1980 mallit. "Twin Shock luokka")
- D = 1980-1984 ensimmäiset monoperät ja vesipelit
- E = 1985-1990 kansainvälisten EVO sääntöjen kaltaiset säännöt

Näin ollen 80-luvun alun linkkupeleille säilyisi myös tulevaisuudessa oma luokka = D sekä Pre90/EVO -pyörille oma luokka = E.




Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
« Vastaus #29 : Syyskuu 05, 2016, 09:49:08 ip »
Ari olisi voittanut Hyvinkäällä V45-luokan varmaan C-luokan pyörälläkin...
Kovaa Honda meni Scramblessakin. Iskarit vaan taitaa on jotain muuta kuin 1990-mallia.