Classic Motocross Finland > Yleinen keskustelu

CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua

(1/2) > >>

Heikki Tukia:
 
  Hallituskokouksessa käytiin läpi jo julkaistuja,mutta sekaviksi ja virheellisiksi osoittautuneita,sääntöjä. Pyritään korjaamaan pieleen menneet kohdat.
Suunnittelimme Classiccrossi ajopäivää Mäntsälän Nummi mx-radalle,eli puhekielellä Ohkola. Siellä on pyöreät ja matalat hyppyrit ja hyvä profiili vanhoille pyörille. Osallistumismaksulla 15 eurolaista/ajaja saataisiin ratavuokra maksettua.
CMF-kevätkokous on Mäntsälän Juustoportilla 18.3.2023 kello 10 .
Keskustelua oli Super Evo-luokan vaisusta osallistujamäärästä.Ajajat itse halusivat kyseistä luokkaa.Mielipidetiedustelu 1 :Jatketaanko Super EVO-luokkaa vai lopetetaanko se?
Puhetta oli myös vanhempien kasikymppicrossien mukaantulosta,siis alle 80 cc. Kukaan ei muistanut milloin kasikympit muuttuivat kasivitosiksi,mutta sopiva yläraja voisi olla joku 1995. Silloin ainakin oli vielä kasikympit. Nettimotossa näytti olevan paljonkin sopivaa pyörätarjontaa. Kasivitoskisoihin taitaa päästä 12-vuotiaana,joten se 12 olisi sitten alaikäraja myös tähän.
Mielipidetiedustelu 2: Kiinnostaisiko nuoria ajajia kisata vanhemmilla kasikymppisillä?   VASTATKAA KYSYMYKSIIN ENNEN KEVÄTKOKOUSTA!

Vesa Koskela:
Tässä yksittäisen harrastajan mielipide asioihin:
Lajin jatkuvuuden kannalta pitäisi saada junnuja mukaan toimintaan.

Super-evoluokka pitäisi minusta säilyttää vaikka pyöriä ei ole kuin muutaman mukana. Mahtuvat kuitenkin hyvin lähtöön ja helpoiten ( ja edullisimmin) nuoriso löytää juuri tämän ikäisiä pyöriä kisapyöriksi.

Kannatan 80-lähtöä omaksi lähdöksi! Mutta sen pitäisi olla alle 85 kuutioiset. 90-luvulla on jo noita 85:sia. Alaikäraja on oikeassa crossissa MXC:ssä ( 85 ) 10 vuotta, joten miksei se voisi olla tässäkin?

Mielestäni tässä kassariluokassa voisi olla samat ikäluokat kuin muissakin kokoluokissa. Varsinkin tässä pitäisi olla super-evo. 80-luvun kisakuntoisia kassareita ei pahemmin enää ole ja niiden osien saanti alkaa olemaan vaikeaa. Sen sijaan 90-luvun kassareita vielä on enemmän kisakunnossa ja niihin saa vielä osiakin helpommin ja edullisemmin. On tässä myös se että 80-luvun alkupuolen kassareissa on aika surkeat iskarit ja jarrut. 90-luvun vehkeissä on jo ihan asiallinen jousitus ja jotenkin itse ajattelen että mielekkäämpää ( ja turvallisempaa ) olisi poikien ajella näillä 90-luvun vehkeillä.

Sen verran on omalehmä ojassa että olen rakentanut omia junnuja varten 2kpl superevo-kassareita ja yhden D-luokan kassarin. Jos ikäraja olisi 10 vuotta ja pyörät 2000-vuoteen asti, niin saisin ”pakotettua” puomille täältä 2-3 kuskia.

EDIT:tarkennan vielä että mielestäni 80-lähdössä maksimi pyöräkoko olisi 19-16 ja yläikäraja joku 16-17. Tällä rajattaisiin lähtö selkeästi nuorten lähdöksi. Täysikokoisella 80:llä voi aikuiset nykyisilläkin säännöillä osallistua sopivaan luokkaan.

Kai Kivekäs:
Vastaukseni

1) Super Evo -luokka ei kosketa minua, eikä suunnitelmissani ole laajentaa harrastusta Super Evo-luokan pyörään. Toisaalta ei luokan olemassaolosta ole minulle mitään haittaa. Luulisin sen tuovan muutaman lisäkuskin kisoihin. Ja tulevaisuudessa ehkä enemmänkin kun. Joten kannatan sen jatkamista.

2) En ole nuori, joten en tiedä nuorten kiinnostuksesta ajaa vanhalla kasikympillä. Itse saattaisin olla kiinnostunut ajamaan 80 cc (tai 50 cc) minicrosspyörällä, jos sellainen luokka perustetaan. Jaahas. Se ei taidakaan onnistua, sillä "C-luokan kilpailijat eivät saa osallistua nopeuskilpailuissa samaan lähtöön minkään muun luokan kanssa." (Urheilusäännöstö 08.5)

Oliko ajatus, että ajetaan pikkupyöräisillä (17"/14"), isopyöräisillä (21"/18") vai molemmilla sekaisin? Vai peräti välikoon pyörillä (19"/16")? Koska välikoon pyörät tulivat markkinoille? Ja koska isopyöräiset poistuivat?

Enpä tiedä minäkään koska 85 cc luokka tuli Suomeen. Japanilaisten valmistajien mallistossa 85 cc mallit korvasivat 80 cc mallit seuraavasti:

KX85 2001
RM85 2002
YZ85 2002
CR85 2003

Jussi Niemelä:
Moi, muistelen että ensimmäiset välikoon 16 ja 19" pyörät, tulivat Kawasakilta noin 1986 tai 1987. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Jussi Niemelä:
Isopyöräisten kasikymmppisten poistumisesta tietää hän jotakin. Hondan ja Suzukin isopyöräiset 18/21" pyörät poistuivat noin 1986-1987,  KTM:n ja TM:n pyöriä oli kuitenkin saatavilla ainakin 90-luvun alkuun saakka. Samoin Nakkilan pyörä ja mopo rakensi isopyöräisestä Suzukista oman version johon tuli vanhan mallin runko ja uudempi pienipyöräisen moottori.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta