Kirjoittaja Aihe: Suzuki pe 250 vm 78  (Luettu 12959 kertaa)

keijo erkkilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Suzuki pe 250 vm 78
« : Marraskuu 02, 2014, 10:51:33 ap »
onko kenelläkään tietoja tai kuvia kyseistä pyörästä rekisterinumero zl-467 runkonumero pe250-22168 rekistöröity 20.10.1978  ja poistettu 14.6.1988 tarkoitus olisi kartoittaa mahdollista kilpailuhistoriaa,luultavasti suzukilla on ajettu 78 päitsi jollain toisilla kilvillä mutta trafilla ei löydy tietoja muista kilvistä.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2014, 01:35:23 ap »
Todennäköisesti pyörässä on ollut siirtokilvet, koska koenumeroilla ei voinut silloin 1978 enää osallistua mantsakisaan. Näillä isoilla siirtokilvillä näytti olevan taipumusta irrota herkästi heti startin jälkeen, joten kuskit taltioivat kilven sopivaan paikkaan tarvittaessa esitettäväksi. 70-luvun alkupuolen konetarkastajana muistelen, että juuri Suzukien rekisteriotteiden ja runkonumeroiden vastaavuus tarkistettiin huolellisesti. Samoin numeroiden sijainti, kun aiemmin oli ilmennyt, että mantsapelin runkonumerot olivat valuneet rungossa alaspäin paikkaan, mikä oli tyypillistä sen ajan Suzukin crossipyörille. Ei siinä muuten mitään, mutta kun crossipyörille tyypillinen ominaisuus oli ja on kelpaamattomuus tieliikenteeseen ilman hyväksyttyä tyyppikatsastusta.

Lennu Jr.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2014, 11:04:05 ap »
Moi Keijo, unohtui kertomatta, että 1978 Päitsin kuvia on fotojorkan sivustolla kohdassa enduro. Sinun pitäisi tietää kilpailunumero tai kuskin nimi, jolla perusteella voisi yrittää selvittää lähtöluettelosta (minulla ei ole) numero. Samoin sitten voi yrittää selvittää myös kisamenestyksen. Jos taas et halua julkaista tietojasi tällä yleisellä foorumilla, niin YV.

http://www.fotojorkka.fi/Fotojorkka%20MPurheilun%20historiaa-1978.htm

Terveisin Lennu Jr.

Juha Mattila

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2014, 11:29:37 ap »
onko kenelläkään tietoja tai kuvia kyseistä pyörästä rekisterinumero zl-467 runkonumero pe250-22168 rekistöröity 20.10.1978  ja poistettu 14.6.1988 tarkoitus olisi kartoittaa mahdollista kilpailuhistoriaa,luultavasti suzukilla on ajettu 78 päitsi jollain toisilla kilvillä mutta trafilla ei löydy tietoja muista kilvistä.
Morjes!
Mielestäni on epätodennäköistä, että tuo pyörä olisi ollut Päitsillä samana vuonna, jos se on rekisteröity vasta syksyllä.
Muistaakseni ensimmäinen PE Suzukin (malli C) tyyppikatsastus Suomessa oli tehty alkuvuodesta 1978.  Siten rekisteröintimahdollisuus on ollut jo Päitsin aikaan.
Olin tuota Päitsiä seuraamassa, ja vain yhdessä pyörässä huomasin siirtokilven.  Toki muissakn on voinut olla, mutta PE:n kohdalla se ei ollut ainakaan välttämätöntä.
Siirtokilvellä ollut pyörä oli tyypittämätön vanha crossipyörä.
Mikäli Trafilla ei ole tietoa saman pyörän toisesta tunnuksesta niin silloin sellaista ei ole ollutkaan.
Jos rekisteritunnus on tiedossa, löytyy myös omistushistoria varmasti Trafista.  Sitten pääsee paremmin mahdollisesta kilpailuhistoriasta selville.
Trafista vain täytyy tilata kyseisen ajoneuvon koko omistushistoria, jotta asiassa pääsisi eteenpäin.  Maksanee jotain 30 euroa?
Husqvarna Automatic
KTM 125, 175, 350, 495
SWM 125 Silver Vase
Jawa-CZ 175 Sport
Can-Am 250 Qualifier
Yamaha DT 250 MX

keijo erkkilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2014, 05:43:25 ip »
Trafista on kysytty ja tietoja ei löydy edellisistä omistajista, olen ottanut yhteyttä kaveriin joka on poistanut suzukin kilvistä vuonna 1988 ja kaveri ei muista mistä oli ostanut pyörän,silloin pyörä on ollut kouvolan suunnalla.En usko että trafin järjestelmä olisi täysin pettämätön  vanhojen tunnusten suhteen eihän nekään tunnukset näy tietokannassa jotka on vaihdettu aikoinaan kun ajoneuvo on vaihtanut maakuntaa,tuskin kukaan olisi ostanut tuon tyylistä kulkuneuvoa muuhun kuin kilvanajoa varten. Nykyään suzuki on parsittu kasaan ja rekiseröity museopyöräksi samoilla tunnuksilla.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #5 : Marraskuu 04, 2014, 01:21:36 ip »
Moi Juha,

Muistaakseni ensimmäinen PE Suzukin (malli C) tyyppikatsastus Suomessa oli tehty alkuvuodesta 1978.  Siten rekisteröintimahdollisuus on ollut jo Päitsin aikaan.

Olen hiukan eri mieltä siitä, että alkuvuonna 1978 suoritetun tyyppikatsastuksen todistus olisi voinut olla käytettävissä jo maalis-huhtikuussa suoritettavaa ensirekisteröintiä varten. Isoi kanto kaskessa oli äänimittaus, joka suoritettiin ulkona asvaltilla ohiajomittauksena. Suorituksen estivät luminen, märkä ja epäpuhdas asvaltti. Suorituksen edellytyksenä oli myös kova tuuli ja liiallinen ympäristömelu, vaikkapa lentomelu. Suorituksen jälkeen astui kuvaan myös byrokratia. Tyyppikatsastustoimistossa kirjoitettiin allekirjoituksin varustettu todistus tarpeellisine liitteineen. Ja sitten someen? No ei, vaan kirjapainoon, jossa painettiin todistusta "tarvittava määrä" ja todistukset lähetettiin maahantuojalle. Maahantuoja liitti tyyppikatsastustodistuksen sitten maksuasiakirjoihin.

Muistikuvani on, että uuden pyörän rekisteröintiin tarvittavat asiakirjat olivat myyjällä/asiakkaalla siinä Vapun tienoilla, aikaisintaan.

Fakta on, että Mauno Suni voitti Päitsin (jonkinlaisella) 250 Suzukilla 1978 ja 1979. Toinen on, että ensirekisteröinnin suorittajan tiedot ovat TraFilla. Miten niistä saa nykyisten tietosuojalakien puitteissa, en tiedä.

Huvittava yksityiskohta oli se, että kuiva asvaltti ei estänyt moottorikelkan äänimittausta. Komeasti suksien liukuraudat kipinöivät.

Lennu Jr.

keijo erkkilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #6 : Marraskuu 04, 2014, 05:19:45 ip »
Tämänkin suzukin rekisteriotteessa lukee lisätiedoissa ehto että ilmansuodattimen kotelo on vuorattava 10mm paksuisella vaahtomuovilla ja kotelon kansi varustettava kahdella lisäilma putkella joihin oli vielä mitat.Ilmeissesti moinen lisä imuilman vaimennus oli ollut noina pulavuosina tuiki tarpeellinen.

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #7 : Marraskuu 04, 2014, 07:49:39 ip »
Moi,

Kyseinen teksti kertoo, millä muutoksilla alkuperäisrakenteeseen tehtynä tyyppipyörä on saatu täyttämään melumittausnormit. Rekisteriotteeseen muutokset on kirjattu, jotta (ratsiassa, uudelleen katsastuksessa ym.) voidaan tarkistaa näiden muutososien säilyneen tyyppikatsastustodistuksen mukaisina ja pyörä siten katulaillisena. Tuttu ongelma 1964 Yamaha YDS2:n tyypityksessä, mikä ratkesi vasta kokonaan uusien ilmanpuhdistinkoteloiden rakentamisella ja ulkopuolisella kumivuorauksella. Isävainaa teki niitä itse 102 kpl ja tehdas sitten sen mukaisia mm. Saksassa vielä 1965 myytyihin pyöriin. Ongelma oli siinä mielessä hankala, että korvakuulolla muutoksien jälkeen ei oikein havaittu, mutta mittausjärjestelmä kyllä sekä äänen paineessa että resonanssiäänien voimakkuudessa. Siis vaimennettiin ääniä, joita ihmiskorva ei pystynyt kuulemaan, näin maallikkotermein.. Putsariversio 3 riitti hyväksymiseen, joten reitti katsastuskonttorille tuli kyllä tutuksi.

Lennu Jr.

Kimmo Sundström

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #8 : Marraskuu 04, 2014, 10:29:30 ip »
Moro,

Piti oikeen kaivella MP-lehtiä esille.

3/78 Bensow mainos PE250
4/78 Päitsin lähtöluettelossa 19 Suzukia.
Fotojorkan kuvissa ainakin #24 ja 105 = PE
+ se Manun alu tai peltitankkinen,joka oli ehkä joku UK malli?

Trafista kun kerran kysyin neljän PE.n tietoja,niin ekaks tuli kaikkiin vastaus et ei löydy.
Soitin asiasta ni kesäpoika oli etsinyt ilman väliviivaa. Voi olla tiedostossa kuulemman yhteenkirjoitettuna,väliviivalla tai välilyönnillä. 3 löytyi!
Joista 1 rekisterissä samalla valmistenumerolla. 2 rekisterissä GT250 ilman GT alkua samalla loppuosalla.
3 sain kantakortin. 4 ei löytynyt.



Juha Mattila

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2014, 07:11:32 ap »
Moro,

Piti oikeen kaivella MP-lehtiä esille.

3/78 Bensow mainos PE250
4/78 Päitsin lähtöluettelossa 19 Suzukia.
Fotojorkan kuvissa ainakin #24 ja 105 = PE
+ se Manun alu tai peltitankkinen,joka oli ehkä joku UK malli?

Trafista kun kerran kysyin neljän PE.n tietoja,niin ekaks tuli kaikkiin vastaus et ei löydy.
Soitin asiasta ni kesäpoika oli etsinyt ilman väliviivaa. Voi olla tiedostossa kuulemman yhteenkirjoitettuna,väliviivalla tai välilyönnillä. 3 löytyi!

Joista 1 rekisterissä samalla valmistenumerolla. 2 rekisterissä GT250 ilman GT alkua samalla loppuosalla.
3 sain kantakortin. 4 ei löytynyt.



Morjes Kimmo!
Anteeksi nyt, mutta ongelmia luetun ymmärtämisessä...
Vuoden 1978 Päitsissä oli tosiaan useita Suzukin PE 250 -pyöriä.  Oli myös jokunen piikin TS.  Mielestäni PE:t olivat normaalein kilvin.
Olen nähnyt kopion tuon mallivuoden PE:n tyyppikatsastustodistuksesta.  Todistus oli muistaakseni tammi- tai helmikuulta.
Samoilla pyörillä on ajettu samana vuonna jo ennen Päitsiä pienempiä kisoja.  MP-lehdessä oli juttua ja tuloksia.
Mielestäni Sunin pyörässä oli alkuperäinen muovitankki vuosina 1978 ja 1979.  Olivat tietysti eri pyöriä.  Vuosimallin erottaa ainakin vakiossa pakoputken alkukäyrästä, joka on sivuprofiililtaan eri muotoinen.  Vuonna 1979 säännöissä vaadittiin sivunumerokilvet vähintään 20 cm jalkatappien takapuolelle näkyvyyden takia, mutta alkuperäiset Suzukin(kin) sivukilvet olivat kuitenkin samanlaiset kuin edellisessäkin mallissa, eli edempänä.  Muistanko oikein?
Vuonna 1980 Sunin ajaessa Päitsissä PE 400:lla oli pyörässä ilmeisesti alumiininen bensatankki.  Tankki tunnistettavissa reunasaumoistaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2014, 03:58:07 ip kirjoittanut Juha Mattila »
Husqvarna Automatic
KTM 125, 175, 350, 495
SWM 125 Silver Vase
Jawa-CZ 175 Sport
Can-Am 250 Qualifier
Yamaha DT 250 MX

Juha Mattila

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2014, 10:16:22 ap »
Trafista on kysytty ja tietoja ei löydy edellisistä omistajista, olen ottanut yhteyttä kaveriin joka on poistanut suzukin kilvistä vuonna 1988 ja kaveri ei muista mistä oli ostanut pyörän,silloin pyörä on ollut kouvolan suunnalla.En usko että trafin järjestelmä olisi täysin pettämätön  vanhojen tunnusten suhteen eihän nekään tunnukset näy tietokannassa jotka on vaihdettu aikoinaan kun ajoneuvo on vaihtanut maakuntaa,tuskin kukaan olisi ostanut tuon tyylistä kulkuneuvoa muuhun kuin kilvanajoa varten. Nykyään suzuki on parsittu kasaan ja rekiseröity museopyöräksi samoilla tunnuksilla.
Olen tilannut Trafista omistushistorian kuuteen pyörään.  Jokaiseen olen saanut täydellisen omistushistorian, vaikka pyörä olisi ollut kahdella tunnuksella.
Vanhin pyörä on ollut vuodelta 1973.
Tunnusten vaihtuminen läänin mukaan oli 60-luvun juttuja, eikä liity tähän asiaan mitenkään.
Tilaus Trafista menee jokseenkin näin: Trafin (tieliikenne) nettisivuilta valitsee "asiakirjatilaus".  Sieltä klikkaa lomakkeen B119 auki.  Seuraavaksi "siirry sähköiseen asiointipalveluun".  Sitten "ajoneuvotietojen tilaus".  Sitten täyttää lomakkeen oikeilla hakutiedoilla, ja valitsee "ajoneuvon omistushistoriaselvitys".  Sitten "lähetä".
Ei tarvitse mitään tunnuksia.  Lasku (noin 30 e) tulee postitse tietojen yhteydessä.
Omat yhteystiedot helpottavat, mikäli heillä on tarvetta tarkistaa jotain epäselvää asiaa.
Ei sen vaikeampaa.  Varmasti löytyy Suzukin tiedot, jos hakutiedot ovat oikein.  Trafilla on se tieto, joka kuuluukin olla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2014, 11:37:55 ap kirjoittanut Juha Mattila »
Husqvarna Automatic
KTM 125, 175, 350, 495
SWM 125 Silver Vase
Jawa-CZ 175 Sport
Can-Am 250 Qualifier
Yamaha DT 250 MX

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2014, 02:04:24 ip »
Moi,

TraFilta saa ilmaiseksi kerran vuodessa kotiin postitettuna tiedot "Omien Tietojen tarkistus" lomakkeen. Tässä ovat tiedot tieliikenteeseen rekisteröidyistä ajoneuvoista mukaan luettuina myös perävaunut. Sain vihjeen tästä palvelusta, mutta sen tilaamismahdollisuus on sivustolle piilotettu niin hyvin, että lähetin tämän sivuston kautta (tunnistautuneena) vapaamuotoisen pyynnön tällaisen "omien rekisteröityjen ajoneuvojeni tarkistamisesta" tai jotain sinnepäin. Vastaus päivättynä 16.10. 2014 tuli postilaatikkoon eikä ainakaan vielä ole mitään laskua tullut. Tietoihin on eritelty nykyiset ja entiset ajoneuvot. Entisistä rekisterinumeroin kerrotaan vain olenko silloin ollut ajoneuvon ensimmäinen omistaja vai olenko ollut vielä rekisteröitynä oleva ajoneuvon entinen omistaja vai onko se poistettu liikenteestä. Sekavaako? Siltä lomakekin vaikuttaa, kunnes siihen paneutuu. Suosittelen.

Lennu Jr,

Hannu Ikäläinen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #12 : Marraskuu 14, 2014, 08:32:18 ap »
Tässä linkki Trafin sivuille omien tietojen tarkistamista varten:

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/trafin_rekisterit/omien_tietojen_tarkastus

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2014, 12:00:27 ap »
Hyvä Hannu, nyt se löytyy helposti.

TraFi on julkaissut autoista entisestään "parannetun ja yksinkertaistetun" Excel-taulukon ilmaiskäyttöön. http://www.ajoneuvotiedot.fi/

Lyhyen tutkiskelun jälkeen ei ole lainkaan ihmeteltävää, että ajoneuvotietojen löytymisessä on vaikeuksia. Näyttää siltä, että eri katsastuskonttoreille ei ole annettu ymmärrettävää ja yksiselkoista ohjetta tietojen kirjaamisesta ja syöttämisestä tietokantaan. Tai jos on, niin niitä ei ainakaan ole noudatettu. Jopa ajoneuvojen merkki on ollut vaikea ja mallimerkki on nähtävästi kirjattu/kirjautunut aivan miten sattuu. Vilkaiskaapa. Ai miksi? No, kun mp:t ovat joskus tulossa samaan/samanlaiseen ilmaistiedostoon, niin osaatte varata digitalista käden ulottuville sydämen toiminnan elvyttämiseksi.

Siis ajatushan on hieno ja kannatettava, mutta tuosta "shit in -> shit out" hommasta tulisi päästä jotenkin eroon. Jos se olisi helppoa, niin kertoisin.

Lennu Jr.

keijo erkkilä

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
    • Sähköposti
Vs: Suzuki pe 250 vm 78
« Vastaus #14 : Marraskuu 20, 2014, 10:03:47 ip »
nyt on suzukin historia auennut eli pyörässä ei ole ollut muita kilpiä kuin mitkä näkyy eli zl-467  ja ostettu järvenpäästä 20.10.1978 ajettu pienempiä kisoja syksy 78 ja kevät79 ja päitsi numero 27, syksyllä myyty eteenpäin ja siihen loppu kilpa ura suzukilla.