CMF Foorumi
Classic Motocross Finland => Tekniikkaa => Aiheen aloitti: tommi linna - Marraskuu 15, 2015, 08:51:54 ip
-
oliskos kellään tietoa 139mm kiertokangesta 1986 malliin että mistä löytyisi, tai koko kampurapaketti. uudemmissa se 144mm minkä kyllä saa sylinterin alle tulevan korotuspalan kanssa käymään, mutta samalla häviää agressiivinen luonne moottorista mikä ei taas ole hyvä asia :) yksi paikka jenkeissä myy vaan kankea 230$ mutta mielellään jos sais koko kampuran kun alatappi on jostain syystä hitsattu kiinni tigillä.
-
Moro minulta löytyy Cr 500cc -83 kanki uusi alalaakeri ja tappi .mittaa en nyt muista kun on tallilla. 040 5476255.
-
Se ei kyllä vaikuta moottorin luonteeseen paljoa, jos vaihtaa pidemmän 5mm pidemmän kangen ja nostaa pyttyä. Iskuhan siinä pysyy samana. No ehkä kampikammion tilavuus hieman kasvaa. Itse en ainakaan eroa huomannut.
-
niin, jotain eroa tietysti voi olla kun ovat kuitenkin sen muuttaneet. kampikammion paine laskee ja kangen kulma muuttuu jonkin verran. pitempihän voi olla parempikin mutta aattelin pitää orkkiksena niiltä osin
-
Hei
Näitä crossisivarin koneita on muutettu eri pituisille iskuille, männille ja kangille.
Kokemukseni mukaan, jos kangen pituutta muuttaa, niin se vaikuttaa selvästi kampikammion paineeseen ja moottorin luonteeseen, kun silloin sylinterin korkeutta joutuu tiivisteillä muuttamaan. Esimerkiksi samassa moottorissa olen käyttänyt pienempää painetta jääradalla ja suurempaa painetta crossissa.
Vaikka iskunpituus pysyy samana, niin kanavien ajoitus muuttuu, jos kangen pituus muuttuu. Esimerkkinä, jos iskunpituus on 80 mm ja kangen pituudet ovat 139 ja 144 mm. Kun kampiakselia käännetään 45 astetta, niin mäntä on 0,1 mm alempana lyhyemmällä kangella kuin pidemmällä kangella yläkuolokodistaan verrattuna. Vastaavasti 90 asteen kohdalla 0,21 mm.
T: Erkki
-
joo ainakin jotkut kehuvat että pehmenee jonkun verrankin pyörän käyttäytyminen sillä 5mm pitemmällä veivillä. tiiä sit itellä ollut tähän asti vaan pari uudempaa versiota mutta nyt -86 työn alla
-
->Erkki. Huomaako noin pienen eron ajoituksessa? Sehän vaikuttaa hieman sytytyksen ajoitukseen, mutta senhän pystyy kompensoimaan sytytystä kääntämällä.
Tossa 86 500:ssa kun on tehoa "riittävästi", niin pieniä muutoksia ei huomaa. Varmaan Eric Geboers ne voisi huomatakin.
Kampikammion tilavuutta pystyy suht helposti pienentämään.
Itse päädyin pidempää veiviin, kun lyhyempää ei ollut järkihintaan enään saatavissa.
Järkevintä olisi varmaan vaihtaa koko kampiakseli. Täällä Salossa paikallinen koneistamo murjoi kampuran peltikuoret hirveän näköiseksi kun veivin vaihtoivat.
-
kävisköhän sitten uuden mallin koko kampura paketti kun heittäs korokepalan pytyn alle? sen uuemman mallin kampurapaketin nimittäin sais melkein samaan hintaan kun pelkän lyhkäsen veivin.
-
Käy
-
Hot Rods kampurat kannattaa unohtaa sitten heti alkuunsa kun murtuvat muutamassa tunnissa. Wiseco taitaa olla nykyään samanlaista sekundaa.
-
Tuo oli hyvä tietää, meinasin just hod rodia ku ol niin halapa. kiinassa tai turkissa tietysti tehään nekin jo. ruotsissa kyllä olis lähin 1986 alkuperäinen uusi kampura paketti, 650e kotipihaan toimitettuna. uuemman mallin alkuperäinen taitaa olla samoja hintoja jossain oli jopa yli 900e. jos kerta niitä halpoja tarvike kampuroita kannata ostaa..
-
mikähän kampura toi on 13300-KA5-740 muuta tietoa ei löydy kuin että korvaa alkuperäisen 13300-KA5-690. olisi jonnin verran halvempi
-
nou hätä löytykin uusi honda original 13300-KA5-690 kampurapaketti 1984-1986 suht edukkaasti
-
Ai sulle tuli Jesse ensimmäisenä mieleen sytytyksen ajoitus. En tarkouttanut sitä nyt ekana joten koita arvata uudelleen mitä ajoitusta hain takaa? Nyt en tarkoita
näillä kommenteillani kuka voisi huomata mitäkin vaikutuksia vaan yksinkertaisia teknisiä faktoja joihin muutoksilla on vaikutusta. T. Erkki