Kirjoittaja Aihe: Yamaha HL Replican replica  (Luettu 31573 kertaa)

Teemu Mäkinen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 62
    • Sähköposti
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #15 : Marraskuu 23, 2011, 11:25:06 ip »
HL500 ("Aberg Replica") on kehnosti dokumentoitu pyörä. Jopa Yamahan 1978 myyntiesitteessä on 1979 pyörän kuva sekä tekninen erittely. 1978 pyörästä on löytynyt tarkempaakin tietoa.

Lennu Jr.

Onko -78 ja -79 HL:issa muuta eroa kuin pakoputki ja takahaarukka?

kari.j.tuominen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 116
    • Sähköposti
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #16 : Marraskuu 28, 2011, 10:07:00 ap »
tuolla oli tällanen myytävänä
http://vft.org/vftforsale3-StreetMXers.html

VERY RARE FIND - A COMPLETELY RESTORED - HL500 ( HALLMAN ) NO EXPENSE WAS SPARED BUILDING THIS BEAUTY -
CHECK OUT THE PHOTOS - ALL BRAND NEW HARDWARE - BRAND NEW CABLES - FRESH POWDER COATED FRAME & RIMS -
BUCHANAN STAINLESS STEEL SPOKES - ALL NEW BEARING & BUSHING USED THOUGH OUT THE BUILD - FRESH REBUILD ON
THE ENGINE - COMPLETELY REBUILT OHLINS ( SHOCKS ) AND FRONT FORKS ( 43mm ) BRAND NEW SPROCKETS &
 CHAIN SET - NEW SEAT & BRAND NEW FRONT & REAR FENDERS.  THE BIKE IS ABSOLUTELY BEAUTIFUL - EVERY THING HAS
 BEEN DONE - IT HAS JUST BEEN COMPLETED - FIRED UP - RIDDEN DOWN THE STREET ( RUNS GREAT - BY THE WAY )
 THEN CLEANED AND DETAILED. I HAVE MANY - MANY MORE PHOTOS - JUST ASK.
LIKE I SAID - A VERY RARE FIND - COMPLETELY BUILT HL 500 & UP FOR SALE.

$9650

MARK    520 270-8188
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2011, 10:09:20 ap kirjoittanut kari.j.tuominen »

Teppo Hovattala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #17 : Joulukuu 28, 2011, 10:04:37 ip »
Mahtaako kukaan "Oikea" hitsari lukea tätä?
Kuvasta näkyy poikkastu kehtoputki johon olen väännelly uutta putkea.
Tarkoitus olis hitsata se sisäholkin kanssa kasaan, mut pitääkö Tigillä hitsatessa jättää hajurakoa putkien väliin? vai niin tiiviiiks ku vaan saa?
Normaalisti toki tiukaksi, mutta muuttaako sisäholkki asiaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 28, 2011, 10:09:56 ip kirjoittanut Teppo Hovattala »

Teppo Hovattala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #18 : Helmikuu 24, 2012, 01:36:44 ip »
huikan taas edenny.
alaputkille suositeltiin 45 asteen saumaa, mutta sinne olis vaikea tehä sopiva holkki kun on putket eri seinämävahvuudella. V-railo ja pieni rako, sekä 8mm reikiä yhteensä 8kpl jotka hitsasin umpeen.
etukolmion hitsasin jigistä irrotettuna ja Mitä ihmettä, sehän sopi siihen vielä hitsauksen jälkeenkin!

martti juhani nieminen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #19 : Maaliskuu 17, 2012, 01:51:02 ip »
Oliko koneaihio  alkuaan XT 500, muistan lukeneeni jostain ,  pollet koneessa 30 hv , viripollet 40 hv, muistanko oikein.

martti juhani nieminen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #20 : Maaliskuu 17, 2012, 02:24:22 ip »
Kävin tutkimassa varaston 13 tietoja.   Tämmöistä löytyi, Takana Bilstein,edessä Marzzocch, öljysäiliö 2,5l on sijoitettu runkoputkeen, kaasari AMAL 34 mm Mk2, muut osat TY 400 , onko sinne päinkään ???????

martti juhani nieminen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #21 : Maaliskuu 17, 2012, 08:52:50 ip »
Pari kuvaa oli myöss tuossa kirjoituksen yhteydessa.

Teppo Hovattala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #22 : Maaliskuu 17, 2012, 08:56:36 ip »
Jep xt:n koneesta, mullekkin tulee tähän xt lohkot ja sr:n kannet, niissä on valmiina isommat venttiilit. Kunhan sinne asti päästään, eli monta hetkeä menee.

Nuo varasto 13:ta tiedot vois käydä siihen prototyyppiin, joka värkättiin hvan rungosta.
Tuosta moottorista saa kait aika helposti 50 hummaakin, jos haluaa.

Tilasin oikein kalliin osanki tähän projektiin, muut osat saanu halvalla. Australiasta on tulossa aluswingi, kun ei oikeen ole vielä luottoa omiin alumiinin hitsaustaitoihin. http://www.geoffmorrisconcepts.com/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2012, 09:11:36 ip kirjoittanut Teppo Hovattala »

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #23 : Maaliskuu 18, 2012, 12:02:52 ip »
HL500:sta on kerholehdessä artikkelinpätkä, josta selvinnee ainakin pääpiirtein vastaukset osaan palstalla esitettyihin kysymyksiin. Tarkasti ottaen kone on TT500, 1978 TT500E ja 1979 TT500F. Koneet toimitettiin britteihin suoraan Japanista. Tehoksi ilmoitettiin 38 hp. Koneeseen oli tarjolla myös virityssarja, kansi SR:stä, teholukemaa ei ilmoitettu.

TY400, oliko sellainenkin? Tiedossani vain TY80-TY350 tehtaan vakiopyöristä. Lehdessä julkaistu artikkeli on toimittajan (ansiokkaasti) lyhentämä alkuperäisestäni. En ole verrrannut näitä keskenään, kun aikaa eikä kiinnostusta ole oikein riittänyt noin vuoden kestäneen tietojen keräyshomman jälkeen.

Kevätterveisin

Lennu Jr.
 

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #24 : Maaliskuu 19, 2012, 11:21:22 ap »
HL500 Tuning Kit. M-alkuiset numerot HL500:n, muut Yamahan varaosanumeroita.

Lennu Jr.


martti juhani nieminen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #25 : Maaliskuu 27, 2012, 12:06:47 ip »

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #26 : Maaliskuu 27, 2012, 08:05:28 ip »
OK, alkaapa asia selvitä. Juttu lienee kirjoitettu 1975 ajalta ennen päätöstä HVA:n rungosta luopumisesta. Sen päätöksen jälkeenhän 3 runkoa tilattiin ProFabilta. Yamahan crossipyöristä peräisin olevat osat olivat YZ-malleista, joten tuo trialpyöriin viittaava TY-mallimerkintä on virheellinen. Myöskään 1975 XT500-moottoreita ei ollut saatavilla, koska tehtaalla tämän mallin tuotanto käynnistyi 1976. Ensimmäinen moottorihan oli peräisin 1975 Englannin ISDT:hen osallistuneen jenkkikuskin pyörästä, joka oli TT500 valosarjalla varustettu jenkkimalli. 1976 XT500 tuli myös Euroopan markkinoille, jolloin Hallman & Eneqvist Ruotsin maahantuojana pystyi niitä tilaamaan. Mainittakoon vielä kerran, että jutun pyörä on "Hallman & Eneqvist Yamaha500 Design Sten Lundin". Yamaha HL500 oli sitten 1978-79 Yamahan Euroopan tuontikonttorin briteissä teettämä tuotantokilpuri, useasti  mainosmiesten suosimalla "Aberg Replica" lisänimellä varustettuna.

Lennu Jr.

martti juhani nieminen

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 87
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #27 : Maaliskuu 28, 2012, 03:08:37 ip »
 Kirjoitukset ovat olleet 1977 lehdissä.


> Varasto 13 kätköistä:  Jytä-Jammu krossiin
>
> Ruotsin Bengt Åbergin lähdöstä nelitahtisella Hallman&Enegvist`in sponsoroimalla Yamahalla  500-luokan MM-krossiin.Pyörä on nyt saanut viimeistellyn muodon ja muutokset. Moottorin alakerta vaihteistoineen on alkuperäinen XT 500-Enduromalli.Kytkintä on saatu kevyemmäksi vaihtamalla se 1974 mallin YZ 250/360  osiin. Vauhtipyörä on peräisin MX 125 :stä vuodelta 1973, jolloin 1,5 kiloa saadaan pois. Erikoismäntä tulee USA:sta ja sen avulla puristukset on saatu nousemaan 11:een. Runko oli ensimmäisessä kokeilumallissa Husgvarnasta, mutta lopullinen versio on Sten Lundinin käsialaa ja tehty USA:ssa Proffad-nimisessä  firmassa Kromi-molybdeeni-teräksestä. Runko painaa vain 9,5 kiloa ja takasvingi 2,9 kiloa. Etuhaarukka on Yamahan uusi krossihaarukka YZ 250/ 400 mallista ja takapumput kaasutoimiset Fox Shox. Duralia on käytetty pulteissa,muttereissa,levyissä ja akseleissa. Kokonaispainoa pyörälle kertyy 102 kiloa. Åberg jättää Bultacon tallin siis ihan kokonaan ja hänen tilallaan ajaa  Espanjalaismerkkiä Ranskan Serge Bacou.

Teppo Hovattala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #28 : Maaliskuu 28, 2012, 04:39:23 ip »
No johan on kevyeks saatu runko, ihmettelen jos tuo mun tulee painamaan alle 12kg

Xt:n ja TT: moottorissa ei taida muuta eroa ollakkaan kuin kaasarissa ja stanssissa, vai mitä?

Martti, onko tuo lehtileike kokonaisuudessaan vai jäikö tekstiä "kääntämättä"?

Juhani Saastamoinen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Sähköposti
Vs: Yamaha HL Replican replica
« Vastaus #29 : Maaliskuu 28, 2012, 07:01:04 ip »
Korjataanpa runkovalmistajan nimi oikeaksi = ProFab (kirjoitusasu Pro-Fab myös esiintyy), joka oli erikoistunut mm. kevyiden materiaalien käyttöön erikoisesti HVA-rungoissa. Huippusuoritus lienee Lars Larssonin 1971 HVA 400, joka titaanirunkoisena painoi 86 kg eli 11,4 kg vakiota vähemmän. DurAl pultit, mutterit jne taisivat oikeasti olla titaania, johon Yamaha tehdastiimistatuksen saaneella Hallman & Eneqvist:illä oli varaa. Koneen virityksestä vastasi Nisse Hedlund ja tekstissä on unohtunut varmaankin maininta, että kehitystyöhön kauden aikana osallistui Yamaha Europen Motocross Teamin mekaanikot sekä vapaa (muttei täysin ilmainen) pääsy tehdaspyörien osiin ja dataan. Esimerkkinä olkoon tehtaan mekaanikkojen asentama CDI-järjestelmä. Hedlundin kertomana  huipputeho oli noin 50 hv (erilaisia nokkia käytettävissä pieni repullinen), mutta virallista dataa ei tiettävästi ole julkaistu. Air Shox's:it olivat käytössä vain ensimmäisissä mainoskuvissa, mutta kisoissa Åberg käytti radasta ja olosuhteista riippuen joko Öhlinsin tai Bilsteinin iskareita. Kannattanee vilkaista kerholehden sivun 46 kuvia.

TT/XT:n erot olivat pieniä, kuten Teppo mainitseekin. Vakiona TT:stä puuttui valokäämi. Åbergin pyörästä poistettiin 5-vaihteen rattaat sekä tarpeettomina että lisäöljytilan saamiseksi. Eräillä radoilla vaihteisto oli jopa 3-vaihteinen. Huhuttiin, että vaihdelaatikon sisäkalut olivat "Made in Sweden", josta ei ihmeemmin puhuttu. Eiköhän tämä riitä tällä erää. Paljon "huonompiakin" kirjoitelmia tuli esiin hommaa tutkiskellessa :).

Terveisin Lennu Jr.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2012, 09:12:54 ip kirjoittanut Juhani Saastamoinen »