CMF Foorumi

Classic Motocross Finland => Kilpailut => Aiheen aloitti: Jussimikkonen - Elokuu 08, 2016, 12:25:19 ip

Otsikko: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Elokuu 08, 2016, 12:25:19 ip
Tervehdys!

Ajattelin kirjoitella tänne jo nyt ensi vuodesta vaikka tapahtumia on tällekin vuodelle vielä tulossa. Kisat on mennyt hyvissä tunnelmissa ja porukka on ollut tyytyväistä. Kahvi on ollut lämmintä ja makkarat kuumia. Sinappikaan ei ole päässyt loppumaan. Seuraavana haasteena olisi löytää yhteinen linja tuleville säännöille ja luokkajaoille sekä luonnollisesti sille, minkävuotisilla pyörillä kisoihin saa osallistua. Nythän maksimiraja on -87 ja takaa täytyy rumpujarru löytyä.

Itseäni alkaa kyllästyttämään tämä kuppikuntaisuus. Peltitankki vs. muovitankki, rumpujarru vs. levyjarru. Välillä tuntuu kuin olisi keskellä esikoulun välituntia. Esimerkkinä: kovaan ääneen levyjarrua taakse vastustavat ihmiset kuitenkin ihailevat Classic sivuvaunuja joista löytyy Brembon nelimäntäpuristimella olevia oranssiksi elaksoituja osia. Jokainen ymmärtää että tuo jarru antaa turvallisuutta tuohon sivuvaunulla ajamiseen, joka muutenkin on ihan hullujen hommaa!  ;)

No mikä sitten mättää? Muutosvastarinta? Periaatteessa ollaan muutosta vastaan, koska näilä säännöillä ollaan menty jo 16-vuotta. Hieno juttu ja arvostan tämänkin kerhon pioneereja äärettömästi, koska ilman heidän aktiivisuutta näitä tapahtumia ei olisi koskaan järjestetty. Olisko kuitenkin muutoksen aika? Olisiko aika todeta yhteen ääneen että NYT on hyvä hetki tehdä muutosta? Nimenomaan yhteen ääneen!

80-luvun loppu oli suomalaisessa crossihistoriassa yksi merkittävimmistä aikakausista. Se oli myös sitä aikaa kun nykyiset keski-ikää lähestyvät kuskit ovat oman kilpailu-uransa aloittaneet tai olleet siinä aikoinaan huipulla. Nämä 80-luvun lopun pyörät ovat vieneet Suomalaista huippucrossia maailmalle ja menestystä on tullut. Henkilökohtaiseti haluan nämä pyörät takaisin tositoimiin! Se että vuoden -89 Hondalla ajetaan Classikkia ei vie yhtään mitään pois 60- ja 70-luvun pyöriltä.

Jos muutos saadaan mitä tapahtuu? Todennäköisesti sama kuin 2000-luvulla kun 1999 vaihtui vuoteen 2000. Hirveä haloo ja seuraava päivä koitti samanlaisena kuin edellinenkin. Mutta olisihan se aika hienoa nähdä esim. Vehkonen viivalla vanhalla kisa/treenipyörällä. Juuri sillä pyörällä jota junnuna kuolattiin. Yrittäkää ajatella asiaa eri ikäluokkien kantilta. Mitä pyörät merkitsee millekin ikäluokalle? Se vuoden -88 YZ 250 joka hämärästi oli kopioitu YZM:n muodoista voi olla esim. 40-vuotiaalle hienoin Classic pyörä minkä tietää. Ja nimenomaan sille 40-vuotiaalle se on Classic pyörä. 70-vuotiaalle teräshermoiselle kisakuskille se voi olla aivan liian uusi ja lapsellisen helppo ajettava. Silti sen osallistuminen kilpailuihin ei vie mitään pois tältä 70-vuotiaalta harrastajalta, jota kaikki varmasti salaa ihailevat ja toivovat että kunpa minäkin pystyisin tuohon 30-vuoden päästä. Arvostus ei katoa, mukaan saatetaan kuitenkin saada uutta harrastajaa, joka lopulta pitää tätä lajia pystyssä. Me pidämme tätä lajia pystyssä. Itse ainakin toivon että tähän ME-porukkaan saadaan lisää porukkaa, oli he sitten 20 tai 70-vuotiaita.

Uskon myös vahvasti että muutoksella saadaan pyöräkanta entistä värikkäämmäksi. Maicot, Kawat, Hondat, Cagivat, kaikki mahtuu varmasti mukaan. Ongelmat selvitetään vauhdissa mikäli niitä kohdataan. Omia mielipiteitä asiasta saa ja pitää laittaa tähän alle. 
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Juha Monto - Elokuu 09, 2016, 02:48:56 ip
Kiitos Jussi asiallisesta ja perusteluita sisältävästä kirjoituksesta! Tässä yhden CMF:n rivijäsenen mietteitä aiheeseen.

EVO-luokka, pre-90 tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua, on aiheuttanut kiivastakin keskustelua jo usean vuoden ajan. Classic motocrossin säännöt päättää CMF:n hallitus (= esittää SML:lle hyväksyttäväksi) ja toistaiseksi luokkaa ei ole otettu mukaan Suomen classic-kisoihin. Perusteluina on ollut esim. että kun ”uusia pyöriä” on paljon niin rata menee vanhoille pyörille liian huonoksi, ja että uudet pyörät ovat liiaksi nykypyöriä vastaavia eivätkä siksi kiinnosta yleisöä kuten vanhemmat pyörät. Tästä olen samaa mieltä. Yleisesti ottaen, mitä uudempiin pyöriin mennään niin sitä enemmän ne näyttävät samalta, muovien värit vain vaihtelevat. Jos vertaus autoihin sallitaan niin uskon että yleisöä kiinnostaa enemmän katsoa lähtöä jossa on Mini, Escort, Fiat 600, Volvo Amazon jne. kuin lähtöä jossa on Nissan Sunny, Toyota Corolla, Mazda 323 jne.  Kaikissa malleissa on toki selkeitäkin eroja mutta vaaditaan hieman harjaantuneempaa silmää erottamaan ne. Uudemmat pyörät ovat parempia ajaa, niitä saa helpommin ja niiden ylläpito on helpompaa mutta mikä luokassa on katsojan kannalta ”se jokin”, joka erottaa lähdöt ns. nyky-kisoista? Jos kisat on suunnattu vain kilpailijoille niin silloin kysymyksellä ei ole merkitystä.

Muistin virkistykseksi kerrattakoon että nykysäännöissä oleva rumpujarru takana on ollut viimeinen linkki classic-aikaan, johon ainakin minä yhdistän pyörät joissa on stereoperä ja ilmajäähdytys. Pop-musiikistakaan ei tule klassista musiikkia vaikka poppia soitettiin radiossa jo yli 50 vuotta sitten mutta se onkin tietysti eri asia :). Sivuvaunuista ymmärrän sen verran että ne ovat myös hieman eri asia kuin soolopyörät, ja koska ymmärrän etten ymmärrä sivareista juurikaan mitään niin en ota kantaa siihen keskusteluun.

Ikäni puolesta kuulun siihen porukkaan, joka ajoi silloin kun EVO-pyörät olivat uusia mutta en silti kuolaa niiden perään. Mutta kuten Jussin kirjoituksen henki on niin asiaa pitää ajatella laajemmin kuin vain omasta näkökulmasta. Ei pidä tuijottaa ainoastaan omaan mielipiteeseensä, tai tehdä päätöksiä sen perusteella mitä pyöriä omassa tallissa on, vaan yrittää nähdä koko lajin etu laajemmassa perspektiivissä ja pidemmällä ajanjaksolla.

Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, tilanteet kehittyvät. Kehitys voi olla, tai se voi tuntua positiiviselta tai negatiiviselta mutta varmaa on vain että mikään ei pysy ikuisesti ennallaan. Classic motocrossin säännöt ovat tänä syksynä ”katkolla”, ja vaikka en olekaan ajatuksesta suunnattoman innoissani niin nyt minusta olisi oikea aika lisätä pre -90 luokka mukaan myös Suomessa koska se todennäköisesti tuo uusia harrastajia mukaan toimintaan ja lajille jatkuvuutta. Laittaisin kuitenkin ehdoksi että luokkaan pitää löytyä vähintään 15 ennakkoon maksanutta eli kisaan sitoutunutta kilpailijaa että lähtö ajetaan. Evo-aktiivien viestien perusteella halukkaita on runsaasti, joten tämä ei pitäisi olla ongelma. Päivän pituus ei juurikaan muuttuisi mikäli C- ja D-luokat ajaisivat kilpailunsa yhdessä lähdössä kuten jo nyt ajavat harjoituksetkin.

Lisää mielipiteitä ja rakentavia kehitysehdotuksia toivoen,
Juha
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Ari-Pekka Bruun - Elokuu 11, 2016, 11:19:20 ap
"Classic motocrossin säännöt ovat tänä syksynä ”katkolla”, ja vaikka en olekaan ajatuksesta suunnattoman innoissani niin nyt minusta olisi oikea aika lisätä pre -90 luokka mukaan myös Suomessa koska se todennäköisesti tuo uusia harrastajia mukaan toimintaan ja lajille jatkuvuutta. Laittaisin kuitenkin ehdoksi että luokkaan pitää löytyä vähintään 15 ennakkoon maksanutta eli kisaan sitoutunutta kilpailijaa että lähtö ajetaan. Evo-aktiivien viestien perusteella halukkaita on runsaasti, joten tämä ei pitäisi olla ongelma. Päivän pituus ei juurikaan muuttuisi mikäli C- ja D-luokat ajaisivat kilpailunsa yhdessä lähdössä kuten jo nyt ajavat harjoituksetkin."

Tälläisenään hyvä ehdotus, omana luokkanaan mukaan vaan.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Elokuu 11, 2016, 03:02:44 ip
Juu, kinkkistä pähkäilyä. Mikään ei ole multa pois vaikka joku laittais uuden ilma keula mopoonsa. Sitten toisaalta itseni sai classic touhun aloittamaan nimen omaan kun lähdin katsomaan classic kisoja, siis nimen omaan vehkeitä jotka selkeästi myös näytti vanhemmilta värkeiltä.Ymmärrän sen että haluaa kisata vaikka vm.90 mopolla jos sellaisen omistaa, mutta kyllähän se kieltämättä alkaa oleen vähän kun kattelis mitä vaan uusilla pyörillä käytyä kisaa noin CLASSIC YLEISÖN kannalta.Ja se levy jarru takana, jos joku valmistaja olis laittanu levyjarrun vaikka jo vuonna 1960 so what, ajakoon mun puolesta A-luokassa jos semmonen viritys tehtaalta olis sillon tehty. Käsittääkseni jotkut Maicot ja ehkä joku muukin merkki on kisoista pois just ton takia,en kyllä niin hyvin tiiä noita mulle UUSIA pyöriä. Hyvänä esimerkkinä tosta vanhojen vehkeitten kiinnostavuudesta, viimetiistaina Riksussa karhin radalla nimeltä mainitsematon sankari karautti radalle Honda 500ceeärrällä. No yht äkkiä vallit oli täynnä väkee, teinitkin raahautu sinne, nekin hokas että jotain erikoista oli liikkeellä ja olihan paikalla muutama muukin classic mopo.No ei kai tästäkään kirjottelusta mitään tolkkua saa mutta oli ihan kiva kirjottaa että semmosia. MIKA
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: matti kantoluoto - Elokuu 12, 2016, 11:21:08 ap
Moro! Eikös se ole fiksuinta muuttaa E-lukkka pre-90:seksi ???
T:#4
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Elokuu 16, 2016, 08:48:15 ip
Juhalta erinomainen kirjoitus. Ajattelua oman mielipiteen ulkopuolelta lajin hyväksi. Kaikki tietävät että Juha on pitkän linjan Classic mies, joka on ollut mukana rakentamassa tätä lajia ja kehittämässä sitä. Edelleen ajatuksissa näkyy lajin jatkuvuuden turvaaminen ja sen kehitys. On hienoa että intoa löytyy edelleen!
Luonnollisesti eriäviä mielipiteitä saa ja pitääkin esittää mikäli siltä tuntuu. Mielummin tietysti jonkinlaisilla perusteluilla ettei ajauduta puhtaasti juupas eipäs väittelyyn.

Tuon E-luokan laajentaminen on yksi vaihtoehto, mutta omana pelkona on että menetämme siinä ison osan E-luokan kilpureita. Kokonaan uusi luokka (muuallakin tunnettu) Pre -90 säilyttäisi vanhat E-luokkalaiset ja toisi nimenomaan uusia pyöriä ja kuskeja kisoihin. Ja uskon myös että puomi täyttyy Pre -90 luokassa. Paljon uusia pyöriä sekä osa E-luokan uusimmista mopoista. Säännöissähän sanotaan että pyörällä voi ajaa yhtä lisäluokkaa eli -86 pyörällä voi hyvillä mielillä osallistua myös Pre -90 luokkaan.

Pientä hienosäätöä sääntöihin niin meillä on Suomen hienoin moottoriurheilu-sarja!
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jani Kaukiainen - Elokuu 16, 2016, 10:43:10 ip
Mielestäni kaksi erillistä E-luokkaa ei ratkaise "ongelmaa". Jokaisella luokalla tulisi olla selvät erityispiirteensä ja nykyinen E-luokka on hyvin lähellä teknisesti Evo-luokkaa. Eri luokkien väliin jää aina pyöriä, joille ei löydy "sopivaa" luokkaa. Näitä väliinputoajia on nykyisillä säännöillä ainakin:
- Monen merkin 70-luvun puolivälin kalusto
- Kaikki 80-luvun alun linkulliset monoperät
- E-luokkaan muuten sopivat pyörät, joissa takana levyjarru
- Pre-90 Evo-kalusto

Lisäksi C / D luokan viivalla on ollut liian vähän kuskeja. Suurin osa yllä olevista ongelmista ratkeaisi, jos luokat olisivat:
- A / B = entisellään
- C = vuosimallit 1975-1979 + kaikki alkuperäiset stereoperäiset (esim. D-luokan HVA:t ja monen merkin 1980 mallit. "Twin Shock luokka")
- D = 1980-1984 ensimmäiset monoperät ja vesipelit
- E = 1985-1990 kansainvälisten EVO sääntöjen kaltaiset säännöt

Kaikkiin luokkiin saataisiin selkeä oma aikakausi, viivalle runsaasti kuskeja ja eri vuosimallien kirjo säilyisi kisoissa mukana. Lisäksi harrastajille ei jäisi käteen pyöriä, joille ei löydy "sopivaa" luokkaa.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Elokuu 18, 2016, 09:35:12 ap
Tuo kaukiaisen Janin kirjoittama on kyllä erittäin selkeen olonen juttu
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: petriniemi - Elokuu 18, 2016, 12:19:34 ip
Kannatan janin luokka luokitusta!! Mun mielestä tästä idesta löytyy jokaiselle pyörälle paikka,riippumatta merkistä...pyörät on saman tasoisia ajettavuudeltaan !
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Elokuu 18, 2016, 06:53:20 ip
Itselläkin oli pitkään tuo Janin esittämä luokitus ykkösvaihtoehto, mutta nyt on jotenkin tullut mieleen kokonaan uuden luokan perustaminen. Lähinnä idean pohjalla on pyörien lisääntyminen. Tällä hetkellä E-luokasta löytyy eniten kuskeja. E-lähtö on aina lähes täysi. Mitä jos vuosimalli nousee sinne -90? Mitä käy? Veikkaan että yli 10 kuskia päivittää kisavehkeensä uudempaan kalustoon ja vanhemmat 86/87 pyörät häviävät. En tiedä käykö näin? Kukaan ei tiedä. Mutta sen tiedän että ainakin 10 pyörää häviää varikolta.

No entäs sitten Pre -90 luokka? Rumpujarrufanit olisi tyytyväisiä E-luokkaan, jossa edelleen olisi rumpujarrusääntö voimassa. Nämä äsken veikkaamani 10 kuskia todennäköisesti pitäisivät pyöränsä ja ajaisivat kahta luokkaa. Muutamat varmasti näillä rumpujarrupeleillä ja osa kokonaan uusilla tuttavuuksilla. Pre -90 luokka todennäköisesti täyttyisi ensimmäisen tai toisen vuoden aikana samoin kun E-luokka jatkaisi "rumpujarru-luokkana".

Ajatuksen tasolla C ja D-luokat voisi ajaa yhdessä jotta saadaan yleisöllekin näyttävä lähtö. Tästä kun vapautuisi paikka uudelle luokalle niin tuo Pre -90 sopisi sille paikalle. Niinkuin sanoin täytyy ajatella oman mielipiteensä ulkopuolella. Ymmärrän hyvin että osalle Classic harrastajista tuo rumpujarru on tärkeä osa Classic-pyöriä

En tiedä. Eikä tiedä kukaan muukaan. Ehdottakaa, kommentoikaa, perustelkaa, arvailkaa. Pääasia että osallistutte keskusteluun. Se mitä itse olen ihmisten kanssa jutellut niin kokonaan uusi lisäluokka on saanut hyvän vastaanoton juuri tähän pyörämäärään vedoten. Tietysti noita Janin mainitsemia vuosilukuja pitäisi myös vähän muutella, jotta saataisiin muutamat omituisuudet poistettua.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jesse Sanden - Elokuu 18, 2016, 09:21:33 ip
Rajat vuosimallien mukaan, ei ominaisuuksien. Niinhän niillä on aikoinaankin ajettu.
Tosimies voittaa Evo-luokan vaikka 79 Hussella.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jani Kaukiainen - Elokuu 18, 2016, 09:23:55 ip
Otin tarkasteluun tämän vuoden Karhulan kilpailun. Ilmoittautuneita kilpailijoita oli:
- C = 19
- D = 23
- E = 33

Jos luokat jaettaisiin yllä ehdottamani mukaan, niin kilpailijamäärät olisivat seuraavat (arviot, koska vuosimallit arvioita)
- C = 37
- D = noin 15
- E = noin 23

E-luokkaan mahtuisi siis 17 kpl uutta kilpailijaa Pre-90 pyörillä. Monet 80-luvun alun pyörien omistajat ovat jääneet kotiin, koska pyörillä ei ole ollut mielekästä kilpailla 1986-87 Honda / Yamaha / Suzuki kalustoa vastaan. Uskoisin, että 80-luvun alun pyöriä saataisiin 10+ mukaan, joten tästäkin lähdöstä saataisiin näyttävä. Miksi haluaisimme uusia pyöriä vain E / EVO luokkaan? Miksi emme käyttäisi mahdollisuutta hyväkseen, että uusia pyöriä saataisiin kummastakin päästä 80-lukua?
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Elokuu 18, 2016, 11:37:35 ip
Jani antoi juuri sellaisen vastauksen mitä odotinkin. Asiahan on juuri näin, perusteluineen päivineen.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Elokuu 21, 2016, 11:42:16 ap
Hello, tässähän  puhutaan pyöristä jotka ei mua koske noin ajamisen kannalta vaikka jotain asian tiimoilta kirjoitinkin. Mua koskettava visio on että nua radat vaan tullaan  tekeen aina vaan enempi näiden "uusien"pyörien ehdoilla. Esim Sipoo on hieno rata mutta kyllä se oikeesti on aika rankka vaikkapa mun -63 vuoden British steel rungolle. Noilla vaan ei ajettu tämmösillä radoilla aikoinaan. Kyllä mä ymmärrän että tää on vähäväkinen maa ja kaikesta on pulaa ja puutetta eikä voi olla optimi olosuhteet kaikille.kyllävetomies vetää vaikka sahapukilla jne, mutta uskoisin silti että  mun romu eikä muutkaan vastaavat ole suunniteltu nykypäivän radoille. Eikä varmaan aikanaan äijät oöi voinu edes kuvitella näitä pöytiä ja kaksareita sun muita.Joo, tää einy liittyny tähän sääntö juttuun muuten kun että taitaa muutenkin toi A luokka kirjaimellisesti kuolla pois. Tämä kirjoitus ei ollut tarkoitettu  kenellekkään eikä kohdistettu kehenkään,tarkoitan vaan että kunhan nyt kirjoittelen miltä itsestä tuntuu.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Timo Hanski - Elokuu 31, 2016, 10:08:55 ap
Moi! Mika edellä puhuu asiaa. Radat alkavat jo olla haasteellisia A-B luokan pyörille,runkoja on hitsailtu. Jussi taas on huolissaan siitä, että E luokasta saattaa hävitä pyöriä viivalta, jos E ja Evo luokat yhdistyvät. Onko kukaan huolissaan siitä, että A-B luokasta häviää niitä tosi classic pyöriä?
Noin 130 classic motocross kilpailulähtöä ajaneena voin sanoa, että on melko haasteellista ajaa samalla radalla nykypyörien kanssa näillä A-B luokan lähes jousittamattomilla pyörillä. Joskus aikoinaan ajettiin classic kisoja SM-kisojen välilähtöinä ja voin sanoa, että nämä A-B luokan pyörät eivät minun mielestäni vaan sovi nykypyörien jarrutus-kiihdytys patteihin ja radatkin on tehty nykypyörille, pöytähyppyreineen ja ryökkysuorineen. Olikin onnen päivä, kun saatiin kokonaan omat kisat. Radatkin muotoiltiin classic ajokeille sopiviksi. No jos Evo luokka tulee, niin mikä raja tuo pre90 on? Eikös se sitten voisi olla pre2000,pyöräthän eivät paljon eroa toisistaan ja niitäkin on paljon talleissa ja omistajat haluisivat niillä kisata, eikä tarvitsisi heti sitten taas sääntöjä muuttaa. Mielestäni paras ratkaisu olisi, että kaikki muut luokat ajaisivat ensin 2 lähtöä, jonka jälkeen E ja Evo luokat
 Classic terveisin Timo Hanski 32.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Syyskuu 01, 2016, 06:22:15 ip
No miltäs näytti scrambles uusi luokka.... Oliko hallitus paikalla? Radat kuluu ja sille ei varmaan voi mitään tai sitten pitää vaan ajella a ja b luokan pyörillä oman aikakauden vastaavilla radoilla... vaikka jotain peltocrossia. Sipoo oli ihan hyvä uudemmilla mutta on varmaan aika paha vanhalle kalustolla. Ei tossa nyt mitään suurta muutosta tapahdu jos E luokkaan päästettäisi vain 2 vuotta uudemmat pyörät kuin nyt.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Syyskuu 02, 2016, 12:43:31 ip
Juu ajellaan vaan pellolla,koitin kyllä ilmaista että en valita,kitise, v******e, kohdista höpinöitä kenellekkään. Kunhan omia ajatuksiani toin julki.Mulla on vähän kuvia puhelimessa parin viikon takaa keskisestä englannista scramble kisoista(oisin laittanu kuvat tännekin jos ois osannu) ja ymmärrän kyllä että semmosilla ei ikinä suomessa tulla ajamaan,kun koko maassa väkeä on yhden cityn verran ja MX on marginaali  laji ja CMX sen marginaalissa ja oma luokka vielä sen marginaalissa. Itsellä vaan ei ole varaa päivittää keulan sisuskaluja kaikillä gold valveilla jne. eikä hommata kalleimpia hyväksyttyjä iskareita,brand newes runkoja jne.Mun resurssit riitti just 2015 salossa siellä ylä lenkin kuivuneella grandcanyon osalla hajonneen keulan laakeroinnin ja solmuun menneen vanteen entrailuun ja kevyeen koneen läpikäyntiin. Eikä se meno silti taitais niin pehmeetä olla.Mutta kuten sanottua taitaa kirjaimellisesti ainakin A luokka kuolla pois eli äijät loppuu pikkuhiljaa.Ja edelleen, ajo kuka millä vaan,ei se multa ole pois.Olen ollut vasta kolmella kaudella mukana ajamassa ja kivaa on sinänsä ollut ja hienoja uusia tuttavuuksia on tullut.Olis vaan kiva uskalta noin henkilökohtaisesti ajaa vähän niinkun kilpaa ettei tarvis ihan näytös ajo fiiliksillä vetää kun alkaa tuntuun että ei romut pysy kasassa.Ja olenhan mä tietty ihan p***a kuski enkä osaa ajaa niinkun pitäis eikä kukaan jää kaipaan vaikka ei ajaiskaan. Niin ja sehän on tietenkin ihan oma valinta jos haluaa ajaa vanhimmalla mahdollisella rukilla eli iteppähän läksit sano PPP.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Martti Törmä - Syyskuu 02, 2016, 01:09:25 ip
Pistänpä lusikkani myöskin tähän soppaan.Kilpailuluokista en mene sanomaan mitään,kun en ole koskaan itse kilpaa ajanut.Mutta radoista olen samaa mieltä,ne ovat aivan liian vaativia 60-70-luvun jousituksille ja rungoille.
Motocrossin sääntökirjassa,ainakin vanhoissa sanotaan jotenkin tähän tapaan."Motocrossia ajetaan maastoradalla jossa on luonnollisia esteitä",pöytähyppyrit ja röykkypatikot eivät ole luonnollisia esteitä,vaan temppuiluun ja hyppelyyn tehtyjä luonnottomia juttuja,classic-radalla ei semmoisia minun mielestä saisi olla.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Syyskuu 02, 2016, 07:05:49 ip
No mut nyt viikonloppuna ajetaan classic pyörillä todella kova peltokisa... kelpaisi varmaan kaikille toi rata. Vetsmxdn. Ei taida vaan enään täällä sääntö Suomessa saada lupia sänkicrosseille.

https://m.youtube.com/watch?v=Z8fT9b_GiO4
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jesse Sanden - Syyskuu 02, 2016, 09:50:24 ip
E/Evo-luokan kuskeista tuskin kukaan valittaisi, jos jossain pääsisi ajamaan 60-70-luvun radalla. Itse ainakin tykkäisin ajaa. Tykkään myös sänkicrossista ja Hyvinkään scramble rata on aivan loistava.
Tilanne vaan on tämä, ettei sellaisia ratoja ole Suomessa. 
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Martti Törmä - Syyskuu 03, 2016, 07:24:49 ap
Eikös näitä nykyratoja voi muuttaa,vai pistääkö nöösit herneen nenään kun eivät saa hyppiä temppuhyppyjä.
Moottorikerhojen pitäisi vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja miettiä tarvitaanko "stadioncrossirataa" vai ei.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Syyskuu 03, 2016, 09:53:58 ap
Nythän tämä on lipsahtanut kai pikkusen ohi alkuperäisestä aiheesta ja syy lienee minun.Mutta kyllä näistä rata vaihtoehdoistakin varmaan on syytä keskustella.Asian ydin kaikenjärjen mukaan on se että radan tulisi tarjota jokaiselle jotain, yleisöstä lähtien.Ja ratojahan nimen omaan muokataan enemmän tai vähemmän vaatimusten mukaisiksi ko.kilpailuja varten. Kun itse käyn Hyvinkäällä ajamassa, niin minun ja monen muunkin mielestä tuntui että rataa muutettiin MM kisoja varten helpommaksi, kun kyseessä on kuitenkin maailman parhaat kuskit.Tällä vähäisellä kokemuksella omasta mielestäni Heinola oli upea rata ajaa Vanhalla romulla ja uskoisin että ei E tai Evo kuskeillakaan siitä kauhean pahaa sanottavaa ole.Samaten Hyvinkää on tällä hetkellä mainio rata myös vanhemmille vessoille.Kumpaakaan rataa ei pahemmin tarvitsisi muokkailla.Myös Karhi Riihimäelle tuntuisi mainiolta vaihtoehdolta classiciin.Ja kaikki myös varmaan melko mainioita jotta yleisö löytäisi kisoihin.Tämä siis MINUN mieletäni.Nuo radat ei vaatisi järjestävältä kerholta juurikaan muokkausta ja jos niissä voi kokea vauhdin hurmaa ja ilmaa uusilla mopoilla niin vois kuvitella että ne riittäis e/EVO kavereillekin. Kyse on kuitenkin ainakin vielä toistaiseksi CLASSIC crossista eikä supercrossista.Edelleen korostan että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan eikä mikään ole minulta pois.Kannatan uudistuksia ja mahdollisuuksi kaikille löytää luokkansa ja oman rakonsa puomilla.Tämä ei kuitenkaan ole ainakaan vielä toistaiseksi pelkkä CLASSIC  EVO KISA.Ei myöskään pelkillä sata vuotta vanhoilla miinoilla ajettava sarja,vaikka kuskeja olis satamäärin.Nuo edellä mainitsemani radat olisi MINUN mielestäni mainioita yleisön tavoittamiseksi ja myös kuskien ja pyörien kannalta.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Syyskuu 03, 2016, 10:13:11 ap
Nyt sitten lähdetään vähän suhteuttamaan tätä rata-asiaa. Kuten Jesse sanoi niin mielellään E-luokan kuskitkin ajaisi Hyvinkään vanhan radan tyylisillä radoilla. Mutta kuten edellä mainittiin niin niitä ei ole. Nykyratojen muokkaaminen pelkästään Classiceille yhtä päivää varten on järkyttävän iso homma. Järkevät oikotiet ja pahojen paikkojen ohitukset kyllä käytetään jos niille on mahdollisuus. Ne radat mitkä soveltuisivat parhaiten Classiciin ovat myös niitä joita emme kisakalenteriin saa. Tarvitsemme kuitenkin sen kerhon tuen kisojen järkkäämiseen. Sama sääntö pätee mielestäni meidän lajissa samalla lailla kuin harrastelijoilla. Jokaista hyppyriä ei ole pakko vetää yli tai kaksaria ei ole pakko tuplata mikäli ei omat rahkeet tai pyörän ominaisuudet siihen riitä. Olen katsellut noita vanhoja kisavideoita ja niiden perusteella voin sanoa että ei ne ihan helpoimmasta päästä ollut. Kovaa, terävää pattia, jyrkkiä mäkiä, kivikova alusta, hyppyreissä ei ollut alastuloa vaan sinne kovalle savelle tultiin alas.

Itse näkisin mielelläni Suomessa enemmän harrastelijoille suunniteltuja ratoja ilman älyttömiä 30 metrin pöytiä. Täytyy kuitenkin muistaa että osa porukasta tarvitsee myös moderneja ja nykyaikaisia ratoja. Osa isoista hyppyreistä on kuitenkin hyvin tehty ja eivät ole millään lailla vaarallisia edes harrastelijoille.

Toivotaan että ensi kaudeksi saadaan hyvä kalenteri aikaiseksi ja radat sellaisiksi että niillä voi ajaa kaikilla pyörillä. Ja Tallqvist, on täällä hallitusta ja hyvältä näyttivät myös -90 pyörät. Hienosti laitettuja Klassikkoja omasta mielestä.

Tuo A ja B luokan osallistujamäärä on ainakin vielä ollut ihan hyvä, mutta ymmärrän kyllä huolen osallistujamäärästä. Luokkiin on vaikea saada uusia nuoria kilpailijoita kaluston hinnan ja saatavuuden takia sekä myös ihan siitä syystä että tämän päivän 30-vuotiaalle 60-luvun pyörällä ajaminen ei välttämättä edes houkuttele, sillä kosketusta tähän vuosikymmeneen ei ole. Vaatii ehkä vähän puhutusta jotta lisää uusia kilpailijoita saadaan näihin luokkiin.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Syyskuu 03, 2016, 03:20:38 ip
Ajoin viimevuonna classic Suzukilla mxh luokassa Vantaalla mx liiga kisoissa ja oli rata todella isoa pattia verrattuna classic kisoihin et aika hyvin on radat kestäneet. Heinolan rata on todella hyvä ja Riksu vois olla myös.... vähän saman tyylinen rata kuin scramblessa..... mut ihan sama missä ajetaan jos luokat ei muutu. Auttoisesta on kyl hienoja peltocrossi kuvia et sinne kyl lähtis mielellään myös Evo pyörällä.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Syyskuu 03, 2016, 05:17:59 ip
Juu se on selvä että kaikki kerhot ei edes halua näitä kisoja tai sitten ei vaan sovi kalenteriin.Jämsässä on myös mainio rata ja karhula oli ens kertalaiselle kanssa kiva.Ja nämähän on edelleen vain minun pohdintoja,ei mitään vaatimuksia.Kaiken kaikkiaan semmonen rata kuin vaikkapa Hyvinkää mahdollistaa jouheen vauhdinpidon vaikka ei vetäs pöytään täysiä, ajo ei ikään kuin katkea, ja anteeksi käytän tässä esimerkkinä sipoota, kun ajaminen on pakostakin melko repivää ja nykivää olkoon sitten kyseessä kuskin taidot tai pyörän suorituskyky tai molemmat ja rohkenen lausua että rata on haastava myös ihan bränikällekin mopolle..Ja Hyvinkäällä ei rataa tarvis varmaan muokata ollenkaan,en usko että myöskään riksussa,heinolassa,jämsässä ja kai noita muitakin on.Ja noviisi kun olen niin tarkoitatko Jussi Hyvinkään vanhalla radalla siis ihan tätä nykyistä rataa vai tuota missä scramble pidetään,siis Erkylää?Itse siis tarkoitan ihan tätä nykyistä rataa.Emmä varmaan taaskaan osannu ilmaistä iitteeni mutta tämmösiä ajatuksia.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Janne Palokas - Syyskuu 04, 2016, 12:51:47 ip
Terve!
Kisoja vuosia aktiivisena katsojana seuranneena, mutta ensi kesän D-luokan kuskina täältä nousee Jani Kaukiaisen sääntöehdotukselle ehdoton peukku, jossa on mielestäni hyvin huomioitu pyörien eri ikäkaudet sekä ominaisuudet. Janin ehdottamalla luokka jaolla saataisiin kaiken ikäisten pyörien rakentelu säilymään, jonka myötä laji jatkuisi elinvoimaisena myös tulevaisuudessa.

Jos luokkia C/D ja E/EVO aletaan yhdistämään, saadaan toki näyttäviä lähtöjä, mutta todennäköisesti osallistujamäärät ylittävät puomipaikat?! Miten tällöin toimitaan, jotta kuskit eivät asettuisi eriarvoiseen asemaan lähtötilanteessa. Jo tähän viitaten nykyisen kaltainen E-luokka tulisi säilyttää viimeisenä rumpujarruluokkana. Jos hallitus ajan myötä päättää että EVO-luokka otetaan mukaan, tulisi se tehdä OMANA luokkanaan.

-Janne-

P.s Hyvinkään SM-kisoissa eilen (3.9.) MXV45 -luokan erät voitettiin ylivoimaisesti EVO-luokan pyörällä.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Mika Uusitalo - Syyskuu 05, 2016, 09:03:54 ap
Juurikin näin,peukutan myös.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Syyskuu 05, 2016, 01:10:30 ip
Janne Palokas, huomasitko että Janin ehdottamassa luokkajaossa E-luokkaan kuuluu myös ennen -90 valmistetut pyörät?
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Janne Palokas - Syyskuu 05, 2016, 09:40:34 ip
Jussi huomasin.. Kommentissani viittasinkin nykyiseen luokkajakoon. Mutta tulevaisuutta ajatellen kannatan kuten Jani on luokkajaon esittänyt eli;

- C = vuosimallit 1975-1979 + kaikki alkuperäiset stereoperäiset (esim. D-luokan HVA:t ja monen merkin 1980 mallit. "Twin Shock luokka")
- D = 1980-1984 ensimmäiset monoperät ja vesipelit
- E = 1985-1990 kansainvälisten EVO sääntöjen kaltaiset säännöt

Näin ollen 80-luvun alun linkkupeleille säilyisi myös tulevaisuudessa oma luokka = D sekä Pre90/EVO -pyörille oma luokka = E.



Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jesse Sanden - Syyskuu 05, 2016, 09:49:08 ip
Ari olisi voittanut Hyvinkäällä V45-luokan varmaan C-luokan pyörälläkin...
Kovaa Honda meni Scramblessakin. Iskarit vaan taitaa on jotain muuta kuin 1990-mallia.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Syyskuu 06, 2016, 09:47:04 ap
Radoista vielä..Jämsän rata on todella hyvä.... tuli kesällä testattua. Åstedin Hondassa näytti ainakin scramblessa olevan ihan alkuperäiset iskarit.. on vaan niin kova kuski :)  D luokassa saisi olla rajoituksena vain vuosimalli (80-84) eli linkut, vesi ja levyt sallitaan.... silloin saattaisi jopa jollain -84 piikillä pärjätä.  ei mikään tekninen ominaisuus ja E:ssä sama (85-90).
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Janne Syrjänen - Lokakuu 17, 2016, 07:50:09 ip
Tervehdys. En lähde crossipuolta kommentoimaan, kun ei ole sieltä mitään kokemusta kisatouhuista.
Mutta itseänä tämä vuosimalli- ja rumpujarruasia kiinnostaa, kun oma mopedi on -89 ja levyllä.

Crossipuomin taakse en ole änkemässä, mutta kun näitä samoja sääntöjä sovelletaan crosscountryyn ja enduroon.
Jonkun crosscountryn olisi voinut tänäkin vuonna jo käydä ajelemassa, mutta kun tuntuu 2h kisa vähän turhan pitkältä
noinkin uudelle mopolle ( tiedetään, nössö mikä nössö) ;).

Eli todella toivon, että näille uudemmille vanhoille saisi classicluokan.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Juha Monto - Marraskuu 11, 2016, 01:05:32 ip
Hallituksen lajiparlamentissa 23.10. esittämä ehdotus uusiksi säännöiksi on julkaistu 30.10. keskustelupalstan "Tiedotteet" osiossa:
http://keskustelu.classicmx.fi/index.php?topic=1727.msg5919;boardseen#new

4.   Kilpailujen sääntöjen muutosehdotukset.

A-ja B-luokkiin ei kosketa
C- luokka  vuosimalliin -80
D1 luokka alle 250cc  81-85
D2 luokka yli 250 cc 81 – 85
E1 luokka alle 250 cc 86 -90 (uusi luokka)
E2 luokka yli 250 cc 86 -90
SV1 luokka vanhempi kuin 86
SV2 luokka  86 – 89
SV3 luokka 90 – 96 ? (uusi luokka)



Lisäsin tämän tähän viestiketjuun vain tiedoksi jos joku ei ole huomannut asiaa aiemmin.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Janne Syrjänen - Joulukuu 05, 2016, 02:20:39 ip
Tervehdys. Saako vaijerikytkimen korvata nestekytkimellä esim. Magura?
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Joulukuu 05, 2016, 03:58:37 ip
Uudet säännöt julkaistaan seuraavan hallituksen kokouksen jälkeen, Joulukuun puolessa välissä. Osat pitää ollla samoja tai samankaltaisia alkuperäisten osien kanssa eli nestekytkintä ei ole sallittua vaihtaa vaijerikytkimen tilalle.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Heikki Tukia - Joulukuu 07, 2016, 11:19:21 ip
Oletin sääntömuutoksista äänestettävän vuosikokouksessa.Noh,kannatan esitettyä luokkamuutosta.
( ja koitan tulla vuosikokoukseen )
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Jussimikkonen - Joulukuu 10, 2016, 08:28:58 ip
"Sääntökokous" oli jo syksyllä ja vastustusta esitettyihin luokkajakoihin ei ollut joten mitään tarvetta äänestykselle ei ollut.
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Kenth Österberg - Helmikuu 09, 2017, 11:56:33 ap
Mielenkiinnolla lukenut tämä viestiketju. Tuli ihan pieni innostus tulla takaisin motocrossiin pariin, sitä kun en ole ajanut sitten 2008 syksyllä. Tosin silloin alla oli aika tuore pyörä. 80 luku, varsinkin sen myöhempi puoli, on sellainen aikakausi joka sisältää niin paljon mielestäni hyviä asioita että on mukava kuulla että sen aikakauden crossit saa nyt kilpailla classic kisoissa!  Crossi tuli minulle kuvioihin kun muutin Hankoon, ja enska harjoituspaikkoja ei käytännössä ollut. Aikoinaan olin aika aktiivinen Hangon motocross seurassa. En ole koskaan ollut hyppääjä tyyppi ja Hangon, monen mielestä, "tylsä" rata on ollut minulle varsin sopiva. Harmi vaan että kerho toiminta on nyt ihan kuralla, ei kuskeja ja rataa aktiivisesti hoitanut tyyppi meni ja kuoli....vetovoima puuttuu. Muuten mielestäni Hanko olisi erinomainen rata ajella vanhoilla classic kalustollakin kun se on kunnolla lanattu. Hyviä muistoja kun on 2000 luvun loppu vuoden sarja crosseista! Mukavaa rentoa herrasmies kilpailemista, sellaista kun ymmärrän että classic crossi myös on, eikö näin?
Otsikko: Vs: Ensi vuoden kilpailut ja säännöt
Kirjoitti: Heikki Tukia - Helmikuu 09, 2017, 02:23:06 ip
Hienoa.Toteuta innostus! Lajikäsityksesi on aivan oikea.Sopivia pyöriä löytyy vaikka täältä myyntipalstalta tai Nettimotossa.