CMF Foorumi
Classic Motocross Finland => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jarmojalonen - Tammikuu 06, 2013, 10:48:00 ap
-
Moro
Sain eilen kunnian jutella pitkän aikaa erään pitkän linjan crossi kuskin kanssa joka heitti hienoja ajatuksia kuinka tätä meidän lajia voisi kehittää.Lupasin kijoittaa alustuksen,että saataisiin juttua aikaiseksi.Sillä yhtä ainoata mielipidettähän ei ole.
Elikkä juttelimme A luokasta kuinka se toisaalta "kärsii" joutuessaan jakamaan lähdön.Suomessa on paljon A luokan pelejä mutta monikaan kuljettaja EI uskalla lähteä erään näiden "nopeampien" kanssa joissa jo tehot ja joustot ovat toista maata kun esim.Silverpilenissä.
Jos A luokka ajaisi oman lähtönsä niin radalle varmasti mahtuisi "kuuma"ryhmä ja toisaalta hitaammat samalle radalle.
Tässä ajatusta ilmoille joten laittakaa mieli pidettä.Piiloutuminen sen taakse että kilpailut pitenevät,ei kannata nyt heti ainakaan hei-
ttää vaan jotain rakentavampaa.
Terveisin Jarmo.
-
Terve,
Samanlaista jutustelua on käyty täälläkin ja jonkinlaista "ikärasismia" eli esim alle ja yli 50v vaikkakin samassa lähdössä mutta tulokset
eri ikäisille. Tämä toki vain soolopuolelle, sivarijätkät kun ei vanhene ollenkaan.......
Terv. Onni #141
-
Moro Jarmo ja muut humut....
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi Jarmo...."Parasta A-ryhmää" ei pidä unohtaa.
Ainahan asioita pitää kehittää, ja vielä mielellään eteenpäin :)
Mutta se että pitäisi "kehittää" myös uusia toimitsijoita ja "Talkooväkeä" jostain ?
Mutta mistä ???
Onko kellään ystäväpiirissä ketään "ulospäin suuntautuvaa ja sisäänpäin lämpiävää kaveria" ?
Jos on , niin tervetuloa porukkaan mukaan !!
Vielä on Juhan "töitä" jakamatta :) :)
-
Moi,
A-luokan ajaminen omassa lähdössään on tietenkin hyvä ajatus. Sama koskee periaatteessa kaikkia luokkia, mutta niissä pyörien tekninen ero ei ole niin suuri kuin vanhemmissa luokissa ja siksi pyöristä johtuva vauhtiero ei ole merkittävä. Kuten Jarmo kirjoittaa, A-luokassa on ”kuuma ryhmä” joka ajaa nytkin koko lähdön kärkisijoista.
Jarmon mainitsema aikataulu ei minusta ole suurin ongelma varsinkin jos harjoitukset ajettaisiin yhdessä ja kisaerät erikseen. Tämä venyttäisi päivää vajaalla tunnilla. Tietenkin se on tunti lisää töitä toimitsijoille, joka näkyy jaksamisen lisäksi myös kilpailun kuluissa (lääkäri, ambulanssi jne. tuntipalkalla mukana olevat). Ja kuten Leo kirjoittaa niin toimitsijoita on nykyisellä päivän pituudellakin vaikea löytää.
Suurin ongelma mielestäni on osallistujien määrä. Paljonko A-luokkaan tulisi oikeasti lisää kuskeja viivalle jos luokka ajaisi erikseen? Nyt A/B-luokan lähdössä on n. 30 kuskia eli katsojien ja kuskienkin kannalta täysi puomi. Se taas tarkoittaa ajajien kannalta mielenkiintoista kisaa, jossa ei tarvitse kiertää rataa yksin ja katsojien kannalta näyttävää lähtöä, joka tekee lajista kiinnostavan. Ja kiinnostava laji tuo lisää harrastajia jne. eli minusta tämä on ns. positiivinen kierre. Jos A- ja B-luokka ajaisivat erikseen niin viime kesän osallistujamäärät olisivat ennakkoilmoittautumisten perusteella olleet A-luokassa Salo 13, Kuopio 13 ja Heinola 16. Vastaavasti B-luokassa Salo 14, Kuopio 14 ja Heinola 16. Eli meillä olisi ollut yhden täyden lähdön sijasta kaksi vajaata.
Verrataan tilannetta sivuvaunuluokkaan: joitakin vuosia sitten kisaan löytyi muutama pari, ja lähdöstä kiinnostuminen vaati todellista lajin harrastajaa, se oli rehellisesti sanottuna puolen kierroksen jälkeen makkaratauon aika. Jos muutkin lähdöt olisivat olleet samanlaisia niin lajimme olisi kuopattu jo aikaa sitten. Sv-luokka pääsi kriisiajasta yli, nyt mukana on puomillinen pyöriä ja lähtö on yksi odotetuimmista. En haluaisi nähdä että A/B-luokkien tilanne menisi ikävään suuntaan, sillä molempia luokkiahan meidän ajateltava vaikka tämän keskustelun aiheena olikin vain A-luokka. Mutta jos A-luokan ajaminen omana lähtönä tosiaan tuo riittävästi lisää ajajia mukaan niin ilman muuta ajatusta kannattaa pohtia lisää, B-luokkaa unohtamatta! CMF:n vuosikokoukseen mennessä aiheesta lienee jo riittävästi tietoa, ja siellä asiasta voisi keskustella lisää, jolloin kokouksessa valittavalla uudella hallituksella olisi vahvat perusteet tehdä päätöksiä.
Toivotaan aktiivista keskustelua aiheesta!
t. Juha #41
-
Moro.
Leo oli aiheesta huolissaan että mistä järkkärit kesän ja tulevaisuuden kapinoihin.
Mutta tossa alempana oli Pantsun Petrin aloittama "kerhotoiminta"mihin ehkä tää olisi paremmin sopinut.Mutta niin tai näin.
Juha kirjoitti pelkkää asiaa, että nyt ne A ryhmäläiset joukolla ilmoittautumaan....
T:Jarmo
-
Terve !
Ihan hyvä kun kentälätä tulee ideoita ! Yritetään jatkaa tätä positiivistä kehitystä ja saada harrastajia lisää. Kaikkiin toimintamme osa-alueihin tarvitaan aina kehitystä. Itseltäni on kyselty lähinnä E-luokkaan mahdollista sääntömuutosta alkuperäisen takalevyjarrun suhteen,siis pyörät vm.1987 ja aiemmin valmistetut pääsisivät mukaan kilpailuihin. Uskon että tämäkin asia tulee tulevaisuudessa järjästymään ja saadaan taas mahdollisesti muutama uusi harrastaja mukaan. Kannustan kaikkia joilla on mahdollisesti classicpyörä tai aikoo hankkia sellaisen tulemaan rohkeasti harastukseemme mukaan ! Itselläni oli pitkä tauko ajamisessa v.2010 osallistuin täysin kylmiltään Kavilan kisaan,lisäksi apumiehelläni ei kokemusta crossi-
radalta ollut lainkaan.Yhtään ei harjoiteltu ennen kisaa. Maaliin päästiin molemmissa erissä ja se oli voitto meille,yhtään ei harmittanut vaikka kärki ohitti kierroksella.
T. Petri Pantsu
-
:) -07 tulin salon kevätkisaan( kiitos ainsalon matille!) 14 vuoden ajotauon jälkeen ilman yhtään treeniä, kerran olin pyörää kokaissut ja siitä se lähti.., hiljalleen alkaa olla kuski ja kalusto kestävässä kunnossa. , joo mutta nuo luokat, kyllä pitäisi soololähdöissä olla 20-30 ajajaa puomilla, mielestäni d-luokat voisi taas yhdistää.., antaa paremman onnistumisen tunteen esim. cz 250 -kuskille (jos ja)kun päihittää "isoja pyssyjä".., ja mitenkähän saisi noita hyvinkään scramblen osanottajia lähtemään classic-cuppia ajelemaan; hienoja pelejä näkyy aina kisojen päätyttyä.., toimiihan homma nykyisessäkin muodossa, eikä tarvitse karsintalähtöjä sentään järkätä. ,ajatuksia ilmaan!
-
Terve !
Ihan hyvä kun kentälätä tulee ideoita ! Yritetään jatkaa tätä positiivistä kehitystä ja saada harrastajia lisää. Kaikkiin toimintamme osa-alueihin tarvitaan aina kehitystä. Itseltäni on kyselty lähinnä E-luokkaan mahdollista sääntömuutosta alkuperäisen takalevyjarrun suhteen,siis pyörät vm.1987 ja aiemmin valmistetut pääsisivät mukaan kilpailuihin. Uskon että tämäkin asia tulee tulevaisuudessa järjästymään ja saadaan taas mahdollisesti muutama uusi harrastaja mukaan. Kannustan kaikkia joilla on mahdollisesti classicpyörä tai aikoo hankkia sellaisen tulemaan rohkeasti harastukseemme mukaan ! Itselläni oli pitkä tauko ajamisessa v.2010 osallistuin täysin kylmiltään Kavilan kisaan,lisäksi apumiehelläni ei kokemusta crossi-
radalta ollut lainkaan.Yhtään ei harjoiteltu ennen kisaa. Maaliin päästiin molemmissa erissä ja se oli voitto meille,yhtään ei harmittanut vaikka kärki ohitti kierroksella.
T. Petri Pantsu
Toivottavasti päivittyy lähivuosina uusi luokka -90 luvun pyörille. Niitä olisi nyt vielä paljon myynnissä mutta purkaamot romuttavat niitä kovaan tahtiin. EVO 90 vastaava luokka olis kova juttu. E-luokan pyörätkin on jo yli 25 vuotta vanhoja.
http://www.youtube.com/watch?v=ZjWC1XqQpEU
-
viime kesänä miehikkälän mxb-luokassa tuuppasi yksi kaveri -89 mallin yamahalla hyvää kyytiä, moni uusi nelari jäi taakse :).