CMF Foorumi

Classic Motocross Finland => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: petri pantsu - Syyskuu 05, 2011, 08:23:24 ip

Otsikko: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petri pantsu - Syyskuu 05, 2011, 08:23:24 ip
Terve !
On käyty keskusteluja,voitaisiinko järjästää 125 kuutioisille oma luokka ? Tämä varmasti tulevaisuudessa olisi
mahdollista. Pyöriä 89-vuosimalliin saakka tuntuu olevan myynnissä kohtalaisesti Suomessa ja samoin myös Ruotsin
puolella, tietysti niissä on varmasti jotakin laitettavaa eihän ne uusia ole senhän me tiedämme.
Hieno asia on jos saadaan lajia kehitettyä, omasta mielestäni suunta näytää erittäin hyvältä !
Kalustoa hankkimaan ja rakentamaan aktiivisesti kaikki joita homma kiinnostaa. Ottakaa osaa myös keskusteluihin
rohkeasti ja viedään classis motocrossia yhdessä eteenpäin !

T. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: timo t.laine - Syyskuu 06, 2011, 01:42:51 ip
 ja löytyisiköhän 50 ja 80 kuutioisia mukaan leikkiin? 
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Monto - Syyskuu 06, 2011, 03:24:06 ip
Moro,

1) muistetaan sääntöjen vm. rajat, sooloissa max. 1987 (ei takerruta "nyky-Setin" vm. leimoihin...). Koska saamme ajaa classic crossia edullisemmalla kilpailulisenssillä niin minusta sitä ei pidä riskeerata laajentamalla luokkia pyöriin, jotka SML voisi tulkita liian uusiksi classiciin.

2) Petrin viesti ei ottanut kantaa piikkiluokan pyörien ikään?

3) mikäli pyöriä tulee tarpeeksi niin henk.koht. en näe estettä omalle luokalla (pyöriä tuskin olisi tarpeeksi omaan lähtöön). Tässäkin on kuitenkin muistettava että - kärjistäen sanoen - "jokaiselle" ei voi tehdä omaa luokkaa.

Muista Euroopan maista en osaa sanoa mutta Ruotsissa piikeillä ajetaan erikseen, ainakin Linköpingissä, vain pre -74 luokassa. Uudemmissa malleissa ei ole tietääkseni eroteltu luokkia kuutiotilavuuden mukaan (tämä ulkomuistista, en ole tarkistanut sääntöjä).

Idean kehittelyä ja realiteettien selvittelyä kannattaa jatkaa, laittakaa kommentteja!
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: alen jone - Syyskuu 06, 2011, 09:19:06 ip
Terve joo kivaahan olis ajella useammassa luokassa mut juuri niikuin Juha totesi tän halvemma lisenssin nimeen ja meillä ei riitä päivä näitten kaikkien ajattamiseen ja kaks päiväsiä kisoja ei varmasti ota kukaan.Mukava et ideoita riittää mutta näissäkin jo olevissa luokissa on aika tarpeeksi näillä resursseilla järjestää.Piikkejäkin varmasti löytyisi ja varmasti isompiakin mut nyt täytyy odotella vielä jokunen vuosi et niille tulee tarpeeksi ikää ja joku vanhempi luokka ehkä poistuu loppuu osat tai niillä ei enään raaskita ajaa.Mut koitetaan nyt saada nykyistemme luokkien pyöriin selvät säännöt et ensi kesänä ne olisivat varmasti selvät. Ehdotuksia tulemaan et hallitus saa mietittävää
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Jarkko Tallqvist - Syyskuu 20, 2011, 01:29:27 ip
Tossa yks piikki projekti luokkaan E ... on vielä vaiheessa

http://www.raceservice.palvelee.fi/albumi/raceservicesuzuki/suzukirm125-87classicluokkae/
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Keinänen - Lokakuu 28, 2011, 04:14:51 ip
Tossa yks piikki projekti luokkaan E ... on vielä vaiheessa

http://www.raceservice.palvelee.fi/albumi/raceservicesuzuki/suzukirm125-87classicluokkae/

 


taivvas varjele että on komea RM!!!! ;D

itellä olisi työn alla -84 250 RM mutta katteita ei löydy kirveelläkään >:(
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Lokakuu 28, 2011, 06:15:13 ip
Tossa yks piikki projekti luokkaan E ... on vielä vaiheessa

http://www.raceservice.palvelee.fi/albumi/raceservicesuzuki/suzukirm125-87classicluokkae/

 


taivvas varjele että on komea RM!!!! ;D

itellä olisi työn alla -84 250 RM mutta katteita ei löydy kirveelläkään >:(


http://www.dcvmx.com/xcart/product.php?productid=18757&cat=425&page=1
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Onni Järvinen - Lokakuu 29, 2011, 11:40:50 ap
Terve,
kun tilaatte muoviosia jenkkilästä esim. DC plastilta pyytäkää hinta kuljetuksesta etukäteen, ettei tule yllätyksiä.
Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Keinänen - Lokakuu 30, 2011, 11:59:02 ap
tuo DC plastic firma näyttää pätevälle.näköjään löytyy katteet ja penkinpäällinenkin.
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Teppo Hovattala - Lokakuu 30, 2011, 12:17:49 ip
Nuo DC plasticsin muovit ei vastaa täysin alkuperäisiä, ne on alipainemuoteissa tehdyt, orkkikset ruiskuvaluja. Ei kait niin käyttöpyörissä haittaa, mutta hyvä tietää, ettei tule pettymyksiä.
http://www.dcvmx.com/pages/about.html
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Keinänen - Lokakuu 30, 2011, 12:20:20 ip
onko joku tilannut DC palsticsilta tavaraa?miten nopeasti paketti tullut suomeen?entä lähetyskulut esim.katesarjalle?tullimaksut?
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Onni Järvinen - Lokakuu 30, 2011, 03:38:34 ip
Terve,
DC plastin muovit ovat vakuumimuovattuja eivätkä niin mittatarkkoja kuin alkuperäiset mutta käyttöpyörissä varmaankin ihanOK.
Jos otatte esim. useimpia tuotteita pyytäkää kuljetuksesta kokonaishinta. Tullit eivät ole kovia mutta ALV menee kokonaishinnasta
eli tuotteet+kuljetus. Tämän takia kannattaa tarkistaa hinnat esim. VMX niminen yritys myy samoja muoveja ja on EU:n sisällä
eli kuljetuksesta ei tarvitse maksaa ALV:ta eikä tulleja.

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Monto - Lokakuu 30, 2011, 04:17:47 ip
Moi,

voin suositella VMX-Serviceä www.vmx-service.com (http://www.vmx-service.com)
Olen hankkinut Jeroenilta osia useiden vuosien ajan ja homma toimii luotettavasti.

t. Juha
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Lokakuu 30, 2011, 07:13:02 ip
Ite oon toho omaan---> http://kuvablogi.com/nayta/3327224/ 79-piikkkiin RM:ään tilannu muovit vintage-suzukilta. Laatuun olen todella tyytyväinen.
Mulla osaläjä ei jääny tulliin, mutta kai se on ihan arpapeliä. Kysyn tässä samalla nyt sellasta, että mulla on tossa RM:ssä Öhlinsit, niin voinko silti ajaa sillä C-luokassa?
En tiedä onko tollasia Öhlinsejä ollut saatavilla vuonna 1979?
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: timo t.laine - Lokakuu 30, 2011, 08:05:17 ip
 muistaakseni "carlan" -79 mm-hussessa oli öhlärit kiinteällä säiliöllä.
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Lokakuu 30, 2011, 09:01:49 ip
muistaakseni "carlan" -79 mm-hussessa oli öhlärit kiinteällä säiliöllä.

Eli voin ajaa?
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Monto - Lokakuu 31, 2011, 11:38:07 ap
Jos tuollaisia oli -79 tuotantopyörissä niin ok, minä en tiedä oikeaa vastausta.

Periaatteena kuitenkin että eletään me maallikot tuotantomallien mukaan, se on sääntöjenkin perusta. Tehdaspyörät ovat oma lukunsa eikä sääntöjä tule tulkita niiden mukaan.
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Onni Järvinen - Lokakuu 31, 2011, 04:20:37 ip
Terve,
Käsittääkseni nämä lisäsäiliölliset iskarit ovat pannassa vain luokissa A ja B.
C luokassa kiinteällä tai letkun päässä olevalla lisäsäiliöllä olevat sallittuja/ eivät ainakaan kiellettyjä.
125 KTM vm 1975 oli varustettuna Marchoccin(varmaan väärin kirjoitettu) neste/kaasu iskareilla joissa kiinteä lisäsäiliö.
Yamaha vm 1973 tyyppi MX/SC oli myöskin lisäsäiliöllisillä takaiskareilla ,mutta lisäsäiliö oli pelkästään öljylle ei öljy/kaasu.

Terv. Onni #141
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Monto - Lokakuu 31, 2011, 05:10:31 ip
Marko viitannee sääntöjen kohtaan

"Luokassa C ei ole maksimimittoja, mutta jousituksen tulee olla enintään vuoden 1979 tasolla, vm 1980 olevat osat ovat kiellettyjä vaikka niitä olisi ollut saatavilla 1979."
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Lokakuu 31, 2011, 07:14:47 ip
Marko viitannee sääntöjen kohtaan

"Luokassa C ei ole maksimimittoja, mutta jousituksen tulee olla enintään vuoden 1979 tasolla, vm 1980 olevat osat ovat kiellettyjä vaikka niitä olisi ollut saatavilla 1979."

Juuri näin. Ongelma on nyt se, että minulla kyllä on 79:n RM:n vakio iskarit tallessa, mutta ne on niin loppu kun olla voi. 79-mallisen iskarit eivät ole korjattavissa.
Kuka sen päättää loppujenlopuks, että onko jousitus 79-vuoden tasolla vai ei? Riittääkö, jos pystyn näyttämään toteen, että tuollaisia Öhlinsssejä on ollut jo 70-luvulla? (en tiedä onko ollu ;) )
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Monto - Lokakuu 31, 2011, 08:35:31 ip
Huonoilla iskareilla ei ajamaan pidä lähteäkään, turvallisuus ennen kaikkea. Mikäli budjetti antaa mahdollisuuden niin uudet, C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit ovat hyvä vaihtoehto.

Katsastaja tai viime kädessä kilpailun tuomaristo päättää mihin luokkaan pyörä kuuluu. Säännöt:
"Tekniset erimielisyydet ja luokkajaon ratkaisee kilpailun tuomaristo."
Kilpailijan vastuulla on osoittaa toteen pyörän/osien ikä(kausi).

Kisoihin pääsee kyllä. Siinä tapauksessa että ko. Öhlinsit ovat C-luokkaan liian uudet niin pyörä voidaan luokitella D1:een vaikka vuosimallina 1980. Säännöt:
"Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972 rungossa kuuluu luokkaan C."
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: jukka lahti - Lokakuu 31, 2011, 08:43:55 ip
Onhan noita kiinteällä söiliöllä olevia iskareita ollut C-luokan pyörissä tahänkin asti? jonkun täytyis selvittää koska ne otettiin käyttoon? itse olen sitä mieltä, että -80 luvun alkupuolella? -70 luvun lopulla ne oli letkulla varustettuja? t.jukka :o
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Lokakuu 31, 2011, 08:45:45 ip
Huonoilla iskareilla ei ajamaan pidä lähteäkään, turvallisuus ennen kaikkea. Mikäli budjetti antaa mahdollisuuden niin uudet, C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit ovat hyvä vaihtoehto.

Katsastaja tai viime kädessä kilpailun tuomaristo päättää mihin luokkaan pyörä kuuluu. Säännöt:
"Tekniset erimielisyydet ja luokkajaon ratkaisee kilpailun tuomaristo."
Kilpailijan vastuulla on osoittaa toteen pyörän/osien ikä(kausi).

Kisoihin pääsee kyllä. Siinä tapauksessa että ko. Öhlinsit ovat C-luokkaan liian uudet niin pyörä voidaan luokitella D1:een vaikka vuosimallina 1980. Säännöt:
"Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972 rungossa kuuluu luokkaan C."

Okei. Eli Öhlinssejä ei mielellään, mutta uusilla C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit kelpaavat. Eiks tää sitten riko säännön kohtaa---> "Mikäli mp:ssä on uudempia osia kuin siinä alun perin on ollut, se kuuluu niiden
osien mukaiseen kilpailuluokkaan, esim. vuoden 1975 kone vuoden 1972
rungossa kuuluu luokkaan C."?
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Lokakuu 31, 2011, 09:26:35 ip
Tossa kuvassa   --->  http://teijo.1g.fi/kuvat/2011/Classic_Motocross_Cup_Auttoinen/IMG_8036a.jpg , joka on otetu Auttoisten kisassa, Suzukissa on Öhlinsit kiinteällä lisäsäiliöllä. Eli ainakin tänä vuonna on päässy ajamaan c-luokassa tollasilla Öhlinssillä.
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Teppo Hovattala - Lokakuu 31, 2011, 09:44:49 ip
Eikä varmasti ole ainoa.
Mikä se hyöty on tosta kiinteestä säiliöstä? taitaa olla vaan kosmeettinen juttu, eikö letkullisen version saa esim paremmin jäähtymään kun sen voi sijoittaa kauemmas pakoputkesta ajoviimaan?
Jos kerran marzocchilla on ollut noita saatavilla jo -75, niin eikö ne sitten ole ollut kaikkien saatavilla.
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Juha Monto - Lokakuu 31, 2011, 11:15:04 ip
Säännöissä lukee "Moottoripyörän tulee koostua vain ao. aikakautena valmistetuista tai alkuperäistä vastaavin ominaisuuksin varustetuista uustuotanto-osista." = esim. iskunvaimentimet. Kuten aiemmin kirjoitin niin "...uudet, C-luokan ominaisuuksilla olevat iskarit...".

Ei voida olettaa että kilpakäytössä vanhoja osia riittää loputtomiin, siksi uustuotanto-osat ovat lajissa arkipäivää. On mahdollista ostaa kokonaisia uustuotanto-pyöriä ja ne täyttävät classic-säännöt niin meillä kuin maailmalla.

Säännöissä ei minusta lue C-luokan osalta että ei saa käyttää lisäsäiliöllisiä iskareita, olipa säiliö kiinteä tai letkulla?

Tämä on nyt mennyt kovasti sääntöjen lukemiseksi, joka ei ole lajin perimmäinen tarkoitus. Tarkoitus on mielestäni saada aikaan hyvät kisat niin että kuskeilla on hauskaa ja yleisö nauttii näkemästään, niin erilaisista pyöristä kuin itse kilpailutapahtumasta. Säännöt ovat tietenkin tehty noudatettaviksi mutta epävirallinen henk.koht. mielipiteeni on että jos joku osa nyt sattuu olemaan vuoden verran väärästä mallista niin ei siitä kannata hirveää haloota nostaa. Jossain raja on tietysti aina mentävä, ja sen päättää katsastaja / viime kädessä kilpailun tuomaristo. Kuski se näissä hommissa kuitenkin on ratkaisevin osa  ;)
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petriniemi - Joulukuu 27, 2011, 10:57:36 ip
piikkejä voisi olla enemmän kisoissa !!! luokkajako kriteerit olisivat vähän toiset,esim 1982 (100cc replica) 125 koneella ilmajähdytteinen mutta on linkku järjestelmä,eli nyky säännöin E-luokan .sen voin sanoa että  ei siitä ole etua, verrattuna 1980 yz125.kummallakin samakierros aika salossa! tai esim  1981 yamaha yz125  teknisesti sama kuin 1980 yz125 sillä erolla että on nestejäähdytteinen....E-luokan...lähtöviivalla tuntuu ihan epäreilulta....varsinkin jos vieressä on toinen 1987 yz490. 
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petri pantsu - Joulukuu 28, 2011, 02:57:10 ap
Terve !

Aina voidaan sanoa että VOIS OLLA ! Niitä piikkejä on vaan sitten tultava kisoihin mukaan,eihän sekään ole kenellekään
mukava jos kisassa ajetaan joku näivettynyt lähtö jossa on 10 osallistujaa. Ensimmäiseksi kaikkoavat katsojat joita
olemme saaneet ilahduttavasti tulemaan, 20-30 pyörää pitäisi aina saada viivalle että saadaan kunnon säpinät
aikaiseksi. Mennään nyt tällätapaa eteenpäin katsotaan ja kehitellään mitä tuleman pitää. Muistan 70-luvun loppu-
puoliskolla kun esim. Matti Autio ja Göte Liljegren kävivät salossa treenaamassa piikeillä kyllä oli kyyti kylmää.....
Sandenin Jesse laitaa piikkistä Suzukin TM:ää kuntoon,on tulevan kesän kisoisa. Oma Kawa-projektini on myös käyn-
nissä,onkohan muita tulossa ? Kalusto/aihioita kyllä näyttäisi olevan,kannattaisi kyllä ehdottomasti otaa talteen jos innokuutta ja tekijöitä löytyy ! Palkitaan vaikka piikkikuskit erikseen jos sillä saadaan lisäkannustusta homaan tässä-
vaiheessa ja on siintä kiinni. Palkinnot kyllä järjestyy.
T. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: Marko Hiltunen - Joulukuu 28, 2011, 12:28:37 ip
Mun ois kans tarkotus osallistua ens kesän kisoihin piikkisellä. Mulla on kolme pyörää, 79-RM, 80-RM ja 80-CR. En o viä päättäny millä ajan. Ehkä kaikilla kolmella:)
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petriniemi - Joulukuu 30, 2011, 08:15:57 ip
ois kyseiseen 125 luokkaan sopivia aihiota tarjolla,oikeastaan säilytys tilan vähyyden takia,1980 yz125 osista on 85% ,,1981 yz 125 eka vesijähdytteinen yamaha osista on 95% 1982 yz 125 osista on 90%....jos on kiinnostusta niin voin kyllä jeesata, että nämä saisi tuli kasteen salossa helatortaina..mutta jos restarointi ei tunnu omalta lajilta niin on muutama 125 valmiiksi laitettu vailla kuskia!!!! jos on kiinnostusta niin rohkeasti yhteyttä. 040-5779922.. kevättä odotellessa
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petri pantsu - Joulukuu 31, 2011, 02:45:47 ip
Terve !

Hienoa että kaimapoikani Petri ilmoittelit mitä sinun tallista löytyy ja olet valmis viellä autamaankin kokoamis hommissa. Joten asiasta kiinnostuneet ottakaapa yhteyttä Petri Niemeen sillä kevät tulee ja nopeasti kuten me
kaikki tiedämme !

t. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petri pantsu - Huhtikuu 25, 2013, 08:39:21 ip
Terve !

Onkos Piikki Kuljettajia tulossa kisoihin mukaan tänä vuonna ? Toivottavasti on ! Kirjoitelkaapa, olisi mukava kuulla mitä on tulossa mukaan. No kohtahan sen näkee ilmoittautumisistakin.

T. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Luokka 125 kuutioisille
Kirjoitti: petri pantsu - Toukokuu 13, 2014, 04:36:07 ip
Terve !

Tuusulan kilpailuun on ilmoittautunut 18 kpl 125 kuutioisilla ajavaa ! Hienoa ! Juuri tälläistä ennakkoluulottomuutta tarvitaan ! No eipä näy listoilla aikoinaan kovimpaa PiikkiLuokan pyytäjää ! Vaikeahan se olis toteutaa kun pyörien ikä jakauma olisi laaja ja jossain vuosimallien luokassa mahdollisesti vain yksi ajaja ! No ei sekään vaikeaa olisi mutta tuskin kiinnostaa yleisöä ? Sen voin luvata että Piikki Kuljettajat noterataan erikseen kaikissa osakilpailuissa ja myös kauden lopussa !

t. Petri Pantsu