CMF Foorumi

Classic Motocross Finland => Tekniikkaa => Aiheen aloitti: Jani Malvisalo - Elokuu 22, 2011, 06:12:58 ip

Otsikko: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jani Malvisalo - Elokuu 22, 2011, 06:12:58 ip
Olen tässä katsellut E-luokkaan sopivaa pyörää. Sääntöjen mukaan E-luokassa täytyy olla takana alkuperäisasenteinen rumpujarru. Tämä rajaa joitakin -86 ja -87 mallin pyöriä pois, joissa on alunperin levy takana. Mikähän tässä on perusteena? Ei luulisi pelkällä takajarrulla saavan kovin suurta kilpailuetua, kun kuitenkin edessä saa olla levy tai alkuperäinen up-side-down keula on sallittu jne.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Juha Monto - Elokuu 23, 2011, 06:39:59 ip
Moi,

E-luokan säännöt kopioitiin aikanaan Ruotsin vastaavan luokan (F) säännöistä ja keskustelin tänään aiheesta vielä Ruotsin kerhon puheenjohtajan Anders Beltinin kanssa.

Alkuperäisasenteinen rumpujarrun vaatimuksella on tarkoitus saada luokkaan kuuluvat pyörät rajattua selkeästi. Mikäli uudempi mp on takajarrua lukuunottamatta muuten samanlainen kuin rumpujarrullinen malli niin levyjarrun voi vaihtaa rumpuun ja sitä voi käyttää ko. luokassa. Esimerkkinä Beltin mainitsi 1988 ison Yamahan, joka jarrun vaihdon jälkeen katsotaan 1987 replikaksi. Mikäli runko, moottori, sylinteri tms. on uudemmassa mallissa erilainen niin se ei muutu luokkaan kelpaavaksi vaihtamalla levyjarru rumpujarruksi.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: timo t.laine - Elokuu 30, 2011, 03:25:38 ip
 eikö siinä (-88 yz490) ollut cartridgekeula, takalevyjarrun lisäksi?  ,ja suomeen niitä ei tullut yhtään kappaletta, kuten ei myöskään "parannettua painosta" wr500 missä oli mm. sama runko ja takajousitus kuin yz250 mallissa, 38mm kaasari ym. pientä.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jani Malvisalo - Elokuu 31, 2011, 07:34:12 ip
En tarkoittanut uudempia kuin -87 pyöriä, vaan sääntö rajaa pois ainakin kaikki -86 ja -87 vuoden Kawasakit, KTM:t ja Maicot sekä mahdollisesti muitakin -87 pyöriä. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Minusta vuosiluku rajaa selkeämmin pyörät kuin jokin tekninen yksityiskohta.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: timo t.laine - Syyskuu 05, 2011, 09:56:11 ap
 cz vuosimalli -90 menee d-luokkaan ;) , 86-mallin honda taitaa olla paras vaihtoehto e-luokkaan, plus jammut -87 malliin asti( perusteena ajettavuus, kestävyys, osien saatavuus..).
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jani Malvisalo - Syyskuu 05, 2011, 10:22:45 ip
Piikkistä kotaria vähän olisin katsellut, mutta siinä on juuri toi levytakajarruongelma. Ajettavuudesta, kestävyydestä tai osien saatavuudesta ei minulla ole mitään käsitystä. Olen sen verran kevyt, että piikki voisi olla sopivampi kuin puolikas. Männänvaihtoa tietysti enempi kuin puolikkaassa.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: timo t.laine - Syyskuu 07, 2011, 12:21:11 ip
  on noita -84 ja -85 mallisia kotarin "piikkejä" aina välillä myynnissä, jos hyvä tulee kohdalle niin osta pois! 
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jani Malvisalo - Syyskuu 07, 2011, 09:25:43 ip
Ehdoittaisin että E-luokassa saisi takajarru olla se mitä se alunperin on ollut. Kilpaa samanvuotisilla peleillä on aikanaankin ajettu toisiaan vastaan. Tällä saataisiiin muutama pyörä lisää mukaan. Hyvä olisi tietysti, että olisi samat säännöt kuin Ruotsissa, mutta eipä toi nyt kauhea eroavuus olisi. Se että D-luokka rajautuu teknisten yksityiskohtien eikä vuosimallin mukaan on ymmärrettävää, sillä ilma-/nestejäähdytys ja stereo/mono perä on aika isoja teknisiä eroja. Pelkkä takajarru ei mielestäni tuo kovin suurta teknistä etua.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Onni Järvinen - Syyskuu 11, 2011, 06:50:52 ip
Moi,
Lisää keskusteltavaa D2/C luokkien teknisistä rajatapauksista niin voitaisiin ajattaa isot Hondat ja 490 Yammut
luokassa E johon ne tekniikkansa puolesta kuuluvat = linkulliset monot.
Enkä tarkoita tällä sitä että joitakin poistetaan kisoista vaan ajetaan siinä luokassa johon oikeasti kuulutaan.

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Onni Järvinen - Syyskuu 12, 2011, 06:19:07 ap
Moi,
Korjaan kirjoitusvirheeni eli tarkoitin D2/E luokkia.

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: timo t.laine - Syyskuu 12, 2011, 09:18:41 ap
 eiköhän ainoa rajatapaus ole hondat joihin on laitettu "stereot" takaiskareiksi? ,jammua ei tietääkseni ole kukaan mennyt "vanhentamaan", on sen verran työläs hommakin.., mutta aiheeseen, jos takalevyjarru sallitaan e-luokkaan niin ei se mielestäni tuo merkittävää etua yksinään, on vaan muitakin parannettuja ominaisuuksia näissä pyörissä. ,mutta entä sitten? ,hahdon mikko siellä kumminkin kärjessä pyyhältää ilman teknisiä hienouksia ;). ,itse rakennan -84 mallin hussea ensi kaudeksi, menisi muuten d-kakkoseen mutta kun on vesijäähdytys. 
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Onni Järvinen - Syyskuu 12, 2011, 09:28:40 ap
Moi,
Tiedoksi Timpalle pieni ero 465/490 linkuton/linkullinen mono.Tämän tiedän sinunkin tietävän.

Terv. Onni #141


Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: timo t.laine - Syyskuu 12, 2011, 11:47:42 ap
 okey, tarkoitatkin näitä "ylikokoisia" 46-vitosia!, en itse pidä pahana asiana niiden sallimista d2 luokkaan(ainahan ovat suuruudenhullut poranneet lisäkuutioita..), kuutioista ei ole mielestäni etua kun kulkevat muutenkin tarpeeksi, mutta linkkuperä on röykyissä kyllä parempi. 
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Onni Järvinen - Syyskuu 12, 2011, 03:28:29 ip
Moi,
Luokka D stereo tai monoperä ilman LINKKUSYSTEEMIÄ lukee säännöissä eli kaikki Yamaha 490 mallit
kuuluvat tämän mukaan luokkaan E ja Yamaha 465 linkuttomana monona luokkaan D2.

tässä vielä ote säännöistä:

Luokka D: Moottoripyörässä oltava ilmajäähdytys, rumpujarrut, stereo- tai monoperä mutta ei linkkusysteemiä. Vuosimalli on vapaa. Luokkaan saa osallistua myös B- ja C-luokan pyörällä.


Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jani Malvisalo - Syyskuu 12, 2011, 06:58:52 ip
eiköhän ainoa rajatapaus ole hondat joihin on laitettu "stereot" takaiskareiksi? ,jammua ei tietääkseni ole kukaan mennyt "vanhentamaan", on sen verran työläs hommakin.., mutta aiheeseen, jos takalevyjarru sallitaan e-luokkaan niin ei se mielestäni tuo merkittävää etua yksinään, on vaan muitakin parannettuja ominaisuuksia näissä pyörissä. ,mutta entä sitten? ,hahdon mikko siellä kumminkin kärjessä pyyhältää ilman teknisiä hienouksia ;). ,itse rakennan -84 mallin hussea ensi kaudeksi, menisi muuten d-kakkoseen mutta kun on vesijäähdytys.  

Ensi vuoden säännöissähän on kielletty muuttamasta monoperäistä pyörää stereoperäiseksi (lainaus toisesta aiheesta):

21.8.2011 hallituksen kokouksen päätöksiä lyhyesti:
   * D-luokkaan muutetut E-luokan pyörät: alunperin monoperäistä pyörää ei saa muuttaa stereoperäksi. Tällainen pyörä katsotaan E-luokkaan kuuluvaksi.

Ei kai noissa levytakajarrullisissa mitään sellaista ole, jota ei säännöt jo sallisi. E-luokassahan saa olla levy edessä, vesijäähdytys, monoperä ja jopa alkuperäinen up-side-down keula. Esim -87 Husseissa on kaikki noi, mutta takana rumpu. Sen takia musta tuntuu vähän hölmöltä että pelkkä levy takana tekee KTM:istä ja Kawasakeista laittomia. Maicoa ja Puchia, joissa olisi kanssa levy takana, ei taida juuri olla saatavanakaan.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Pasi Takalo - Syyskuu 22, 2011, 03:14:16 ip
Morjens. Tätä sääntöä oon kans ihmetellyt ja tiedustellut jonkin aikaa. Itsellä on tallissa KTM MX500 vm 86. On täysin samanlainen kuin vm 85 mutta up side down keula ja levyjarru takana. Ja kyseisessä pyörässä on samat jarrut kuin saman ikäisissä KTM MX 80 malleissa, joten taitaa rumpujarrut olla vieläpä tehokkaammat kun toi levyjarru. Ja mun mielestä alkuperäinen on aina alkuperäinen, enkä kyllä meinaa muuttaa rumpujarrulliseks vaan ootellaan sääntömuutosta  ;) Terveisin Pasi Takalo
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: petri pantsu - Syyskuu 22, 2013, 06:36:27 ip
Terve !

Onpa minulle tullut kentältä myös muutama palaute joiden mielestä että koko E-luokka ei sovellu clasikiin. Ovat kuulema liian uusia laitteita tähän lajiin ! No henkilökohtaisesti olen toista mieltä E-luokasta. Pitäsikö muka harrastaja määriä pienentää ja kokonnutaisiin joskus lauantaisin tai sunnuntaisin hyvin pienessä porukassa jonnekin ajamaan ettei kukaan vaan tietäisi lajin olemassa olosta ? No pitääkö tälläistä edes minunkaan tähän kirjoittaa ? Mutta tälläisiäkin ajatuksia kentällä liikkuu....no hyvähän se on että mielipiteitä riittää.

t. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Toni Lötjönen - Syyskuu 22, 2013, 07:53:06 ip
Terve !

Onpa minulle tullut kentältä myös muutama palaute joiden mielestä että koko E-luokka ei sovellu clasikiin. Ovat kuulema liian uusia laitteita tähän lajiin !


Mistähän nämä henkilöt kuvittelevat uusien ajajien kiinnostuvan lajista, jos kalustoa ei ole saatavilla? E-luokkaan vielä löytyy kalustoa/varaosia, mikä on yksi asia mikä varmaan motivoi uusia tulokkaita.

Eikö olisi jatkuvuuden/pitkäntähtäimen kannalta järkevää antaa joka vuosi tulla "uudempaa" kalustoa radalle. Eli kun valmistusvuodesta on kulunut esim. 25v saa kyseisellä pelillä osallistua lajiin.

Vähän offtopikkii
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Mika Hagren - Syyskuu 22, 2013, 08:24:33 ip
Älkää ainakaan kiristäkö sääntöjä pyörien osalta! Ainut crossiluokka missä on vielä lähes täysiä puomia lähdöissä! vertaa vaikka tonne sm crossiin missä oli 15 pyörää puomilla
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: petri pantsu - Syyskuu 22, 2013, 09:21:48 ip
No tälläiset mielipiteet E-luokasta jätän omaan arvoonsa,kuitenkin on hyvä että nekin mielipiteet tulevat esille ja herättävät ihmetystä ja keskustelua. Onhan kuitenkin hyvä tietää mitä kentällä asioista ajatellaan.

t. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Syyskuu 23, 2013, 10:13:38 ap
Hyvinkään Scramblessa myös oli varikolla puhetta E-luokasta niin eräs vanhanliiton classicmies sanoi että kyllä se alkaa jo nykyään jo kuulua classikkiin.

Euroopan EVO luokkaa vastaavaksi koko E luokka niin siinä samalla uudistuu riittävästi moneksi vuodeksi.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jesse Sanden - Syyskuu 23, 2013, 03:43:15 ip
Muuta kehitettävää minullakaan ei tule mieleen, kuin että 87:aan sallitaan levyjarrut taakse. Tai jopa Evo-luokka.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Timo Järvinen - Syyskuu 26, 2013, 02:18:35 ip
Jos kerran halutaan sallia taakse levyjarrut niin olkoon sitten EVO-luokka.Katsastuksessa tosin täytyy olla tarkkana ettei pyöriin ole vaihdettu uudempia keulia kuin -89 malliset.Ne ekat upsidedown keulat kun eivät olleet kaikista parhaimpia.Perinteinen keula pelitti paljon paremmin.CEMARin EVO-kisoissa oltiin tänä vuonna hyvin tarkkoja näistä asioista.EVO-luokan myötä saataisiin varmasti useita nopeita nuorempia kuskeja kisoihin ja ehkä joku hidas vanhempikin kuljettaja.

Terv.TimoJ
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Onni Järvinen - Syyskuu 26, 2013, 04:46:36 ip
Terve,
E luokka kahtia vuoteen -85 ja sitten EVO tai minkäniminen tahansa vuoteen -90 koska pääosin levyt taakse tulivat -86 mallin vehkeisiin.
keulojen kanssa sallittaisiin vain senajan tekeleet joten katsastuksessa tarkkana kuten Timo sanoikin.

niin ja sitten se konekortti vai saako siitä enään edes puhua?????

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: petri pantsu - Syyskuu 26, 2013, 05:15:41 ip
Terve !

Ihan hyvä ehdotus Onnilta ja kyllä konekortista saa puhua,aina tarkeämmäksi se tulee käymään jos sektoreita laajennetaan,saataisiin konekortin myötä "porsaanreiät" tukittua.

t. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Juha Tiilikka - Syyskuu 29, 2013, 06:58:36 ip
Terve,

kirjoitin takajarrusta ja E-luokan asioista Yleinen keskustelu/Kausi 2014 otsikon alle hetki sitten. Tähän ajattelin vielä pistää kommentin konekortista. Olen ollut TT-puolella vuosikausia konekorttiasioiden kanssa tekemisissä ja voin vakuuttaa, että se on iso urakka polkaista käyntiin sekä vielä isompi pitää kortisto ajantasalla. TT-puolella konekortti vaaditaan kilpailuihin.

Hieman perusteluita asiasta. Kortiston ylläpitäjällä tulee olla erinomaiset tiedot aikakauden kalustoista, runko-/moottorinumeroista, teknisistä toteutuksista eri aikakausilta sekä hyvä tietoverkosto. Pyörän omistajan tulee taasen todistaa konekortin pyörän vastaavan luokitusta ja todistaa kaikki muutokset aikakauden mukaisiksi. Katsastajien tulee tarkastaa ennen kilpailuja pyörän vastaavan konekorttia ja merkitä muutokset konekorttiin. Konekorttien on oltava määräaikaisia esim. viisi vuotta.

Mikäli kansainväliset kilpailuorganisaatiot eivät edellytä konekorttia kilpailuissaan, en suosittele sen rakentamista. Paras tapa huolehtia kaluston asianmukaisuudesta on perinteinen kyttäys, v--tuilu ja viimekädessä hallituksen informointi/protesti.

Terveisin,
Juha Tiilikka
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Lokakuu 11, 2013, 01:52:30 ip
Onkos tonne lajiparlamenttiin menossa ketään E luokan uudistajaa... ku en itse pääse paikalle niin toivotaan että Evo tulee  :)
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Mikko Lehmus - Huhtikuu 13, 2014, 12:24:38 ip
Tuo E-luokka kiinnostaa eniten, kun on ajanut juuri  kyseisen ajan crosseilla niin olisi mukava jatkaa harrastusta.
Pitäisi vain näköjään modata Museokuntoinen vanhus ei alkuperäiseksi. Vihreässä KX 125:ssa on on  levyjarru takana ( on kyllä huonompi kuin rumpujarru mikä ole edellisessä vuosimallissa). Olisiko syytä päivittää sääntöjä pikkuisen, eli jos kyseisessä mallissa on ollut levyjarru takana alkujaan niin on E-luokan ajokki ilman mitään "vanhennuksia"

Tällä saisi varmaan lisää classic crosseja & harrastajia radalle.

Vaihtoehto 2 on tietysti vanhentaa museokuntoinen ajokki rumpujarrulle mutta eihän tuollaista mallia ole tehtaalta tullut, joitakin kelluva levyjarru virityksiä oli aikoinaan näkyvillä

Vuodelle 2015 voisi tuota harkita, tämä vuosi mennään nykyisillä säännöillä
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Toukokuu 06, 2014, 10:27:49 ap
Katos katos evo-luokan äänestys hävinnyt jonnekin niin laitetaan tänne...  :o

Tässä myös classic asiaa.... ja hyvät mielipiteet säännöistä  ;D

http://www.xracing.fi/yleista-alalta/uutiset/keskiviikon-simahetki-arto-rintakoski-20140430/
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Juha Monto - Toukokuu 06, 2014, 11:24:41 ap
Eihän tuo äänestys ole mihinkään hävinnyt:
http://keskustelu.classicmx.fi/index.php?topic=941.0
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Toukokuu 07, 2014, 07:17:37 ap
Joo hyvä.. se olikin toiselle sivulle tippunut.
Otsikko: Vs: Säännöt: Takajarru E-luokassa
Kirjoitti: marko pio - Toukokuu 14, 2014, 07:55:33 ip
Tähän ja muihin keskusteluihin kysymys: Onko kukaan kysynyt Suomen Moottoriliiton kantaa, jos classic-sarjaa laajennetaan uuden vuosimallin pyöriin? Nyt tuntuu että n. kymmenen vuotta sitten on sovittu liiton kanssa säännöt joilla saadaan halvempi lisessi. Nyt siintä pidetään tiukasti kiinni ettei vaan hinta nouse. Oma käsitys on että liitolla ei ole mitään sitä vastaan että EVO-luokka tai muut uudet luokka-jaot tulee cupin ohjelmaan.
Ilolla katsoin Tuusulaan ilmottautuden määrää eli harrastus näyttäisi voivan hyvin. Tosin kun katsoo kuskien vuosimalleja ei nuori paljon ole. Ehkä sääntöjen tarkastuksella saataisin lisää nuoria hienon harrastukseen pariin.

Terveisin Marko Pio E #50