Classic Motocross Finland > Yleinen keskustelu

CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023

(1/3) > >>

Mika Tiitta:
Haluaisin avata täälläkin keskustelun tulevaisuuden kisoista. Kustannukset karanneet ja kilpailijat hävinneet. Miten jatko? Kerhokisoina,ajanotto,lääkäri ja ambulanssi yms.

Heikki Tukia:
 Tänä vuonna oli neljä hyvää kisaa. Rauman peruuntuminen kahtena peräkkäisenä vuotena osoittaa ettei se kiinnosta. Länsirannikolta tuntuu olevan ajajatkin vähissä.
Sipoo olisi hieno lisä välivuosien jälkeen. Riihimäkeä moni visioi mukaan. Sieltä kun oikoisi isot pehmeät ylämäet niin toimisi.
Lapin kiertue voi olla pisteettömänä harjoituskisana. Kovin moni ei pysty lähtemään viikon reissuun. Myös kustannukset ovat hinnakkaat.
Pitääkö paikkansa,kun kuulin classic road racing-kisojen olevan ns kerhokisoja. Silloin taitaa järjestelytoimet olla kevyemmät?
Pohditaan Juustoportin kokouksessa Marraskuussa.
Hienoa kun tämän vuoden kausitulokset tuli tänne kerhosivustolle TULOKSET-valikkoon!

Kai Kivekäs:

--- Lainaus käyttäjältä: Heikki Tukia - Lokakuu 28, 2022, 08:47:29 ip ---Pitääkö paikkansa,kun kuulin classic road racing-kisojen olevan ns kerhokisoja.

--- Lainaus päättyy ---

Pitää paikkansa. Aloitin ko. harrastuksen vuonna 2021 ja ajoin classic TT:tä useamman kisan kesän mittaan. Siellä jokainen kuski on kisoja järjestävän SVKMK:n jäsen. Järjestelyiden keveydestä en tiedä. Kaippa siinä jotain kevennyksiä on.

Timo Brofeldt:
Hyvää alkanutta vuotta 2023 kaikille!

Sääntömuutoksista; onko siis todennäköistä, että C-luokka korvautuu Twinshock-luokalla? Milloin vahvistuu?
Olisi varsin hyvä saada varmuutta asiaan ja oikeaa linkkiä tuleviin sääntöihin, jotta voisi ottaa huomioon muutokset mahdollisissa tulevan kauden kalustohankinnoissa.  Epävarmuus vastaavasti on omiaan vähentämään osanottoa.

Olen kansainvälisiä Twinshock-sääntöjä netissä selaamalla saanut sen käsityksen, että sallituista pyörämalleista olisi olemassa luettelo. Esim. ne Yamahat, joissa on se vanhanaikainen Mikkola-tyyppinen monojousitus, siis ilman linkkua, ovat monissa Twinshock-säännöissä sallittuja. Mitenkä nyt kuuluu olla? Toivottavasti kenenkään ei tarvitse ryhtyä rakentamaan monojousituksesta stereojousitusta voidakseen ajaa Yamahalla!!!

Kustannuksista pahin on vakuutus. Minulla viime vuosina Pohjolan vakuutuksella koko vuositason hinta olisi yhdelle -78 Husselle ollut 1700 - 2000 eur, joten olen jakanut vakuutuskauden kahteen lyhyempään jaksoon kilpailukalenterin perusteella. Siten kokonaisvakuutuskustannus on ollut luokkaa 500 - 600 eur per vuosi. Minimimaksu on kuitenkin 100 eur/jakso, eli kannattaa pitää vakuutus voimassa ainakin useamman viikon kerrallaan.

Mutta sitten toisaalta myös esim. Kaikki-lajit-lisenssi oli viime vuonna muistaakseni 455 eur. Voisiko lisenssikustannuksissa jotenkin säästää mitenkään esim. rajoittamalla voimassaolon juuri kilpailujaksojen ajaksi? En hyödy lisenssin voimassaolosta, jollei pyöränkään vakuutus ole voimassa.

Itse kilpailukohtaiset maksut eivät mielestäni ole mitenkään erityisen suuria. Järjestelyt ovat olleet hyviä ja niistä pitää maksaa kohtuullisesti. Kisoja ei muuten tapahdu.

Noh, jos kehon ja kaluston rappeutuminen pysyy ennakoiduissa puitteissa, niin nähdään ensi kesänä taas radoille.
Toivottavasti kaikki muutkin ovat mukana.
Pahinta on se, jos pahimmat kilpakumppanit jäävät kiikkutuoleihinsa.

Pysytään terveinä!

Timo Brofeldt:
Jaahas, enpä huomannutkaan, että samansisältöiseen keskusteluun olikin juuri ryhdytty myös "Kilpailut"-kanavalla.
Millähän kanavalla tätä keskustelua kuuluisi käydä...

Yhtäkaikki, sieltä kautta otsikon "Valmistautuminen kisakauteen 2023" Heikin viestistä löytyi tietoa, jolla löysin SML:n sivustolta uudet säännöt 2023. CMF:n sivustolla olisi hyvä olla suoraan tuore linkki sinne, kuten on ennenkin ollut, niin ei kukaan voisi sanoa, ettei ole sääntöjä.

Näyttää siltä, että C-luokkaa on vain päivitetty kansainvälisen Twinshock-määrittelyn suuntaan, ja siten mahtuu mukaan hieman uudempiakin pyöriä aina vm. 1984 asti. Twinshock-nimitystä ei ole mainittu. Ihan hyvä, sillä vanhat monojammut kuuluvat C-luokkaan.

D-luokan pyörien ensimmäinen vuosimalli on 1980. Eikös se ole OK? Silloinhan alkoi tulla ensimmäisiä linkullisia monojousituksia, vesijäähdytyksiä, levyjarruja sekä pakoaukonsäätöventtiileitä ym. high techia.

Voiko vielä jäädä väliinputoajamalleja?
Minusta 2023-päivitys on ihan järkeenkäypä. Tärkeintä on sääntöjen tasapuolisuus, ja kyllä tässä on siihen edellytyksiä.

Mutta säännöissä toistuvasti mainittu viite "kohdan 1 mukaisesti" ei minulle aukene!
Missähän se kohta lienee?

Joka tapauksessa minulle hyvä, sillä nyt voin ajaa C-luokkaa myös -81'-mallisella Hussellani.

Toinen asia on sitten se, että kokonaisuutta katsoen putoan tulosluettelossa varmasti alaspäin.
Mutta tämä huippu-urheiluhan on sellaista. :) :) :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta