Kirjoittaja Aihe: Luokka 125 kuutioisille  (Luettu 25452 kertaa)

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2011, 09:01:49 ip »
muistaakseni "carlan" -79 mm-hussessa oli öhlärit kiinteällä säiliöllä.

Eli voin ajaa?

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #16 : Lokakuu 31, 2011, 11:38:07 ap »
Jos tuollaisia oli -79 tuotantopyörissä niin ok, minä en tiedä oikeaa vastausta.

Periaatteena kuitenkin että eletään me maallikot tuotantomallien mukaan, se on sääntöjenkin perusta. Tehdaspyörät ovat oma lukunsa eikä sääntöjä tule tulkita niiden mukaan.

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #17 : Lokakuu 31, 2011, 04:20:37 ip »
Terve,
Käsittääkseni nämä lisäsäiliölliset iskarit ovat pannassa vain luokissa A ja B.
C luokassa kiinteällä tai letkun päässä olevalla lisäsäiliöllä olevat sallittuja/ eivät ainakaan kiellettyjä.
125 KTM vm 1975 oli varustettuna Marchoccin(varmaan väärin kirjoitettu) neste/kaasu iskareilla joissa kiinteä lisäsäiliö.
Yamaha vm 1973 tyyppi MX/SC oli myöskin lisäsäiliöllisillä takaiskareilla ,mutta lisäsäiliö oli pelkästään öljylle ei öljy/kaasu.

Terv. Onni #141

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #18 : Lokakuu 31, 2011, 05:10:31 ip »
Marko viitannee sääntöjen kohtaan

"Luokassa C ei ole maksimimittoja, mutta jousituksen tulee olla enintään vuoden 1979 tasolla, vm 1980 olevat osat ovat kiellettyjä vaikka niitä olisi ollut saatavilla 1979."

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #19 : Lokakuu 31, 2011, 07:14:47 ip »
Marko viitannee sääntöjen kohtaan

"Luokassa C ei ole maksimimittoja, mutta jousituksen tulee olla enintään vuoden 1979 tasolla, vm 1980 olevat osat ovat kiellettyjä vaikka niitä olisi ollut saatavilla 1979."

Juuri näin. Ongelma on nyt se, että minulla kyllä on 79:n RM:n vakio iskarit tallessa, mutta ne on niin loppu kun olla voi. 79-mallisen iskarit eivät ole korjattavissa.
Kuka sen päättää loppujenlopuks, että onko jousitus 79-vuoden tasolla vai ei? Riittääkö, jos pystyn näyttämään toteen, että tuollaisia Öhlinsssejä on ollut jo 70-luvulla? (en tiedä onko ollu ;) )

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #20 : Lokakuu 31, 2011, 08:35:31 ip »
Huonoilla iskareilla ei ajamaan pidä lähteäkään, turvallisuus ennen kaikkea. Mikäli budjetti antaa mahdollisuuden niin uudet, C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit ovat hyvä vaihtoehto.

Katsastaja tai viime kädessä kilpailun tuomaristo päättää mihin luokkaan pyörä kuuluu. Säännöt:
"Tekniset erimielisyydet ja luokkajaon ratkaisee kilpailun tuomaristo."
Kilpailijan vastuulla on osoittaa toteen pyörän/osien ikä(kausi).

Kisoihin pääsee kyllä. Siinä tapauksessa että ko. Öhlinsit ovat C-luokkaan liian uudet niin pyörä voidaan luokitella D1:een vaikka vuosimallina 1980. Säännöt:
"Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972 rungossa kuuluu luokkaan C."

jukka lahti

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #21 : Lokakuu 31, 2011, 08:43:55 ip »
Onhan noita kiinteällä söiliöllä olevia iskareita ollut C-luokan pyörissä tahänkin asti? jonkun täytyis selvittää koska ne otettiin käyttoon? itse olen sitä mieltä, että -80 luvun alkupuolella? -70 luvun lopulla ne oli letkulla varustettuja? t.jukka :o

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #22 : Lokakuu 31, 2011, 08:45:45 ip »
Huonoilla iskareilla ei ajamaan pidä lähteäkään, turvallisuus ennen kaikkea. Mikäli budjetti antaa mahdollisuuden niin uudet, C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit ovat hyvä vaihtoehto.

Katsastaja tai viime kädessä kilpailun tuomaristo päättää mihin luokkaan pyörä kuuluu. Säännöt:
"Tekniset erimielisyydet ja luokkajaon ratkaisee kilpailun tuomaristo."
Kilpailijan vastuulla on osoittaa toteen pyörän/osien ikä(kausi).

Kisoihin pääsee kyllä. Siinä tapauksessa että ko. Öhlinsit ovat C-luokkaan liian uudet niin pyörä voidaan luokitella D1:een vaikka vuosimallina 1980. Säännöt:
"Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972 rungossa kuuluu luokkaan C."

Okei. Eli Öhlinssejä ei mielellään, mutta uusilla C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit kelpaavat. Eiks tää sitten riko säännön kohtaa---> "Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden
osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972
rungossa kuuluu luokkaan C."?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2011, 08:47:31 ip kirjoittanut Marko Hiltunen »

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #23 : Lokakuu 31, 2011, 09:26:35 ip »
Tossa kuvassa   --->  http://teijo.1g.fi/kuvat/2011/Classic_Motocross_Cup_Auttoinen/IMG_8036a.jpg , joka on otetu Auttoisten kisassa, Suzukissa on Öhlinsit kiinteällä lisäsäiliöllä. Eli ainakin tänä vuonna on päässy ajamaan c-luokassa tollasilla Öhlinssillä.

Teppo Hovattala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #24 : Lokakuu 31, 2011, 09:44:49 ip »
Eikä varmasti ole ainoa.
Mikä se hyöty on tosta kiinteestä säiliöstä? taitaa olla vaan kosmeettinen juttu, eikö letkullisen version saa esim paremmin jäähtymään kun sen voi sijoittaa kauemmas pakoputkesta ajoviimaan?
Jos kerran marzocchilla on ollut noita saatavilla jo -75, niin eikö ne sitten ole ollut kaikkien saatavilla.

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #25 : Lokakuu 31, 2011, 11:15:04 ip »
Säännöissä lukee "Moottoripyörän tulee koostua vain ao. aikakautena valmistetuista tai alkuperäistä vastaavin ominaisuuksin varustetuista uustuotanto-osista." = esim. iskunvaimentimet. Kuten aiemmin kirjoitin niin "...uudet, C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit...".

Ei voida olettaa että kilpakäytössä vanhoja osia riittää loputtomiin, siksi uustuotanto-osat ovat lajissa arkipäivää. On mahdollista ostaa kokonaisia uustuotanto-pyöriä ja ne täyttävät classic-säännöt niin meillä kuin maailmalla.

Säännöissä ei minusta lue C-luokan osalta että ei saa käyttää lisäsäiliöllisiä iskareita, olipa säiliö kiinteä tai letkulla?

Tämä on nyt mennyt kovasti sääntöjen lukemiseksi, joka ei ole lajin perimmäinen tarkoitus. Tarkoitus on mielestäni saada aikaan hyvät kisat niin että kuskeilla on hauskaa ja yleisö nauttii näkemästään, niin erilaisista pyöristä kuin itse kilpailutapahtumasta. Säännöt ovat tietenkin tehty noudatettaviksi mutta epävirallinen henk.koht. mielipiteeni on että jos joku osa nyt sattuu olemaan vuoden verran väärästä mallista niin ei siitä kannata hirveää haloota nostaa. Jossain raja on tietysti aina mentävä, ja sen päättää katsastaja / viime kädessä kilpailun tuomaristo. Kuski se näissä hommissa kuitenkin on ratkaisevin osa  ;)

petriniemi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #26 : Joulukuu 27, 2011, 10:57:36 ip »
piikkejä voisi olla enemmän kisoissa !!! luokkajako kriteerit olisivat vähän toiset,esim 1982 (100cc replica) 125 koneella ilmajähdytteinen mutta on linkku järjestelmä,eli nyky säännöin E-luokan .sen voin sanoa että  ei siitä ole etua, verrattuna 1980 yz125.kummallakin samakierros aika salossa! tai esim  1981 yamaha yz125  teknisesti sama kuin 1980 yz125 sillä erolla että on nestejäähdytteinen....E-luokan...lähtöviivalla tuntuu ihan epäreilulta....varsinkin jos vieressä on toinen 1987 yz490. 

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #27 : Joulukuu 28, 2011, 02:57:10 ap »
Terve !

Aina voidaan sanoa että VOIS OLLA ! Niitä piikkejä on vaan sitten tultava kisoihin mukaan,eihän sekään ole kenellekään
mukava jos kisassa ajetaan joku näivettynyt lähtö jossa on 10 osallistujaa. Ensimmäiseksi kaikkoavat katsojat joita
olemme saaneet ilahduttavasti tulemaan, 20-30 pyörää pitäisi aina saada viivalle että saadaan kunnon säpinät
aikaiseksi. Mennään nyt tällätapaa eteenpäin katsotaan ja kehitellään mitä tuleman pitää. Muistan 70-luvun loppu-
puoliskolla kun esim. Matti Autio ja Göte Liljegren kävivät salossa treenaamassa piikeillä kyllä oli kyyti kylmää.....
Sandenin Jesse laitaa piikkistä Suzukin TM:ää kuntoon,on tulevan kesän kisoisa. Oma Kawa-projektini on myös käyn-
nissä,onkohan muita tulossa ? Kalusto/aihioita kyllä näyttäisi olevan,kannattaisi kyllä ehdottomasti otaa talteen jos innokuutta ja tekijöitä löytyy ! Palkitaan vaikka piikkikuskit erikseen jos sillä saadaan lisäkannustusta homaan tässä-
vaiheessa ja on siintä kiinni. Palkinnot kyllä järjestyy.
T. Petri Pantsu

Marko Hiltunen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
    • Sähköposti
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #28 : Joulukuu 28, 2011, 12:28:37 ip »
Mun ois kans tarkotus osallistua ens kesän kisoihin piikkisellä. Mulla on kolme pyörää, 79-RM, 80-RM ja 80-CR. En o viä päättäny millä ajan. Ehkä kaikilla kolmella:)

petriniemi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Luokka 125 kuutioisille
« Vastaus #29 : Joulukuu 30, 2011, 08:15:57 ip »
ois kyseiseen 125 luokkaan sopivia aihiota tarjolla,oikeastaan säilytys tilan vähyyden takia,1980 yz125 osista on 85% ,,1981 yz 125 eka vesijähdytteinen yamaha osista on 95% 1982 yz 125 osista on 90%....jos on kiinnostusta niin voin kyllä jeesata, että nämä saisi tuli kasteen salossa helatortaina..mutta jos restarointi ei tunnu omalta lajilta niin on muutama 125 valmiiksi laitettu vailla kuskia!!!! jos on kiinnostusta niin rohkeasti yhteyttä. 040-5779922.. kevättä odotellessa
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2011, 12:23:23 ip kirjoittanut petriniemi »