Kirjoittaja Aihe: Ajajatiedote 2011  (Luettu 5928 kertaa)

Juha Monto

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 589
    • Sähköposti
Ajajatiedote 2011
« : Helmikuu 22, 2011, 03:42:12 ip »
Tällainen tiedote postitettiin tänään 175 henkilölle (tässä vain teksti, kuvat jätetty pois):

CLASSIC MOTOCROSS FINLAND RY
AJAJATIEDOTE 2011

Tervehdys, arvoisat lajin harrastajat!

Kausi 2011 tuo tullessaan joitakin muutoksia. Husqvarna Club Finland keskittyy jatkossa toimimaan merkkikerhona ja lajia hallinnoi uusi kerho, Classic Motocross Finland ry. Classic Motocross Cupin sääntöihin tulee pieniä muutoksia. Tässä tiedotteessa kerrotaan näistä, ja muista classic motocrossiin vuonna 2011 liittyvistä asioista.


Classic Motocross Finland ry
Marraskuussa 2010 lajiamme varten perustettiin uusi kerho, Classic Motocross Finland ry (CMF). Kerho toimii classic motocrossin edunvalvojana Suomessa. Sen tarkoituksena on edistää ja ylläpitää vanhojen kilpamoottoripyörien harrastusta ja kunnostusta sekä luoda edellytyksiä niillä ajamiseen ja kilpailemiseen. Tämän ohella kerho tukee moottoriurheiluun, -urheilijoihin ja näiden tukihenkilöihin liittyvää perinnetallennusta. Toiminnan kokonaistavoitteena on säilyttää tietoutta ja toimivia kilpamoottoripyöriä tältä moottoriurheiluhistoriamme kannalta tärkeältä alueelta. Kerho on hakenut Suomen Moottoriliiton jäsenyyttä.

Perustamiskokouksessa puheenjohtajan ja hallituksen valinta sujui yksimielisesti: puheenjohtajaksi valittiin Veijo Paappanen. Hallitukseen valittiin Jorma Alen (varapj), Jorma Korhonen (sihteeri), Juha Monto (rahastonhoitaja) ja Jarmo Jalonen (jäsenasiat). Varajäseneksi valittiin Ville Rintala. Puheenjohtaja valitaan vuosittain vuosikokouksessa, hallituksen jäsenten toimikausi on kaksi vuotta niin että vuosittain kaksi on erovuorossa. Toiminnantarkastajiksi valittiin Kaarlo Salonen ja Erkki Salo, varalla Jukka Lahti. Veijo Paappanen jatkaa Classic Motocross des Nations -joukkueenjohtajana ja Jorma Korhonen ECMO:n yhteyshenkilönä.

Teppo Hovattala valittiin lajin tiedottajaksi. Hänen päätehtävänään on ennakkotiedottaa lehdistölle ja moottorikerhoille kauden tapahtumista. Tavoitteena on että ”suuri yleisö” ainakin tietää milloin ja missä kilpailut ovat. Toiveena on että aktiivisen tiedottamisen kautta lajiin löytyy myös uusia harrastajia. Tässä Teppo, ja koko laji, tarvitsee tietenkin kaikkien apua. Levittäkää hyvää sanaa aina kun mahdollista niin että saamme tapahtumiimme mahdollisimman paljon ajajia ja yleisöä. Kerholla on osasto Lahden Classic Motor Showssa 7. – 8.5.2011. Tapahtumasta on tullut todella iso ja suosittu, joten siellä saamme kerhoamme tunnetuksi.

Kerhoon on liittynyt muutaman kuukauden aikana lähes 70 jäsentä. Tämä on hieno asia, ja osoitus kerhon tarpeellisuudesta. Jäsenmaksu on 20 € vuodessa. Erillistä liittymismaksua ei peritä vuonna 2011 mutta se peritään (jäsenmaksun lisäksi) vuodesta 2012 alkaen. Liittymismaksun suuruus määritellään 2012 vuosikokouksessa. Eli kerhon jäseneksi kannattaa liittyä heti!

Kerhon logoa suunniteltaessa mietittiin mikä tai kuka kuvaisi suomalaista classic motocrossia. Vastausta ei tarvinnut kauan miettiä: Heikki Mikkola! Logo on samalla kunnianosoitus kautta aikain suurimmalle suomalaiselle motocrossarille. Sen teki italialainen suunnittelija, classic motocrossin ystävä Justyn Norek.

Kansainvälistä yhteistyötä edustaa myös belgialaisen Guy Jamarin tämän kauden kilpailuista tekemä juliste, joita on tarkoitus jakaa ainakin kisapaikkakunnilla sopiviin paikkoihin. Myös muille paikkakunnille on mahdollisuus saada niitä, esim. crossiradan ilmoitustaululle, kerhotiloihin tai muihin vastaaviin paikkoihin missä kilpailuista kiinnostuneet voisivat ne nähdä. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Teppo Hovattalaan. Julisteita ei ole kustannusten takia järkevää lähettää postissa.
 
Classic Motocross Cup

Husqvarna Club Finlandin 1998 perustama ja hienosti organisoima Classic Motocross Cup on saavuttanut vakiintuneen aseman suomalaisessa moottoriurheilussa. Kerho keskittyy jatkossa toimimaan merkkikerhona ja Cupin järjestelyistä vastaa jatkossa Classic Motocross Finland ry.

Kaudella 2011 Classic Motocross Cupissa ajetaan perinteiseen tapaan kolme kilpailua:
- Helacross 2.6. Salo
- 23.-24.7. Heinola
- 20.8. Auttoinen

Salon kisa ajetaan kuten aiempina vuosina eli kisamme lisäksi paikalla esitellään salolaisten harrastamia moottoriurheilun muotoja.
Heinolan kilpailu ajetaan kaksipäiväisenä. Lauantaina on kaksi erää ja sunnuntaina yksi. Suunnitelmana on viettää lauantaina hauska ilta musiikin, ruoan ja juoman merkeissä.
Auttoisten rata tehdään pellolle, jossa on suuret korkeuserot. Uskomme Keskieurooppalaisen tyylisen radan sopivan hyvin classic-pyörille. Auttoisten kylätoimikunta on aktiivinen ja se järjestää oheisohjelmaa. Tätä kirjoitettaessa yksityiskohdista ei ole vielä sovittu mutta tästä tulee varmasti erittäin hyvä tapahtuma. Sunnuntaina rata on avoin kaikille halukkaille, myös nykypyörillä pääsee silloin ajamaan.

Lisäksi Salon MK järjestää classic motocross kauden avajaiset 14.–15.5. Kyseessä ei ole kilpailu vaan mukava yhteinen ajoviikonloppu. Varikolla on WC:t ja suihkut käytettävissä koko viikonlopun ajan. Huoltohallin suojassa voidaan viettää iltaa grillailun yms. leppoisan yhdessäolon merkeissä. Lisätietoja saa Petri Pantsulta, p. 0400 - 823 381, sähköposti petripantsu@live.fi
Leirin hinta on 10 euroa per kuski per päivä. SaMK toivoo ennakkoilmoittautumista että he osaavat mitoittaa järjestelyt (mm. maksuun sisältyvän ruokailun) oikein. Lisäksi järjestäjät kaipaavat 15.4. mennessä ajajien toiveita ajoleirin ohjelmasta, esim. halutaanko ajo- tai teknisen puolen koulutusta yms. Nyt on mahdollisuus oppia uutta! Leiri järjestetään ainoastaan ajajia varten, olkaa aktiivisia ja osallistukaa, niin leiristä tulee sellainen mille on tarvetta. Tapahtumasta tulee tietoja myös CMF:n nettisivulle. Seuraa ilmoittelua ja tule mukaan verryttelemään talven kangistamaa pyörää ja kuskia!

Lippumiehet ovat olleet aina ongelma. Viime vuonna kokeiltu tapa, että ajajien tulee järjestää lippumiehiä, ei toiminut. Kaudella 2011 lippumiehille maksetaan kilpailusta 20 euron korvaus (jonka ennakkoperintäasetuksen 14§:n mukaan voi maksaa verottomana), ja tämän toivotaan helpottavan tilannetta.

Sääntöihin tehtiin vain pieniä muutoksia. A/B-luokissa keulaputken max. halkaisija on 36mm. Sivuvaunu-luokka järjestetään, mikäli osallistumismaksun suorittaneita pareja on ilmoittautumisajan päätyttyä vähintään viisi.
Kilpailuihin ilmoittaudutaan 2010 tapaan netin kautta (www.classicmx.fi). Hyväksymisiä ei enää postiteta vaan kaikki ilmoittautumismaksunsa viimeistään kaksi viikkoa ennen kilpailua suorittaneet on hyväksytty kilpailuun. Myöhemmin maksaneilta peritään kilpailupaikalla 15 euron lisämaksu. Kilpailuissa käytetään vakioaikataulua.

Tätä kirjoitettaessa sähköisen ajanoton käyttö kilpailuissa ei ole vielä varmistunut. Ajanottoa aiemmin hoitanut Juho Tykkälä ei ole lupautunut hoitamaan sitä ensi kaudella, eikä uutta tekijää ole löytynyt. Tykkälä on luvannut antaa koulutuksen uudelle henkilölle. Jos joku haluaa opetella ja hoitaa ajanoton kolmessa kilpailussamme niin ottakaa yhteyttä hallitukseen!

Maaliintulon jälkeen ajajien täytyy ajaa maaliintulojärjestyksessä järjestäjän osoittamaan ”maaliintulokujaan”, ja pysyä omalla paikallaan kunnes tuloslaskennan varmistaja on heidät on kirjannut. Pistelaskentaa on muutettu niin että Cup-pisteet lasketaan eräkohtaisista tuloksista, ja lopputuloksissa jätetään huonoin erä huomioimatta. Eli kauden seitsemästä erästä yhteispisteisiin lasketaan kuusi parasta tulosta.


Kerholehti

Kerho julkaisee loppuvuodesta lehden, joka kertoo kauden tapahtumista. Lehdessä on artikkelit jokaisesta Cup-kilpailusta ja tavoitteena on että siinä on jokaisesta ajajasta vähintään yksi kuva. Tunnettu moottoriurheilutoimittaja Alan Bridger on lupautunut lehden päätoimittajaksi. Hänet tavoittaa puhelimella 0400-416205, sähköposti alan.bridger@welho.com. Juttujen tekeminen kansainvälisistä kilpailuista on ko. tapahtumissa kävijöiden vastuulla, toivottavasti niitä saadaan. Samoin lehteen kaivataan henkilöhaastatteluja ja pyörien esittelyjä. Toivottavasti innostutte aiheesta ja lähetätte materiaalia Alanille, joka muokkaa ne lehteen sopiviksi. Eli sanajärjestyksistä, pilkuista tai muista vastaavista pikkuseikoista ei tarvitse kantaa huolta. Pääasia on että saamme lehteen mukavia ja mielenkiintoisia juttuja. Ja valokuvia tietenkin tarvitaan, uusia ja vanhoja.
Alan Bridger kirjoittaa jutut Cup-kilpailuista myös Moto1-lehteen. Tiedoksenne että Kopteri-lehden numerossa 1/2011 oli neljän sivun artikkeli classic motocrossista.
 
Kerhon nettisivut

Internetsivut löytyvät osoitteesta www.classicmx.fi ja siellä on perustietoa kerhosta, esim. säännöt, yhteystiedot, historiaa sekä tietoa kilpailuista kuten kartat kisapaikoille, aikataulut, tulokset jne. Myös ilmoittautuminen kilpailuihin tehdään tältä sivustolta.
Keskustelupalstalle kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Rekisteröinti täytyy tehdä omalla nimellä, esim. pelkkää etu- tai sukunimeä tai nimimerkkiä ei hyväksytä. Jokainen pystyy varmasti esiintymään omalla nimellään ja näin kirjoittelu pysyy asiallisena. Koska rekisteröinti vaatii manuaalisesti tehtävän hyväksymisen niin siinä voi joskus esiintyä viiveitä, toivottavasti tästä ei kuitenkaan aiheudu haittaa kenellekään, ja kirjoittelu on aktiivista ja monipuolista keskustelua kisoista, pyöristä, ajajista, lajin historiasta jne.


Mainosmyynti


Kilpailujen osallistumismaksut ja kerhon jäsenmaksut eivät riitä kattamaan toiminnan taloudellista puolta vaan lisäksi tarvitaan mainostajien rahallista panosta. Classic Motocross Finland ry ei tavoittele taloudellista voittoa vaan sen tavoitteena on järjestää laadukkaita kilpailuja ja sitä kautta edistää classic motocross harrastusta Suomessa. Toivottavasti mahdollisimman moni voisi kantaa kortensa yhteiseen kekoon, ja myydä mainoksen käsiohjelmaan. Tarkemmat tiedot löytyvät tämän tiedotteen lopusta.


Kansainväliset kilpailut


Classic Motocross des Nations on maiden välinen classic motocrossin epävirallinen joukkue MM-kilpailu.
Kilpailua hallinnoi ECMO (European Classic Motocross Organization), joka on UEM:n (European Motorcycle Union) ja sitä kautta FIM:n (International Motorcycling Federation) jäsen. Tänä vuonna kilpailu ajetaan Hollannissa, Rhenenissä 24.09.2011. Suomi on Classic Motocross Finland ry:n kautta on ECMO:n jäsen.
Kilpailussa ajetaan neljässä ikäryhmässä 35+, 50+, 60+ ja 66+.  Jokainen maa voi ilmoittaa kuhunkin ikäryhmään yhden 4 miehisen joukkueen. Lisäksi jokaisessa ikäryhmässä on määritelty erikseen minkä tyyppisiä (2- tai 4-tahtisia) ja ikäisiä moottoripyörien tulee olla.
Classic Motocross Finland ry:n perustamiskokouksessa Suomen joukkueenjohtajaksi v. 2011 valittiin Veijo Paappanen. Hän valitsee joukkueet varamiehineen, ja ottaa huomioon valinnoissaan kuljettajan classic motocross kilpailuissa saavuttaman menestyksen lisäksi myös kuljettajan moottoripyörän soveltuvuuden kuhunkin luokkaan. Joukkueeseen haluavan henkilön täytyy ilmoittaa halukkuutensa joukkueenjohtajalle 13.5.2011 mennessä liitteenä olevalla lomakkeella tai sähköpostilla. Valinnat tehdään 30.6.2011 mennessä.

Kv. kilpailuissa keulaputken vm. 1974 ja vanhempien pyörien keulaputken max. halkaisija on 35mm, pl. Maico, jossa hyväksytään alkuperäinen 36mm keulaputki. Edustusajopaitoja kv. kisoihin saa lainaksi kerholta (ota yhteyttä Paappaseen).

Classic European Championship on kolmen osakilpailun muodostama sarja, jossa ajetaan henkilökohtaisesta classic motocrossin Euroopan mestaruudesta. Kilpailuja hallinnoi ECMO ja sarja koostuu kolmesta osakilpailuista (Saksa, Englanti, Ruotsi). Kilpailuluokat on jaettu neljään ikäryhmään 35+, 50+, 60+ ja 66+ samoin kuin CMdN joukkuekilpailussa.

Classic European Twin Shock Championship, neljästä osakilpailusta muodostuva sarja (Saksa, Tanska, Hollanti, Ruotsi) on myös saanut EM-arvon. CETSC ajetaan kahdessa luokassa, alle ja yli 50-vuotiaat. Moottoripyörien tulee olla ennen 1985 valmistettuja. Kaksi takaiskaria, rumpujarrut ja ilmajäähdytys; siinä pyörää koskeva säännöstö pääosin. Yamahan monoperä ilman linkkuja on myös sallittu koska niitä jo tuohon aikaan valmistettiin.

Ove Lundell Trophy (OLT) on ruotsalaisen motocross ajajan Ove Lundellin muistoksi järjestetty kilpasarja. Sarja koostuu kolmesta osakilpailusta (Saksa, Tanska, Ruotsi). Kilpailut ajetaan kolmessa kuljettajan iän mukaan jaetussa luokassa: alle 50, 50+ ja 60+. Moottoripyörien pitää olla ennen vuotta 1965 valmistettuja 4-tahtisia.

Jeff Smith Trophy (JST) on englantilaisen Jeff Smithin kunniaksi järjestetty kilpasarja 4-tahtisille pyörille. Kilpailut ovat OLT:n yhteydessä. Sarjassa ajetaan ”Avoimessa luokassa” vm. 1974 ja vanhemmilla pyörillä, yli 50-vuotiaiden kuljettajien luokassa vm. 1970 ja vanhemmilla pyörillä, sekä vm. 1965 ja vanhemmilla pyörillä yli 60- ja 66- vuotiaiden kuljettajien luokissa.

Kv.kilpailuihin voi osallistua classic-lisenssillä. Lisätietoja soolopyörien kv. kilpailuista saa Jorma Korhoselta.

Sivuvaunujen Nordic Cupin yhteyshenkilönä toimii Erkki Salo, p. 040 – 758 6524. Häneltä voi kysyä kilpailujen ajankohdat ja paikat, sekä miten kilpailuihin voi ilmoittautua.


Yhteystiedot


Lisätietoja kaikesta classic motocrossiin liittyvistä asioista saa kerhon nettisivuilta www.classicmx.fi tai hallituksen jäseniltä. Tehdään yhdessä tästä kaudesta kaikkien aikojen paras!

Vauhdikkain terveisin,
Classic Motocross Finland ry

Veijo Paappanen   Jorma Alen      Jorma Korhonen
puheenjohtaja      varapuheenjohtaja   sihteeri
045 - 121 7282   044 - 054 5462   040 - 838 1604

Juha Monto      Jarmo Jalonen   Teppo Hovattala
rahastohoitaja      jäsenasiat      tiedottaja
050 - 303 6972    040 - 595 2144   0400 – 207 106