Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
Yleinen keskustelu / Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Uusin viesti kirjoittanut Tomi Silvo Tammikuu 30, 2023, 05:12:06 ip »
Moro

Uuudet säännöt aiheuttavat hiukan ihmetystä, kun pyörä on CZ 513. Valmistusvuosi ei ole tiedossa näissä ei yleensä ole tyyppikilpeä. Ilmajäähdytus,rumpujarrut ja twinshokk. Minulla on kaksi pyörää ja toinen on varustettu alkuperäisestä sylinteristä tehdyllä läppäsylinterillä. Tehtaalla läppäsylintereitä ei laitettu kuin tehdaspyöriin. Englannin maahantuoja muutti ko. pyöriä läppäpytylliseksi ja ko. pyörissä oli myöskin mikunin kaasuttimet, kuten omassani.

Voiko ko. pyörällä osallistua C-luokkaan ja onko läppäpytyllinen nykysääntöjen mukaan täysin pannassa?
52
Yleinen keskustelu / Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Uusin viesti kirjoittanut Heikki Tukia Tammikuu 27, 2023, 12:17:38 ip »
 
  Hienoja ja tärkeitä vastauksia on tullut!  Super Evo-luokka saa kannatusta ja kasikymppisetkin tuntuu kiinnostavan.
  Edelleen voi vastata.
53
Yleinen keskustelu / Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Uusin viesti kirjoittanut Tomppa Tammikuu 26, 2023, 08:40:20 ip »
MOI.

MIELESTÄNI S-E LUOKAN LUOPUMISESTA ALKANUT KESKUSTELU SÄRÄHTÄÄ OUDOSTI OMAAN KORAVAAN...KUSKEJA ON OLLUT, NIIN KUIN MARKUS OLI JOHONKIN KESKUSTELUUN LISTANNUT JA USKON, ETTÄ NIITÄ ON LISÄÄ TULOSSA ENSI KESÄKSI.
IHAN JOKA KISAAN EI VARMASTI SAADA KAIKKIA AINA PAIKALLE, MUT ESIM. CLASSIC KILPAILUJEN PÄÄLLEKÄISYYS EI VOI OLLA VAIHTOEHTO, JOS HALUTAAN MAHD.MONI MUKAAN.
TÄMÄ LUOKKA ON MIELESTÄNI HYVÄ MYÖS NS. "VETOMIEHILLE", JOTKA OSAA TYRKÄTÄ VANHANKIN PELIN LINKKUUN...ELI MUUTAMA VIERAILEVA TÄHTI MUKAAN, NIIN SAADAAN VAUHTIA YLEISÖLLE, ESIM. "ISO9" KÄVI FEMMALLA MENNEENÄ KESÄNÄ SULKAVALLA NÄYTTÄMÄSSÄ, ET VANHALLAKIN KERKEE.

OMASTA TALLISTA LÖYTYY KAKSI KUSKIA/PYÖRÄÄ TÄHÄN LUOKKAAN JA MUUTAMA UUSI SAADAAN VARMASTI HOUKUTELTUA MUKAAN JA JOS UUSIEN/ TULEVIEN KUSKIEN AJATUKSIA ON YHTÄÄN OSANNUT LUKEA, NIIN KALUSTON IKÄ JOTA OLLAAN HANKKIMASSA OLISI ENNEMMIN LÄHEMPÄNÄ 2000 LUKUA KUIN -80 LUKUA, ELI NUOREMPI PORUKKA MIELUUMMIN OTTAA SEN -00 MALLISEN KUIN -90 VUOTISEN TAI VANHEMMAN.

SIT MEILLÄ ON VARMASTI ISO PORUKKA VANHEMPAA CROSSI VÄKEÄ, JOKA ON NUOREMPANA AJANUT, MUTTA NYT VOISI OLLA AIKAA PALATA LAJIN PARIIN, NIIN HEITÄ PITÄISI SAADA JOTENKIN INNOSTETTUA / AKTIVOITUA, JOTTA HE TULISIVAT MUKAAN PUOMILLE, KUN SE VANHA SUZUKI, YAMAHA TAI HONDA TOD. NÄK. LEPÄÄ SIELLÄ TALLIN PERÄLLÄ PÖLYTTYMÄSSÄ...TÄHÄNKIN S-E LUOKKA ON VARMASTI OSUVA.

MIELESTÄNI 80 LUOKKA OLISI VARMASTI SOPIVA MUKAAN, JOS SILLÄ MUUTAMA JUNNU SAATAISIIN KIINNOSTUMAAN LAJISTA JA KOHTUU EDULLISESTI.
KALUSTON YLÄ IKÄRAJA VOISI OLLA 2000 LUVUN TIENOILLA, JOLLOIN 85 KUUTIOT ALKOI TULLA.... PYÖRÄ KOKO EI MIELESTÄNI OLE TÄSSÄ LUOKASSA OLENNAINEN, VARSINKIN JOS / KUN TÄMÄ LUOKKA TUO MUKAAN TÄYSIN UUSIA LAJIN HARRASTAJIA.
AJAAKO 80 LUOKKA OMANA LÄHTÖNÄ VAI YHDESSÄ JONKUN MUUN LUOKAN KANSSA, RIIPPUU VARMASTI KUSKIEN MÄÄRÄSTÄ / SIT PITÄÄ MIETTIÄ MIKÄ LUOKKA ON SOPIVA VAUHTINSA PUOLESTA. IKÄRAJA MINIMI 12v VARMASTI SOPIVA.

CLASSIC MX AJOPÄIVÄ OHKOLASSA TUO VARMASTI OSALLISTUJIA, KUNHAN PÄIVÄMÄÄRÄ OSUU SOPIVASTI MUIHIN NAPPULAPYÖRÄ KISOIHIN NÄHDEN, RATA AINAKIN SOPII HYVIN KAIKILLE KUSKEILLE / LUOKILLE.


54
Yleinen keskustelu / Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Palokas Tammikuu 22, 2023, 10:10:53 ip »
Jouni, sitä se ei tarkoita.

Pyörän tulee olla tehdasvalmisteinen, jonka runkoon ei saa tehdä muutoksia. Aikakaudella myyty tarvike-svingi on kuitenkin sallittu. Myös esim. pyörien vaihto toisiin aikakauden mukaisiin on sallittu. Keulankin saa vaihtaa toisen merkkiseen aikakauden keulaan (Maicon keula Yammuun tms.) tai aikakauden tarvikekeulaan, joka on ollut myynnissä pyörämallin viimeisenä valmistusvuonna.

Nämä ja muut sallitut muutokset ovat selkeästi lueteltu säännöissä...
55
Yleinen keskustelu / Vs: CLASSIC MOTOCROSS CUP 2023
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Palokas Tammikuu 22, 2023, 06:59:06 ip »
Terve Timo,
olen myös positiivisella kannalla kanssasi tuosta sääntöjen päivittämisestä kansainväliseen suuntaan. Kansainväliset (esim. Cemar) säännöt huomioiden ymmärtäisin tuon viitteen "kohdan yksi mukaisesti" viittaavan alla olevaan sääntökohtaan:

C-luokan määritelmä ja tekniset vaatimukset

Määritelmä

Moottoripyörän on oltava vuosimallia 1975–1984. Pyörien tulee olla tehtaalla valmistettuja/ myytyjä
moottoripyöriä, jäljempänä Original Equipment Manufacturer (OEM) -pyöriä, jotka on alun perin
varustettu kahdella takaiskunvaimentimella, eli ns. stereoperä tai yhdellä monoiskunvaimentimella
ilman linkkua (Yamaha ja Kramer). Pyörässä tulee olla perinteinen etuhaarukka, ilmajäähdytteinen
moottori ja rumpujarrut edessä sekä takana.
56
Yleinen keskustelu / Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Niemelä Tammikuu 22, 2023, 03:20:42 ip »
Isopyöräisten kasikymmppisten poistumisesta tietää hän jotakin. Hondan ja Suzukin isopyöräiset 18/21" pyörät poistuivat noin 1986-1987,  KTM:n ja TM:n pyöriä oli kuitenkin saatavilla ainakin 90-luvun alkuun saakka. Samoin Nakkilan pyörä ja mopo rakensi isopyöräisestä Suzukista oman version johon tuli vanhan mallin runko ja uudempi pienipyöräisen moottori.
57
Yleinen keskustelu / Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Uusin viesti kirjoittanut Jussi Niemelä Tammikuu 22, 2023, 01:57:03 ip »
Moi, muistelen että ensimmäiset välikoon 16 ja 19" pyörät, tulivat Kawasakilta noin 1986 tai 1987. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
58
Kilpailut / Vs: Valmistautuminen kisakauteen 2023
« Uusin viesti kirjoittanut timo t.laine Tammikuu 22, 2023, 10:22:58 ap »
En näe tuossa twin shock luokassa mitään järkeä. Miksi ei saman aikakauden pyörät voi ajaa samassa luokassa?
59
Yleinen keskustelu / Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Kivekäs Tammikuu 22, 2023, 10:02:16 ap »
Vastaukseni

1) Super Evo -luokka ei kosketa minua, eikä suunnitelmissani ole laajentaa harrastusta Super Evo-luokan pyörään. Toisaalta ei luokan olemassaolosta ole minulle mitään haittaa. Luulisin sen tuovan muutaman lisäkuskin kisoihin. Ja tulevaisuudessa ehkä enemmänkin kun. Joten kannatan sen jatkamista.

2) En ole nuori, joten en tiedä nuorten kiinnostuksesta ajaa vanhalla kasikympillä. Itse saattaisin olla kiinnostunut ajamaan 80 cc (tai 50 cc) minicrosspyörällä, jos sellainen luokka perustetaan. Jaahas. Se ei taidakaan onnistua, sillä "C-luokan kilpailijat eivät saa osallistua nopeuskilpailuissa samaan lähtöön minkään muun luokan kanssa." (Urheilusäännöstö 08.5)

Oliko ajatus, että ajetaan pikkupyöräisillä (17"/14"), isopyöräisillä (21"/18") vai molemmilla sekaisin? Vai peräti välikoon pyörillä (19"/16")? Koska välikoon pyörät tulivat markkinoille? Ja koska isopyöräiset poistuivat?

Enpä tiedä minäkään koska 85 cc luokka tuli Suomeen. Japanilaisten valmistajien mallistossa 85 cc mallit korvasivat 80 cc mallit seuraavasti:

KX85 2001
RM85 2002
YZ85 2002
CR85 2003
60
Yleinen keskustelu / Vs: CMF-hallituskokous 21.1.2023 ja 2 mielipidetiedustelua
« Uusin viesti kirjoittanut Vesa Koskela Tammikuu 22, 2023, 09:47:04 ap »
Tässä yksittäisen harrastajan mielipide asioihin:
Lajin jatkuvuuden kannalta pitäisi saada junnuja mukaan toimintaan.

Super-evoluokka pitäisi minusta säilyttää vaikka pyöriä ei ole kuin muutaman mukana. Mahtuvat kuitenkin hyvin lähtöön ja helpoiten ( ja edullisimmin) nuoriso löytää juuri tämän ikäisiä pyöriä kisapyöriksi.

Kannatan 80-lähtöä omaksi lähdöksi! Mutta sen pitäisi olla alle 85 kuutioiset. 90-luvulla on jo noita 85:sia. Alaikäraja on oikeassa crossissa MXC:ssä ( 85 ) 10 vuotta, joten miksei se voisi olla tässäkin?

Mielestäni tässä kassariluokassa voisi olla samat ikäluokat kuin muissakin kokoluokissa. Varsinkin tässä pitäisi olla super-evo. 80-luvun kisakuntoisia kassareita ei pahemmin enää ole ja niiden osien saanti alkaa olemaan vaikeaa. Sen sijaan 90-luvun kassareita vielä on enemmän kisakunnossa ja niihin saa vielä osiakin helpommin ja edullisemmin. On tässä myös se että 80-luvun alkupuolen kassareissa on aika surkeat iskarit ja jarrut. 90-luvun vehkeissä on jo ihan asiallinen jousitus ja jotenkin itse ajattelen että mielekkäämpää ( ja turvallisempaa ) olisi poikien ajella näillä 90-luvun vehkeillä.

Sen verran on omalehmä ojassa että olen rakentanut omia junnuja varten 2kpl superevo-kassareita ja yhden D-luokan kassarin. Jos ikäraja olisi 10 vuotta ja pyörät 2000-vuoteen asti, niin saisin ”pakotettua” puomille täältä 2-3 kuskia.

EDIT:tarkennan vielä että mielestäni 80-lähdössä maksimi pyöräkoko olisi 19-16 ja yläikäraja joku 16-17. Tällä rajattaisiin lähtö selkeästi nuorten lähdöksi. Täysikokoisella 80:llä voi aikuiset nykyisilläkin säännöillä osallistua sopivaan luokkaan.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10