CMF Foorumi
Toukokuu 24, 2017, 09:31:52 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tarjolla hirveästi spämmijäseniä. Rekisteröidy ohjeen mukaisesti! Please register according to the guidelines!
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Säännöt: Takajarru E-luokassa  (Luettu 9708 kertaa)
Jani Malvisalo
Newbie
*
Viestejä: 13


« : Elokuu 22, 2011, 03:12:58 »

Olen tässä katsellut E-luokkaan sopivaa pyörää. Sääntöjen mukaan E-luokassa täytyy olla takana alkuperäisasenteinen rumpujarru. Tämä rajaa joitakin -86 ja -87 mallin pyöriä pois, joissa on alunperin levy takana. Mikähän tässä on perusteena? Ei luulisi pelkällä takajarrulla saavan kovin suurta kilpailuetua, kun kuitenkin edessä saa olla levy tai alkuperäinen up-side-down keula on sallittu jne.
tallennettu
Juha Monto
Administrator
Sr. Member
*****
Viestejä: 448


Sähköposti
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2011, 03:39:59 »

Moi,

E-luokan säännöt kopioitiin aikanaan Ruotsin vastaavan luokan (F) säännöistä ja keskustelin tänään aiheesta vielä Ruotsin kerhon puheenjohtajan Anders Beltinin kanssa.

Alkuperäisasenteinen rumpujarrun vaatimuksella on tarkoitus saada luokkaan kuuluvat pyörät rajattua selkeästi. Mikäli uudempi mp on takajarrua lukuunottamatta muuten samanlainen kuin rumpujarrullinen malli niin levyjarrun voi vaihtaa rumpuun ja sitä voi käyttää ko. luokassa. Esimerkkinä Beltin mainitsi 1988 ison Yamahan, joka jarrun vaihdon jälkeen katsotaan 1987 replikaksi. Mikäli runko, moottori, sylinteri tms. on uudemmassa mallissa erilainen niin se ei muutu luokkaan kelpaavaksi vaihtamalla levyjarru rumpujarruksi.
tallennettu
timo t.laine
Full Member
***
Viestejä: 212



Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2011, 12:25:38 »

 eikö siinä (-88 yz490) ollut cartridgekeula, takalevyjarrun lisäksi?  ,ja suomeen niitä ei tullut yhtään kappaletta, kuten ei myöskään "parannettua painosta" wr500 missä oli mm. sama runko ja takajousitus kuin yz250 mallissa, 38mm kaasari ym. pientä.
tallennettu
Jani Malvisalo
Newbie
*
Viestejä: 13


« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2011, 04:34:12 »

En tarkoittanut uudempia kuin -87 pyöriä, vaan sääntö rajaa pois ainakin kaikki -86 ja -87 vuoden Kawasakit, KTM:t ja Maicot sekä mahdollisesti muitakin -87 pyöriä. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Minusta vuosiluku rajaa selkeämmin pyörät kuin jokin tekninen yksityiskohta.
tallennettu
timo t.laine
Full Member
***
Viestejä: 212



Sähköposti
« Vastaus #4 : Syyskuu 05, 2011, 06:56:11 »

 cz vuosimalli -90 menee d-luokkaan Iskee silmää , 86-mallin honda taitaa olla paras vaihtoehto e-luokkaan, plus jammut -87 malliin asti( perusteena ajettavuus, kestävyys, osien saatavuus..).
tallennettu
Jani Malvisalo
Newbie
*
Viestejä: 13


« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2011, 07:22:45 »

Piikkistä kotaria vähän olisin katsellut, mutta siinä on juuri toi levytakajarruongelma. Ajettavuudesta, kestävyydestä tai osien saatavuudesta ei minulla ole mitään käsitystä. Olen sen verran kevyt, että piikki voisi olla sopivampi kuin puolikas. Männänvaihtoa tietysti enempi kuin puolikkaassa.
tallennettu
timo t.laine
Full Member
***
Viestejä: 212



Sähköposti
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2011, 09:21:11 »

  on noita -84 ja -85 mallisia kotarin "piikkejä" aina välillä myynnissä, jos hyvä tulee kohdalle niin osta pois! 
tallennettu
Jani Malvisalo
Newbie
*
Viestejä: 13


« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2011, 06:25:43 »

Ehdoittaisin että E-luokassa saisi takajarru olla se mitä se alunperin on ollut. Kilpaa samanvuotisilla peleillä on aikanaankin ajettu toisiaan vastaan. Tällä saataisiiin muutama pyörä lisää mukaan. Hyvä olisi tietysti, että olisi samat säännöt kuin Ruotsissa, mutta eipä toi nyt kauhea eroavuus olisi. Se että D-luokka rajautuu teknisten yksityiskohtien eikä vuosimallin mukaan on ymmärrettävää, sillä ilma-/nestejäähdytys ja stereo/mono perä on aika isoja teknisiä eroja. Pelkkä takajarru ei mielestäni tuo kovin suurta teknistä etua.
tallennettu
Onni Järvinen
Full Member
***
Viestejä: 108


Sähköposti
« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2011, 03:50:52 »

Moi,
Lisää keskusteltavaa D2/C luokkien teknisistä rajatapauksista niin voitaisiin ajattaa isot Hondat ja 490 Yammut
luokassa E johon ne tekniikkansa puolesta kuuluvat = linkulliset monot.
Enkä tarkoita tällä sitä että joitakin poistetaan kisoista vaan ajetaan siinä luokassa johon oikeasti kuulutaan.

Terv. Onni #141
tallennettu
Onni Järvinen
Full Member
***
Viestejä: 108


Sähköposti
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2011, 03:19:07 »

Moi,
Korjaan kirjoitusvirheeni eli tarkoitin D2/E luokkia.

Terv. Onni #141
tallennettu
timo t.laine
Full Member
***
Viestejä: 212



Sähköposti
« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2011, 06:18:41 »

 eiköhän ainoa rajatapaus ole hondat joihin on laitettu "stereot" takaiskareiksi? ,jammua ei tietääkseni ole kukaan mennyt "vanhentamaan", on sen verran työläs hommakin.., mutta aiheeseen, jos takalevyjarru sallitaan e-luokkaan niin ei se mielestäni tuo merkittävää etua yksinään, on vaan muitakin parannettuja ominaisuuksia näissä pyörissä. ,mutta entä sitten? ,hahdon mikko siellä kumminkin kärjessä pyyhältää ilman teknisiä hienouksia Iskee silmää. ,itse rakennan -84 mallin hussea ensi kaudeksi, menisi muuten d-kakkoseen mutta kun on vesijäähdytys. 
tallennettu
Onni Järvinen
Full Member
***
Viestejä: 108


Sähköposti
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2011, 06:28:40 »

Moi,
Tiedoksi Timpalle pieni ero 465/490 linkuton/linkullinen mono.Tämän tiedän sinunkin tietävän.

Terv. Onni #141


tallennettu
timo t.laine
Full Member
***
Viestejä: 212



Sähköposti
« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2011, 08:47:42 »

 okey, tarkoitatkin näitä "ylikokoisia" 46-vitosia!, en itse pidä pahana asiana niiden sallimista d2 luokkaan(ainahan ovat suuruudenhullut poranneet lisäkuutioita..), kuutioista ei ole mielestäni etua kun kulkevat muutenkin tarpeeksi, mutta linkkuperä on röykyissä kyllä parempi. 
tallennettu
Onni Järvinen
Full Member
***
Viestejä: 108


Sähköposti
« Vastaus #13 : Syyskuu 12, 2011, 12:28:29 »

Moi,
Luokka D stereo tai monoperä ilman LINKKUSYSTEEMIÄ lukee säännöissä eli kaikki Yamaha 490 mallit
kuuluvat tämän mukaan luokkaan E ja Yamaha 465 linkuttomana monona luokkaan D2.

tässä vielä ote säännöistä:

Luokka D: Moottoripyörässä oltava ilmajäähdytys, rumpujarrut, stereo- tai monoperä mutta ei linkkusysteemiä. Vuosimalli on vapaa. Luokkaan saa osallistua myös B- ja C-luokan pyörällä.


Terv. Onni #141
tallennettu
Jani Malvisalo
Newbie
*
Viestejä: 13


« Vastaus #14 : Syyskuu 12, 2011, 03:58:52 »

eiköhän ainoa rajatapaus ole hondat joihin on laitettu "stereot" takaiskareiksi? ,jammua ei tietääkseni ole kukaan mennyt "vanhentamaan", on sen verran työläs hommakin.., mutta aiheeseen, jos takalevyjarru sallitaan e-luokkaan niin ei se mielestäni tuo merkittävää etua yksinään, on vaan muitakin parannettuja ominaisuuksia näissä pyörissä. ,mutta entä sitten? ,hahdon mikko siellä kumminkin kärjessä pyyhältää ilman teknisiä hienouksia Iskee silmää. ,itse rakennan -84 mallin hussea ensi kaudeksi, menisi muuten d-kakkoseen mutta kun on vesijäähdytys.  

Ensi vuoden säännöissähän on kielletty muuttamasta monoperäistä pyörää stereoperäiseksi (lainaus toisesta aiheesta):

21.8.2011 hallituksen kokouksen päätöksiä lyhyesti:
   * D-luokkaan muutetut E-luokan pyörät: alunperin monoperäistä pyörää ei saa muuttaa stereoperäksi. Tällainen pyörä katsotaan E-luokkaan kuuluvaksi.

Ei kai noissa levytakajarrullisissa mitään sellaista ole, jota ei säännöt jo sallisi. E-luokassahan saa olla levy edessä, vesijäähdytys, monoperä ja jopa alkuperäinen up-side-down keula. Esim -87 Husseissa on kaikki noi, mutta takana rumpu. Sen takia musta tuntuu vähän hölmöltä että pelkkä levy takana tekee KTM:istä ja Kawasakeista laittomia. Maicoa ja Puchia, joissa olisi kanssa levy takana, ei taida juuri olla saatavanakaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!