Kirjoittaja Aihe: Säännöt: Takajarru E-luokassa  (Luettu 25013 kertaa)

Pasi Takalo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2011, 03:14:16 ip »
Morjens. Tätä sääntöä oon kans ihmetellyt ja tiedustellut jonkin aikaa. Itsellä on tallissa KTM MX500 vm 86. On täysin samanlainen kuin vm 85 mutta up side down keula ja levyjarru takana. Ja kyseisessä pyörässä on samat jarrut kuin saman ikäisissä KTM MX 80 malleissa, joten taitaa rumpujarrut olla vieläpä tehokkaammat kun toi levyjarru. Ja mun mielestä alkuperäinen on aina alkuperäinen, enkä kyllä meinaa muuttaa rumpujarrulliseks vaan ootellaan sääntömuutosta  ;) Terveisin Pasi Takalo

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2013, 06:36:27 ip »
Terve !

Onpa minulle tullut kentältä myös muutama palaute joiden mielestä että koko E-luokka ei sovellu clasikiin. Ovat kuulema liian uusia laitteita tähän lajiin ! No henkilökohtaisesti olen toista mieltä E-luokasta. Pitäsikö muka harrastaja määriä pienentää ja kokonnutaisiin joskus lauantaisin tai sunnuntaisin hyvin pienessä porukassa jonnekin ajamaan ettei kukaan vaan tietäisi lajin olemassa olosta ? No pitääkö tälläistä edes minunkaan tähän kirjoittaa ? Mutta tälläisiäkin ajatuksia kentällä liikkuu....no hyvähän se on että mielipiteitä riittää.

t. Petri Pantsu

Toni Lötjönen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #17 : Syyskuu 22, 2013, 07:53:06 ip »
Terve !

Onpa minulle tullut kentältä myös muutama palaute joiden mielestä että koko E-luokka ei sovellu clasikiin. Ovat kuulema liian uusia laitteita tähän lajiin !


Mistähän nämä henkilöt kuvittelevat uusien ajajien kiinnostuvan lajista, jos kalustoa ei ole saatavilla? E-luokkaan vielä löytyy kalustoa/varaosia, mikä on yksi asia mikä varmaan motivoi uusia tulokkaita.

Eikö olisi jatkuvuuden/pitkäntähtäimen kannalta järkevää antaa joka vuosi tulla "uudempaa" kalustoa radalle. Eli kun valmistusvuodesta on kulunut esim. 25v saa kyseisellä pelillä osallistua lajiin.

Vähän offtopikkii
CZ 125/516

Mika Hagren

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #18 : Syyskuu 22, 2013, 08:24:33 ip »
Älkää ainakaan kiristäkö sääntöjä pyörien osalta! Ainut crossiluokka missä on vielä lähes täysiä puomia lähdöissä! vertaa vaikka tonne sm crossiin missä oli 15 pyörää puomilla

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #19 : Syyskuu 22, 2013, 09:21:48 ip »
No tälläiset mielipiteet E-luokasta jätän omaan arvoonsa,kuitenkin on hyvä että nekin mielipiteet tulevat esille ja herättävät ihmetystä ja keskustelua. Onhan kuitenkin hyvä tietää mitä kentällä asioista ajatellaan.

t. Petri Pantsu

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #20 : Syyskuu 23, 2013, 10:13:38 ap »
Hyvinkään Scramblessa myös oli varikolla puhetta E-luokasta niin eräs vanhanliiton classicmies sanoi että kyllä se alkaa jo nykyään jo kuulua classikkiin.

Euroopan EVO luokkaa vastaavaksi koko E luokka niin siinä samalla uudistuu riittävästi moneksi vuodeksi.

Jesse Sanden

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #21 : Syyskuu 23, 2013, 03:43:15 ip »
Muuta kehitettävää minullakaan ei tule mieleen, kuin että 87:aan sallitaan levyjarrut taakse. Tai jopa Evo-luokka.

Timo Järvinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #22 : Syyskuu 26, 2013, 02:18:35 ip »
Jos kerran halutaan sallia taakse levyjarrut niin olkoon sitten EVO-luokka.Katsastuksessa tosin täytyy olla tarkkana ettei pyöriin ole vaihdettu uudempia keulia kuin -89 malliset.Ne ekat upsidedown keulat kun eivät olleet kaikista parhaimpia.Perinteinen keula pelitti paljon paremmin.CEMARin EVO-kisoissa oltiin tänä vuonna hyvin tarkkoja näistä asioista.EVO-luokan myötä saataisiin varmasti useita nopeita nuorempia kuskeja kisoihin ja ehkä joku hidas vanhempikin kuljettaja.

Terv.TimoJ

Onni Järvinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #23 : Syyskuu 26, 2013, 04:46:36 ip »
Terve,
E luokka kahtia vuoteen -85 ja sitten EVO tai minkäniminen tahansa vuoteen -90 koska pääosin levyt taakse tulivat -86 mallin vehkeisiin.
keulojen kanssa sallittaisiin vain senajan tekeleet joten katsastuksessa tarkkana kuten Timo sanoikin.

niin ja sitten se konekortti vai saako siitä enään edes puhua?????

Terv. Onni #141

petri pantsu

  • Vieras
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #24 : Syyskuu 26, 2013, 05:15:41 ip »
Terve !

Ihan hyvä ehdotus Onnilta ja kyllä konekortista saa puhua,aina tarkeämmäksi se tulee käymään jos sektoreita laajennetaan,saataisiin konekortin myötä "porsaanreiät" tukittua.

t. Petri Pantsu

Juha Tiilikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #25 : Syyskuu 29, 2013, 06:58:36 ip »
Terve,

kirjoitin takajarrusta ja E-luokan asioista Yleinen keskustelu/Kausi 2014 otsikon alle hetki sitten. Tähän ajattelin vielä pistää kommentin konekortista. Olen ollut TT-puolella vuosikausia konekorttiasioiden kanssa tekemisissä ja voin vakuuttaa, että se on iso urakka polkaista käyntiin sekä vielä isompi pitää kortisto ajantasalla. TT-puolella konekortti vaaditaan kilpailuihin.

Hieman perusteluita asiasta. Kortiston ylläpitäjällä tulee olla erinomaiset tiedot aikakauden kalustoista, runko-/moottorinumeroista, teknisistä toteutuksista eri aikakausilta sekä hyvä tietoverkosto. Pyörän omistajan tulee taasen todistaa konekortin pyörän vastaavan luokitusta ja todistaa kaikki muutokset aikakauden mukaisiksi. Katsastajien tulee tarkastaa ennen kilpailuja pyörän vastaavan konekorttia ja merkitä muutokset konekorttiin. Konekorttien on oltava määräaikaisia esim. viisi vuotta.

Mikäli kansainväliset kilpailuorganisaatiot eivät edellytä konekorttia kilpailuissaan, en suosittele sen rakentamista. Paras tapa huolehtia kaluston asianmukaisuudesta on perinteinen kyttäys, v--tuilu ja viimekädessä hallituksen informointi/protesti.

Terveisin,
Juha Tiilikka

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #26 : Lokakuu 11, 2013, 01:52:30 ip »
Onkos tonne lajiparlamenttiin menossa ketään E luokan uudistajaa... ku en itse pääse paikalle niin toivotaan että Evo tulee  :)

Mikko Lehmus

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #27 : Huhtikuu 13, 2014, 12:24:38 ip »
Tuo E-luokka kiinnostaa eniten, kun on ajanut juuri  kyseisen ajan crosseilla niin olisi mukava jatkaa harrastusta.
Pitäisi vain näköjään modata Museokuntoinen vanhus ei alkuperäiseksi. Vihreässä KX 125:ssa on on  levyjarru takana ( on kyllä huonompi kuin rumpujarru mikä ole edellisessä vuosimallissa). Olisiko syytä päivittää sääntöjä pikkuisen, eli jos kyseisessä mallissa on ollut levyjarru takana alkujaan niin on E-luokan ajokki ilman mitään "vanhennuksia"

Tällä saisi varmaan lisää classic crosseja & harrastajia radalle.

Vaihtoehto 2 on tietysti vanhentaa museokuntoinen ajokki rumpujarrulle mutta eihän tuollaista mallia ole tehtaalta tullut, joitakin kelluva levyjarru virityksiä oli aikoinaan näkyvillä

Vuodelle 2015 voisi tuota harkita, tämä vuosi mennään nykyisillä säännöillä

Jarkko Tallqvist

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #28 : Toukokuu 06, 2014, 10:27:49 ap »
Katos katos evo-luokan äänestys hävinnyt jonnekin niin laitetaan tänne...  :o

Tässä myös classic asiaa.... ja hyvät mielipiteet säännöistä  ;D

http://www.xracing.fi/yleista-alalta/uutiset/keskiviikon-simahetki-arto-rintakoski-20140430/

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
« Vastaus #29 : Toukokuu 06, 2014, 11:24:41 ap »
Eihän tuo äänestys ole mihinkään hävinnyt:
http://keskustelu.classicmx.fi/index.php?topic=941.0