CMF Foorumi
Classic Motocross Finland => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Toni Lötjönen - Joulukuu 17, 2014, 08:20:51 ip
-
Kukas on tuonu aikoinaan nuo CZ -motocross pyörät maahan??
-
Suomen Koneliike toi tsekkipyöriä mutta muistaisin että crossizetit toi Jämeri?? Kun itse 70-luvun puolivälissä CZ:lla ajoin niin MP-Racingista tuli varaosat hommattua.
-
Helkama Autoon olen ollut yhteydessä. Katsotaan löytyykö mitään.
Ei tarvitsisi löytyä kuin todiste, että on otettu käyttöön sinäjasinä vuonna.
-
Mikä vuosimalli?
-
1990
-
Lähes uudenkarhea :).., joo, viimeiset "oikeat" kisapyörät tehtiin v.-76, ns. specialmallit, sitten oli hiljaista jokusen vuoden ja tuli näitä 513 ja 514 "centerport" malleja joilla ei ollut asiaa podiumille ;). Useimmat yksilöt Suomessa on tuotu omatoimisesti Virosta, muistaakseni maahantuojaliikkeitä oli Porissa(Knallert?) ja Jyväskylässä(??) ainakin.
-
Koneliike toi cetsit maahan,Faija ajo sellasella koneliikkeen sponssaamalla cetsillä 60luvulla, 2kpl tuli silloin härmään,Alkuperäinen käyttöohjekirjakin oli viellä muutama vuos sitten tallin sähköjohdon välissä mutta anto sen jalosen jarmolle koska hänellä on samanlainen,korjaa jarmo jos puhun skeidaa.;)
-
Suomen Koneliikkeellä ei varmaankaan ole mitään tekemistä noin tuoreen CZ:n maahantuonnin kanssa. Pyörä on varmaankin yksittäin maahantuotu.
En usko, että mikään firma olisi noita tuonut virallisemmin maahan.
Viimeisimmät rekisteröitävissä olleet CZ:t olivat 1970-luvun alkupuolella myynnissä olleita 125- ja 175-kuutioisia malleja. Väriltään taisivat olla keltaisia ja punaisia.
Olisiko niiden maahantuoja ollut vielä Suomen Koneliike, vai Finpyörä (Jämeri)?
Finpyörä ainakin edusti kisapyöriä 1970-luvulla. Penttilän Maukka tuntee varmasti Finpyörän historian...
Tietoa voisi löytyä esimerkiksi vanhoista Tekniikan Maailma -lehdistä.
Varhaisella 1960-luvulla jotkut siviilimalliset CZ:t saattoivat olla rekisterissä Jawa-CZ -merkillä. Osittain pyörät olivat samoja nopeasti katsottuna.
Minullakin oleva "Jawa" on tosiasiallisesti kuitenkin CZ runkoa myöten, vaikka onkin aivan Jawan näköinen. Jawan runko on kantikasta profiilia, kun taas CZ:n runko on profiililtaan pyöreää putkea.
Silloiset CZ:t toi maahan Koneliike.
Myöhemmin 1980-luvun lopulla Jyväskylässä toiminut Jyväs-Sport Oy toi jonkin verran maahan uusia Jawoja. Kunnia Paanasen Ahdin muistolle.
Jyväskylän suunnalta voisi tiedustella oliko tuolla firmalla tekemistä crossi-CZ -pyörien kanssa. Epäilen, että ei ollut juurikaan. Uoke saattaisi tietää...
-
Jonoka oli alkujaan erikoistunut MX varusteisiin ja niillä oli myös uusia zettejä myynnissä 90-luvun alussa. Liike löytyy edelleen Forssasta, mutta myy nykyään LVI-tuotteita.
-
Junoka?
-
Näppäilyvirhepaholainen. Joo, Junoka se on. junoka.fi
Pari vuotta sitten kurkin liiketiloihin, niin oli ainakin jotain tarviketta jäljellä.
-
Moro
Royn kirjoittama pitää paikkansa,tsekeistä tuli jopa teho käyrä paperi mukana että potkua oli.Näistä uusista cz ei tietoa.
T:Jarmo
-
Sitä potkua oli omissa -71 ja varsinkin -74 380 kuutioisissa, 514 malli isoine huuhtelukanavineen olisi kaivannut viisi vaihdetta kun oli kaikki teho siellä ylemmällä keskialueella, kakspuolikkaan vaihteiston( 4-speed) asensin niin tuli siitäkin helppo ajettava. Kuulemma on mahdollista vaihtaa rattaiden paikkoja näissä uudemmissa d2-luokan Zeteissä, laittakaahan pojat infoa niin saadaan säpinää d-luokkiin ensi kesäksi!
-
Junoka myönsi olleensa tekemisissä zettien maahantuonnista/myymisestä, mutta ei ole halukas kirjoittamaan todistusta käyttöönottoajankohdasta.