CMF Foorumi
Classic Motocross Finland => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kimmo Sutinen - Toukokuu 07, 2014, 08:18:41 ip
-
Löytyykö Forumilta 70-luvun 50cc krossi pyörien rakentajia?
Tarkennuksena esimerkiksi Minarelli P6 koneen ympärille rakennettuna pyöriä.
-
Moro,
Minulla on kolme 50cc minicrossia 70-luvulta, kylläkin Sacs moottorilla; Monark -73, Aim ja Ancillotti -76/77.
Ancillotti olisi tarkitus laittaa ensimmäsenä kuntoon.
Olli
-
Omistin aikoinaan Testi 50 Monocrossin, koneena 50cc P6. Ilmeisesti Testi on vähän harvinaisempi merkki suomessa?
Nyt olisi mahdollisuus ostaa ko. laite takaisin ja onkin pieni kipinä palannut aiheeseen.
http://www.motorspecial.it/sezioni/moto_e_la_storia_del_fuoristrada/moto_testi_50_monocross/testi_50_monocross_01.jpg
-
Terve !
Minulla on työn alla 70-luvun Moto-Aim,laitan siihen Suzuki 50 RM ilmajäähdytteisen moottorin. Laitteella on tarkoitus ajaa Eestin 24 tunnin mopokisa heinäkuussa,kuten aiemmin olenkin jossain keskustelu osiossa kertonut. Mitään muuta ajotapahtumaa ei ole tarkoitus ajaa ? no aika näyttää....
t. Petri Pantsu
-
Omistin aikoinaan Testi 50 Monocrossin, koneena 50cc P6. Ilmeisesti Testi on vähän harvinaisempi merkki suomessa?
Nyt olisi mahdollisuus ostaa ko. laite takaisin ja onkin pieni kipinä palannut aiheeseen.
http://www.motorspecial.it/sezioni/moto_e_la_storia_del_fuoristrada/moto_testi_50_monocross/testi_50_monocross_01.jpg
Testejä tuli Suomeen ilmeisesti kolme kappaletta 70-80 lukujen vaihteen tienoilla, maahantuoja oli järvenpääläinen mp-liike Top-Speed. Testillä ajoi 50cc Suomen Cupia ainakin Jaakko Eckert, joka myöhemmin ajoi kaksi kertaa 500cc luokan SM-prossille. Jaakko muisteli että pyörät olisivat saattaneet tulla Suomeen Ruotsin kautta.
-
Omistin aikoinaan Testi 50 Monocrossin, koneena 50cc P6. Ilmeisesti Testi on vähän harvinaisempi merkki suomessa?
Nyt olisi mahdollisuus ostaa ko. laite takaisin ja onkin pieni kipinä palannut aiheeseen.
http://www.motorspecial.it/sezioni/moto_e_la_storia_del_fuoristrada/moto_testi_50_monocross/testi_50_monocross_01.jpg
Testejä tuli Suomeen ilmeisesti kolme kappaletta 70-80 lukujen vaihteen tienoilla, maahantuoja oli järvenpääläinen mp-liike Top-Speed. Testillä ajoi 50cc Suomen Cupia ainakin Jaakko Eckert, joka myöhemmin ajoi kaksi kertaa 500cc luokan SM-prossille. Jaakko muisteli että pyörät olisivat saattaneet tulla Suomeen Ruotsin kautta.
Tämä olikin mielenkiintoista infoa.
Suurella todennäköisyydellä ko. pyörä on ollut tuon ajan kisapyöränä.
Pyörän omisti ennen minua 80-luvulta lähtien Pannonia harrastuksestaan tunnettu Matti Viro.
-
Suosittelen minicrosspyörille Eestin mopokisoja. Tänä vuonnakin (2014) siellä järjestettiin tietääkseni 13 kilpailua mopoille. Radat ovat ihan mielenkkintoisia.eivät liian vaikeita mutta eivät helppojakaan. Varsinkin nuo muutaman tunnin kestoiset ajo-ajat ovat mielenkiintoisia kun ajatellaan että laite pitää saada ruutulipulle saakka. Minicross pyörillä on mahollisuus osallistua Open luokkaan. Vanhat mopot Suomesta olisivat muutenkin tervetulleita Eestin tapahtumiin. Ompa tänä vuonaa tullut myös lisäksi luokka Kiinan Tuotteille. Lisää asiasta näet sivulta www.punnvorr.ee
t. Petri Pantsu
-
50cc Testi ei ole ns.minicrossi vaan runko on 80/125cc kokoluokkaa, tehot muistaakseni 15-20hepoa
-
70 luvulla kun 50 cc luokkaa ajettiin niin näistä pyöristä ja luokasta puhuttiin Minicross. Esim. Solifer Minicross oli samaa kokoluokkaa Solifer SM:n kanssa.
Moto Aim:n 50 cc vm.1976 runko on samaa kokoluokaa vastaavanikäisen Kawasaki 125 Kx:n kanssa. Moto Aim:n rengaskoot ovat 21" ja 18",siis mitään pieni renkaisia laitteita nämä minicross pyörät eivät olleet joilla kilpaa ajettiin. Solifer oli vakiona 7 hv:n tehoinen ja sellaisiakin pyöriä oli joiden tehot olivat varmasti yli kymmenen hevosvoiman. Testin koko ja teho ei siis ole esteenä osallistua ns. "Mopotapahtumiin"
t. Petri Pantsu